Η ηλεκτροκίνηση θα φέρει απώλεια θέσεων εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία

Κώστας Παστρίμας
Η ηλεκτροκίνηση θα φέρει απώλεια θέσεων εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα χρειάζονται λιγότερους εργαζόμενους στα εργοστάσια για την κατασκευή τους

Τους τελευταίους μήνες, η μία μετά την άλλη, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες παρουσίασαν τα πλάνα τους για την πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση τα επόμενα χρόνια. Άλλες νωρίτερα και άλλες αργότερα θα σταματήσουν να διαθέτουν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης -τουλάχιστον στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης και της Β. Αμερικής- και η γκάμα τους θα αποτελείται αποκλειστικά από ηλεκτρικά οχήματα.

factory

Για τη μετάβαση αυτήν έχουν προαναγγείλει τεράστιες χρηματικές επενδύσεις, που για κάθε εταιρεία είναι αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ. Πέρα όμως από το τεχνικό και το οικονομικό μέρος, υπάρχει και το θέμα της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού. Κατά γενική παραδοχή, και σε αυτόν τον τομέα πρόκειται να υπάρξει σοβαρός μετασχηματισμός, που θα επηρεάσει αναπόφευκτα τις θέσεις εργασίας.

Μικρότερη ποσότητα, μεγαλύτερη ποιότητα

Τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα χρειάζονται λιγότερους εργάτες. Οι λόγοι αφορούν κυρίως τους κινητήρες. Χρειάζονται περισσότεροι άνθρωποι για να κατασκευάσουν έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, που έχει πολλά και περίπλοκα εξαρτήματα, από όσους χρειάζονται για έναν ηλεκτροκινητήρα, που είναι σαφώς πιο απλή κατασκευή.

Την παραδοχή αυτή έκανε ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler AG, Όλα Καλένιους, μιλώντας στη γερμανική εφημερίδα Welt Am Sonntag: «Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς στον κόσμο: η συναρμολόγηση ενός κινητήρα εσωτερικής καύσης χρειάζεται περισσότερη δουλειά από έναν ηλεκτρικό άξονα. Ακόμα κι αν κατασκευάζουμε το σύστημα ηλεκτροκίνησης μόνοι μας, θα έχουμε συνολικά λιγότερους εργαζόμενους μέχρι το τέλος της δεκαετίας».

factory

Ο μετασχηματισμός του εργατικού δυναμικού που θα φέρει η ηλεκτροκίνηση είναι ότι θα χρειάζονται σαφώς λιγότεροι εργάτες αλλά θα αυξηθεί η ανάγκη για αλλες ειδικότητες, πιο εξειδικευμένες, όπως για παράδειγμα οι μηχανικοί λογισμικού. Το θέμα είναι ότι σε αριθμό οι πρώτοι είναι πολύ περισσότεροι από τους δεύτερους.

Η άλλη άποψη

Δεν συμφωνούν όλοι όμως σε αυτήν την ανάγνωση της πραγματικότητας. Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Boston Consulting Group (BCG), αναφέρει ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν είναι απαραίτητο να κοστίσει σε θέσεις εργασίας. Η μελέτη αυτή καταλήγει στο συμπέρασμα ότι για την κατασκευή ενός συμβατικού και ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρειάζονται σχεδόν ο ίδιος αριθμός εργαζόμενων, όπως δείχνει ο παρακάτω πίνακας.

factory

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!