Μεγάλη πρόοδο έχει σημειώσει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια στον τομέα της οδικής ασφάλειας. Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η χώρα μας κατέγραψε το μεγαλύτερο ποσοστό μείωσης θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα για το διάστημα 2010 έως και 2018. Συγκεκριμένα, το 2010 αναλογούσαν στην Ελλάδα 113 απώλειες ζωών ανά εκατομμύριο κατοίκων εξαιτίας θανατηφόρων τροχαίων, ενώ το 2018 μειώθηκε αυτή τη αναλογία στους 64, δηλαδή είχαμε μείωση κατά 45%. Πρόκειται για την καλύτερη επίδοση μεταξύ των χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ωστόσο ακόμη και έτσι παραμένουν οι ελληνικοί δρόμοι στους πιο επικίνδυνους της Γηραιάς Ηπείρου. Πιο συγκεκριμένα, η Ελλάδα βρίσκεται σαφώς πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο με 49 θύματα από τροχαία ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους και καταλαμβάνει την 22η θέση μεταξύ των κρατών της ΕΕ, ισοβαθμώντας με την Ουγγαρία και αφήνοντας πίσω της μόνον πέντε χώρες, την Πολωνία, την Κροατία, τη Λετονία, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. το Ηνωμένο Βασίλειο είχε τις λιγότερες απώλειες από τροχαία (28 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων), ενώ ακολούθησαν Δανία (30 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων και Ιρλανδία (31 θάνατοι/εκατομμύριο κατοίκων).

Οι κυριότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα το 2018.

 

Να σημειώσουμε, ότι πέρυσι έχασαν τη ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους 703 συμπολίτες μας, 701 τραυματίστηκαν σοβαρά και 12.073 ελαφρύτερα, όταν τα αντίστοιχα νούμερα του 2017 ήταν 730 θάνατοι, 704 σοβαρά τραυματισμένοι και 12.073 με ελαφρά τραύματα.

 

Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η ανάλυση ορισμένων ποιοτικών στοιχείων σχετικά με τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα το 2018. Όπως αναφέρουν στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, στο 35,3% των συγκεκριμένων συμβάντων εμπλέκονται μοτοσικλέτες, ενώ ιδιαίτερα υψηλό είναι και το ποσοστό παράσυρσης πεζών με 23,7%. Όσον αφορά στις ηλικίες, όλες οι κατηγορίες μεταξύ 18 και 55 ετών εμφανίζουν ποσοστά θανάτων μεταξύ 13% και 15% επί του συνόλου των 709 νεκρών του 2018. Πολύ μεγαλύτερο είναι ωστόσο το ποσοστό των θυμάτων ηλικίας άνω των 55 ετών, που αγγίζει το 40% και αναλογεί σε 283 θανόντες.

Οι τύποι των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα το 2018.

Η θεαματική πτώση των θανατηφόρων δυστυχημάτων στην Ελλάδα αποτελεί συνδυασμό μίας σειράς παραγόντων. Το διάστημα 2000 έως 2010 υπήρξε μία συνολική αντικατάσταση του γηρασμένου στόλου των οχημάτων στη χώρας από νέα μοντέλα με αναβαθμισμένες προδιαγραφές ασφαλείας, που προστατεύουν πολύ καλύτερα τους επιβάτες τους. Επίσης το ίδιο διάστημα ολοκληρώθηκαν μεγάλα τμήματα αυτοκινητοδρόμων, όπου θρηνούσαμε στο παρελθόν πολλά θύματα σε ετήσια βάση. Σημαντικό ρόλο έπαιξε και η ίδια η οικονομική κρίση, που υποχρέωσε εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων να παραδώσουν τις πινακίδες των οχημάτων τους, να μειώσουν τις διαδρομές τους με το Ι.Χ. τους και να επιλέξουν ένα συντηρητικότερο στυλ οδήγησης για οικονομία στα καύσιμα.