Λαρς Φον Τρίερ:Δεν διστάζει... (vid, pics)

Λαρς Φον Τρίερ:Δεν διστάζει... (vid, pics)

bet365

Το τρομερό παιδί του παγκόσμιου κινηματογράφου. Προβοκάτορας, αλαζόνας, απόλυτος. Αληθινός δημιουργός όμως με σπουδαίες ταινίες στο ενεργητικό του.

Στο άκουσμα του ονόματος του κάτι περίεργο δημιουργείται μέσα μας. Ένα συναίσθημα που δεν μπορείς να το πεις αμηχανία, ταραχή, δέος, αντιπάθεια, μίσος, έκπληξη. Είναι κάτι το απροσδιόριστο, ούτε χαρμολύπη. Είναι σαν να ενώνονται δύο άκρα: αποστροφή και ευφορία, πάθος και αδιαφορία, αποδοχή και απόρριψη. Πολύ απλά, τον Λαρς Φον Τρίερ είτε τον αγαπάς είτε τον μισείς. Δεν υπάρχει μέση κατάσταση. Δεν γίνεται διαφορετικά αφού το απαιτεί και μόνο έτσι μπορεί να υπάρξει καλλιτεχνικά και υπαρξιακά.

Ο ίδιος έχει πει πως το μόνο που δεν φοβάται είναι να κάνει ταινίες. Ο Τρίερ είναι κινηματογραφιστής που δεν διστάζει, δεν τον ενδιαφέρει η γνώμη των “ειδικών” και του κοινού. Είναι αλαζόνας, επιθετικός, απαιτητικός, αλλά πάντα, μα πάντα, γενναιόδωρος. Ο Τρίερ ποτέ δεν θα επιχειρήσει κάτι μικρό, ασφαλές, σίγουρο. Θα τολμήσει κι αν οι συνεργάτες του τον ακολουθήσουν, τότε θα ανταμειφθούν.

Τα ελαττώματα του γίνονται πλεονεκτήματα στη διάρκεια της δημιουργίας και το τελικό αποτέλεσμα αντανακλά απόλυτα την προσωπικότητα του. Στο τέλος ή θα τον αποθεώσεις ή θα τον σταυρώσεις. Ανομολόγητα αυτό επιδιώκει και τις περισσότερες φορές μας έχει αναγκάσει να τον αποθεώσουμε. Ο Λαρς Φον Τρίερ είναι το πιο αξιαγάπητα αντιπαθητικό πλάσμα!

Πίστη στο “Δόγμα 95”

Εν αρχή ην το “Δόγμα 95”! Δόγμα και κίνημα, κίνηση διάσωσης του σινεμά στα 90’s. Ο Τρίερ με τον Τόμας Βίντεμπεργκ ιδρυτές και απόλυτοι εκφραστές του. Είναι βέβαιο ότι το εν λόγω δόγμα επηρέασε θετικά την κινηματογραφική δημιουργία. Διότι, τι είναι το “Δόγμα 95”; Είναι η διατήρηση της παράδοσης στον τρόπο δημιουργίας στην 7η Τέχνη. Όταν η ψηφιακή τεχνολογία ετοιμαζόταν να σαρώσει, οι δυο τους είδαν τον κίνδυνο και αντέδρασαν. Έτσι, κάθε σκηνοθέτης που σέβεται τον εαυτό του πρέπει να δημιουργεί πάνω στην ιστορία, την υποκριτική και το θέμα. Τα τεχνολογικά εφέ απαγορεύονται και ο επίδοξος, φιλόδοξος, σκηνοθέτης πρέπει να δείξει την αξία του και τη μαστοριά του χρησιμοποιώντας τα απλά και παντοτινά υλικά του κινηματογράφου: σενάριο, ηθοποιοί, αφήγηση. Απλότητα, αμεσότητα, ωμή αλήθεια!

Ο Τρίερ έμεινε πιστός στις αρχές του “δόγματος” και έκανε τα πάντα για φτάσει στα άκρα, παρασύροντας τους βασικούς συντελεστές. Η αφηγηματική φόρμα διαφοροποιείται συχνά και υπάρχουν στιγμές που τη χαρακτηρίζει η “λογοτεχνικότητα”, το dark μιούζικαλ, το θεατρικό ύφος, κ.α. Ό,τι κι αν έχει διαλέξει κατά καιρούς, πάντα φρόντιζε να δίνει χώρο στο σενάριο, στους ηθοποιούς και στην εξέλιξη της ιστορίας. Φυσικά, διατηρώντας τον απόλυτο έλεγχο και καθοδηγώντας τους συνεργάτες του με τον δικό του ιδιαίτερο και άκρως απαιτητικό τρόπο. Εξαντλητική διαδικασία, αλλά ποτέ, μα ποτέ, ο Λαρς Φον Τρίερ δεν μας έδωσε αδιάφορη ταινία. Ποτέ.

Εκδικείται

Το στοιχείο που κάνει αξιοπρόσεχτες τις ταινίες του Τρίερ είναι συντριβή του ψέματος. Για τον Δανό αυτό μπορεί να είναι η προβληματική, δεσποτική οικογένεια, η θρησκεία, η κοινωνική αδικία, η αβάσταχτη καταπίεση του σεξ, η μικροπρέπεια, η υποκρισία... Σε κάθε του φιλμ είναι αμείλικτος. Κι αν ο αφηγηματικός ρυθμός είναι σταθερός, η ένταση υποβόσκει και εκεί που δεν το περιμένεις η έκρηξη έρχεται και σε παρασέρνει. Για τον Τρίερ οι ηθικές αναστολές, η ανατροφή, η διαπαιδαγώγηση, η παράδοση και οι κανόνες δεν έχουν καμία σημασία όταν δεν εξυπηρετούν τον άνθρωπο. Και τι κάνει; Εκδικείται. Οι ήρωες του -με τον τρόπο τους- εκδικούνται όσα τους πονούν, τους κάνουν να κλαίνε, να ασφυκτιούν. Άλλοτε το κάνουν με πάθος, άλλοτε με γλυκόπικρο χαμόγελο, άλλοτε με κυνισμό. Στην άκρη του νήματος δεν βρίσκεται ο επαναπροσδιορισμός αλλά η κυριαρχία! Αν ο κόσμος επιβραβεύει τους κυρίαρχους, τέτοιους θα δώσει και ο Τρίερ, μόνο που δεν θα έχουν ίχνος ψέματος πάνω τους.

Η αίσθηση του χειροποίητου

Η αίσθηση του χειροποίητου διαπερνά το οπτικό, αφηγηματικό αποτέλεσμα. Ο τρόπος που αντιμετωπίζει η κάμερα τα πρόσωπα αποπνέει ζεστασιά και οικειότητα. Ο Τρίερ τοποθετεί τον φακό με τέτοιο τρόπο που σου μεταφέρει όλα τα ανθρώπινα των ηρώων του. Ακόμη και η κίνηση τους “συμφωνεί” με του θεατή κι αυτός αισθάνεται ότι παρακολουθεί κάτι που θα μπορούσε να είναι μέρος του! Όσο ακραίος κι αν είναι στη δημιουργία του περίγυρου -που έχει όμως σημασία για την εξέλιξη του φιλμ-άλλο τόσο παραδοσιακός είναι στην επαφή του με τον θεατή.

Το κοινό δεν μπορεί παρά να κάνει δική του την ταινία και στο τέλος θα αποφασίσει αν θα την αποδεχτεί με πάθος ή όχι. Αν θέλετε να γνωρίσετε το κινηματογραφικό σύμπαν του Λαρς Φον Τρίερ, δείτε: “Δαμάζοντας τα κύματα”, “Χορεύοντας στο σκοτάδι”, “Μήδεια”, “Dogville”, “Αντίχριστος”.

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

 

Τελευταία Νέα