Ο καφές αντιστέκεται στην κρίση

Gazzetta team
Ο καφές αντιστέκεται στην κρίση
Τα χρόνια της κρίσης στην Ελλάδα η κατανάλωση καφέ δεν σημείωσε πτώση όπως στις περισσότερες προϊοντικές κατηγορίες.

Περισσότερες από 5 δισ. κούπες καφέ καταναλώνονται τον χρόνο στην Ελλάδα, αριθμός που αντιστοιχεί σε 510 κούπες καφέ ανά άτομο. Η χώρα μας παραμένει ακόμη και τα χρόνια της κρίσης, ανάμεσα σε εκείνες με την υψηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση στον κόσμο.

Η κατανάλωση του καφέ δεν σημείωσε πτώση όπως συνέβη στις περισσότερες προϊοντικές κατηγορίες, επισημαίνει ο Αντώνης Αυγερόπουλος, Γενικός Διευθυντής της Nespresso Hellas και υπεύθυνος για τη Nespresso στις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων. Όπως εξηγεί, την τελευταία τριετία παρατηρείται μικρή πτώση της κατανάλωσης σε κούπες αλλά συγχρόνως και μια αύξηση της αξίας.

Το 60% των Ελλήνων απολαμβάνει τον καφέ του στο σπίτι ενώ το 40% εκτός σπιτιού σύμφωνα με έρευνα της Νielson για λογαριασμό της Ελληνικής Ένωσης Καφέ ενώ η αξία της κατανάλωσης εντός σπιτιού ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ και αντίστοιχα 3 δισ. ευρώ εκτός σπιτιού.

Όσον αφορά στις προτιμήσεις των Ελλήνων, ο ελληνικός καφές κρατά ακόμα τα σκήπτρα με 32%, ο στιγμιαίος το 30%, ο espresso με 28% και τέλος ο καφές φίλτρου με 10%.

Όπως σημειώνει ο κ. Αυγερόπουλος η κατανάλωση espresso παρουσιάζει αύξηση τα τελευταία χρόνια εντός και εκτός σπιτιού. Το ποσοστό ωστόσο των πωλήσεων καψουλών espresso παραμένει μονοψήφιο στον συνολικό αριθμό πωλήσεων καφέ στην Ελλάδα. Ωστόσο, οι Έλληνες στο κομμάτι αυτό έχουν δημιουργήσει μία καινοτομία, κάνοντας «μόδα» τον παγωμένο espresso.

«Έχουμε εμπνεύσει τους συναδέλφους μας στο εξωτερικό από τη συνταγή του Freddo» τονίζει κ. Αυγερόπουλος προσθέτοντας πως έτσι στα κεντρικά της εταιρείας αποφάσισαν και τη δημιουργία της σειράς Nespresso on Ice.

Το 2018 η Nespresso Hellas, σύμφωνα με τον κ. Αυγερόπουλο, πέτυχε θετική ανάπτυξη. Οι πωλήσεις το 2018 ανήλθαν στα 24,5 εκατ. ευρώ έναντι 23,5 εκατ. ευρώ το 2017 ενώ η κερδοφορία προ φόρων και μετά αποσβέσεων έφτασε στο ποσό των 800.000 ευρώ.

Η αγορά πάντως στις κάψουλες espresso έχει «ανοίξει» τα τελευταία χρόνια καθώς εκτός από τη Nespresso που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από το 2011 και διαθέτει το προϊόν στα δικά της καταστήματα, υπάρχουν και άλλες εταιρείες οι οποίες διαθέτουν κάψουλες espresso στα σούπερ μάρκετ. Πρόσφατα μάλιστα η Nestlé απέκτησε τα μόνιμα δικαιώματα για τη διάθεση των καταναλωτικών συσκευασμένων προϊόντων Starbucks, τα οποία πλέον θα διατίθενται σε σούπερ μάρκετ και σε μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες.

Η μάχη των αλυσίδων

Ο τζίρος στην αγορά του καφέ ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ με τον ανταγωνισμό, ανάμεσα στις αλυσίδες που μπαίνουν διαρκώς στο παιχνίδι, να είναι σκληρός. Η Ελλάδα έρχεται τέταρτη, πίσω από τη Βρετανία, την Τουρκία και τη Ρωσία σε ό,τι αφορά τους ρυθμούς ανάπτυξης των επώνυμων αλυσίδων καφέ.

Η μακροβιότερη αλυσίδα καφέ στην χώρα μας είναι η Flocafe, η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1994, όταν άνοιξε το πρώτο κατάστημα στη Λεωφόρο Κηφισίας.

Το 1999, εμφανίζονται τα Coffee Island, στο κέντρο της Πάτρας ως τοπική οικογενειακή επιχείρηση και σήμερα αριθμούν πάνω από 400 καταστήματα σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Από το πρώτο κατάστημα στην ιστορική αγορά του Pike Place στο Σιάτλ το 1971, τα Starbucks διαθέτουν σήμερα περισσότερα από 18.000 καταστήματα σε πάνω από 60 χώρες. Στην Ελλάδα ήρθαν το 2002.

Τα Mikel, άνοιξαν το πρώτο τους κατάστημα στη Λάρισα το 2008 και σήμερα μετρούν περισσότερα από 180 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, την Κύπρο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Μεγάλη Βρετανία.

Τα CoffeeLab ξεκίνησαν από την Χαλκίδα το 2009 και σήμερα διαθέτει περισσότερα από 100 καταστήματα και παρουσία ήδη στην Κύπρο, την Αίγυπτο και σύντομα σε άλλες χώρες του κόσμου.

Τα Coffee Berry κάνουν την εμφάνισή τους το 2016 και μέσα σε 3 μόλις χρόνια, η αλυσίδα έχει αναπτυχθεί ραγδαία με 115 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο.

Μερίδιο διεκδικούν και αλυσίδες, οι οποίες δεν είναι καθαρά καφεστίασης, όπως ο Γρηγόρης και τα Everest. Τα Everest είναι η παλαιότερη αλυσίδα στην Ελλάδα στον τομέα του γρήγορου φαγητού και τα τελευταία χρόνια διεκδικεί σημαντικό μερίδιο από τις αλυσίδες καφεστίασης διαθέτοντας περισσότερα από 130 καταστήματα στην Ελλάδα. Ο Γρηγόρης ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1972 ως αλυσίδα ταχυφαγείων, προσφέροντας ελληνικό και νες καφέ. Σήμερα διαθέτει περισσότερα από 315 καταστήματα σε Ελλάδα, Κύπρο, Γερμανία, Ρουμανία και Μπαχάμες.

Στη λίστα έρχονται να προστεθούν την επόμενη χρονιά και τα Costa Cοffee, κορυφαία εταιρεία καφέ στο Ηνωμένο Βασίλειο με ισχυρή παρουσία σε Ευρώπη, Ασία, Μέση Ανατολή και Αφρική.

Πηγή: insider.gr