“Στάλκερ” του Αντρέι Ταρκόφσκι (vid & pics)

“Στάλκερ” του Αντρέι Ταρκόφσκι (vid & pics)

bet365

Ο ανυπέρβλητος Ρώσος σε μια ταινία που ξεπερνά κατά πολύ την επιστημονική φαντασία. Η σκέψη και η ματιά ενός στοχαστή που αναζητούσε το νόημα της ζωής, τη δημιουργίας, της ομορφιάς.

Οι ταινίες αφηγούνται ιστορίες, ψυχαγωγούν, διασκεδάζουν… Όχι πάντα. Υπάρχουν και ταινίες που αποκαλύπτουν σκέψεις και δρόμους που δεν είχαμε φανταστεί πως υπάρχουν. Το προσωπικό απελευθερώνεται από το πρόσωπο και τα δεσμά του ατομικού και γίνεται συλλογικό, αερικό που απλά κινείται μπροστά στα μάτια μας και με μια κίνηση εισβάλλει στον κόσμο μας. Η ταινία, η κάμερα είναι το μέσο για δημιουργία και ταξίδι. Σ’ αυτή την περίπτωση η αφήγηση είναι το πρώτο επίπεδο και ο λόγος παίρνει τον έλεγχο, όχι η εικόνα. Υπάρχει όμως κάτι που λειτουργεί καταλυτικά και ενώνει λόγο, εικόνα και όλα γίνονται όμορφα, κρυστάλλινα, ιερά. Η Ποίηση! Η ποίηση που φτάνει ως τα τρίσβαθα της ψυχής και στέκεται στα ερείπια του κόσμου, κρατώντας λουλούδια κι ένα πράσινο γυάλινο μπουκάλι. Η ποίηση που όλα τα κινεί, τα μεταμορφώνει, τα ανανεώνει και τα κάνει ανθεκτικά, τα βάζει εκτός κάδρου του χρόνου. Ακυρώνει τον χρόνο και ο χώρος γίνεται εύπλαστη ύλη για να χωρέσει πνεύμα και πίστη, απιστία, αγάπη και θαύμα. Όταν η ποίηση ορίζει την ταινία, τότε η ταινία γίνεται γλυκιά μουσική, εικόνα με τα κατάλληλα χρώματα, γλυπτό σμιλεμένο από το “σώμα” του χρόνου και τα πάθη του ανθρώπου. Το “Στάλκερ” είναι η 100η ταινία που σας παρουσιάζει το G-Weekend Journal.

Πνευματικό-φιλοσοφικό δοκίμιο

Ο Αντρέι Ταρκόφσκι στο δικό του πνευματικό-φιλοσοφικό δοκίμιο για την ελπίδα, την πίστη, την επιθυμία, τη ζωή. Ο δημιουργός που αντιμετώπισε τα μεγάλα θέματα της ζωής με τον τρόπο που τους άρμοζε: με σεβασμό, διαρκή στοχασμό και ταπεινότητα. Ο μοναδικός δημιουργός που άντλησε από την ομορφιά των εικόνων για να δημιουργήσει νέες, πιο ισχυρές, πιο όμορφες. Κάθε πλάνο δεν προχωρά απλώς την ιστορία, την αφήγηση, αλλά φτιάχνει νέες εικόνες μέσα στη μεγάλη εικόνα! Ο τρόπος που χρησιμοποιεί την κάμερα, το στήσιμο των σκηνών, η τοποθέτηση των ηθοποιών, εξυπηρετούν αυτόν τον σκοπό: να χωρέσουν οι ανησυχίες, οι σκέψεις, οι προβληματισμοί του σε κάθε πλάνο. Εκεί χρειάζεται ο ποιητικός λόγος και σκέψη, να φέρουν στην επιφάνεια τα καλά κρυμμένα, να δώσουν φωνή στα ανείπωτα και να διώξουν την ασχήμια. Έτσι βαθαίνει ο χώρος και ο χρόνος υποτάσσεται στην πρόθεση και την επιδίωξη του δημιουργού. Για τον Ταρκόφσκι ένα ήταν το ερώτημα που τον απασχολούσε: “Τι είναι η ζωή;”. Αυτή η βάση του, αυτή η πηγή της ομορφιάς του.

Το βάσανο της επιθυμίας

To “Στάλκερ” βασίζεται στο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας των Αρκάντι και Μπόρις Στρουγκάτσκι. Η ταινία, βέβαια, στην ουσία δεν ανήκει στο είδος του Sci-Fi. Το μυθιστόρημα γίνεται βάση για κάτι πολύ μεγαλύτερο, γίνεται βάση για το διάβασμα της ψυχής μας. Με το “Στάλκερ” ο Ταρκόφσκι προσπαθεί να απαντήσει στο ατέλειωτο βάσανο της επιθυμίας. Αγαπά τον αδύναμο αλλά ξέρει και πιστεύει ότι από την αδυναμία πηγάζει η δύναμη και η επιθυμία είναι ο ανομολόγητος πόθος. Γι’ αυτό δεν χρειάζεται χρονικούς περιορισμούς, ούτε χωροταξικούς. Γι’ αυτό και τα χρώματα της εικόνας εναλλάσσονται: γκρι, μαύρο-άσπρο, καφέ, γήινα και μετά πράσινο, γαλάζιο, λευκό του πάγου και μετά η εικόνα ξεθωριάζει. Το καθαρό φως μοναδική σταθερά στα στιγμιότυπα και η κάμερα, το σκηνικό, να μας βάζει στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων και με απόλυτη ηρεμία να μας φέρνει στην επιφάνεια και το μέσα να αλλάζει το έξω. Η αφήγηση προχωρά σταθερά, η ατμόσφαιρα επιβλητική χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια και το φινάλε είναι συγκλονιστικό.

Σημασία έχει το ταξίδι

Στη Χώρα υπάρχει μια απαγορευμένη ζώνη που τη φυλάνε στρατιωτικοί. Μέσα της βρίσκεται το “δωμάτιο των επιθυμιών” που εισακούει και εκπληρώνει της παρακλήσεις και τα τάματα εκείνων που καταφέρνουν να φτάσουν ως εκεί. Για να γίνει, όμως, αυτό χρειάζεται ένας ξεναγός, ένας Στάλκερ, που να ματαιώνει ή να αποφεύγει τις παγίδες της διαδρομής. Ο Στάλκερ οδηγεί τον Συγγραφέα και τον Καθηγητή και μέσα από τις δυσκολίες του ταξιδιού θα φτάσουν στο δωμάτιο , αλλά κανείς δεν θα μπει μέσα. Η ταινία συνοδεύεται από ποιήματα του Αρσένι Ταρκόφσκι και τελειώσει με δύο θαύματα: της αγάπης και της πνευματικής δύναμης, της πίστης. Ο Αντρέι Ταρκόφσκι, στο Σμιλεύοντας τον Χρόνο, γράφοντας για το “Στάλκερ” τόνιζε τα εξής:

Τα πρόσωπα της ταινίας ξεκινούν το ταξίδι τους για τη Ζώνη, με προορισμό κάποιο δωμάτιο όπου θα πραγματοποιηθεί, λέει, η πιο κρυφή επιθυμία του καθενός. Και ενώ ο συγγραφέας και ο επιστήμονας διασχίζουν την επικίνδυνη και παράξενη έκταση της ζώνης, ο Στάλκερ τους διηγείται μια ιστορία –αληθινή ή θρύλο, άγνωστο- για κάποιον άλλο Στάλκερ, με το παρατσούκλι Ντικομπράζ (Σκαντζόχοιρος). Αυτός πήγε σε μυστικό μέρος και ευχήθηκε να γυρίσει στη ζωή ο αδελφός του που είχε σκοτωθεί από δικό του σφάλμα. Όταν γύρισε όμως σπίτι ανακάλυψε πως είχε γίνει πάμπλουτος. Η Ζώνη αγνοώντας την ευχή του, εκπλήρωσε το βαθύτερο και πραγματικό του πόθο. Κι ο Ντικομπράζ πήγε και κρεμάστηκε. Τελικά οι δυο άντρες φτάνουν στον προορισμό του. Πέρασαν πολλά, σκέφτηκαν για τον εαυτό τους, αναθεώρησαν τις απόψεις τους για τον εαυτό τους και έχουν το θάρρος να περάσουν το κατώφλι του δωματίου, που για να φτάσουν έβαλαν σε κίνδυνο τη ζωή τους. Καταλαβαίνουν ότι στο τραγικό, το πιο βαθύ επίπεδο της συνείδησης τους είναι όντα ατελή. Ζήτησαν τη δύναμη να κοιτάξουν μέσα τους και τρόμαξαν. Στο τέλος τους λείπει το πνευματικό σθένος να πιστέψουν στον εαυτό τους.

*Χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από το βιβλίο του Γιάννη Βασιλειάδη “Αντρέι Ταρκόφσκι” (Εκδόσεις Αιγόκερως)

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

 

Τελευταία Νέα