Volvo: Μαθήματα ασφάλειας στο Γκέτεμποργκ

Volvo: Μαθήματα ασφάλειας στο Γκέτεμποργκ

Gazzetta team

Σε κάθε παράθυρο που κοιτάζει στον δρόμο υπάρχει ένα μικρό φωτιστικό.

Το παρατηρεί ο καθένας στην πρώτη βόλτα που κάνει στους δρόμους του Γκέτεμποργκ. Ορισμένοι λένε ότι οι κάτοικοι των σπιτιών σε διάφορες πόλεις της Σουηδίας το κάνουν για να αντικαταστήσουν τον ήλιο που δύει νωρίς με μια λάμπα. Η πιο όμορφη και πειστική εξήγηση όμως είναι ότι το φως στο πρεβάζι του κάθε παραθύρου φέγγει εκεί για να τιμά την παράδοση που ήθελε τους ταξιδιώτες να βρίσκουν πιο εύκολα την πόρτα που μπορούν να χτυπήσουν όταν το έχουν ανάγκη.

Οι Σουηδοί δεν παίζουν με την ασφάλεια. Και το αποδεικνύουν με κάθε τρόπο. Νοιάζονται για τον διπλανό τους και μοιράζονται ό,τι έχουν για να βοηθήσουν σε μια δύσκολη στιγμή. Δεν θα μπορούσε να συμβαίνει κάτι διαφορετικό, λοιπόν, και στην περίπτωση της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Έτσι, ο κολοσσός της χώρας, η Volvo, κάλεσε κορυφαίους δημοσιογράφους από όλο τον κόσμο στο σπίτι της, στο Γκέτεμποργκ, για να μοιραστεί το όραμά της που αφορά στην ασφάλεια. Το Gazzetta, το Reader και το Insider ήταν εκεί και έχουν όλο το ρεπορτάζ.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή όμως.

Όλα ξεκίνησαν πριν από 60 χρόνια, όταν η Volvo δώρισε σε όλο τον κόσμο την πιο ζωτική εφεύρεση στον τομέα της οδικής ασφάλειας: τη ζώνη ασφαλείας τριών σημείων. Τη ζώνη όπως την ξέρουμε δηλαδή μέχρι και σήμερα.

Και μπορεί σήμερα να φαίνεται σε όλους αυτονόητο ότι η ζώνη σε κάθε αυτοκίνητο δεν θυμίζει εκείνη του αεροπλάνου, αλλά τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά αν η Volvo δεν είχε από τότε τη διορατικότητα να μοιραστεί την τεχνογνωσία της.

Η ιστορία, όπως είναι γνωστό, έχει την τάση να επαναλαμβάνεται. Και σήμερα η σουηδική εταιρεία θέλει να κάνει το επόμενο βήμα και να σηκώσει στις πλάτες της και όλη την αυτοκινητοβιομηχανία.

Η Volvo, λοιπόν, μοιράζεται ξανά την πολύχρονη έρευνά της για τα τροχαία ατυχήματα και μέσω μιας κεντρικής ψηφιακής βάσης δίνει πρόσβαση σε όλους στα αποτελέσματα των ερευνών της. Παράλληλα, καλεί τους υπόλοιπους κατασκευαστές να τα αξιοποιήσουν, ώστε οι δρόμοι να γίνουν ασφαλέστεροι για όλους. Με την Πρωτοβουλία E.V.A., η Volvo γιορτάζει τα 60 χρόνια από την εφεύρεση της ζώνης τριών σημείων, μένει πιστή στις αρχές της που βάζουν σε προτεραιότητα το κοινωνικό όφελος και συνεχίζει να μοιράζεται τη γνώση της: με λίγα λόγια προωθεί την ισότητα για όλους στην ασφάλεια, δεν πατεντάρει τις καινοτομίες της και δεν περιορίζει την έρευνά της σε αυτό που επιβάλλουν οι κανονισμοί.

image

Τι μάθαμε στο Γκέτεμποργκ

Το ταξίδι μπορεί να περιλάμβανε βόλτες και γεύματα με θαλασσινά στα καλύτερα εστιατόρια της περιοχής, αλλά την ημέρα του συνεδρίου μάθαμε και ιδιαιτέρως σημαντικά πράγματα που μας αφορούν όλους (ίσως γι’ αυτό δεν υπήρχαν δημοσιογράφοι αποκλειστικά από τον χώρο του αυτοκινήτου).

Η Volvo ανακοίνωσε ότι μπήκε στην τελική ευθεία για την επίτευξη του οράματός της για την ασφάλεια (Vision 2020) που προβλέπει ότι από το 2020 δεν θα υπάρχει απώλεια ζωής ή σοβαρός τραυματισμός μέσα σε ένα νέο Volvo. Αρκετά ηχηρή δήλωση που μας τράβηξε την προσοχή και μας έκανε να εστιάσουμε στον τρόπο επίτευξής της.

Η σουηδική εταιρεία άνοιξε πρώτη τη συζήτηση για τα σημαντικά κενά στην ασφάλεια που σχετίζονται με τη συμπεριφορά του οδηγού και ανακοινώνει ότι από το επόμενο έτος θα εφαρμόσει στα αυτοκίνητά της νέα συστήματα για την πρόληψη των ατυχημάτων που συνδέονται με τον ανθρώπινο παράγοντα.

Πιο συγκεκριμένα; Πρόκειται για αισθητήρες και κάμερες που παρακολουθούν την οδηγική συμπεριφορά και για το Care Key, με το οποίο ο οδηγός θέτει όριο ανώτατης ταχύτητας στο αυτοκίνητο πριν το δανείσει σε άλλους. Τα νέα συστήματα, μαζί με τη θέσπιση ανώτατου ορίου ταχύτητας σε όλα τα νέα Volvo, καθώς και με τα υπάρχοντα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, κατατείνουν συνολικά σε έναν κοινό στόχο: στην ενίσχυση της ασφαλέστερης οδήγησης.

image

Τα επόμενα βήματα

Πώς θα πετύχει έναν τόσο μεγάλο στόχο η σουηδική εταιρεία; Η απάντηση είναι απλή.

Με συγκεκριμένα βήματα –γρήγορα αλλά σταθερά.

Η Volvo δημιουργεί και μοιράζεται μια ψηφιακή βιβλιοθήκη με τα αποτελέσματα των ερευνών της

Οι νέες τεχνολογίες που αναπτύσσει η εταιρεία προέρχονται από την ενδελεχή ανάλυση δεκάδων χιλιάδων πραγματικών ατυχημάτων. Είναι σαφές ότι μόνο αν έχει αυτή τη γνώση κανείς μπορεί να αντιμετωπίσει με επιτυχία τα διαφορετικά είδη ατυχημάτων που συμβαίνουν καθημερινά στον δρόμο.

Μια τέτοια ιστορία, τη δική τους ιστορία, μας διηγήθηκαν ο Μάρτιν και η Άννα από κοντά όταν ανέβηκαν στη σκηνή. Και είναι συγκλονιστικό να ακούς σε πρώτο πρόσωπο την περιγραφή ενός ατυχήματος που μπορεί να αλλάξει τη ζωή του καθενός και να τον κάνει να δει τα πράγματα εντελώς διαφορετικά.

Το βίντεο παρακάτω μεταφέρει μια εικόνα από αυτά που ακούσαμε live.

«Διαθέτουμε δεδομένα για δεκάδες χιλιάδες τροχαίων ατυχημάτων, τα οποία μας βοήθησαν να κάνουμε τα αυτοκίνητά μας όσο το δυνατόν πιο ασφαλή απέναντι σε πραγματικούς κινδύνους», δήλωσε η Lotta Jakobsson, καθηγήτρια και ανώτερη τεχνικός στο Κέντρο Ασφάλειας της Volvo. «Αυτό σημαίνει ότι τα αυτοκίνητά μας εξελίσσονται με στόχο να προστατεύουν όλους τους επιβάτες, ανεξάρτητα από το φύλο, το ύψος, το σχήμα και το βάρος τους σώματός τους και πέρα από το ‘μέσο άτομο’ που αντιπροσωπεύουν τα ανδρείκελα των δοκιμών σύγκρουσης».

Βασισμένο στην έρευνα της Volvo και σε δεδομένα από πολλές άλλες μελέτες, το "project E.V.A." εκφράζει το πώς οι γυναίκες διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να υποστούν ορισμένους τραυματισμούς σε περίπτωση σύγκρουσης. Για παράδειγμα, διαφορές στην ανατομία και την αντοχή του αυχένα ανάμεσα στο μέσο άνδρα και στη μέση γυναίκα συνεπάγονται ότι οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από τραυματισμό του αυχένα τύπου "whiplash" σε περίπτωση οπίσθιας σύγκρουσης.

Το πιο σημαντικό;

Με βάση αυτές τις μελέτες και τις δικές της έρευνες ατυχημάτων, η Volvo δημιούργησε ψηφιακά ανδρείκελα για δοκιμές σύγκρουσης, ώστε να κατανοήσει καλύτερα αυτά τα ατυχήματα και να αναπτύξει τεχνολογίες ασφαλείας που βοηθούν στην προστασία τόσο των ανδρών όσο και των γυναικών με εξίσου αποτελεσματικό τρόπο.

Κατά την επίσκεψή μας στο Γκέτεμποργκ, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε και από κοντά ένα crash test στο Κέντρο Ασφάλειας της Volvo (μάθαμε ότι γίνονται αρκετές μέσα στην κάθε εβδομάδα).

Η σύγκρουση γίνεται σε κλάσματα δευτερολέπτου (το αυτοκίνητο πηγαίνει με 80 km/h), αλλά η ανάλυση που ακολουθεί από τους ειδικούς παίρνει περισσότερο χρόνο...

Η Volvo νικά το... texting και τη μέθη

Ας είμαστε ειλικρινείς. Όσο ασφαλή και αν είναι τα αυτοκίνητα, όταν κάποιος αποφασίζει να επιδοθεί σε texting στον δρόμο του γυρισμού από τη δουλειά ή όταν επιλέγει να πιάσει το τιμόνι μετά από 2-3 ποτά με τους φίλους, τότε τα πράγματα γίνονται πιο σύνθετα. Και η Volvo φαίνεται να το γνωρίζει αυτό καλύτερα από τον καθένα.

Οπότε εκτός από την υπερβολική ταχύτητα, την οποία στοχεύει να αντιμετωπίσει θέτοντας ένα ανώτατο όριο, η εταιρεία βάζει στο τραπέζι την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης και την απόσπαση της προσοχής.

Η Volvo θέλει να τα αντιμετωπίσει όλα αυτά μέσω της εγκατάστασης καμερών και αισθητήρων στα οχήματα, που θα παρακολουθούν τις αντιδράσεις του οδηγού και θα επιτρέπουν στο αυτοκίνητο να παρεμβαίνει στην περίπτωση που ένας οδηγός έχει επηρεαστεί από ουσίες ή δεν δείχνει προσοχή στο δρόμο, δεν ανταποκρίνεται σε προειδοποιητικά σήματα και κινδυνεύει να εμπλακεί σε ατύχημα που θα έχει ως αποτέλεσμα σοβαρό τραυματισμό.

Αυτή η παρέμβαση θα μπορούσε να περιλαμβάνει τον περιορισμό της ταχύτητας του αυτοκινήτου, την αποστολή σήματος στην υπηρεσία βοηθείας του Volvo on Call και, ως ύστατη δράση, την ενεργή επιβράδυνση και την ασφαλή στάθμευση του αυτοκινήτου (!).

Το λανσάρισμα των νέων συστημάτων θα αρχίσει από τα μοντέλα της Volvo που θα βασίζονται στην επόμενης γενιάς πλατφόρμα SPA2, στις αρχές της ερχόμενης δεκαετίας.

Φυσικά, εγώ δεν έχασα την ευκαιρία να πάρω τη θέση του οδηγού στο Volvo XC90 και να δω από κοντά τις κάμερες που βρίσκονται σε πειραματικό στάδιο.

«Όταν πρόκειται για την ασφάλεια, στόχος μας είναι καταρχάς να προλάβουμε τα ατυχήματα, ειδάλλως να περιορίσουμε τις συνέπειές τους όταν είναι αναπόφευκτα», δηλώνει ο Henrik Green, Ανώτερος Αντιπρόεδρος Έρευνας και Εξέλιξης στη Volvo. «Σε αυτή την περίπτωση, οι κάμερες θα ανιχνεύουν συμπεριφορές που μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρό τραυματισμό».

Για να καταλάβουμε όλοι, παραδείγματα συμπεριφορών που μπορεί να καταλήξουν σε σοβαρό ατύχημα είναι η παρατεταμένη απουσία οποιασδήποτε παρέμβασης στο τιμόνι, απρόσεκτες αλλαγές λωρίδας ή πολύ αργοί χρόνοι αντίδρασης, καθώς και οδηγοί που φαίνεται να έχουν τα μάτια τους κλειστά ή εκτός δρόμου για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Όπως δήλωσε ο Håkan Samuelsson, Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo Cars, η εταιρεία θέλει να ξεκινήσει μια συζήτηση σχετικά με το αν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν το δικαίωμα ή ίσως και την υποχρέωση να εγκαθιστούν στα αυτοκίνητά τους τεχνολογίες που αλλάζουν τη συμπεριφορά του οδηγού. Τώρα που αυτές οι τεχνολογίες είναι διαθέσιμες προς χρήση, η ερώτηση γίνεται ακόμη πιο επιτακτική. Όταν μάλιστα ο στόχος είναι ο μηδενισμός των θανάσιμων απωλειών στο δρόμο, τότε οι προτεραιότητες μπορεί και να αλλάξουν.

Και κάπου εδώ, βέβαια, μπαίνει και το ζήτημα της ηθικής: για πόσες και για ποιες αποφάσεις μπορείς να εμπιστευτείς ένα αυτοκίνητο, ακόμη και αν αυτό είναι το XC90. Αυτά θα τα δούμε σε δεύτερο χρόνο. Το σημαντικό είναι ότι η σουηδική εταιρεία καταπιάνεται με το κεφάλαιο «ασφάλεια» όπως κανείς άλλος και θέλει να κοιτάξει κατάματα τα συγκεκριμένα διλλήματα και να δώσει μια πειστική απάντηση σε όλους και σε όλα. Μένει να το δούμε και στην πράξη –αλλά αν κρίνουμε από τη γεύση που πήραμε στο Γκέτεμποργκ το λιγότερο που μπορούμε να είμαστε απέναντι στο project EVA είναι θετικά διακείμενοι.

Η Volvo εφαρμόζει το Care Key

Πώς θα φαινόταν σε έναν γονιό να μπορεί να δώσει το Volvo του στον 19χρονο γιο του αλλά να μπορεί ταυτόχρονα να ελέγχει και την ταχύτητα με την οποία θα πηγαίνει;

Φανταστική ιδέα θα έλεγα. Τουλάχιστον.

Το Care Key, που θα ανήκει στο βασικό εξοπλισμό όλων των μοντέλων της Volvo από το 2020 (Model Year 2021), θα επιτρέπει στους οδηγούς Volvo να θέτουν περιορισμούς στην ανώτατη ταχύτητα του αυτοκινήτου τους πριν το δανείσουν σε άλλους: σε κάποιο μέλος της οικογένειάς τους, σε φίλους ή σε νεότερους οδηγούς χωρίς εμπειρία, που μόλις απέκτησαν άδεια οδήγησης.

Η ανακοίνωση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της απόφασης της Volvo να περιορίσει την ανώτατη ταχύτητα όλων των αυτοκινήτων της στα 180 km/h, αρχίζοντας το 2020 (Model Year 2021), με στόχο να στείλει ένα ξεκάθαρο μήνυμα για τους κινδύνους της υπερβολικής ταχύτητας.

Και αυτό δεν σημαίνει ότι στα 170 km/h ο κίνδυνος εξαφανίζεται, αλλά όπως και να έχει είναι μια σοβαρή αρχή για θεμελιώδη συζήτηση και δείχνει και την κατεύθυνση που θέλει να έχει η Volvo στο μέλλον, αλλά και το κοινό στο οποίο θέλει να απευθύνεται, όπως επιβεβαίωσε και στη συνέντευξή μας ο Håkan Samuelsson.

Ποιο είναι αυτό; Φυσικά, οι ευσυνείδητοι οδηγοί που βάζουν την ασφάλεια πάνω από όλα.