“Ο αστακός”: Αγάπη είναι... (vid & pics)

“Ο αστακός”: Αγάπη είναι... (vid & pics)

bet365

Ο Γιώργος Λάνθιμος κερδίζει τον σεβασμό και την αποδοχή της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Η αντισυμβατική ιστορία αγάπης που μας δίνει είναι πανέμορφη.

Το παραμύθι αλλιώς, η αλήθεια αλλιώς, η αγάπη αλλιώς... Ακριβώς με αυτή τη σειρά αλλά εκτός κοινότοπης προσέγγισης, εκτός αναμενόμενης αφήγησης και πλοκής. Παράδειγμα. Η κοκκινοσκουφίτσα δεν περπατά εις το δάσος όταν ο λύκος δεν είναι εδώ, αλλά στην πόλη ψάχνοντας με αγωνία τον λύκο! Το δάσος είναι τρομακτικό και γεμάτο ανεκπλήρωτες ενοχές, ενώ η πόλη είναι το καταφύγιο και το μέρος που τα δίποδα ζώα ζουν αρμονικά. Για την κοκκινοσκουφίτσα ο λύκος είναι σύντροφος, ο αγαπημένος της, γιατί η αγάπη δεν περιχαρακώνεται, δεν περιορίζεται σε άψογους, έκπαγλους, ομοειδείς οργανισμούς. Η αγάπη είναι η επιβεβαίωση της αλήθειας, με κάθε τρόπο, με οποιοδήποτε κόστος.

Γι' αυτό, σχηματικά και αξιωματικά, παραμύθι, αλήθεια, αγάπη. Η παράδοση στην ανάπτυξη της παραμυθένιας ιστορίας είναι βαρετή και δεσποτική, η αλήθεια για βασανισμένες ψυχικά πριγκίπισσες και για όμορφους, ευειδείς πρίγκιπες που σώζουν την μοναχική καρδιά, καταντά συνθήκη καταπιεστική. Η αγάπη αυτή, όσο αληθινή κι αν είναι, είναι προϊόν επιβολής και καθοδήγησης και ξεκινά από την αντιμετώπιση της μοναξιάς.

Η μοναξιά δημιουργεί το παραμύθι, την αλήθεια και την αγάπη, διότι κάπου πρέπει να πιστέψει αυτός που είναι μόνος, κάπου πρέπει να αφήσει το κορμί του με ασφάλεια να ξεκουραστεί και κάπου να αγαπήσει. Η μοναξιά όμως δεν εγκαταβιεί σε ανήλιαγο υπόγειο σκοτεινού πύργου, αλλά ζει και αναπνέει παντού. Στην πόλη και στο δάσος και θα μασταν αφελείς αν δεν βλέπαμε την εναλλακτική οδό της απόδρασης της. Άρα, η κοκκινοσκουφίτσα θα ερωτευθεί τον λύκο, ακόμη κι έναν αστακό! “Ο αστακός” είναι η 88η ταινία που σας παρουσιάζει το G-Weekend Journal.

“Συναισθηματική εκβιομηχάνιση”

Ο Γιώργος Λάνθιμος στην πρώτη αγγλόφωνη ταινία του δείχνει -πέρα από το ταλέντο του- το εύρος της σκηνοθετικής του ματιάς και την πραγματική αξία του διαφορετικού. Το “queer” δεν είναι απλά η άλλη οπτική, είναι η ανακάλυψη και ανάδειξη της ως ισάξιας με τη συμβατική. Στον “Αστακό” δεν μας δίνει μια διαφορετική ιστορία αγάπης απλά και μόνο για να προκαλέσει. Θα μπορούσε να το κάνει, αλλά διαφορετικός είναι ο σκοπός του. Η αντισυμβατική ιστορία αγάπης είναι κάτι που μπορεί να συμβεί κι ας μην είναι στο προκαθορισμένο και ασφυκτικό πλαίσιο της συντηρητικής κοινωνίας. Γι' αυτό και δεν έχει σημασία ο τόπος. Η ταινία δεν αναφέρει σε κανένα σημείο τοποθεσία και αυτό γιατί κάθε κοινωνία, μικρή ή μεγάλη, κυριαρχείται από κοντόθωρες αντιλήψεις και λανθάνουσα αταβιστική συμπεριφορά. Η καλυτέρευση των συνθηκών διαβίωσης και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου δεν παρασύρουν και την “πρόοδο” των αντιλήψεων. Οι ρίζες της παράδοσης είναι γερές και ο τρόπος εκδήλωσης του συναισθήματος του έρωτα συγκεκριμένος. Το κοινωνικό σύνολο ψάχνει την αρμονία και αυτή μπορεί να βρεθεί στα ίδια σώματα, στις ίδιες σκέψεις, στην κατηγοριοποίηση και στην τακτοποίηση των ατόμων. Το ταξικό κριτήριο καταλήγει στη διαστροφή του ερωτικού καλέσματος με διττό και αντικρουόμενο τρόπο. Ο φτωχός δεν μπορεί να ερωτευθεί την πλούσια, αλλά μπορεί κιόλας! Έτσι, στην αντίφαση αυτή χτίζεται ένας άκαμπτος καταναγκασμός που δεν αφήνει χώρο για αληθινή πρωτοβουλία. Ο έρωτας ευτελίζεται, η αγάπη χάνει τους χυμούς της και η όλη διαδικασία περνά στο στάδιο της “συναισθηματικής εκβιομηχάνισης”. Για τον Λάνθιμο αυτό μπορεί να ανατραπεί. Πώς; Με την απόδραση.

Απόδραση και επώδυνη σωτηρία

Η ταινία διαδραματίζεται στο μέλλον. Όχι κάτι φουτουριστικό στο ύφος και την παρουσίαση, αλλά στην ανθρώπινη διάδραση. Όποιος ζει μόνος μεταφέρεται σε απομονωμένο ξενοδοχείο όπου εντός 45 ημερών πρέπει να βρει το ταίρι του. Αν δεν τα καταφέρει μεταμορφώνεται σε ζώο της επιλογής του και ελευθερώνεται στο δάσος. Εκεί ζουν οι “μοναχικοί”. Ανένταχτη ομάδα στην οποία δεν επιτρέπονται ερωτικές/σεξουαλικές σχέσεις. Ο Ντέιβιντ χωρίζει και μεταφέρεται στο ξενοδοχείο. Εχει επιλέξει να γίνει αστακός αν δεν τα καταφέρει. Όσο πλησιάζει η λήξη της διορίας, τόσο ανησυχεί. Λίγο πριν το τέλος βρίσκει τον τρόπο να πλησιάσει μια κοπέλα που δεν έχει κανένα συναίσθημα. Όταν αυτή καταλάβει ότι την κοροϊδεύει σκοπεύει να το καταδώσει στη διευθύντρια. Προηγουμένως έχει σκοτώσει τον αδελφό του Ντέιβιντ που είναι σκύλος! Ο Ντέιβιντ, τότε, αποφασίζει να αποδράσει και να ζήσει στο δάσος με τους “μοναχικούς”. Εκεί, θα βρει τον έρωτα του σε μια γυναίκα με μυωπία. Κι ας απαγορεύεται. Το φινάλε είναι συγκλονιστικό.

Ο αυταρχισμός των κοινωνικών συμβάσεων

Ο Λάνθιμος σε συνεργασία με τον Ευθύμη Φιλίππου υπογράφουν ένα πρωτότυπο, στιβαρό, άρτιο σενάριο. Ο σουρεαλισμός και η γλυκόπικρη ειρωνεία διαποτίζουν το φιλμ, ενώ ο σκοτεινός ρομαντισμός είναι τα θεμέλια του. Η διαστροφή και το “queer” πνεύμα παραμένουν και δένουν αρμονικά με τα υπόλοιπα σεναριακά και αφηγηματικά στοιχεία. Εξυπηρετούν τέλεια όμως τον σχεδιασμό του Λάνθιμου. Ο έλληνας δημιουργός θέλει να καταδείξει τον αυταρχισμό των κοινωνικών συμβάσεων και συνθηκών. Την απουσία επιλογής και την μη ανοχή σε καθετί διαφορετικό. Δεν είναι τυχαίο ότι στον ξενοδοχείο δεν επιτρέπονται οι αμφισεξουαλικοί. Τέλος, εμφανίζει την αγάπη υπεράνω όλων, ακόμη κι όταν δεν μπορείς να τη δεις και να την ζήσεις όπως θες. Εξαιρετικές ερμηνείες από τους Κόλιν Φάρελ, Ολίβια Κόλμαν, Ρέιτσελ Βάις, Αγγελική Παπούλια, Τζον Σι Ράιλι, Λέα Σεϊντού, Αριάν Λαμπέντ. Στα συν φυσικά το μοντάζ του Γιώργου Μαυροψαρίδη και η φωτογραφία του Θύμιου Μπατάκη. Η ταινία βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ των Καννών το 2015, ενώ ήταν υποψήφια για Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου.,

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

 

Τελευταία Νέα