Μήδεια: Εκστατική! (vid & pics)

Μήδεια: Εκστατική! (vid & pics)

bet365

Ο Λαρς Φον Τρίερ απέναντι στην τραγωδία του Ευριπίδη. Βασιζόμενος στο σενάριο του Καρλ Ντράγιερ έφτιαξε ένα αριστούργημα και το Weekend γράφει γι' αυτό.

Ο Λαρς Φον Τρίερ στην καλύτερη του στιγμή. Η σοφία και το μεγαλείο της τραγωδίας του Ευριπίδη μεταφέρεται στο σήμερα με τόλμη, σεβασμό και έμπνευση. Ο δανός σκηνοθέτης αποδεικνύει ότι το αληθινά ριζοσπαστικό στην τέχνη δεν είναι αυτό που φαντάζεσαι, αλλά αυτό που έχεις μπροστά σου και το αποκαλύπτεις για να το δουν όλοι. Ο λόγος των αρχαίων Ελλήνων τραγωδών συμπαγής, ατόφιος, κρυστάλλινος, αρυτίδωτος στο πέρασμα του χρόνου φτάνει σε μας και προσφέρεται σε όσους έχουν το θάρρος να τον αντικρίσουν. Η προσαρμογή στο τώρα ποτέ δεν ήταν εύκολη υπόθεση και ο κίνδυνος της φτηνής απομίμησης μόνιμη απειλή για τους φιλόδοξους δημιουργούς.

Η προγονοπληξία και η τυφλή πίστη σε αυτό που προστάζει το αρχαίο κείμενο πλήττει το ίδιο το έργο και φυσικά τον καλλιτέχνη. Μάλιστα, μπορεί και να τον “εξαφανίσει” καλλιτεχνικά, να τον στιγματίσει αρνητικά για πάντα. Ο Τρίερ όμως ξέρει πώς να φερθεί στη “Μήδεια” αλλά και στον ίδιο του τον εαυτό. Εξάλλου, οι μετέπειτα ταινίες του, ειδικά τα “Δαμάζοντας τα κύματα” και “Χορεύοντας στο σκοτάδι”, “ακουμπάνε” στην αρχαία τραγωδία. Εδώ, όμως, υποτάσσεται στον λόγο και μας παραδίδει ένα αριστούργημα. Ένα διαμάντι που μέχρι σήμερα μένει στη σκιά των τεράστιων εμπορικών επιτυχιών του Δανού. Η Μήδεια είναι η 24η ταινία που σας παρουσιάζει το G-Weekend Journal.

Ακολουθώντας τον Ντράγιερ

Η Μήδεια μπορούμε να πούμε ότι είναι ο θεμέλιος λίθος του “Δόγματος 95”, κινηματογραφική/καλλιτεχνική διακήρυξη των Τρίερ, Βίντερμπεργκ. Πριν πούμε όμως κάποια πράγματα γι' αυτό, πρέπει να επισημάνουμε πως το εν λόγω έργο δεν θα ήταν αυτό που ξέρουμε αν δεν υπήρχε το σενάριο του Καρλ Ντράγιερ. Ο Ντράγιερ θεωρείται ένας από τους κορυφαίους σκηνοθέτες του κόσμου και ο Τρίερ ήταν θαυμαστής του. Το κείμενο του έγινε βάση για να δούμε την αρχαία τραγωδία με ψυχρή αλλά παθιασμένη ματιά. Έχοντας, λοιπόν, γερές βάσεις, ο Τρίερ μεγαλούργησε. Ο λόγος του Ευριπίδη, η ουσία του δηλαδή, ευτυχούν στη σύλληψη του Δανού.

Η γλώσσα δεν έχει σημασία ως προς την εκφορά της, αλλά όσα την περιβάλλουν. Το φυσικό τοπίο και η συμπεριφορά των ηθοποιών είναι όσα χρειάζεται ο δημιουργός για να αναδείξει τη σκέψη του τραγωδού. Η δράση διαδραματίζεται υπόγειες, σκοτεινές, υγρές στοές, σε βαλτότοπους και έρημες πεδιάδες με χαμηλή βλάστηση. Ο συμβολισμός προφανής: Εσωτερική μοναξιά, έρεβος στην ψυχή και καταβύθιση στα αφανή δωμάτια του εαυτού όπου το φως στο μόνο που βοηθά είναι στη εμφάνιση της ανείπωτης, αναπότρεπτης, τραγωδίας.

Ο φόνος οδηγεί στην ελευθερία!

Η τραγωδία ανέβηκε στην Αθήνα το 431 π.Χ. Ο Ιάσων προδίδοντας τη γυναίκα του Μήδεια και τα παιδιά του παντρεύεται τη Γλαύκη, κόρη του βασιλιάς της Κορίνθου Κρέοντα. Η Μήδεια προκειμένου να εκδικηθεί στέλνει δηλητηριώδη δώρα με τα οποία φονεύει τη νύφη και τον πεθερό. Στη συνέχεια θα δολοφονήσει τα παιδιά της και με τη βοήθεια άρματος που το σέρνουν πτερωτοί δράκοντες απέρχεται στην Αθήνα.

Ο Τρίερ συμπυκνώνει τον χρόνο, αφού η Μήδεια γυρίστηκε αποκλειστικά για την τηλεόραση. Το έργο διαρκεί 79 λεπτά και δεν υπάρχει τίποτα περιττό. Ο Δανός είχε την οξυδέρκεια να εντοπίσει τις στιγμές που τονίζουν με τον καλύτερο τρόπο τον διαταραγμένο κόσμο της πρωταγωνίστριας.

Η Μήδεια είναι προδομένη, εγκαταλειμμένη, προσβεβλημένη, μόνη... Διψά για εκδίκηση και είναι διατεθειμένη να φτάσει στα άκρα, να σκοτώσει. Δεν το κάνει όμως για να ικανοποιήσει (μόνο) τον εγωισμό της, αλλά για να ακυρώσει την εξουσία του άντρα. “Τυφλωμένη” από τα κατώτερα ένστικτα της θα δολοφονήσει ακόμη και τα παιδιά της. Με αυτόν τρόπο θα κάνει τον Ιάσωνα να νιώσει τι σημαίνει να μην έχεις τίποτα, να είσαι ανίσχυρος μπροστά στη μοίρα που σου επιβάλλει κάποιος άλλος. Για τη Μήδεια ο φόνος οδηγεί στην ελευθερία μια και νιώθει ότι τίποτα δεν της ανήκει. Ακόμη και τα παιδιά της, που αληθινά τα αγαπάει, θεωρεί ότι ανήκουν στον κύκλο της απάτης και της προδοσίας που την έριξε ο πρώην σύντροφος της.

“Η αγάπη είναι μεγάλη θλίψη”

Ο Τρίερ αφήνει εκτός τον Χορό, περιορίζει τους μονολόγους και αφήνει την ιστορία να κυλήσει μόνη της. Με το υποβλητικό, μυστηριακό σκηνικό που στήνει, τη μουσική ατμοσφαιρική υπόκρουση και τα λίγα, αλλά αυτά που πρέπει, λόγια των ηθοποιών, κατορθώνει να φέρει την αρχαία τραγωδία στο σήμερα. Χρησιμοποιεί πολλές από τις τεχνικές που είδαμε αργότερα και χαρακτήρισαν το “Δόγμα 95”. Η κάμερα στο χέρι, το γύρισμα σε φυσικό χώρο, απουσία φίλτρων, καμία επιπόλαιη δράση. Ο Δανός βάζει τον θεατή τόσο κοντά στο προσκήνιο, που θα μπορούσε να το κοινό να είναι ο Χορός του δράματος! Η φωτογραφία βοηθά σημαντικά τα πλάνα, ενώ ο ήχος της αφήγησης είναι υπόκωφος και η τελική έκρηξη γίνεται αισθητή στο μυαλό και τις αισθήσεις του θεατή. Η Μήδεια, συνομιλώντας με τον Ιάσωνα, του λέει ότι “η αγάπη είναι μεγάλη θλίψη” και πάνω σε αυτή την ατάκα έφτιαξε τη δική του Μήδεια ο Τρίερ. Υπάρχει και η εκδοχή του Πιερ Πάολο Παζολίνι με τη Μαρία Κάλλας, πιο φωτεινή, πιο λαμπερή... Ο Τρίερ έμεινε στο σκοτάδι και παρουσίασε κάτι ανεπανάληπτο.

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

 

Τελευταία Νέα