Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 26 (pics & vids)

Σινέ Νοσταλγία Σινέ Νοσταλγία
Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 26 (pics & vids)

ΜE THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

Το σαραβαλάκι, ο Φωτόπουλος και το πρότυπο του ταξιτζή τoυ ’50

Λίγα μόλις χρόνια μετά την κυκλοφορία των πρώτων ταξί στην Αθήνα, ο Μίμης Φωτόπουλος υποδυόμενος σε ταινία της Finos Film έναν συμπαθέστατο και απλοϊκό ταξιτζή της εποχής, κατάφερε να χτίσει το πρότυπο του Έλληνα ταξιτζή στην λαϊκή συνείδηση. Αναφερόμαστε φυσικά στην ταινία του 1953 με τίτλο «Το σωφεράκι», η οποία ανέδειξε τον σπουδαίο αυτό ηθοποιό στον πλέον δημοφιλή για τη δεκαετία του 1950. Πέρα από την εξαιρετική ερμηνεία του στην ταινία, η διάκριση αυτή για τον Φωτόπουλο οφείλεται και στο γεγονός ότι ήταν ο πρώτος Έλληνα ηθοποιός που υπέγραψε αποκλειστικό συμβόλαιο συνεργασίας με εταιρεία παραγωγής, στην προκειμένη περίπτωση τη Finos Film. H υπόθεση της ταινίας θέλει τον πληθωρικό εργένη Βάγγο να δουλεύει ως ταξιτζής με ένα γραφικό αυτοκίνητο - σαραβαλάκι. Η ζωή του θα αλλάξει όταν θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί τη Λέλα, αφού εξαιτίας της θα εγκαταλείψει τις απόψεις του περί εργένικης ζωής και θα αποφασίσει να αποκτήσει καινούργιο ταξί. Όμως η μητέρα της Λέλας αντιδρά στη σχέση αυτή, αφού θεωρεί ότι ο Βάγγος «δεν κάνει για οικογένεια». Ωστόσο, η αγάπη του τελευταίου για την Λέλα είναι τόσο μεγάλη που τον οδηγεί στο να την απαγάγει, με τη βοήθεια των φίλων του. Παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα, το τέλος είναι καλό για όλους. Στην ταινία πρωταγωνιστούν ακόμα οι Σμαρούλα Γιούλη, Σπεράντζα Βρανά, Τζένη Σταυροπούλου, Λόλα Φιλιππίδου, Έλσα Ρίζου, Νίκος Ρίζος, Γιάννης Ιωαννίδης, Γιώργος Βλαχόπουλος, Θανάσης Τζενεράλλης, Γιώργος Λουκάκης, Νίκος Φέρμας κ.α. Το σενάριο και η σκηνοθεσία ήταν του μετρ του είδους Γιώργου Τζαβέλλα. Αρκετό παρασκήνιο συνοδεύει την ταινία αυτή. Πρώτα από όλα, σε αυτή ηχογραφήθηκε για πρώτη φορά το σουξέ «Μια ζωή την έχουμε», σε μουσική Μιχάλη Σουγιούλ και στίχους Γιώργου Τζαβέλλα, το οποίο πέντε χρόνια αργότερα έδωσε τον τίτλο στην ομώνυμη ταινία του Τζαβέλλα με τον Δημήτρη Χορν και την Υβόν Σανσόν. Επίσης, στην ταινία αυτή κάνει την πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση η χορεύτρια τότε και μετέπειτα ηθοποιός, Έλσα Ρίζου. Το «Σωφεράκι» έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους της Αθήνας στις 2 Φεβρουαρίου του 1953 και έκοψε στην πρώτη προβολή 190.589 εισιτήρια, ερχόμενη πρώτη σε πωλήσεις εισιτηρίων από τις 22 ελληνικές ταινίες εκείνης της χρονιάς. Η μουσική ήταν του Μιχάλη Σουγιούλ και το μοντάζ του Ντίνου Κατσουρίδη. Στο τραγούδι εμφανίζεται ο Μανώλης Χιώτης, σε μια από τις πρώτες εμφανίσεις του σε ελληνικές ταινίες.

Τα στερεότυπα των πλούσιων Αράβων και ο «ξυπόλητος» Βουτσάς

Οι Άραβες και τα αμύθητα πλούτη τους αποτελούσαν διαχρονικά ένα από τα ισχυρότερα και πλέον διαδεδομένα στερεότυπα στην ελληνική κοινωνία. Σε δύσκολες εποχές δε, που οι Έλληνες περνούσαν δύσκολα, το στερεότυπο αυτό ενισχύονταν και ασκούσε μια ακαταμάχητη γοητεία στο λαό μας. Σε αυτό ακριβώς το στερεότυπο στηρίχθηκε μια από τις πλέον επιτυχημένες εμπορικά ταινίες της Finos Film, η οποία γυρίστηκε το 1966 με τίτλο «Ξυπόλυτος Πρίγκηψ» και πρωταγωνιστή τον σπουδαίο Κώστα Βουτσά, ο οποίος εκείνη την εποχή διένυε τη σπουδαιότερη περίοδο της μεγάλης καριέρας του και ήταν περιζήτητος. Η ταινία αποτελεί κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου του Λάκη Μιχαηλίδη και του Γιώργου Κατσαμπή «Ο Πρίγκιπας της Ελενίτσας» και το σενάριο είναι επηρεασμένο από την έλευση πολλών πλουσίων Αράβων στην Ελλάδα εκείνη την εποχή, οι οποίοι συνήθιζαν να μοιράζουν ρολόγια στους υπαλλήλους των ξενοδοχείων. Ο Βουτσάς υποδύεται έναν φτωχό και άνεργο νέο που δέχεται να παραστήσει έναν Άραβα πρίγκιπα, προκειμένου να κερδίσει ένα μεγάλο χρηματικό ποσό που χρειάζεται για να παντρευτεί την όμορφη αγαπημένη του, την οποία υποδύεται η Μάρθα Καραγιάννη. Όλα εξελίσσονται καλά, μέχρι που καταφτάνει ο αληθινός πρίγκιπας και ξεκινάει μια σειρά από ξεκαρδιστικές παρεξηγήσεις. Στα ατού της ταινίας, η παρουσία της Ζωζώ Σαπουντζάκη, η οποία ήταν στην πρώτη γραμμή της δημοσιότητας εκείνη την εποχή. «Με τη μαεστρία του Γιάννη Δαλιανίδη, η Ζωζώ κατάφερε να δώσει αίγλη και πλούτο στην ταινία, μεταφέροντας το εκρηκτικό της ταμπεραμέντο στις επόμενες γενιές», επισημαίνει στην επίσημη ιστοσελίδα της η Finos Film. Στον «Ξυπόλητο Πρίγκηψ» πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Βαγγέλης Σειληνός, Ανδρέας Μπάρκουλης, Νανά Σκιαδά, Δημήτρης Καλλιβωκάς, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Δημήτρης Μπισλάνης, Άρης Μαλιαγρός, Μαίρη Μεταξά κ.α. Η μουσική ήταν του Μίμη Πλέσσα και η χορογραφία του Βαγγέλη Σειληνού. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στις 26 Δεκεμβρίου του 1966 και στην πρώτη προβολή της έκοψε 488.174 εισιτήρια. Ο Γιάννης Δαλιανίδης εκτός από τη σκηνοθεσία είχε γράψει και το σενάριο.

Η Μανταλένα, οι Κάννες και το ατύχημα της Βουγιουκλάκη

Κάποτε ρώτησαν την Αλίκη Βουγιουκλάκη για την ταινία που θεωρεί ότι στάθηκε σταθμός στην καριέρα της και απάντησε ότι της ήταν δύσκολο να ξεχωρίσει κάποια. Στις 5-6 σημαντικότερες ωστόσο, ανέφερε τη «Μανταλένα», η οποία γυρίστηκε από την Finos Film το 1960 και αποτέλεσε ιστορικό σταθμό για την τελευταία. Η ταινία θριάμβευσε στο 1ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, με βραβείο σεναρίου για τον Γιώργο Ρούσσο, βραβείο Α' γυναικείου ρόλου για την Αλίκη Βουγιουκλάκη και βραβείο Β' ανδρικού ρόλου για τον Παντελή Ζερβό, ενώ παράλληλα εκπροσώπησε την Ελλάδα στο Φεστιβάλ Καννών του 1961. Όπως αναφέρει η Finos Film, όλες οι σκηνές της ταινίας είναι γυρισμένες στο νησί της Αντίπαρου, τόπο καταγωγής του σεναριογράφου Γιώργου Ρούσσου, ο οποίος εμπνεύστηκε το θέμα από ένα πραγματικό περιστατικό, που συνέβη στην Αντίπαρο, όταν ήταν νέος. Το σενάριο θέλει την μικρή κοινωνία ενός κυκλαδίτικου νησιού να είναι χωρισμένη στα δύο, εξαιτίας της έχθρας δύο καπετάνιων. Όταν ο καπετάν-Κοσμάς πεθαίνει, η κόρη του Μανταλένα βρίσκεται σε δύσκολη θέση, καθώς έχει να θρέψει τα έξι αδέλφια της. Αποφασίζει να δουλέψει μόνη της το καΐκι, αλλά κανένας δεν εμπιστεύεται μια καπετάνισσα. Τα πράγματα θα αρχίσουν να πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο, μέχρι να αναλάβει δράση ο παπάς του νησιού και ο έρωτας, στο πρόσωπο του βασικότερου…ανταγωνιστή της, του Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Η ταινία αποτυπώνει με έναν εξαιρετικά ρεαλιστικό τρόπο την ζωή των ψαράδων στα νησιά τη δεκαετία του 1960, όταν οι τελευταίοι προσπαθούν να διαχειριστούν τα ήθη της ελληνικής κοινωνίας της επαρχίας, στο πλαίσιο του ερχομού της τεχνολογίας, η οποία ανατρέπει τα πάντα χωρίς δισταγμούς και συναισθηματισμούς. Σύμφωνα με την Finos Film, ο Μάνος Χατζιδάκις έστειλε στην Αλίκη τα τραγούδια «Θάλασσα Πλατιά» και «Μέσα σ' αυτή τη βάρκα», γραμμένα σε μαγνητοταινία με τη φωνή της Νανάς Μούσχουρη! Το αρχικό γύρισμα έγινε με τα πρωτότυπα τραγούδια και όταν επέστρεψαν στην Αθήνα αντικαταστάθηκε η φωνή της Νανάς Μούσχουρη με αυτή της Αλίκης. Τέλος, ήταν η πρώτη ελληνική ταινία που γυρίστηκε με τον σύγχρονο ήχο των μηχανημάτων Nagra. Αξέχαστο για την Βουγιουκλάκη έμεινε το ατύχημα που είχε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, όταν σε μια σκηνή με τον Παπαμιχαήλ, βρίσκονταν οι δυο τους αντικριστά σε δύο διαφορετικές βάρκες και πλησιάζοντας ο ένας τον άλλον έπεσαν στο νερό, στο κενό των δύο βαρκών, όπου η Βουγιουκλάκη χτύπησε τον αυχένα της, γεγονός που επέφερε καθυστέρηση στα γυρίσματα. Η σκηνοθεσία ήταν του Ντίνου Δημόπουλου και μαζί με τους Βουγιουκλάκη, Παπαμιχαήλ και Ζερβό, πρωταγωνιστούσαν οι Θόδωρος Μορίδης, Γιώργος Δαμασιώτης, Δέσπω Διαμαντίδου, Σμάρω Στεφανίδου, Καίτη Λαμπροπούλου, Λαυρέντης Διανέλλος, Θανάσης Βέγγος, Σπύρος Καλογήρου, Μαρία Γιαννακοπούλου, Θανάσης Τζενεράλης, Μαίρη Μεταξά, Περικλής Χριστοφορίδης, Βασίλης Καϊλας κ.α. Η «Μανταλένα» έκανε πρεμιέρα στις 24 Οκτωβρίου 1960 και στην πρώτη της προβολή έκοψε 192.378 εισιτήρια.

Βέγγος, Τσάρλι Τσάπλιν και υπερβολές γέλιου στην «Επιχείρηση Γης Μαδιάμ»

Χαρακτηρίστηκε ως ο Έλληνας Τσάρλι Τσάπλιν, ωστόσο παρά το μέγεθος της προσωπικότητας του Τσάπλιν, ο χαρακτηρισμός αυτός αδικεί τον Θανάση Βέγγο, ο οποίος αποτελεί από μόνος του μια ιδιαίτερη σχολή υποκριτικής. Οι δεκάδες χαρακτήρες που υποδύθηκε στους ρόλους του, τα μηνύματα που έμμεσα ή άμεσα περνούσε στον θεατή, τα ήθη, τα στερεότυπα και τα έθιμα της ελληνικής κοινωνίας που έθιξε με το δικό του μοναδικό τρόπο, είναι από μόνα τους αρκετά να τοποθετήσουν τον Βέγγο στο πάνθεον των μεγάλων Ελλήνων καλλιτεχνών, αλλά πάνω από όλα στο πάνθεον των Ελλήνων με Ήθος. Μια από τις πλέον χαρακτηριστικές ταινίες που γύρισε ήταν και αυτή του 1969, με τίτλο «Θου Βου Φαλακρός Πράκτωρ, Επιχείρισης Γης μαδιάμ», την οποία παράλληλα σκηνοθέτησε και πρωταγωνίστησε, σε σενάριο του Γιώργου Λαζαρίδη και παραγωγή της δικής του εταιρείας παραγωγής «Θ.Β. Ταινίες Γέλιου». Η υπόθεση του έργου θέλει τον αδέξιο πράκτορα Θου-Βου να παίρνει επιτέλους το δίπλωμά του, αλλά η κρίση του επαγγέλματος τον αναγκάζει να ανοίξει μαζί μ’ έναν συνάδελφό του, τον υποπράκτορα ΜΑΠ 31 (Αντώνης Παπαδόπουλος), ένα κινητό γραφείο πρακτόρων. Πρώτοι τους πελάτες είναι ο σκηνοθέτης δραματικών ταινιών Τζίμης Παλούκας, ο σεναριογράφος του και ο παραγωγός του, της εταιρείας «Αχ-Βαχ!» οι οποίοι, βλέποντας τι ψώνια είναι, τους αναθέτουν τρεις φανταστικές αποστολές, με σκοπό να αποκτήσουν, κινηματογραφώντας τις γκάφες τους, ένα σπαρταριστό υλικό για την επόμενη ταινία τους. Σκηνές απείρου κάλλους διαδραματίζονται στον Λευκό Πύργο, όταν μπερδεύονται και πιστεύουν ότι η τσιγγάνα Ρόζα είναι η χίπισσα Ρόζα Αλοίμονου. Ακολούθως, παίρνουν μέρος σε έναν αγώνα κατς, με αντίπαλο τον Σπαζοκέφαλο και εισβάλλουν ορμητικά στο γύρισμα του σκηνοθέτη Λόλου. Μετά πέφτουν ηρωϊκώς μαχόμενοι και, ως παθόντες εν υπηρεσία, πηγαίνουν κατευθείαν στον Παράδεισο. Η ταινία βρίθει υπερβολών και ακροτήτων, ωστόσο το μεράκι με το οποίο είναι φτιαγμένη είναι αρκετό ώστε να προσφέρει άφθονο γέλιο στους θεατές, το οποίο παραμένει σταθερά το κύριο ζητούμενο για τον Βέγγο. Στην ταινία πρωταγωνιστούν ακόμα οι Τάκης Μηλιάδης, Κία Μπόζου, Περικλής Χριστοφορίδης, Ζαννίνο, Βασίλης Ανδρεόπουλος, Γιάννης Παπαδόπουλος και πολλοί άλλοι. Οι χορογραφίες ήταν του Φώτη Μεταξόπουλου, ο οποίος στην ταινία εμφανίζεται να χορεύει μαζί με την Νάντια Φοντάνα.

Περιμένουμε σχόλια, απόψεις και παρατηρήσεις στο mail μας!

Σινέ Νοσταλγία
Σινέ Νοσταλγία