Η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή παίζει... στοίχημα τις αρχές και τους αθλητές της

Gazzetta team
Η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή παίζει... στοίχημα τις αρχές και τους αθλητές της

bet365

Η διαπραγμάτευση της ΕΟΕ για κεντρική χορηγία από στοιχηματική εταιρεία προκαλεί ερωτηματικά τόσο για τη διαδικασία και την ίδια τη φύση της επικείμενης συνεργασίας, όσο και για τους αθλητές που θα βρεθούν σε αδιέξοδο.

Το τελευταίο διάστημα, είναι αρκετά συχνό φαινόμενο η προσέγγιση της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής από στοιχηματικές εταιρείες που αναζητούν μια προοπτική συνεργασίας. Η πάγια τακτική της ΕΟΕ ήταν η παρότρυνση για «υιοθεσία» αθλητών, δηλαδή η απευθείας χορηγία της εκάστοτε εταιρείας σε έναν αθλητή ή μια αθλήτρια, με προβολή της στον ρουχισμό, στις φωτογραφίες, στα Social Media ή σε οποιονδήποτε άλλο τρόπο συμφωνούσαν οι δύο πλευρές. Η τακτική αυτή έφερε πολύ σημαντικές οικονομικές ανάσες σε αθλητές κορυφαίου επιπέδου, οι οποίοι συχνά δηλώνουν πως χωρίς τη βοήθεια αυτή, θα ήταν αδύνατον να πραγματοποιήσουν ταξίδια και προετοιμασίες.

Ωστόσο, στις 29 Μαΐου η ΕΟΕ προχώρησε στην έκδοση μια πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η οποία εγείρει ερωτήματα. Συγκεκριμένα, η Επιτροπή ενημέρωσε πως «απευθύνει Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος στο εσωτερικό και εξωτερικό, προς εξεύρεση Χορηγίας Στοιχηματικής Εταιρείας για την Ελληνική Ολυμπιακή Ομάδα των Ολυμπιακών Αγώνων ΤΟΚΥΟ 2020 ή/και για τις Ελληνικές Ολυμπιακές Ομάδες των Ολυμπιακών Αγώνων ΤΟΚΥΟ 2020 και ΠΑΡΙΣΙ 2024». Καταρχάς, η ΕΟΕ οφείλει να εξηγήσει για ποιον λόγο αποκλείει με αυτή την προκήρυξη, η οποία στα μάτια αρκετών ανθρώπων της αγοράς μοιάζει φωτογραφική για συγκεκριμένο συνεργάτη της, άλλες εταιρείες. Με το να απευθύνει πρόσκληση ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ για στοιχηματική εταιρεία, αποκλείει άμεσα όλους τους υπόλοιπους χώρους.

Μια τράπεζα, για παράδειγμα, μια αλυσίδα Σούπερ Μάρκετ, ένα μη αλκοολούχο ποτό, που δυνητικά θα ενδιαφέρονταν για μια σύμπραξη, αποκλείονται από την πρώτη στιγμή. Από τη στιγμή που η διαδικασία είναι εκτός λογικής της αγοράς, το συμπέρασμα ότι πρόκειται για φωτογραφική προκήρυξη είναι το πρώτο που έρχεται στο μυαλό εκείνων που γνωρίζουν πρόσωπα και καταστάσεις. Ούτως ή άλλως, αυτό δεν είναι το μοναδικό «κακώς κείμενο». Αν, καλοπροαίρετα υποθέσουμε ότι υπάρχει πρόθεση για συνεργασία με άλλους επιχειρηματικούς κλάδους στο μέλλον, γιατί η Επιτροπή επιλέγει να ξεκινήσει με εκείνον που αντίκειται στις αρχές της ΔΟΕ;

Ας το δούμε λίγο πιο αναλυτικά. Μολονότι η ΕΟΕ θέτει κάποια στάνταρ και διευκρινίζει ότι οι εταιρείες που θα υποβάλλουν προσφορά θα πρέπει να δηλώσουν ότι αποδέχονται και τηρούν τον Κώδικα της ΔΟΕ για την Πρόληψη της Χειραγώγησης Αγώνων, η απευθείας, αποκλειστική χορηγία από στοιχηματική εταιρεία στην Επιτροπή έρχεται σε κόντρα με τα Ολυμπιακά ιδεώδη και τα πλαίσια που θέτει η ίδια η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή. To 2011 o τότε πρόεδρος της ΔΟΕ, Ζακ Ρογκ, δήλωνε ανοιχτά πως ο αθλητισμός κινδυνεύει από το παράνομο στοίχημα. Συγκεκριμένα, στο «Olympic Marketing Fact File», το οποίο περιγράφει τις πολιτικές και τα προγράμματα μάρκετινγκ για τη ΔΟΕ, το Ολυμπιακό κίνημα γενικότερα και τους Ολυμπιακούς Αγώνες, αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «η ΔΟΕ υποστηρίζει τους ακόλουθους στόχους πολιτικής όσον αφορά τις εμπορικές πρωτοβουλίες που σχετίζονται με το Ολυμπιακό Κίνημα και τους Αγώνες: Τον έλεγχο των προγραμμάτων χορηγίας, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι συνεργασίες είναι συμβατές με τα Ολυμπιακά Ιδεώδη.

Η ΔΟΕ δεν αποδέχεται εμπορικές συνεργασίες με προϊόντα που ενδέχεται να έρχονται σε σύγκρουση ή να θεωρούνται ακατάλληλα με την αποστολή της και το πνεύμα του Ολυμπισμού».

Ποια είναι αυτά τα προϊόντα; Πόσο συμβατά με το Ολυμπιακό Ιδεώδες είναι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες μιας στοιχηματικής εταιρείας, ώστε να αποτελέσουν βασικό χορηγό της ίδιας της Επιτροπής μιας χώρας; Η ΔΟΕ δίνει την έγκριση για μια απευθείας συνεργασία Ολυμπιακής Επιτροπής με στοιχηματική; Αυτό μάλλον πρέπει να το απαντήσουν οι ίδιοι, κυρίως από τη στιγμή που η συγκεκριμένη πρακτική μόνο συνηθισμένη δεν είναι για τις Ολυμπιακές Επιτροπές. Για την ακρίβεια, εξ όσων είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, καμία Εθνική Ολυμπιακή Επιτροπή δεν έχει απευθείας χορηγό στοιχηματική εταιρεία.

Πέραν ωστόσο του ηθικού ζητήματος και των όσων οφείλει να πρεσβεύει η Ολυμπιακή Επιτροπή, η απευθείας σύμβαση με μια και μόνο στοιχηματική εταιρεία προκαλεί προβλήματα στους ίδιους τους αθλητές και έρχεται σε κόντρα με το πρόγραμμα "Υιοθετήστε έναν αθλητή", για το οποίο ο ίδιος ο Σπύρος Καπράλος δήλωνε ικανοποιημένος και τόνιζε το πόσο βοήθησε τους αθλητές να δώσουν το «παρών» στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βραζιλίας. Με την υπογραφή, η ΕΟΕ υπόσχεται απόδοση του τίτλου «Χορηγός της Ελληνικής Ολυμπιακής Ομάδας» με αποκλειστικότητα στην κατηγορία των στοιχηματικών εταιρειών, καθώς και δικαίωμα δημιουργίας σύνθετου λογότυπου, όπως και προβολή σε κάθε είδους εκδήλωση ή δημόσια παρουσία της Επιτροπής. Εφόσον οι αθλητές θα δεσμεύονται από την κεντρική χορηγία με συγκεκριμένη στοιχηματική, προφανώς οι απευθείας χορηγίες τους με ανταγωνιστικές εταιρείες δεν μπορούν να συνεχιστούν. Εκτός κι αν πιστεύει κανείς ότι κάποια εταιρεία θα δεχθεί να «καπελωθεί» από άμεσο ανταγωνιστή της.

Στην προκήρυξη αναφέρεται επίσης πως «Η χορηγία πρέπει να περιλαμβάνει την καταβολή χρηματικού ποσού, το οποίο θα καλύπτει σημαντικό μέρος των αναγκών της Ολυμπιακής Προετοιμασίας των αθλητών της/των προολυμπιακών ομάδων και των δαπανών της ΕΟΕ για την/τις Ολυμπιακές Ομάδες». Σημαντικό μέρος και όχι εξ΄ ολοκλήρου κάλυψη των εξόδων. Επομένως, αφενός υποχρεώνει τους αθλητές να δεθούν με ένα συγκεκριμένο brand, αφετέρου να αναζητήσουν έξτρα έσοδα από χορηγίες, τη στιγμή που η δέσμευσή τους μέσω ΕΟΕ με συγκεκριμένη στοιχηματική τους αποκόπτει από τις υπόλοιπες! Όπως, φυσικά, είναι πολύ πιθανόν να αποκόψει και πιθανές συνεργασίες με εταιρείες άλλων κλάδων, οι οποίες τέθηκαν ετσιθελικά εκτός από την διεκδίκηση μιας κεντρικής χορηγίας λόγω της «φωτογραφικής» προκήρυξης.

Τέλος, τίθεται και θέμα διαφάνειας, καθώς στα ανταποδοτικά οφέλη του χορηγού που θα πλειοδοτήσει περιλαμβάνονται με απόλυτη ασάφεια «περαιτέρω δράσεις και ενέργειες που θα συμφωνηθούν μεταξύ Χορηγού και ΕΟΕ». Τι ακριβώς σημαίνει αυτό, σε μια προκήρυξη που αφορά έναν οργανισμό όπως η Ολυμπιακή Επιτροπή;

Το gazzetta.gr ζήτησε ένα σχόλιο από τον πρόεδρο της ΕΟΕ, Σπύρο Καπράλο, ο οποίος δεν θέλησε να τοποθετηθεί, καθώς είναι σε εξέλιξη ανοιχτός διαγωνισμός. Η ίδια η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή όμως οφείλει να εξηγήσει την απόφασή της τόσο στον κόσμο, όσο και στους ίδιους τους αθλητές που βρίσκονται στους κόλπους της και θα αναγκαστούν να χάσουν πολύτιμους πόρους, λόγω της κεντρικής χορηγίας.

 

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Τελευταία Νέα