«Ο Νονός», το έπος του Κόπολα! (vid, pics)

«Ο Νονός», το έπος του Κόπολα! (vid, pics)

bet365

Το Weekend συνεχίζει τα αφιερώματα στην 7η τέχνη και ήρθε η ώρα για την τριλογία που αποκάλυψε το πώς λειτουργεί ο κόσμος της μαφίας και αυτός που νομίζουμε ότι ξέρουμε. Η απόλυτη κινηματογραφική σάγκα.

Η εξουσία είναι ο δρόμος του διαβόλου και όποιος τον διαβεί πρέπει να παραδώσει την ψυχή του. Το αντάλλαγμα όμως δεν ορίζει και το τέλος της συναλλαγής, αλλά ξεκινά την αέναη διαδικασία συλλογής ζωών! Η δίψα για δύναμη δεν τελειώνει ποτέ και μόνο η εξόντωση μπορεί να τη σταματήσει προσωρινά. Τα πρόσωπα που μετέχουν σε αυτή την απάνθρωπη τελετουργία δεν είναι σεπτά, αλλά γίνονται τέτοια διότι προκαλούν φόβο. Ο σεβασμός δεν κερδίζεται, απαιτείται και δεν χρειάζονται λόγια και “σοφές” κουβέντες. Ένα όπλο και μπόλικο θράσος αρκούν για να κατακτήσεις τον κόσμο όλο.

Τι μένει; Η μοναξιά και η τυραννία του βέβαιου θανάτου, διότι αυτό είναι το μόνο σίγουρο σε έναν κόσμο που μόνο το χρήμα έχει σημασία και οι σχέσεις ορίζονται από το πόσο διεφθαρμένα είναι τα πρόσωπα. Θα μπορούσαμε να μιλάμε για τη σύγχρονη άσκηση της πολιτικής, όμως έτσι θα δίναμε σημασία σε απλούς διαχειριστές. Οι πραγματικοί εξουσιαστές δεν φαίνονται αλλά είναι σίγουρο ότι αυτοί κινούν τα νήματα και λαμβάνουν τις αποφάσεις. Ο Φράνσις Φορντ Κόπολα τα είπε και τα έδειξε όλα... “Ο Νονός” είναι η 7η ταινία που σας παρουσιάζει το G-Weekend Journal.

Σκοτεινή προφητεία

Το έπος (εδώ δεν υπάρχει άλλος χαρακτηρισμός) του Κόπολα θα μνημονεύεται στο διηνεκές γιατί ασχολήθηκε με κάτι που “ζει” και εξελίσσεται στο διηνεκές: το κυνήγι της εξουσίας, της απόλυτης δύναμης. Ο αμερικανός σκηνοθέτης σε αυτή την ταινία έδειξε ότι δεν αρκεί να ξέρεις να στήνεις ένα ωραίο πλάνο ή να φωτίζεις καλά μία σκηνή, αλλά να μπορείς να βλέπεις πέρα από την εποχή σου. Η τριλογία του “Νονού” είναι στην ουσία μια σκοτεινή προφητεία στην οποία κυριαρχεί ο λόγος του μαφιόζου. Του Δον Κορλεόνε...

Η προσοχή μας δεν πρέπει να μείνει στον Κόπολα, καθώς αυτό που είδαμε δεν θα υπήρχε αν δεν προηγούνταν ο λόγος του Mario Puzο. Πρόκειται για τον συγγραφέα του ομώνυμου βιβλίου, το οποίο έγινε η βάση της κινηματογραφικής εκδοχής. Οι κριτικοί λογοτεχνίας το κατέταξαν στην κατηγορία “Crime novel” (μυθιστορηματική περιπέτεια θα μπορούσαμε να πούμε), όμως είναι πολλά παραπάνω.

Είναι το “american dream” στην πιο κυνική και άγρια μορφή του, είναι το ξεγύμνωμα του θεσμού της οικογένειας, μια και όλοι θέλουν να είναι παντοδύναμοι, είναι καταγγελία της σήψης του πολιτικού-κοινωνικού συστήματος... Τελικά, είναι ένα παλίμψηστο όπου το ένα θέμα καλύπτει το άλλο και όλα μαζί οδηγούν σε ένα μέλλον που έλκει την καταγωγή του από το ζοφερό παρελθόν, αυτό της επιβολής του νόμου του ισχυρού.

Η μαφία προσφέρει τα πάντα

Ο Κόπολα, λοιπόν, πήρε το πολυεπίπεδο μυθιστόρημα του Puzo και έδειξε με τον πιο εύγλωττο τρόπο όχι μόνο το “δίκαιο” του ισχυρού, αλλά και πώς αυτό σε κάνει ισχυρό. Πώς η άμεση επαφή με την εξουσία όχι μόνο διαφθείρει, αλλά δεν σταματά μέχρι να “μολύνει” όλους όσους είναι στο περιβάλλον της. Η διαφορά με το παρελθόν, που όλα άρχιζαν και τελείωναν στην επίδειξη των όπλων, είναι ότι στη μεταπολεμική εποχή μεσολαβεί το κράτος και οι εκπρόσωποι της πολιτικής εξουσίας για να κάνουν τους γκάγκστερ αξιότιμα μέλη της κοινωνίας. Όλα είναι πολιτική, όμως η ζυγαριά γέρνει στο μέρος αυτών που δεν διστάζουν μπροστά σε τίποτα και σε κανέναν.

Οι πολιτικοί μένουν στην ψευδαίσθηση της πεπερασμένης εξουσίας τους και όταν αυτή πρέπει να ανοίξει νέους δρόμους, τότε το μολύβι της σφαίρας είναι αυτό που τον δημιουργεί. Εκεί είναι που ο φόβος “δένει” τη σχέση των δύο πλευρών και η οικογένεια που την καθαγιάζει.

Τα ιερά και τα όσια της αμερικάνικης κοινωνίας που αναδύεται μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο είναι καταναλωτισμός, αγορασμένη ευτυχία, τζόγος και θρησκεία. Η μαφία είναι εκεί για να τα προσφέρει όλα και όσοι βρεθούν στον δρόμο της, ή θα παραμερίσουν ή θα δεχτούν τα “δώρα” και τη φιλία της. Προσοχή όμως, η φιλία είναι πολύτιμη για τη φαμίλια και απαιτεί θυσίες, αιματηρές θυσίες...

“Η εξουσία είμαι εγώ”

Όποιος έχει δει το πρώτο “Νονό” καταλαβαίνει ότι από την πρώτη σκηνή ο Κόπολα δίνει το στίγμα της ταινίας και κατ' επέκταση της τριλογίας. Ο εργολάβος κηδειών πάει στον Δον Κορλεόνε να ζητήσει... δικαιοσύνη για την κόρη του που έπεσε θύμα κακοποίησης. Οι ένοχοι καταδικάστηκαν, αλλά η ποινή τους ήταν με αναστολή και βγήκαν αμέσως έξω. Είναι εξοργισμένος, απελπισμένος, θυμωμένος... Δηλώνει πως πιστεύει στην Αμερική, πως δούλεψε με την καρδιά του γι' αυτήν, αλλά δεν μπορεί να καταλάβει την αδικία της αστικής δικαιοσύνης. Γι' αυτό καταφεύγει στον “Νονό” την ημέρα που γιορτάζει τον γάμο της κόρης του. Η απάντηση του Βίτο Κορλεόνε αποκαλύπτει τα πάντα για την πιο ισχυρή φαμίλια της μαφίας. Ο “Νονός” θέλει τη φιλία του αιτούμενου και μόνο αν είναι έτοιμος, κάποια στιγμή, να του ανταποδώσει. Μόνο έτσι θα αποδώσει την άμεση και αμείλικτη δικαιοσύνη του δρόμου.

Ο Βίτο Κορλεόνε είναι η εξουσία που νομοθετεί και εκτελεί την ίδια στιγμή. Δεν μπορεί όμως να είναι απόμακρη και απάνθρωπη. Ψύχραιμα και άμεσα ζητά τη φιλία του βασανισμένου πατέρα για να δείξει σε όλους ποιος είναι. Να δουν όλοι ποιος είναι ο φίλος του εργολάβου κηδειών. Επίσης, πρέπει όλοι να καταλάβουν ότι δεν διαφέρει σε τίποτα από τους άλλους εργαζόμενους οικογενειάρχες, μια και η οικογένεια είναι πάνω απ' όλα και το εννοεί. Όλα αυτά συμβολίζονται με το χειροφίλημα επισφράγιση της παντοδυναμίας του “Νονού”.

Το αίμα αλλάζει τους ανθρώπους

Τα τρία μέρη του “Νονού” περιγράφουν πώς το αίμα μεταφέρεται από γενιά σε γενιά και πώς αλλάζει δραματικά τους ανθρώπους. Ο Μάικλ Κορλεόνε δεν ήθελε ποτέ να μπει στις “επιχειρήσεις” του πατέρα του, όμως το αίμα του δικού του πατέρα είναι αυτό που θα τον κάνει να γίνει ο αρχηγός της οικογένειας. Στη διαδρομή θα χρειαστεί να δώσει εντολή να χυθεί αυτό άλλων ανθρώπων για να εδραιώσει τον τίτλο του “Νονού”. Σε κάθε μέρος υπάρχει και η δολοφονία ενός κομματιού της οικογένειας Κορλεόνε. Στο πρώτο είναι ο γαμπρός του Μάικλ, στο δεύτερο είναι ο αδερφός του Φρέντο, στο τρίτο είναι της κόρης του. Η οικογένεια είναι ευλογία και κατάρα για τους Κορλεόνε και την ίδια στιγμή που τους σώζει, τη ίδια στιγμή τους βυθίζει ακόμη πιο βαθιά στην τρέλα.

Η saga του Κόπολα όμως δεν είναι μια αιματοβαμμένη γκαγκστερική περιπέτεια. Είναι και ένα πολιτικό θρίλερ και ένα υπαρξιακό δράμα που μας το επισημαίνει με κάθε ευκαιρία ο σκηνοθέτης. Ο Βίτο Κορλεόνε, και στη συνέχεια ο Μάικλ, ελέγχει τους πολιτικούς και χρειάζεται τη βοήθεια τους, όμως η σύγκρουση με τις άλλες φαμίλιες, οι εντολές για εκτελέσεις και η αποδοχή του σκληρού περιβάλλοντος ταλανίζουν τους ήρωες του φιλμ. Όλα ισορροπούν από τη ρευστότητα του αίματος και όσο αυτό δεν σταματά, η εξουσία θα αλλάζει χέρια και ο κύκλος δεν θα κλείνει ποτέ.

Σαν πίνακας του Πόλοκ

Το εγχείρημα του Κόπολα έχει τα πάντα για να καταγραφεί ως κομψοτέχνημα της 7ης τέχνης. Η πλοκή είναι σαν να βλέπεις τον Τζάκσον Πόλοκ να δουλεύει. Όπως ο αμερικανός ζωγράφος, εκπρόσωπος του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, άπλωνε το χρώμα στους πίνακες του, τις ψηφίδες αυτού συγκεκριμένα, έτσι και ο σκηνοθέτης του “Νονού” εξελίσσει την ιστορία με ταχύτητα και χάρη. Όχι βιασύνη, αλλά αμεσότητα που σέβεται τον χρόνο και τη δημιουργία του. Η επιλογή να παρουσιάσει στον “Νονό 2” την ιστορία του Βίτο Κορλεόνε είναι πρωτοποριακή, μια και ανατρέπει καθιερωμένες αφηγηματικές τεχνικές και κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον. Ακόμη και στον “Νονό 3”, που είναι πιο αδύναμος σε σχέση με τα δύο προηγούμενα μέρη, εμφανίζει την κατάλληλη στιγμή την εμπλοκή της φαμίλιας με την καθολική εκκλησία και το Βατικανό.

Οι ερμηνείες ξεχωριστές. Ο Μάρλον Μπράντο σε πείθει από το πρώτο πλάνο γιατί είναι ο “Νονός”, ο Αλ Πατσίνο χειρίζεται άψογα τον χρόνο που περνά από πάνω του και τον αλλάζει από έναν πολλά υποσχόμενο καθωσπρέπει νέο στον αδίστακτο αρχηγό των Κορλεόνε. Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο αποδίδει πιστά τον νεαρό Βίτο Κορλεόνε. Ο Ρόμπερτ Ντιβάλ είναι ο ιδανικός σύμβουλος (Consigliere) της μαφίας και η Νταϊάν Κίτον εύθραυστη και απελπισμένη στο πλάι του Μάικλ Κορλεόνε. Η φωτογραφία αναδεικνύει τα κάδρα του Κόπολα, η χρήση φωτός-σκιά λειτουργεί άψογα, η μουσική του Νίνο Ρότα σε ταξιδεύει στον κόσμο της βίας και τους εγκλήματος και το σενάριο μας έδωσε μερικές απίστευτες ατάκες, όπως το “θα του κάνω μια πρόταση που δεν θα μπορεί να αρνηθεί”, κ.α. Η τριλογία του “Νονού” κέρδισε πάρα πολλά βραβεία (Όσκαρ, χρυσές σφαίρες κ.α.) και παραμένει μέχρι σήμερα η καλύτερη αποτύπωση της αγριότητας και της διαπλοκής του κόσμου μας.

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

 

Τελευταία Νέα