TOP ΑΓΩΝΕΣ
  • TOP ΑΓΩΝΕΣ
  • TURKISH AIRLINES EUROLEAGUE
  • UEFA EUROPA LEAGUE
  • CLUB FRIENDLY
ΔΕΙΤΕ ΤΑ LIVE

Μάρτιν Σκορσέζε: Αληθινό σινεμά (vid & pics)

Μάρτιν Σκορσέζε: Αληθινό σινεμά (vid & pics)

Ο μεγάλος δημιουργός επιστρέφει με το “The Irishman” και αποδεικνύει τι σημαίνει κινηματογραφιστής, κινηματογράφος. Πάντα, τολμηρός και αποφασιστικός.

Το αληθινό σινεμά είναι… ο Σκορσέζε! Αν δεν θέλετε πολλά λόγια, απλά σκεφτείτε τι σημαίνει και τι εικόνες κουβαλά αυτό το όνομα και θα καταλάβετε. Λες, ανακαλείς στη μνήμη σου, το όνομα του και αυτόματα, αυθόρμητα, δηλώνεις: “ρε συ, αυτός δεν έκανε το τάδε; Αυτός δεν σκηνοθέτησε το δείνα;”. Η έκπληξη δίνει τη θέση της στην αναγνώριση και τον σεβασμό. Μετά έρχονται τα επίθετα-παράσημα που κερδήθηκαν μετά από πολύ κόπο και πνευματικό αγώνα: “πρωτοπόρος”, “ρηξικέλευθος”, “τολμηρός”. Υπάρχουν κι άλλα, αλλά αυτά ορίζουν την καλλιτεχνική δημιουργία του Σκορσέζε. Ο ηλεκτρισμός και η αίσθηση του ασταμάτητου διαποτίζουν κάθε πλάνο, κάθε φιλμικό επίτευγμα του αμερικανού σκηνοθέτη.

Αληθινό σινεμά σημαίνει δημιουργία από το μηδέν και όχι έτοιμο υλικό από άλλες τέχνες, όπως αυτή του κόμικ. Κι ας ενοχλούνται οι θαυμαστές της “Marvel”, της “DC” κι άλλων εταιριών που με τον τρόπο τους υποτιμούν και παραγκωνίζουν τους δημιουργούς. Ο Σκορσέζε είναι το σινεμά γιατί οι ταινίες του έχουν κάτι από τον παλμό, το νεύρο της ζωής. Γι’ αυτό και δεν μπορείς να ξεχάσεις ταινία του, γι’ αυτό και αντέχουν στον χρόνο, κάτι που δεν μπορούν να πετύχουν σίγουρα όσες είναι πλασμένες μπροστά σε πράσινο σκηνικό και τα κομπιούτερ είναι περισσότερα από τους ανθρώπους. Συνεπώς, ο Μάρτιν Σκορσέζε είναι το σινεμά! (και σε όποιον αρέσει).

Ακαταμάχητο κινηματογραφικό μωσαϊκό

Το πιο ισχυρό επιχείρημα υπέρ Σκορσέζε είναι οι ταινίες του. Αρκούν τα ονόματα για να αποτυπωθεί το μέγεθος του καλλιτεχνικού αναστήματος. Επειδή όμως υπάρχει κοινό που ίσως δεν γνωρίζει, κοινό που θεωρεί το σινεμά του ξεπερασμένο (!), κοινό που θέλει να βρει κάτι “μοντέρνο”, κοινό που δεν αντέχει την παρελθοντολαγνεία, οφείλουμε να αναφερθούμε στην αξία του Σκορσέζε, στο “γιατί” και το “πώς”.

Ο Σκορσέζε πάντα προσαρμοζόταν στην εποχή του, στις συνθήκες που δεν ήταν πρόσκαιρες, αλλά δημιουργημένες από ισχυρά υλικά και αδύνατον να τις αγνοήσεις. Στα 70’s που ξεκινά και κάνει εντύπωση, είναι η απελευθέρωση, η ευδαιμονία, αλλά και οι κοινωνικές ανισότητες που κυριαρχούν. Όλα αυτά σε σκηνικό υγρό, ομιχλώδες αλλά και φανταχτερό. Εκεί ταιριάζουν τέλεια οι “Κακόφημοι Δρόμοι”, “Ο Ταξιτζής” (ίσως και το “Νέα Υόρκη, Νέα Υόρκη). Η δεκαετία που έρχεται, είναι πιο σκληρή, η τηλεόραση εισβάλλει με ορμή στα σπίτια και για κάποιο λόγο η επαγγελματική πυγμαχία έχει περίοπτη θέση στις ΗΠΑ. Αποτέλεσμα; “Οργισμένο Είδωλο”, “Βασιλιάς της Κωμωδίας”, “Χρώμα του Χρήματος”, ακόμη και “Ο Τελευταίος Πειρασμός” ανήκει σε αυτή την ομάδα.

Τα 90’s είναι η αποθέωση του εύκολου χρήματος, εγκλήματος, αλλά και ερώτων που επιμένουν. Εδώ δένουν απόλυτα “Τα Καλά Παιδιά”, “Το Ακρωτήρι του Φόβου”, “Τα Χρόνια της Αθωότητας”, “Καζίνο”. Τέλος, στον 21ο αιώνα, ενώνει το παρελθόν με το παρόν και με το παντοτινό, την Πίστη. Δεν ξεχνιούνται λοιπόν “Οι Συμμορίες της Νέας Υόρκης”, “Aviator”, “Ο Λύκος της Wall Street”, “Σιωπή”. Αν δεν εντυπωσιάζει αυτό το κινηματογραφικό μωσαϊκό, τότε οι λέξεις χάνουν το νόημα τους.

Κατά πρόσωπο...

Ο Σκορσέζε ξεκίνησε και “έχτισε” την καλλιτεχνική του δημιουργία πάνω στο αδιανόητα γρήγορο μοντάζ, τη σφιχτοδεμένη πλοκή και την κατά πρόσωπο σκηνοθετική συμπεριφορά. Τι σημαίνει το τελευταίο; Πως ο φακός, η κάμερα, το πλάνο που σου παρουσιάζει “τρέχει” κατά πάνω σου, σε αρπάζει από το λαιμό και σε σοκάρει. Ο Σκορσέζε ασκεί “βία” για να ενισχύσει τον φρενήρη ρυθμό και το μήνυμα του να μείνει στη ματιά και το μυαλό του θεατή. Στυλιζαρισμένα κάδρα, γεμάτα ένταση μέσα ατμόσφαιρα αστικής αποσύνθεσης-γοητείας. Ο Σκορσέζε στα άκρα και όλοι όσοι τον ακολουθούν: ηθοποιοί, διευθυντές φωτογραφίες, μουσικοί, μακιγιάζ... όλοι. Φυσικά και επιλέγει αυτό τον τρόπο έκφρασης, διότι στη “Σιωπή” δείχνει ότι μπορεί να χειριστεί άψογα τον αργό ρυθμό, τον στοχασμό, τη διαρκή ενατένιση.

Γενναιόδωρος με τους ηθοποιούς

Ο Σκορσέζε είναι γενναιόδωρος με τους ηθοποιούς του. Σε κάθε του ταινία η παρουσία και συμπεριφορά τους κυριαρχεί. Κι αυτό δεν είναι επίτευγμα μόνο του εκτελεστή. Ο τρόπος που χειρίζεται και χειρίστηκε στο παρελθόν ηθοποιούς όπως Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Χάρβεϊ Καϊτέλ, Τζο Πέσι, Πολ Νιούμαν, Ουίλιαμ Νταφόε, Λεονάρντο Ντι Κάπριο, είναι μοναδικός. Η δουλειά του επηρέασε πολλούς σύγχρονους. Κάτι από Σκορσέζε θα δείτε στον Ταραντίνο, στον φετινό “Τζόκερ”, σε πολλά γκανγκστερικά έργα... Ο Σκορσέζε απέδειξε ότι για να κάνεις καλό σινεμά χρειάζεται πάθος, ρίσκο, καλό κείμενο, καλούς ηθοποιούς και κάμερα που να χωράει όλα τα ανθρώπινα. Ο Σκορσέζε σημάδεψε τρεις δεκαετίες με το έργο του και αυτό θα είναι πάντα εδώ για να μας θυμίζει τις αρχές και τις αξίες της 7ης τέχνης.

Επόμενα Άρθρα

O ηγέτης Βιεϊρίνια, ο ταξιδιάρης Αντελίνο! (infographics, vids)

O ηγέτης Βιεϊρίνια, ο ταξιδιάρης Αντελίνο! (infographics, vids)

O Αντρέ Βιεϊρίνια βάζει το νούμερο 200 δίπλα από τις συμμετοχές του με την «ασπρόμαυρη» φανέλα του ΠΑΟΚ και το G-Weekend καταγράφει κάποιες ξεχωριστές στιγμές του στην Τούμπα, συνοδευόμενες από...

Ο δεκάλογος του Τσάβι Ρόκα!

Ο δεκάλογος του Τσάβι Ρόκα!

Το GWJ γράφει για δέκα ξεχωριστά πράγματα που πρέπει να γνωρίζει κανείς για την φιλοσοφία του νέου τεχνικού διευθυντή του Παναθηναϊκού.