Τα drones κάνουν τις πόλεις μας «τρισδιάστατες»

Gazzetta team
Τα drones κάνουν τις πόλεις μας «τρισδιάστατες»
Κι όμως, τα drones μπορούν να αλλάξουν την αρχιτεκτονική των πόλεων...

Δύσκολα μπορεί να βρει κανείς ταινία επιστημονικής φαντασίας που να μην περιλαμβάνει ιπτάμενα οχήματα –συνήθως σε μακρινά πλάνα με φόντο ουρανοξύστες. Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί το sequel της ταινίας Blade Runner του Ρίντλεϊ Σκοτ, όπου τα περιπολικά είναι ιπτάμενα –όπως ήταν άλλωστε και στην πρώτη ταινία της σειράς πριν από 35 χρόνια.

Μπορεί τα ιπτάμενα επιβατικά οχήματα να μην έχουν μπει ακόμη στη ζωή μας, αλλά έχουν μπει τα drones, τα οποία φέρνουν την «επανάσταση» στις υπηρεσίες μεταφορών και παραδόσεων και θα αλλάξουν δραστικά το τοπίο των σύγχρονων πόλεων. Σήμερα, φορτηγάκια από την Amazon και άλλους κολοσσούς στον κλάδο του λιανικού εμπορίου κατακλύζουν τους δρόμους μεταφέροντας μικρά δέματα. Αυτός ο τρόπος μεταφορών, όμως, είναι χρονοβόρος, κοστοβόρος και επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό την κίνηση στους δρόμους των σύγχρονων πόλεων.

Από πέρυσι, η Amazon έχει ξεκινήσει δοκιμαστικά τις παραδόσεις μέσω επιβατικών drones στο Κέμπριτζ και το Ντουμπάι. Παρότι τα εμπόδια παραμένουν, ιδίως στις πτήσεις για εμπορική εκμετάλλευση, τα ιπτάμενα οχήματα μέσα στις πόλεις δεν αποτελούν πλέον σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Το ερώτημα πλέον δεν είναι μόνο πώς τα drones θα διευκολύνουν τη ζωή μας, αλλά και τι αλλαγές θα φέρουν στην αρχιτεκτονική των πόλεων. Καταρχάς, η ζωή μας θα γίνει πιο εύκολη, αφού με τις άμεσες παραδόσεις που «υπόσχονται» τα drones, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις θα γίνουν πιο ελκυστικές και ολοένα λιγότεροι καταναλωτές θα ψωνίζουν στα φυσικά καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων των σουπερμάρκετ. Δεν αποκλείεται, λοιπόν, άλλο drone να μας αφήνει στην πόρτα το γάλα, και άλλο το ψωμί ή τα λαχανικά. «Φρέσκιες» παραδόσεις σε χρόνο d-t, χωρίς κόστος, κίνηση και ρύπανση.

Για τις μικρές επιχειρήσεις, βέβαια, το μέλλον είναι δυσοίωνο, αφού δύσκολα θα μπορέσουν να ανταποκριθούν σε αυτές τις απαιτήσεις. Τα μικρά καταστήματα θα εξαφανιστούν, οι δρόμοι θα ερημώσουν και ποσοστό των εργαζομένων στον λιανικό κλάδο θα απολυθούν. Θα παρατηρηθεί συγκεντρωτισμός σε λίγα σημεία πώλησης που θα προσφέρουν μεγαλύτερη ποικιλία αλλά θα είναι πολύ λιγότερα.

Όσον αφορά στις οικιστικές προεκτάσεις των «ιπτάμενων μεταφορών», δύο είναι τα ενδεχόμενα: είτε θα δημιουργηθούν μικρές αποθήκες κατά τόπους, είτε θα κατασκευαστούν ειδικές πλατφόρμες προσγείωσης σε κάθε διαμέρισμα. Ήδη, κτήρια όπως το «56 Leonard» της Herzog & De Meuron στη Νέα Υόρκη και το «MahaNakhon» της Ole Scheeren στην Μπανγκόγκ διαθέτουν ειδικά στοιχεία σχεδίασης προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις νέες ανάγκες, οι οποίες θα γίνουν πιο εμφανείς τα επόμενα έτη. Όσον αφορά στους δρόμους, θα δημιουργηθούν ασφαλή σημεία παράδοσης, η πρόσβαση στα οποία λογικά θα πραγματοποιείται μέσω κωδικών. Σε μεγάλα συγκροτήματα κατοικιών, μάλιστα, είναι πιθανό θα δημιουργείται μια ενιαία πλατφόρμα διανομής των προϊόντων, που θα έχει τη μορφή μιας μεγαλύτερης αγοράς.

Τι γίνεται, όμως, με το προσωπικό απόρρητο ή την ασφάλεια, αφού τα drones μπορεί να μεταφέρουν όπλα ή εκρηκτικά; Η αλήθεια είναι ότι όσο οι εφαρμογές της τεχνολογίας μπαίνουν στη ζωή μας, πολλά ερωτήματα έρχονται στο προσκήνιο. Το σίγουρο είναι ότι τα drones θα αλλάξουν τον τρόπο που βλέπουμε την πόλη. Μια σκέψη είναι ότι τους δρόμους μπορεί να τους χρησιμοποιούν μόνο οι φτωχοί στο μέλλον και τους αιθέρες οι πλούσιοι. Σε κάθε βήμα που κάνουμε, όμως, προς το μέλλον, θυσιάζουμε και ένα μέρος των προσωπικών μας δεδομένων.

Πηγή: insider.gr