Τα «μυστικά» του Τιτανικού: Ο «Τιτάνας», η πυρκαγιά και οι τέσσερις Έλληνες

Gazzetta team
Τα «μυστικά» του Τιτανικού: Ο «Τιτάνας», η πυρκαγιά και οι τέσσερις Έλληνες
Σαν σήμερα το 1912 ο «αβύθιστος» Τιτανικός προσέκρουσε σε παγόβουνο και μέσα σε 2 ώρες και 20 λεπτά βυθίστηκε στον παγωμένο ωκεανό παίρνοντας μαζί του 1.571 ψυχές.

«Μετά από μια μακρά μάχη, ο Δίας νικάει και ρίχνει στον Τάρταρο πολλούς από τους Τιτάνες». Η εκδοχή αυτή ανήκει στον Ησίοδο, αφορά φυσικά την αρχαία ελληνική μυθολογία από την οποία εμπνεύστηκαν και το όνομα του «Τιτανικού». Του Τιτάνα των ωκεανών, του «αβύθιστου» μεγαλύτερου πλοίου της εποχής, το οποίο «τιμωρήθηκε» από το Θεό εξαιτίας της αλαζονείας των… ανθρώπων και βυθίστηκε στον Τάρταρο.

Σαν σήμερα, στις 14 Απριλίου το 1912, ο επιβλητικός Τιτανικός, που είχε ξεκινήσει το ταξίδι του στις 10 Απριλίου από το Σαουθάμπτον, προσκρούει στις 23:40 σε παγόβουνο και στις 15 Απριλίου, στις 2:20 βυθίζεται στον παγωμένο ωκεανό παίρνοντας μαζί του 1.571 ψυχές από τις συνολικά 2.224 που μετέφερε. Από το ναυάγιο του Τιτανικού βρέθηκαν μόνο οι 306 σοροί.

Τα «κρυμμένα» μυστικά

Ο Τιτανικός κουβαλάει μαζί του πολλά ένοχα μυστικά, τα οποία άλλα επιδερμικά, άλλα παραποιημένα, άλλα… καθόλου δεν έχουν κάνει την εμφάνισή τους, στις ταινίες που έχουν γυριστεί με κορυφαία αυτή του Τζέιμς Κάμερον.

* Στα κρυμμένα μυστικά του Τιτανικού είναι φυσικά οι έξι προειδοποιήσεις που έλαβε από άλλα πλοία σχετικά με τα παγόβουνα που υπήρχαν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, οι οποίες αγνοήθηκαν από το πλήρωμα. Ο καπετάνιος του πίστευε πως παρά το μέγεθός του ήταν αρκετά γρήγορο και ευκίνητο για να τα αποφύγει. Εν τέλειε λάθεψε… Συν τοις άλλοις ο Τιτανικός πήγαινε με μεγάλη ταχύτητα κάτι που τον εμπόδισε στο να αποφύγει το παγόβουνο, το οποίο έπρεπε να αποφύγει μέσα σε… 36 δευτερόλεπτα. Τόσα μεσολάβησαν από τη στιγμή που το είδαν μέχρι της πρόσκρουσης.

* Το θέμα με τις σωστικές λέμβους, οι οποίες δεν επαρκούσαν, ήταν γνωστό, ωστόσο αφενός το πλήρωμα δεν ήξερε καν πώς να τις χρησιμοποιήσει, δεν είχε εκπαιδευτεί ποτέ, αφετέρου, η κάθε μία από αυτές χωρούσε 68 άτομα. Σε αντίθεση με τα όσα μας μετέφερε το Χόλιγουντ, πολλές από αυτές απομακρύνθηκαν από τον Τιτανικό με 12, 28, 32 και 41 άτομα μέσα.

* Διφορούμενες είναι οι ιστορίες αναφορικά με τον πρόεδρο της πλοιοκτήτριας εταιρείας «White Star Line» Μπρους Ισμάι. Η μία ιστορία γι αυτόν ήθελε να έχει πηδήξει σε μια από τις τελευταίες σωσίβιες λέμβους για να σωθεί και μάλιστα κάποιες μαρτυρίες από τους επιζώντες τον ήθελαν να… προσπερνάει γυναίκες και παιδιά για να καρπωθεί μία θέση στις λέμβους. Άλλες μαρτυρίες αναφέρουν όμως πως βοήθησε πολλούς επιβάτες να ανέβουν σε σωσίβιες λέμβους, προτού επιβιβαστεί στην τελευταία από αυτές» ενώ παραιτήθηκε από τη θέση του έναν χρόνο μετά, το 1913.

Η… μυστήρια φωτιά πριν τον απόπλου

Πολλοί θέλησαν να ερευνήσουν τα αίτια της βύθισης του Τιτανικού και να ανακαλύψουν τα κρυμμένα μυστικά του. Όπως ο δημοσιογράφος και ερευνητής Σέναν Μολόνι, ο οποίος είναι πεπεισμένος πως πριν αναχωρήσει ο Τιτανικός από το λιμάνι του Σαουθάμπτον είχε ξεσπάσει μια μεγάλη πυρκαγιά στο εσωτερικό του επί τρεις εβδομάδες. Αυτή προκλήθηκε από άνθρακα που έκαιγε σε χίλιους βαθμούς κελσίου και έκανε το ατσάλι πολύ πιο εύθραυστο και αποδυνάμωσε την ανθεκτικότητά του.

Γι αυτό τον λόγο μάλιστα υποστηρίζουν πολλοί πως το πλοίο είχε δέσει στο λιμάνι της Αγγλίας ανάποδα, για να μην φαίνονται τα μαύρα σημάδια από τη φωτιά σε όσους επιβιβάζονταν σε αυτό.

Μέλη του πληρώματος μάλιστα είχαν όπως φαίνεται, διαταγές να μην αναφέρουν τίποτα για τη φωτιά, με εντολή του προέδρου της εταιρίας κατασκευής του πλοίου Μπρους Ισμάι.

Οι εκρήξεις κατά τη βύθιση

Μια άλλη θεωρία που έχει επίσης να κάνει με φωτιά, στηρίζεται στο λάθος των μηχανικών του «αβύθιστου» Τιτανικού να κρατήσουν τα φώτα ανοιχτά, όταν το πλοίο βυθίζονταν κάτω από το νερό. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να προκαλέσει πολλαπλές εκρήξεις. Όχι ότι έφταιγαν αυτές για τη βύθισή του. Σε καμία περίπτωση… Αλλά βοήθησαν στο να γίνει αυτό πιο γρήγορα αυτή. Αν δεν είχαν συμβεί πιστεύεται πως ο χρόνος θα ήταν επαρκής μέχρι να πλησιάσουν τα άλλα πλοία.

Οι τέσσερις Έλληνες

Δεν είναι ευρέως γνωστό, αλλά στον Τιτανικό επέβαιναν, στο κατάστρωμα της Γ΄ θέσης και τέσσερις Έλληνες που δυστυχώς δεν τα κατάφερε κανείς από αυτούς αν και ο ένας πρόλαβε να μπει σε σωσίβια λέμβο. Και οι τέσσερις κατάγονταν από τον Άγιο Σώστη της Μεσσηνίας

Ο Παναγιώτης Λυμπερόπουλος, 30 ετών και ιδιοκτήτης ενός μικρού εργοστασίου στη Νέα Υόρκη, είχε επιστρέψει στην Ελλάδα για τη βάπτιση του γιου του. Μαζί του αποφάσισαν να ταξιδέψουν και οι δύο άλλοι συμπατριώτες του, οι αδελφοί Χρονόπουλοι. Ο Απόστολος Χρονόπουλος 26 ετών μαζί με τον 19χρονο αδελφό του Δημήτρη. Οι σοροί τους δεν βρέθηκαν ποτέ, σε αντίθεση με αυτό του Παναγιώτη Λυμπεροπούλου που εντοπίστηκε από τους ναύτες του πλοίου «Mackay Bennet» και αναγνωρίστηκε. Είχε προλάβει να επιβιβαστεί σε λέμβο, καθώς γνώριζε αγγλικά, αλλά τους βρήκαν πολύ αργά με αποτέλεσμα να έχουν ήδη πεθάνει από ασιτία.

Ο τέταρτος Έλληνας ήταν ο Βασίλης Καταβέλης 19 ετών. Η σορός του εντοπίστηκε από τα σωστικά συνεργεία και πάνω της βρέθηκε ένα εισιτήριο τρένου από τη Νέα Υόρκη προς το Μιλγουόκι, ένας μικρός καθρέφτης, δύο σημειωματάρια, μια χτένα και ένα κλειδί.

Η τραγική ειρωνεία της μοίρας είναι ότι τόσο ο Λυμπερόπουλος όσο και ο Καταβέλης άλλαξαν τα εισιτήριά τους για να μπορέσουν να ταξιδέψουν μαζί με τους δύο αδελφούς Χρονόπουλους.

Στο χωριό τους, στον Άγιο Σώστη στη Μεσσηνία υπάρχει ένα μικρό μνημείο από το 2001 που αναγράφει: «Εις μνήμην των τεσσάρων Ελλήνων θυμάτων του Τιτανικού του έτους 1912 αναζητούντων καλυτέραν τύχην εις ΗΠΑ δι΄ευατούς και οικογενείας των. Βασιλείου Γ. Καταβέλου-Παναγιώτου Κ. Λυμπεροπούλου-Δημητρίου Μ. Χρονοπούλου»!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ