Έντονη αντιπαράθεση για τα διπλώματα μοτοσικλέτας έως 125 κ.εκ.

Gazzetta team
Έντονη αντιπαράθεση για τα διπλώματα μοτοσικλέτας έως 125 κ.εκ.
Αποκαλύπτουμε όλες τις απόψεις για την αλλαγή στο δίπλωμα μοτοσικλέτας έως 125 κ.εκ., που πλέον θα οδηγείται και με δίπλωμα αυτοκινήτου.

Οι κάτοχοι άδειας οδήγησης αυτοκινήτου τύπου B θα έχουν τη δυνατότητα οδήγησης και μοτοσικλετών έως 125 κ.εκ. χωρίς την υποχρέωση επιπλέον εκπαίδευσης και εξετάσεων.

Αυτό προβλέπει τροποποίηση της μέχρι σήμερα ισχύουσας ελληνικής νομοθεσίας, η οποία έχει δημιουργήσει σημαντικές αντιδράσεις από τον κλάδο των εκπαιδευτών οδήγησης. Ταυτόχρονα όμως, ο κλάδος των εισαγωγέων – αντιπροσώπων μοτοσικλετών είναι θετικός σε αυτή την εξέλιξη.

Με το ρεπορτάζ που ακολουθεί, επιχειρούμε να αναδείξουμε όλες τις υπέρ και κατά του μέτρου αιτιάσεις.

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη

Η χώρα μας, με την Κοινή Υπουργική Απόφαση A3/Οικ. 56475/6635 προσαρμόζει την ελληνική νομοθεσία ως προς τις διατάξεις της οδηγίας 2020/612/ΕΕ της Επιτροπής της 4ης Μαΐου 2020, η οποία τροποποιεί την οδηγία 2006/126/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τις άδειες πδήγησης. Επίσης τροποποιεί τo Παράρτημα Ι του π.δ. 51/2012 (Α΄ 101).

Με βάση αυτή την τροποποίηση, η Ελλάδα εναρμονίζεται με την οδηγία της Ε.Ε. και δίνει τη δυνατότητα στους κατόχους άδειας οδήγησης αυτοκινήτου να οδηγούν χωρίς περαιτέρω εξετάσεις και μοτοσικλέτες έως 125 κ.εκ.

Ήδη, αρκετές ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Γερμανία και η Αυστρία επιτρέπουν την οδήγηση μοτοσικλετών έως 125 κ.εκ. από κατόχους άδειας οδήγησης αυτοκινήτου. Από την άλλη πλευρά, η οδηγία της Ε.Ε. δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα και υπάρχουν αρκετές χώρες οι οποίες δεν την έχουν ακόμα υιοθετήσει.

Αντίθετοι οι εκαπιδευτές οδηγών

Η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο ποσοστό χρήσης μοτοσικλετών σε όλη την Ε.Ε., γεγονός που ανεβάζει σημαντικά το δείκτη των ατυχημάτων. Όπως μπορείτε να δείτε στο γράφημα που ακολουθεί, η χώρα μας έχει το μεγαλύτερο δείκτη θανάτων από τροχαία ατυχήματα με μοτοσικλέτες/εκατομμύριο κατοίκων (η Ελλάδα στην γραμμή με τα αρχικά EL).

Αυτό το γεγονός είναι το κυρίαρχο στην αντίθεση του του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης προς το μέτρο. Με δελτίο Τύπου που εξέδωσε, ισχυρίζεται ότι με τη συγκεκριμένη απόφαση, η οποία καταργεί την εκπαίδευση ενός υποψηφίου οδηγού μοτοσικλέτας έως 125 κ.εκ., θα απογειώσει τα τροχαία συμβάντα με δίκυκλα στην χώρα μας.

Μάλιστα έδωσε στη δημοσιότητα και το παρακάτω γράφημα, που έρχεται να επιβεβαιώσει τη θέση του.

Εμείς επικοινωνήσαμε με τον πρόεδρο του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, τον Αρη Ζωγράφο, ο οποίος υποστηρίζει με έμφαση την ανάγκη εκπαίδευσης των οδηγών μοτοσικλέτας και φυσικά εξέφρασε την κάθετη αντίθεσή του με την υιοθέτηση της ευρωπαϊκής οδηγίας στη χώρα μας.

«Η μοτοσικλέτα συμπεριφέρεται διαφορετικά από τα άλλα οχήματα επειδή έχει διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής. Είναι όχημα μονής γραμμής, ο οδηγός βρίσκεται επάνω και όχι μέσα στο όχημα, και για αυτό τον λόγο ο χειρισμός της είναι πολύ πιο δύσκολος από τον χειρισμό ενός αυτοκινήτου. Η μοτοσικλέτα στρίβει, φρενάρει, επιταχύνει και συμπεριφέρεται διαφορετικά από ένα αυτοκίνητο, απαιτεί καλή ισορροπία και πλήρη συντονισμό άκρων από τον αναβάτη» αναφέρει η ανακοίνωση του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης.

Στην ερώτησή μας γιατί προωθείται μια τέτοια ρύθμιση όταν τα στοιχεία των ατυχημάτων με δίκυκλα αποτελούν μια μάστιγα για τη χώρα, ο κ. Ζωγράφος απάντησε ότι υπάρχουν επιχειρηματικά συμφέροντα που πίεσαν προς αυτή την κατεύθυνση: «Αν ακολουθήσετε την πορεία του χρήματος, θα καταλάβετε γιατί υπάρχει αυτή η εξέλιξη» ανάφερε χαρακτηριστικά.

Ταυτόχρονα, κατά τη συζήτησή μας ο κ. Ζωγράφος ανέδειξε και ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα που αφορά την εκπαίδευση των μοτοσικλετιστών. Συγκεκριμένα ανάφερε ότι πάγια θέση του κλάδου των εκπαιδευτών είναι η σταδιακή δυνατότητα οδήγησης δικύκλων ανάλογα με τον κυβισμό ή την ιπποδύναμη από τους αναβάτες και η υιοθέτηση ακόμα περισσότερων βαθμίδων εκπαίδευσης και εξετάσεων. Πιο συγκεκριμένα, να θεσπιστούν διαφορετικά διπλώματα έως 125 κ.εκ., έως 250 κ.εκ., έως 500 κ.εκ.. έως 750 κ.εκ. και στη συνέχεια μια άδεια οδήγησης χωρίς περιορισμό.

Οι υπέρ του μέτρου απόψεις

Εδώ και πολλά χρόνια, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων υποστηρίζει την υιοθέτηση της ευρωπαϊκής οδηγίας για την οδήγηση μοτοσικλετών έως 125 κ.εκ. με άδεια οδήγησης αυτοκινήτου και φυσικά είναι θετικός ως προς τη σχετική τροπολογία που πέρασε στην ελληνική νομοθεσία.

Θετικός είναι επίσης και ο κ. Θανάσης Χούντρας, προπονητής μηχανοκίνητου αθλητισμού, εκπαιδευτής ασφαλούς οδήγησης και ιδιοκτήτης της σχολής ασφαλούς οδήγησης Riding School, με τον οποίο επίσης επικοινωνήσαμε. Σύμφωνα με τον κ. Χούντρα, το θέμα των ατυχημάτων με μοτοσικλέτα είναι σημαντικό, ωστόσο «θα πρέπει να γίνει μια πολύ πιο βαθιά ανάλυση για να δούμε κατά πόσο ευθύνονται για αυτά οι μοτοσικλέτες ή άλλοι παράγοντες».

Ταυτόχρονα, υποστήριξε ότι οι μοτοσικλέτες των 125 κ.εκ. είναι χαμηλής ισχύος και οι κάτοχοι άδειας οδήγησης αυτοκινήτου έχουν εξοικείωση με την οδήγηση εν γένει και τις συνθήκες στους δρόμους. Επίσης, υποστήριξε ότι: «Με περισσότερους οδηγούς αυτοκινήτου στη σέλα μια μικρής μοτοσικλέτας, θα υπάρξει καλύτερη αντίληψη του τρόπου κυκλοφορίας των δικύκλων στην πόλη και ακόμα μεγαλύτερη προσοχή προς αυτές, όταν οι ίδιοι οδηγοί θα χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους».

Από την άλλη πλευρά, δεν παράλειψε να σημειώσει ότι για ένα τέτοιο σημαντικό ζήτημα θα ήταν καλό να υπάρχει μια διαβούλευση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και επίσης να συμπεριληφθούν σε αυτή και προτάσεις όπως η άρση απαγόρευσης της διήθησης των μοτοσικλετών -δηλαδή της νόμιμης δυνατότητας να κινούνται ανάμεσα από τις λωρίδες των αυτοκινήτων, υπό προϋποθέσεις και κανόνες.

Στη συνέχεια παραθέτουμε αυτούσια την ανακοίνωση του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης σχετικά με την τροποποίηση του νόμου για τα διπλώματα οδήγησης μοτοσικλετών έως 125 κ.εκ.

Π.Σ.Ε.Ο. | ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Μετά το “μαγείρεμα” και την μετατροπή των αδειών οδήγησης μοτοποδηλάτων σε ΑΜ, η συγκεκριμένη ρύθμιση, η οποία καταργεί την εκπαίδευση ενός υποψηφίου οδηγού μοτοσυκλέτας, θα απογειώσει τα τροχαία συμβάντα στην χώρα μας.

Δεν έχει θέση μια τέτοια “νομοθεσία-ντροπή” σε μια χώρα όπου μόνο το 2018 καταγράφηκαν 6.638 παθόντα πρόσωπα σε τροχαία συμβάντα με μοτοσικλέτα.

Και για να επαναλάβουμε τα αυτονόητα, τα οποία δυστυχώς ο νομοθέτης αγνοεί:

Η μοτοσυκλέτα συμπεριφέρεται διαφορετικά από τα άλλα οχήματα επειδή έχει διαφορετική φιλοσοφία κατασκευής. Είναι “όχημα μονής γραμμής”, ο οδηγός βρίσκεται επάνω και όχι μέσα στο όχημα, και για αυτό τον λόγο ο χειρισμός της είναι πολύ πιο δύσκολος από τον χειρισμό ενός αυτοκινήτου. Η μοτοσικλέτα στρίβει, φρενάρει, επιταχύνει και συμπεριφέρεται διαφορετικά από ένα αυτοκίνητο, απαιτεί καλή ισορροπία και πλήρη συντονισμό άκρων από τον αναβάτη.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη όλα τα παραπάνω, γίνεται σαφές το προφανές: όχι μόνο είναι αναγκαίο ένας οδηγός μοτοσυκλέτας να εκπαιδεύεται, αλλά χρειάζεται η εκπαίδευση αυτή να είναι εξειδικευμένη στις αυξημένες απαιτήσεις του οχήματος και της οδικής πραγματικότητας.

Με εκτίμηση

Άρης Ζωγράφος
Πρόεδρος Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης Π.Σ.Ε.Ο.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!