TOP ΑΓΩΝΕΣ
  • TOP ΑΓΩΝΕΣ
  • TURKISH AIRLINES EUROLEAGUE
  • UEFA EUROPA LEAGUE
ΔΕΙΤΕ ΤΑ LIVE

Ευχαριστούμε κ. Κόπολα (vid & pics)

Ευχαριστούμε κ. Κόπολα (vid & pics)

Ο σκηνοθέτης που μας έδωσε δύο τέλειες ταινίες και επηρέασε σημαντικά την κινηματογραφική βιομηχανία. Τρομερός αφηγητής και δημιουργός που ανέδειξε πολλούς ηθοποιούς. Aπλά ο Φράνσις Φορντ Κόπολα.

Στην ιστορία της Τέχνης υπάρχουν καλλιτέχνες του ενός και μόνο έργου που θα είναι για πάντα αξιοσέβαστοι και αξιοτίμητοι. Φυσικά και δεν είναι ποσοτικό το ζήτημα, αλλά ποιοτικό. Ο Αρθούρος Ρεμπώ για παράδειγμα κέρδισε την παντοτινή αναγνώριση με το “Μια εποχή στην κόλαση”. Ο δικός μας Κώστας Ταχτσής με “Τρίτο Στεφάνι”, ο Άλεν Γκίνσμπεργκ με το “Ουρλιαχτό”. Στον κινηματογράφο υπάρχουν ηθοποιοί όπως Τομ Χαλς που θα μείνει για πάντα ως ο “Μότσαρτ” στο “Amadeus” του Μίλος Φόρμαν, κ.α. Στον τομέα της σκηνοθεσίας είναι ο Φράνσις Φορντ Κόπολα. Το όνομα του συνδέεται (και θα συνδέεται για πάντα) με δύο αριστουργήματα, τον “Νονό” και το “Αποκάλυψη Τώρα!”. Ό,τι κι αν έκανε μετά απ’ αυτά ποτέ δεν πλησίασε τα εν λόγω, όμως δεν μας νοιάζει. Όχι γιατί ήταν αδιάφορα, αλλά γιατί ποτέ δεν αναδείχθηκε τόσο έντονα το μεγαλείο της 7ης Τέχνης όσο σε αυτά τα δύο φιλμ. Ο Κόπολα όρισε το “πριν” και το “μετά” στον σύγχρονο κινηματογράφο, σημάδεψε μια δεκαετία –αυτή του ’70- και με τα δύο διαμάντια που μας έδωσε μας έκανε πνευματικά και αισθητικά πλουσιότερους. Συνεπώς, ό,τι κι αν γίνει στον Φράνσις Φορν Κόπολα χρωστάμε ένα μεγάλο “ευχαριστώ” για όσα μας έδωσε, όσα απλόχερα μας χάρισε.

Αποκάλυψε κόσμους αθέατους

Ο Κόπολα είναι μεγάλος σκηνοθέτης γιατί μέσα από τις δύο ταινίες αποκάλυψε κόσμους αθέατους ή όχι και τόσο καλά φωτισμένους. Βλέπεις τον “Νονό” και καταλαβαίνεις τι γίνεται στην κοινωνία που πασχίζει να κρύψει τις βρωμιές της κάτω από το χαλί. Αυτό που υποπτεύεσαι αλλά φοβάσαι, αρνείσαι, δεν τολμάς να πεις, το λέει ο Κόπολα. Η διαφθορά, η βία, η διαπλοκή ορίζουν τον σύγχρονο κόσμο, τις καταναλωτικές κοινωνίες. Οι μαφιόζοι είναι ό,τι πιο σεπτό υπάρχει γιατί προκαλούν τον απόλυτο φόβο, αυτόν του θανάτου και είναι αυτοί που εξηγούν ωμά και άμεσα το τι συμβαίνει στον κόσμο. Βλέπεις το “Αποκάλυψη Τώρα!” και παρακολουθείς τα αντιπολεμικά μηνύματα, μαθήματα, να παίρνουν σάρκα, αίμα και φωτιά. Την ίδια στιγμή βλέπεις και τι σημαίνει πόλεμος και πώς αυτός συνεχίζει την πολιτική, πώς φτάνει στο ανώτερο σημείο αυτής σπέρνοντας τον όλεθρο και την καταστροφή. Βλέπεις πώς ο άνθρωπος γίνεται δολοφόνος και απειλή για τον άνθρωπο που τον έκανε δολοφόνο! Βλέπεις την καρδιά του σκότους και την αναπότρεπτη δίνη του θανάτου και της οριστικής μετάλλαξης. Όταν, λοιπόν, υπεύθυνος γι’ αυτά είναι ένας άνθρωπος, τότε δεν μπορείς παρά να τον θαυμάσεις και να του υποκλιθείς διότι αναγνωρίζεις την καλλιτεχνική μαεστρία και το σκηνοθετικό ταλέντο.\

Η λογοτεχνική έκφραση

Οι ταινίες του χαρακτηρίζονται από τη στιβαρή πλοκή τους και τη “λογοτεχνική έκφραση τους”! Τι σημαίνει αυτό; Ο τρόπος που ξεδιπλώνει την ιστορία και παρουσιάζει τα διάφορα επίπεδα της, ο τρόπος που εντάσσει τους χαρακτήρες σε αυτήν, ο τρόπος που χρησιμοποιείται η ανατροπή και η ανάλυση των χαρακτήρων σε σχέση με το περιβάλλον, ομοιάζει με τον συγγραφικό τρόπο έκφρασης. Δεν είναι τυχαίο ότι οι δυο κορυφαίες ταινίες του έχουν βασιστεί σε μυθιστορήματα, όπως και “Ο Δράκουλας” το 1992. Ο Κόπολα πρέπει να είναι από τους λίγους που “εκμεταλλεύτηκαν” τόσο καλά το λογοτεχνικό υλικό. Η ακρίβεια και η ισορροπία που απαιτεί ένα καλό μυθιστόρημα, νουβέλα, διήγημα, υπάρχει και στις ταινίες του, με κορυφαίο παράδειγμα τον “Νονό”. Για τον Κόπολα δεν έχει μεγαλύτερο βάρος ο φανταστικός χαρακτήρας από τον τόπο δράσης. Στη καθηλωτική “Συνομιλία” οι σκηνές των καταδιώξεων είναι συναρπαστικές και δουλεμένες στην εντέλεια.

Τα κατάφερε και στα δύσκολα

Για τον Κόπολα η δόξα και το χρήμα έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο με το “Αποκάλυψη Τώρα!”. Τη δεκαετία του '80 και μετά έκανε διάφορες ταινίες για να αντιμετωπίσει τις οικονομικές δυσχέρειες του. Παρ' όλα αυτά έδωσε μερικά καλά φιλμ. Το στήσιμο των πλάνων έχει σκοπό να αποκαλύψει και να μεγεθύνει την ουσία κάθε ιστορίας σε διάφορα σημεία της αφήγησης. Στον “Νονό”, η πρώτη σκηνή που ο ζαχαροπλάστης εξομολογείται στον “Δον Κορλεόνε” είναι η ουσία του φιλμ. Με τον τρόπο αυτό παίρνει το μέγιστο από τους ηθοποιούς του και τους δίνει και χώρο να εκφραστούν. Ο Κόπολα καθιέρωσε πολλούς ηθοποιούς που ξέρουμε σήμερα (Ματ Ντίλον, Νίκολας Κέιτζ, Τομ Κρουζ, κ.α.). Αν θέλετε να γνωρίσετε τον Φράνσις Φορντ Κόπολα δείτε: Τριλογία του “Νονού”, “Συνομιλία”, “Αποκάλυψη Τώρα!”, “Ο Αταίριαστος”, “Δράκουλας”.

Επόμενα Άρθρα

Ο φακός του G-Weekend κάνει ταξίδι σε μια... βίαιη δεκαετία!

Ο φακός του G-Weekend κάνει ταξίδι σε μια... βίαιη δεκαετία!

Πόνος, συγκρούσεις, ανακατάξεις που προκάλεσαν σοκ! Μια βίαιη δεκαετία μας αφήνει και ο φακός του G-Weekend φωτογραφίζει στιγμές που μας σημάδεψαν!

«Go Your Own Way»: Οι φορές που ακολουθήσαμε το ένστικτό μας και πετύχαμε (pics)

«Go Your Own Way»: Οι φορές που ακολουθήσαμε το ένστικτό μας και πετύχαμε (pics)

Πέντε δημοσιογράφοι του Gazzetta Weekend μιλούν για εκείνη τη φορά που δεν άκουσαν κανέναν, εμπιστεύτηκαν το ένστικτό τους και τελικά τα κατάφεραν.