Θόδωρος Αγγελόπουλος: Οικουμενικός

Θόδωρος Αγγελόπουλος: Οικουμενικός

Gazzetta team

Το δέντρο και η ομίχλη. Το βλέμμα εγκλωβισμένο στην αιωνιότητα και στην ρευστότητα. Στην ρευστότητα και την αιωνιότητα, στην κίνηση και την ακινησία που γίνονται ένα στη φύση και η ζωή προχωρά με τον δικό της ρυθμό, με τις δικές της εικόνες. Χωρίς να το καταλάβει κανείς, αθόρυβα και με σεβασμό εισβάλλει στο σκηνικό ο δημιουργός με την κάμερα. Στέκεται μακριά από την ένωση και τον αποχωρισμό και απλά καταγράφει. Ο φακός του όμως δεν “κλέβει” εντυπώσεις, αλλά τις σκηνές που δημιουργούνται στο παρασκήνιο της ζωής και όσο πιο μακριά βρίσκεται τόσο πιο καθαρά τις βλέπει. Ο φακός όμως δεν είναι άψυχο κατασκεύασμα, αλλά προέκταση του ανθρώπου και το τρίτο μάτι που παρατηρεί τα πάντα δίχως φόβο και πάθος. Ψύχραιμα και με αστείρευτη υπομονή αποθηκεύει στο μυαλό τις αλλαγές που συντελούνται στο βάθος και πριν έρθει η ώρα της προώθησης τους στο προσκήνιο, τις εμφανίζει. Ανεπαίσθητες, σχεδόν αόρατες αλλαγές, αλλά το δέντρο σίγα σιγά γίνεται δάσος και η ομίχλη σταδιακά διαλύεται, βρίσκοντας καταφύγιο στα φύλλα. Τότε, όταν το πλάνο ανοίγει βλέπεις έναν θίασο να κινείται, να προχωρά στο ατελείωτο ταξίδι της αιωνιότητας με το βλέμμα να “ταξιδεύει” ψάχνοντας την Ιθάκη του. Στην ουσία το ανθρώπινος δάσος κινείται σαν σε ταινία του Ακίρα Κουροσάβα. Ο οικουμενικός Θόδωρος Αγγελόπουλος σε μια δίχως τέλος αναπαράσταση. Τόσο μακριά και τόσο κοντά...

Σινεμά made in Greece

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ανήκει στους Έλληνες που έκαναν -και κάνουν- διεθνή καριέρα. Η συνέχεια αφορά την αυτονομία και την παντοτινή φρεσκάδα του έργου του. Ανήκει στους δημιουργούς που έφτιαξαν τη δική τους κινηματογραφική γλώσσα και κατάφεραν να επιβάλλουν την παρουσία τους στο καλλιτεχνικό στερέωμα. Η οπτική και κυρίως το περιεχόμενο των ταινιών του, τον τοποθετούν δίπλα στους Ταρκόφσκι, Μπονιουέλ. Με τον πρώτο είναι ο λυρισμός, η αξιοποίηση του φυσικού στοιχείου, ιδιαίτερα της ομίχλης, ο στοχασμός. Με τον δεύτερο η πολιτική θέση, η ανήσυχη κοινωνική συνείδηση, η αγωνία για την Αριστερά και η θλίψη για την κατάρρευση του σοσιαλισμού. Ο Αγγελόπουλος, βέβαια, εκφράζεται πιο εκλεπτυσμένα σε σχέση με τον Ισπανό, όμως το πολιτικό σχόλιο μένει καθαρό. Η αυθαίρετη σύγκριση γίνεται για να καταλάβει και ο πλέον δύσπιστος πόσο μεγάλο είναι το μέγεθος “Θόδωρος Αγγελόπουλος”. Προφανώς και δεν χρειάζεται υπεράσπιση, όμως είναι αναγκαίο να αναδειχθεί, με όποιον τρόπο, η σπάνια αξία της δουλειάς του.

Το σινεμά του Θόδωρου Αγγελόπουλου είναι φτιαγμένο εξ ολοκλήρου από την Ελλάδα. Μην το θεωρείται αυτονόητο, διότι στην τέχνη οι επιρροές και τα καλλιτεχνικά ρεύματα δεν έχουν πατρίδα. Επιπλέον, η παράδοση και τα δεδομένα που άφησαν οι μεγάλοι δάσκαλοι γίνονται καταπιεστικές συνθήκες που δύσκολα τις αποφεύγεις. Το ελληνικό χρώμα δεν αφορά τίποτα εθνικιστικό, τίποτα ανόητα υπερήφανο. Είναι ο σεβασμός του σκηνοθέτη για τη ζωή του τόπου του, για την ομορφιά της φύσης του, για τους ανθρώπους που άφησαν τα ίχνη τους στην ελληνική γη. Αυτά είναι τα βασικά συστατικά των ταινιών του και πάνω σε αυτά έχτισε την πιο μεγάλη τοιχογραφία, την τοιχογραφία του ελληνικού 20ου αιώνα!

image

Σύντομο βιογραφικό

Το 1935, λίγο πριν το τέλος του Απρίλη, γεννήθηκε. Το 1953 εισάγεται στη Νομική Αθηνών, την οποία εγκαταλείπει στο πτυχίο. Το 1961 φεύγει για τη Γαλλία και γράφεται στη Σορβόνη, όπου παρακολουθεί μαθήματα γαλλικής φιλολογίας και φιλμολογίας με καθηγητές τον Ζορζ Σαντούλ και τον Μιτρί, τους οποίους συνάντησε αργότερα στην IDHEC (Institut des hautes etudes cinematographiques). Παράλληλα παρακολουθεί μαθήματα εθνολογίας με τον Λεβί Στρος. Για να αντεπεξέλθει στα έξοδα σπουδών δουλεύει στη ρεσεψιόν της Σιτέ Ουνιβερσιτέρ (με την ώρα) μαζί με τον γλύπτη Γεράσιμο Σκλάβο. Την περίοδο 1962-63 γίνεται δεκτός, ύστερα από εξετάσεις, στην περίφημη IDHEC. Ωστόσο, η διαφωνία και η σύγκρουση με τον καθηγητή σκηνοθεσίας οδηγεί σε πρόωρη λήξη τις σπουδές του. Συνεχίζει τη φοιτητική του διαδρομή στο Musee de l' homme κοντά στον διεθνολόγο-σκηνοθέτη Ζαν Ρους, όπου διδάσκεται το σινεμά-ντιρέκτ.

Το 1964 επιστρέφει στην Ελλάδα. Η αστυνομία θα τον ξυλοκοπήσει αναίτια ενώ βάδιζε ανύποπτος. Το επεισόδιο τον επηρεάζει και αλλάζει τη διάθεση και τα σχέδια του. Τότε, η σκηνοθέτιδα Τώνια Μαρκετάκη του προτείνει να συνεργαστεί με την εφημερίδα “Δημοκρατική Αλλαγή” ως κριτικός. Με τον κινηματογράφο αρχίζει να ασχολείται το 1965 και το 1968 παρουσίασε την πρώτη του μικρού μήκους ταινία, “Εκπομπή”, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Δυο χρόνια μετά, το 1970, η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία, η “Αναπαράσταση”, κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, καθώς και άλλες στο εξωτερικό, ενώ σηματοδότησε την αυγή του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. Έκτοτε, οι ταινίες του διακρίνονται σε διεθνή φεστιβάλ κερδίζοντας πλήθος βραβείων, καθιερώνοντας τον ως έναν από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες του σύγχρονου κινηματογράφου.

image

Ο θίασος είναι μια επική τοιχογραφία του 20ου αιώνα της Ελλάδας, ειπωμένη μέσα από τις εμπειρίες ενός περιοδεύοντος θιάσου

Οι καλύτερες ταινίες του

Αναπαράσταση (1970)

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Θ.Α. Αντλεί από το αληθινό γεγονός της δολοφονίας έλληνα εργάτη-μετανάστη από τη γυναίκα του και τον εραστή της. Η ιστορία του φόνου και η “Αναπαράσταση” του, γίνεται παραβολή για την αναστάτωση μιας κοινότητας και μια χώρας. Η Ελλάδα ήταν υπό στρατιωτική δικτατορία.

Μέρες του '36 (1972)

Η δεύτερη ταινία έχει να κάνει με την ταραχώδη περίοδο του μεσοπολέμου, όταν ασταθείς κυβερνήσεις εναλλάσσονταν με στρατιωτικά πραξικοπήματα. Απρόσκοπτα. Οι “Μέρες του '36” εστιάζουν σε μια πολιτικά ευαίσθητη κατάσταση ομηρίας, την οποία ο Αγγελόπουλος χρησιμοποιεί για να δείξει τον κατακερματισμό του κράτους την ώρα που ερχόταν η δικτατορία Μεταξά.

Ο θίασος (1975)

Η πρώτη μεγάλη, διεθνής επιτυχία. “Ο θίασος” είναι μια επική τοιχογραφία του 20ου αιώνα της Ελλάδας, ειπωμένη μέσα από τις εμπειρίες ενός περιοδεύοντος θιάσου. Οι ιστορίες των ηθοποιών βασίζονται στον μύθο του Αγαμέμνονα. Η ταινία απέσπασε πλήθος βραβείων.

Ο Μεγαλέξανδρος (1980)

Ο Αγγελόπουλος αξιοποίησε τη λατρεία για την προσωπικότητα του ατόμου. Ο Ομέρο Αντονούτι υποδύθηκε τον ληστή του 19ου αιώνα. Αυτός ο Αλέξανδρος, ευθεία αναφορά στη μυθική ελληνική μορφή της αρχαιότητας, τυραννά μια αγροτική κοινότητα. Ο απελευθερωτής γίνεται καταπιεστής.

Ταξίδι στα Κύθηρα (1984)

Το φιλμ είναι αλληγορία για την πολιτική ιστορία της Ελλάδας. Συνσεναριογράφος ο Τονίνο Γκουέρα και πρωταγωνιστής ο Μάνος Κατράκης. Ο έλληνας ηθοποιός παίζει έναν γερασμένο Οδυσσέα που μαζί με τη γυναίκα του (Δώρα Βολανάκη) περιφέρονται άσκοπα με μια σχεδία, δίχως σπίτι ή προορισμό. Η αποτυχία του κομμουνιστικού ονείρου.

Ο μελισσοκόμος (1986)

Ο Αγγελόπουλος έδωσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στον Μαρσέλο Μαστρογιάννι και δικαιώθηκε. Ο μελισσοκόμος, ο Σπύρος, ακολουθεί την παραδοσιακή διαδρομή των μελισσοκομιών. Αδυνατεί όμως να συνδεθεί με τον κόσμο που αλλάζει.

Τοπίο στην ομίχλη (1988)

Η αιώνια αναζήτηση δίχως ανακάλυψη. Αυτό είναι το “Τοπίο στην ομίχλη” και μένει αξέχαστο. Δυο παιδιά, η Βούλα και ο Αλέξανδρος, ταξιδεύουν μόνα τους με προορισμό τη Γερμανία. Το μόνο που θα συναντήσουν όμως είναι απογοήτευση.

Το βλέμμα του Οδυσσέα (1995)

Ο Αγγελόπουλος κατάφερε να εξασφαλίσει την παρουσία του Χάρβεϊ Καϊτέλ, στην ταινία που του έδωσε το “Μεγάλο Βραβείο Κριτικής Επιτροπής” στο Φεστιβάλ των Καννών. Βέβαια, ο ίδιος περίμενε τον “Χρυσό Φοίνικα” και την ώρα της απονομής δεν έκρυψε την απογοήτευση του.

Μία αιωνιότητα και μία μέρα (1998)

Ο “Χρυσός Φοίνικας” ήρθε με αυτή την ταινία. Δικαίως. Ο Μπρούνο Γκαντζ υποδύεται συγγραφέα που προσπαθεί να βρει τις λέξεις που λείπουν από ποίημα του Δ. Σολωμού. Η ζωή του όμως φθίνει και βαδίζει προς τον θάνατο. Στην πορεία της ζωής του όμως μπαίνει ένα παιδί από την Αλβανία το οποίο και βοηθά.

Τριλογία 1: Το λιβάδι που δακρύζει (2004)

Η ταινία είναι τεκμήριο για την ταραχώδη περίοδο των αρχών του 20ου αιώνα. Καταγράφει την πορεία οικογένειας μετά την Επανάσταση στη Ρωσία ως τον Εμφύλιο στην Ελλάδα.

Τριλογία 2: Η σκόνη του χρόνου (2009)

Το τελευταίο ολοκληρωμένο φιλμ. Και πάλι δυνατό επιτελείο: Ουίλιαμ Νταφό, Ιρέν Ζακόμπ, Μισέλ Πικολί. Ο Νταφό παίρνει τη θέση του Καϊτέλ και γίνεται ο ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης. Η Ζακόμπ είναι η μητέρα του Ελένη, η οποία επανασυνδέεται με τον σύζυγο της Σπύρο (Πικολί) που είχε εκτοπιστεί σοβιετικό στρατόπεδο συγκέντρωσης.

image

Όταν ο Αγγελόπουλος ενοχλούσε

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος έκανε σινεμά στα δύσκολα χρόνια της δικτατορίας των συνταγματαρχών. Το ξεκίνημα του μόνο εύκολο δεν ήταν και η υποδοχή κάθε άλλο παρά θερμή. Η αποδοχή άργησε πολύ και ήρθε μόνο όταν όλοι κατάλαβαν ότι το όραμα, η ευφυΐα, το ταλέντο του Θ.Α δεν μπορούσαν να καμφθούν και να ξεχαστούν. Τα έργα του, κάποτε, δεν ήταν αυτό που λέμε “κοινής αποδοχής” και για πολλούς, σίγουρα τους συντηρητικούς, ήταν μέρος της “θολοκουλτούρας” που υπηρετούσε. Η καθεστηκυία τάξη αντιδρούσε. Η “Αναπαράσταση” για παράδειγμα. Άρεσε στο κοινό, θεωρήθηκε φαβορί στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όμως τη “γνώμη αυτή δεν συμμερίστηκε ο γάλλος εμπορικός σκηνοθέτης Ανρύ Βερνέιγ, ο οποίος δήλωσε σε ιδιωτική συζήτηση ότι η ταινία του Αγγελόπουλου αν βραβευθεί θα κάνει κακό στον ελληνικό κινηματογράφο”.

Η λογοκρισία της χούντας φυσικά δεν τον άφησε ανέπαφο. Ο Στυλιανός Παττακός έλεγε πως επρόκειτο για “ελαφρά λογοκρισία” (sic!). Μέσα σε αυτό το περιβάλλον θα γυρίσει τις “Μέρες του ‘36”. Παρά τα τεχνάσματα του δεν μπόρεσε να κρύψει τον στόχο του, να μιλήσει δηλαδή για το ανελεύθερο καθεστώς της Ελλάδας. Παρ’ όλα αυτά όταν τον κάλεσε ο Γεώργιος Γεωργαλάς, προπαγανδιστής της χούντας, η τύχη ήταν μαζί του, αφού του είπε “κοιτάξτε κύριε Αγγελόπουλε, είμαστε πάρα πολύ δυνατοί. Δεν φοβόμαστε τίποτα, κάντε ό,τι θέλετε”.[…] “Ο θίασος” είναι το ίδιο “δύσκολη” για το καθεστώς. Γυρίστηκε σχεδόν ολόκληρος κατά τη διάρκεια της δικτατορίας (τα γυρίσματα άρχισαν στις 2 Φεβρουαρίου του 1974, σταμάτησαν το καλοκαίρι, ακολούθησε η πτώση της δικτατορίας και ολοκληρώθηκαν τον Νοέμβριο). Για να ξεφύγει από την επιτροπή λογοκρισίας είχε καταθέσει σενάριο που δεν είχε καμία σχέση με όσα διαπραγματευόταν η ταινία. Ούτε οι ηθοποιοί δεν είχαν ενιαίο σενάριο.

Η δικτατορία “έπεσε”, αλλά η κυβέρνηση Καραμανλή δεν άλλαξε στάση απέναντι του. “Ο θίασος” δεν πήρε έγκριση για να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο Φεστιβάλ των Καννών γιατί “προσέβαλλε τον στρατάρχη Παπάγο”. Αρκέστηκε στο Βραβείο Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου. […] Ο Αγγελόπουλος έκανε λόγο για ενορχηστρωμένο σχέδιο της κυβέρνησης Καραμανλή εναντίον του “Θιάσου”, αρχής γενομένης με την επίσημη απαγόρευση να εκπροσωπήσει η ταινία την Ελλάδα στο εξωτερικό. Ακόμη και η ΥΕΝΕΔ αποσιώπησε την αναγγελία βράβευσης του από το 16ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Οι επιθέσεις στο πρόσωπο του κλιμακώθηκαν από μερίδα του Τύπου της Δεξιάς. […] Ο Αγγελόπουλος, πρώτος, θα διαπραγματευτεί το θέμα του Εμφυλίου από την πλευρά των ηττημένων ερχόμενος σε πλήρη αντίθεση με την αφήγηση των νικητών. […] Το 1977 έβγαλε στις αίθουσες τους “Κυνηγούς”. Σε αυτήν, μια ομάδα κυνηγών, όλοι εκπρόσωποι της αστικής τάξης, πολιτικής και οικονομικής, βρίσκει το πτώμα ενός αντάρτη του Εμφυλίου. Πρωτοχρονιά του 1977 και ένα μεγάλο δικαστήριο της Ιστορίας στήνεται αποδίδοντας ευθύνες στους υπαίτιους. Πρόκειται για την ταινία που ο Έβερτ αποκάλεσε αντεθνική και διάφορες εφημερίδες αρνήθηκαν να βάλουν ακόμα και διαφήμιση της. […]

Τη δεκαετία του ’80 η κριτική στο πρόσωπο του απουσιάζει. Δεν λείπουν, βέβαια, ορισμένες ακραίες επιθέσεις του από εθνικιστές-φασίστες και φανατικούς χριστιανούς. Το 1990 στο “Μετέωρο βήμα του πελαργού”, στη Φλώρινα, ο μητροπολίτης της περιοχής Αυγουστίνος Καντιώτης θεωρεί την ταινία αντεθνική, αντιθρησκευτική. Ο μητροπολίτης αφορίζει τον Αγγελόπουλο και τον Μαρσέλο Μαστρογιάννι, πρωταγωνιστή του φιλμ.

image

Ο Αγγελόπουλος υπήρξε ο τελευταίος των μεγάλων κλασικών.

Ο τελευταίος των κλασικών

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, σύμφωνα με όσα υποστήριζαν ορισμένοι πικρόχολοι κριτικοί, έκανε την ίδια ταινία ξανά και ξανά. Ο ίδιος δεν διαφωνούσε. “Αγαπώ τον Μπέργκμαν διότι πάντα έκανε το ίδιο φιλμ. Το ίδιο και οι Φελίνι, Αντονιόνι. Όποιος έχει τη δική του υπογραφή κάνει το ίδιο φιλμ”. Ο Αγγελόπουλος καταναγκαστικά “κυνηγά” τα ίδια τοπία. Οι ιστορίες του διαδραματίζονται στα ζοφερά βουνά και τα καταραμένα χέρσα εδάφη της Βόρειας Ελλάδας και των συνόρων της. Περιοχές που περισσότερο ανήκουν στα Βαλκάνια παρά στη γλυκιά Μεσόγειο η οποία φέρνει στο νου την τουριστική Ελλάδα. Βέβαια, οι ταινίες του συνδέονται και με το παντοτινό ταξίδι του Οδυσσέα. “Ο Μπαλζάκ έλεγε πως υπάρχουν μέρη στον κόσμο που δεν έχουν ιστορία”, δήλωνε ο Θ.Α. “και για μένα τα νησιά δεν έχουν ιστορία. Έλκομαι από μέρη που υπάρχει πρόβλημα. Μέρη που μπορείς να δεις την ανθρώπινη περιπέτεια, την ανθρώπινη συνθήκη και να τα δεις υπό τη μορφή τραγωδίας. Εξάλλου, είναι και θέμα χρωματισμού. Μου αρέσουν οι συννεφιασμένοι ουρανοί”.

Ο Αγγελόπουλος, για κάποιους, είναι ο δημιουργός που πρέπει να σέβεσαι παρά να απολαμβάνεις. Ωστόσο, αν αφεθείς στον αργό, εσωτερικό ρυθμό του σινεμά του οι βαθιές απολαύσεις καθίστανται εμφανείς. Ο Αγγελόπουλος υπήρξε ο τελευταίος των μεγάλων κλασικών. Κατάφερε να τους ακολουθήσει αν και ξεκίνησε αργά (1970) και τώρα, με την απόσταση και την ασφάλεια που μας προσφέρει ο χρόνος, θεωρείται κλασικός της Αβάν-γκαρντ και δικαίως ανήκει στο πάνθεον της τέχνης του κινηματογράφου.

Πηγές

-Ριζοσπάστης

-theguardian

-independent

-Η κινηματογραφική εκδίκηση των ηττημένων: Όταν ο Αγγελόπουλος έκανε “αντεθνική προπαγάνδα” και γέμιζε ασφυκτικά τις αίθουσες! (Νατάσα Κεφαλληνού “Το Περιοδικό”)