Έλληνας αστρονόμος επικεφαλής ομάδας που ανακάλυψε νερό για πρώτη φορά στα χρονικά σε «κατοικήσιμο» πλανήτη (vids)

Πρόκειται για τον πρώτο πλανήτη στον οποίο ανιχνεύεται και η σοβαρή πιθανότητα να έχει νερό και που βρίσκεται, παράλληλα, στην ιδανική απόσταση από το άστρο του, προκειμένου να είναι κατάλληλος για ζωή!

Ιστορική ανακάλυψη από ερευνητές του πανεπιστημίου του Λονδίνου, με επικεφαλής, μάλιστα, έναν Έλληνα αστρονόμο μόλις 28 ετών, τον Άγγελο Τσιάρα.

Κάνε like στην σελίδα του Gazzetta.gr/plus στο Facebook για να είσαι ενημερωμένος για ΟΛΑ!​

Αναλύοντας δεδομένα από το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble, η ομάδα του κ. Τσιάρα παρατήρησε την ύπαρξη υδρατμών στην ατμόσφαιρα ενός τεράστιου εξωπλανήτη, του Κ2-18b, ο οποίος βρίσκεται στη δυνητικά φιλόξενη για ζωή ζώνη του άστρου του, του ψυχρού ερυθρού νάνου (Κ2-18), σε απόσταση 110 ετών φωτός από τη Γη, στον αστερισμό του Λέοντα!

Πρόκειται, δηλαδή, για τον πρώτο πλανήτη στον οποίο ανιχνεύεται και η σοβαρή πιθανότητα να έχει νερό και που βρίσκεται, παράλληλα, στην ιδανική απόσταση από το άστρο του, προκειμένου να είναι κατάλληλος για ζωή!

«Η ανακάλυψη νερού σε έναν δυνητικά κατοικήσιμο κόσμο, διαφορετικό από τη Γη, είναι κάτι απίστευτα συναρπαστικό», δήλωσε ο Άγγελος Τσιάρας και πρόσθεσε: «Ο K2-18b δεν είναι η Γη Νο.2. Είναι πολύ πιο μεγάλος πλανήτης και έχει διαφορετική ατμοσφαιρική σύνθεση. Ωστόσο, μας φέρνει πιο κοντά στο να απαντήσουμε σε ένα θεμελιώδες ερώτημα: Είναι η Γη η μοναδική;».

Ο Έλληνας επιστήμονας και η υπόλοιπη ομάδα ανέπτυξαν έναν αλγόριθμο για την ανάλυση δεδομένων, που έχουν, ήδη, ληφθεί από την ατμόσφαιρα του K2-18b. Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν την παρουσία υδρατμών, καθώς και την παρουσία υδρογόνου και ηλίου στην ατμόσφαιρα του πλανήτη. Οι ερευνητές πιστεύουν, λοιπόν, ότι αυτό μπορεί να υποδηλώνει την ύπαρξη ζωής, καθώς εντόπισαν, μάλιστα και μεθάνιο και άζωτο. Απαιτούνται, όμως, περισσότερες έρευνες για να αποδειχθεί κάτι τέτοιο.

Οι ερευνητές θέλουν, επίσης, να υπολογίσουν την κάλυψη του νέφους και την ποσότητα του ατμοσφαιρικού νερού (υδρατμών) στον πλανήτη. Ο K2-18b, όπως προείπαμε, περιστρέφεται γύρω από έναν ψυχρό ερυθρό νάνο-αστέρα και απέχει περίπου 110 έτη φωτός από τη Γη, στον αστερισμό του Λέοντα. Το αστέρι του, ωστόσο, είναι αρκετά ενεργό, πράγμα που σημαίνει ότι θα μπορούσε να «ρίχνει» στον πλανήτη πολλή ακτινοβολία, που θα τον έκανε πολύ πιο εχθρικό από τη Γη.

Αυτή η υπερ-Γη έχει οκτώ φορές τη μάζα της Γης και ανακαλύφθηκε το 2015. Ήταν μία από τις εκατοντάδες υπεργαίες που ανιχνεύτηκαν από το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler, το οποίο, πλέον, έχει «συνταξιοδοτηθεί». Για να χαρακτηριστεί υπερ-Γη, ένας πλανήτης πρέπει να έχει μάζα μεταξύ εκείνων της Γης και του Ποσειδώνα.

«Με τόσες πολλές νέες υπεργαίες που αναμένεται να ανακαλυφθούν τις επόμενες δύο δεκαετίες, είναι πιθανό ότι αυτή είναι η πρώτη ανακάλυψη πολλών δυνητικά κατοικήσιμων πλανητών. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο επειδή πλανήτες όπως ο K2-18b είναι οι πιο συνηθισμένοι πλανήτες στον γαλαξία μας, αλλά και επειδή οι κόκκινοι νάνοι -αστέρια μικρότερα από τον Ήλιο μας- είναι τα πιο κοινά αστέρια», τόνισε χαρακτηριστικά μία άλλη επιστήμονας.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η επόμενη γενιά διαστημικών τηλεσκοπίων, συμπεριλαμβανομένης της αποστολής ARIEL της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας, θα μπορέσει να παρατηρήσει τις ατμόσφαιρες σε αυτούς τους εξωπλανήτες με περισσότερες λεπτομέρειες. Το ARIEL αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του το 2028 και στοχεύει να παρατηρήσει λεπτομερώς 1.000 πλανήτες, ώστε να μας βοηθήσει να αποκτήσουμε μια ακριβέστερη εικόνα του πλανήτη K2-18b.