Τζάκσον Πόλοκ: Ο αστροσυλλέκτης (vid & pics)

Τζάκσον Πόλοκ: Ο αστροσυλλέκτης (vid & pics)

Στις 28 Ιανουαρίου γεννήθηκε ο σημαντικότερος ίσως εκπρόσωπος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Ριζοσπαστικός, αυτοκαταστροφικός, μοναδικός.

Η ζωή του έγινε ταινία και αρκούσε το όνομα του για τίτλος. “Πόλοκ”, έτσι απλά. Οι γνωρίζοντες το όνομα, γνώριζαν και τον καλλιτέχνη και τον άνθρωπο. Γι’ αυτούς που είχαν απλά ακούσει, έτυχε να έχουν δει κάποιον πίνακα του, δεν αρκούσε το όνομα. Όσοι τον ήξεραν και ήξεραν το έργο μπορούσαν να πουν πολλά, να αισθανθούν ακόμη περισσότερα. Γι’ αυτούς που έλκονταν από το μυστήριο της ύπαρξης και της δράσης του, ήταν αναγκαίο να υπάρχει επίθετο συνοδευτικό, λέξη που θα μαζέψει και θα κλείσει εντός της την αστείρευτη ενέργεια ενός ξεχωριστού ατόμου. Πώς ενώνεις όμως τον ήλιο όταν αυτός γίνεται χίλια κομμάτια; Τις γραμμές φωτός που σπάνε και γίνονται σταγόνες υγρές και πολύχρωμες, πώς τις σώζεις πριν χαθούν; Ένας ανεμοστρόβιλος αρκεί να τις συλλάβει και με την ασυγκράτητη κίνηση του να τις στείλει στο χώμα, στον καμβά που δεν έχει όρια.

Για τον Τζάκσον Πόλοκ, λοιπόν, η λέξη “ασυμβίβαστος” δεν είναι λάθος. Δεν αρκεί όμως. Ο Πόλοκ, εκεί που ο χρωστήρας άφηνε το τελευταίο του σημάδι, το πιο μικρό, σχεδόν αόρατο, έφτιαχνε κόσμους ολόκληρους ενώνοντας σταγόνες. Σαν άλλος ήλιος έδινε ζωή, σαν άλλος ουράνιος θόλος φιλοξενούσε τα δικά του αστέρια. Πόλοκ, ο αστροσυλλέκτης. Πραγματικός ποιητής…

Ακόμη “χορεύει” πάνω από τον καμβά

Ο Πόλοκ δεν υπάρχει εδώ και 63 χρόνια. Πέθανε σε αυτοκινητικό δυστύχημα. Κι αν το βιολογικό τέλος ήρθε απότομα, το καλλιτεχνικό δεν θα έρθει ποτέ. Το αποτύπωμα του στον χώρο της ζωγραφικής είναι τόσο έντονο, που ακόμη και σήμερα δεν μπορείς να τακτοποιήσεις και να ελέγξεις τον Πόλοκ. Αυτός, το σύμβολο του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού, μοιάζει να ναι ακόμη εδώ και να “χορεύει” πάνω από τον καμβά. Δεν περιορίζεται ο Πόλοκ, ακόμη κι από τους μεταμοντερνιστές που απορρίπτουν όσα αντιπροσωπεύει. Ο Πόλοκ είναι η μεγάλη παρουσία στην αμερικάνικη τέχνη, αυτός που έριξε φως στην τέχνη την μεταπολεμική περίοδο. Ίσως ο τελευταίος από τους σημαντικούς καλλιτέχνες που δόθηκαν απόλυτα στην τέχνη. Ολοκληρωτικά. Ένας από τους μεγάλους ρομαντικούς που δεν είχε ρομαντικό τέλος. Κι αν τη δεκαετία του ’80 η αντίδραση απέναντι του ήταν μεγάλη, τα επιτεύγματα του ακόμη στοιχειώνουν τους καλλιτέχνες μετά απ’ αυτόν. Ο Πόλοκ, εκθέτει τα όρια της ευσυνειδησίας, ακόμη και της δημιουργίας. Δεν μπορείς να αφήσεις πίσω τον Πόλοκ και την “ουρά” των άστρων που δεν σβήνει ποτέ.

Η μαθητεία, τα ταξίδια και ο γάμος

Ο Πόλοκ γεννήθηκε το 1912 στο Γουαϊόμινγκ των ΗΠΑ. Ο πατέρας του ήταν αγρότης και αργότερα τοπογράφος για την κυβέρνηση. Ο Τζάκσον μεγάλωσε στην Αριζόνα και στην πόλη Κίκο (Chico) της Καλιφόρνια. Αποβλήθηκε από δύο σχολεία. Ζούσε την αμερικάνικη κουλτούρα ταξιδεύοντας με τον πατέρα του. Το 1930, με τον αδερφό του Τσαρλς μετακομίζει στη Νέα Υόρκη. Αμφότεροι μαθήτευσαν δίπλα στον Τόμας Χαρτ Μπέντον (Thomas Hart Benton), ζωγράφος που ασχολήθηκε αρκετά με την τοιχογραφία. Η θεματική του Μπέντον -αγροτική ζωή- ελάχιστα επηρέασε τη δουλειά του Πόλοκ, εν αντιθέσει με τη χρήση των χρωμάτων και την ανεξαρτησία του. Την περίοδο 1938-1942 εργάστηκε για το εγχείρημα “Federal Art Project”, στο πλαίσιο του σχεδίου “New Deal, σκοπός του οποίου ήταν να ενισχύσει τις εικαστικές τέχνες. Τον Οκτώβριο του 1945 παντρεύτηκε τη ζωγράφο Λι Κράσνερ και μετακόμισαν στο Ίστ Χάμπτον, στη Νέα Υόρκη. Εκεί έφτιαξαν το σήμερα γνωστό “Pollock-krasner House and Studio”. Η Πέγκι Γκούγκενχαϊμ τους δάνεισε τα χρήματα για την προκαταβολή και εκεί ο Πόλοκ τελειοποίησε την τεχνική του.

“Jack the Dripper”

Ο Πόλοκ γνώρισε τη μέθοδο της υγρής βαφής το 1936 σε πειραματικό εργαστήριο του ζωγράφου Ντέιβιντ Αλφάρο Σικέιρος. Αργότερα, στις αρχές των 40's, θα χρησιμοποιήσει την τεχνική εκροής του χρώματος πάνω στον καμβά και θα τη δούμε σε έργα όπως “Male and Female”, “Composition with Pouring I”. Όταν μετακόμισε στο σπίτι-στούντιο με την Κράσνερ, στη Νέα Υόρκη, ξεκίνησε να τοποθετεί τον καμβά στο πάτωμα και ανέπτυξε την πασίγνωστη, πια, τεχνική “drip”. Στράφηκε σε βαφές με βάση τη συνθετική ρητίνη (αλκυδικά σμάλτα) που εκείνη την εποχή ήταν νέο μέσο. Στην ουσία αξιοποίησε τα οικιακά χρώματα αντί για τα καλλιτεχνικά και ήταν αναγκαίο γι' αυτόν, για να εξελίξει την τέχνη του. Δούλευε με σκληρά πινέλα, ράβδους, ακόμη και σύριγγες. Η τεχνική του να χύνει και να στάζει το χρώμα πάνω από τον καμβά, θεωρείται ότι εισήγαγε τον όρο “ζωγραφική δράσης” (action painting). Με την τεχνική αυτή είχε πιο άμεσο τρόπο για να δημιουργήσει, το χρώμα κυριολεκτικά έρεε από το πινέλο στον καμβά. Το γεγονός ότι αψηφούσε την κυρίαρχη συνθήκη που ήθελε τους ζωγράφους να δουλεύουν σε όρθια επιφάνεια, του έδωσε νέα διάσταση για να εργαστεί, μια και μπορούσε να δει και να προσθέσει χρώμα από κάθε κατεύθυνση του καμβά. Δουλεύοντας με αυτόν τον τρόπο απομακρύνθηκε από την παραστατική απεικόνιση και προκάλεσε τη δυτική παράδοση που βασιζόταν στο καβαλέτο και το πινέλο. Επίσης, δεν έμενε μόνο στο χέρι για να ζωγραφίσει, αφού χρησιμοποιούσε όλο το σώμα. Το 1956 το περιοδικό “TIME” τον χαρακτήρισε ως “Jack the Dripper”. Εκείνη η χρονιά έμελλε να είναι η τελευταία της ζωής του, καθώς οδηγώντας υπό την επήρεια αλκοόλ προκάλεσε θανατηφόρο ατύχημα. Ήταν μόλις 56 ετών.

Πηγές

-ART VIEW; Divining the legacy of Jackson Pollock

-Jackson-pollock.org

Επόμενα Άρθρα

«Η Κρήτη έχει τις καλύτερες υποδομές για την Εθνική, ο κόσμος θα δείξει το πόσο την αγαπάει»!

«Η Κρήτη έχει τις καλύτερες υποδομές για την Εθνική, ο κόσμος θα δείξει το πόσο την αγαπάει»!

Ο πρόεδρος της ΕΠΣΗ, Νίκος Τζώρτζογλου, εμφανώς συγκινημένος μιλάει στο G-Weekend για τη νέα έδρα της Εθνικής, τις υποδομές της Κρήτης αλλά και το πως ο κόσμος του νησιού αγαπά...

Στέφανος Τσιτσιπάς: Ενα άγνωστο Χρυσό Αγόρι!

Στέφανος Τσιτσιπάς: Ενα άγνωστο Χρυσό Αγόρι!

Ο Χρήστος Κιούσης ως... μύστης του τένις, γράφει στο G-Weekend προσωπικές ιστορίες και άγνωστες πτυχές για τον «λαμπερό» Στέφανο Τσιτσιπά!