Στιγμιότυπο από γυναικείο αγώνα μπάσκετ
01/07/2022

Το αναξιοποίητο εμπορικό δυναμικό του γυναικείου αθλητισμού

Ελένη Τζάντασεκ

Ο γυναικείος αθλητισμός έχει κερδίσει το ενδιαφέρον του, αλλά όχι και του επιχειρηματικού κόσμου

Παρόλο που ο γυναικείος αθλητισμός βρίσκεται σε άνοδο σε όλο τον κόσμο - μόνο μέσα στο Μάιο αποφασίστηκε δικαστικά ότι η γυναικεία εθνική ομάδα ποδοσφαίρου των ΗΠΑ θα πληρώνεται το ίδιο με την ανδρική, ολοκληρώθηκε το γυναικείο UEFA Champions League και η UEFA ανακοίνωσε τα σχέδιά της για το EURO το καλοκαίρι- η έλλειψη δημοτικότητας παραμένει πρόβλημα και ο βασικός λόγος είναι ότι ο κόσμος δεν ενημερώνεται για τα γυναικεία αθλήματα. Πρόσφατα η εταιρεία Totally Runable βρήκε ότι από τις 3.017 αθλητικές φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν σε 9 βρετανικές εφημερίδες, μόνο το 2,9% έδειχναν γυναίκες, ενώ έρευνα του Ticketmaster, της πλατφόρμας αγοράς εισιτηρίων για μεγάλα events, έδειξε ότι το 17% των φιλάθλων δεν παρακολουθούν αγώνες γυναικείου ποδοσφαίρου γιατί δεν έχουν επαρκή ενημέρωση για το πότε διεξάγονται.

Το γεγονός αυτό μπορεί να δημιουργήσει σε εν δυνάμει χορηγούς τη λανθασμένη εντύπωση ότι ο γυναικείος αθλητισμός δεν «πουλάει» και συνεπώς δεν θα ήταν μια καλή επένδυση. Στην πραγματικότητα όμως, η έλλειψη δημοτικότητας, η περιορισμένη κάλυψη και η έλλειψη κεφαλαίου είναι κομμάτια του ίδιου φαύλου κύκλου, που εν τέλει δεν επιτρέπει στον γυναικείο αθλητισμό να αναπτυχθεί, αλλά ούτε και στις εταιρείες να εκμεταλλευτούν όσα μπορεί να τους προσφέρει. Συνεπώς, ο γυναικείος αθλητισμός δεν υποφέρει από έλλειψη δημοτικότητας, αλλά από έλλειψη συμβιωτικών επιχειρηματικών σχέσεων.

Το ενδιαφέρον υπάρχει

Σύμφωνα με την εταιρεία αθλητικού μάρκετινγκ Two Circles, 682.000 θεατές αναμένεται να παρακολουθήσουν γυναικείους αγώνες μέσα στο 2022, αριθμός κατά 49% μεγαλύτερος απ’ ότι το 2017, που σημαίνει ότι το ενδιαφέρον του κοινού για γυναικείες αθλητικές διοργανώσεις έχει αυξηθεί. Ενδιαφέροντα είναι και τα ευρήματα της έκθεσης «Η άνοδος του γυναικείου αθλητισμού: Αναγνωρίζοντας και μεγιστοποιώντας τις ευκαιρίες» της Nielsen Sports, που έδειξε ότι το 45% των συμμετεχόντων θα πήγαιναν να παρακολουθήσουν μια διοργάνωση, το 46% θα έβλεπε γυναικείο αθλητισμό στην τηλεόραση αν τις διοργανώσεις έδειχναν τα κανάλια που συνήθως παρακολουθεί και το 86% όσων ενδιαφέρονται γενικώς για το χώρο του αθλητισμού ενδιαφέρονται και για το γυναικείο αθλητισμό συγκεκριμένα. Από κοινωνιολογική άποψη, η έρευνα έδειξε επίσης πως το κοινό έχει συνδέσει το γυναικείο αθλητισμό με θετικά μηνύματα και αξίες, όπως η έμπνευση και η οικογένεια, κάτι που οι εν δυνάμει χορηγοί μπορούν να εκμεταλλευτούν για τη δική τους προβολή.

Ο γυναικείος αθλητισμός δίνει πρόσβαση σε ένα ευρύτερο κοινό

Σε αντίθεση με τα ανδρικά, τα γυναικεία αθλήματα προσελκύουν ένα ευρύ κοινό. Από τους συμμετέχοντες στην έρευνα της Nielsen Sports, το 66% ενδιαφέρεται για τουλάχιστον ένα γυναικείο σπορ. Από αυτό το ποσοστό, οι μισοί ερωτηθέντες ήταν άντρες. Ο γυναικείος αθλητισμός είναι επίσης ιδιαίτερα δημοφιλής στην ηλικιακή ομάδα 16-24 που, από άποψη μάρκετινγκ, μπορεί να προσφέρει σε εταιρείες που πιθανώς να μην έχουν το μπάτζετ για να εμπλακούν στα ανδρικά σπορ αμέτρητες εμπορικές ευκαιρίες. Ήδη από το 2013 ως το 2017, ο αριθμός των χορηγικών συμβολαίων αυξήθηκε κατά 47%, αλλά παραμένει ακόμα μικρός σε σχέση με την αντίστοιχη εμπορική δραστηριότητα γύρω από τον αντρικό αθλητισμό. Αν και προς το παρόν το γεγονός αυτό περιορίζει τα γυναικεία σπορ, οι συνθήκες είναι εξαιρετικές για brands που δεν αναζητούν συχνά προβολή μέσω του αθλητισμού, όπως beauty ή κοινωνικά δίκτυα.

Μεγάλα συμβόλαια έχουν ήδη αλλάξει το τοπίο

Ενόψει της σεζόν 2021-2022 του γυναικείου Champions League, η UEFA είχε υπογράψει τετραετή συμφωνία με την πλατφόρμα streaming DAZN, δίνοντάς της τα αποκλειστικά δικαιώματα προβολής του αγώνα. Η συμφωνία ήταν ιστορικής σημασίας για το γυναικείο αθλητισμό και ένα σημαντικό βήμα στην προσπάθεια να σπάσει ο φαύλος κύκλος- η προβολή των αγώνων έφερε μεγαλύτερο κοινό, που με τη σειρά του έδειξε ότι το πρωτάθλημα είναι πλέον υπολογίσιμο από εμπορική άποψη. Συμφωνία-ορόσημο ήταν και το επταετές συμβόλαιο του γυναικείου τμήματος της UEFA με τη VISA, που είναι πλέον χορηγός του Champions League, του EURO, των πρωταθλημάτων U17 και U19, αλλά και του Women’s Futsal EURO. Εκτός από κεφάλαιο για το γυναικείο ποδόσφαιρο, η συμφωνία προσφέρει επίσης στη VISA την ευκαιρία να προβάλει τις εταιρικές της αξίες, στηρίζοντας την πρωτοβουλία Together #WePlayStrong, που στοχεύει να φέρει περισσότερα κορίτσια στο άθλημα.

Και οι δύο συμφωνίες δείχνουν ότι ο γυναικείος αθλητισμός μπορεί να σταθεί πλέον στα πόδια του. «Δεν έχει να κάνει μόνο με τη χρηματική αξία, είναι πιο σημαντικό ότι δείχνουμε στον κόσμο ότι το παιχνίδι έχει αξία» δηλώνει η επικεφαλής του γυναικείου ποδοσφαίρου της UEFA, Nadine Kessler. «Η συμφωνία με τη VISA αποδεικνύει ότι το γυναικείο ποδόσφαιρο έχει μπει σε μια νέα εποχή από όλες τις απόψεις. Δείχνει ότι το άθλημα έχει λάβει νέες διαστάσεις εντός του σύγχρονου εμπορικού τοπίου. Οι δυνατότητες είναι απεριόριστες».

Ακολούθησε το GWomen στο instagram

Στείλε μας νέα, ιδέες, προτάσεις, απορίες για τον γυναικείο αθλητισμό στο [email protected]