Τέλος στο πείραμα με τη φωνή της Σουηδίας στο Twitter

Gazzetta team
Τέλος στο πείραμα με τη φωνή της Σουηδίας στο Twitter
Η Σουηδία τερματίζει το επταετές ριζοσπαστικό πείραμα στο Twitter όπου κάθε εβδομάδα ένας διαφορετικός απλός πολίτης ήταν η «φωνή του έθνους» με τις αναρτήσεις του.

Εδώ και επτά χρόνια ένας Σουηδός πολίτης -διαφορετικός κάθε εβδομάδα- ήταν υπεύθυνος για τις αναρτήσεις στον λογαριασμό @sweden στο Τwitter, αποτελώντας έτσι κατά κάποιο τρόπο τη «φωνή του έθνους» του. Στο τέλος Σεπτεμβρίου, η Σουηδία αποφάσισε να δώσει τέλος σε αυτό το ασυνήθιστο πείραμα ελευθερίας του λόγου, που ξεκίνησε το 2011.

Στη διάρκεια του πειράματος, 356 πολίτες ανάρτησαν περισσότερα από 200.000 «τιτιβίσματα» (tweets) σχετικά με τη χώρα τους και τις πολιτικές της, αλλά και για άλλα θέματα, από τα κόμικ και τη μόδα των πουλόβερ ως τους κινδύνους των φαρμάκων και την αξία του αυνανισμού (ουσιαστικά ό,τι κατέβαινε στο κεφάλι καθενός…). Ο πρώτος πολίτης που επελέγη, ήταν τόσο ειλικρινής για τις προσωπικές συνήθειές του, που κατέληξε να έχει το εύγλωττο παρατσούκλι «ο αυνανιζόμενος Σουηδός»!

Περίπου 147.000 άνθρωποι -κυρίως από τη Σουηδία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ- έφθασαν να «ακολουθούν» τον εν λόγω λογαριασμό. Τα μηνύματα (πολλά από αυτά στα αγγλικά), τα οποία είχαν τόνο που κυμαινόταν από σεβάσμιο, διδακτικό και ευγενικό ως χιουμοριστικό, αντισυμβατικό και άκρως οργισμένο, συχνά αποτελούσαν πρόκληση ή και προσβολή για τους κορυφαίους πολιτικούς της χώρας, ενώ όχι σπάνια προκάλεσαν διαμάχες ή γέλια.

Οι πολίτες που θα αποτελούσαν τη «φωνή της χώρας», επιλέγονταν από μια επιτροπή (το νεαρότερο μέλος της είχε ηλικία 15 ετών και το γηραιότερο 81). Καθένας από τους 356 που επιλέχθηκαν, έγινε μια μίνι-διασημότητα μεταξύ των συμπολιτών του.

Σύμφωνα με τους κανονισμούς που τέθηκαν, όποιος γινόταν η «φωνή της χώρας», δεν έπρεπε με τις αναρτήσεις του να παραβιάζει το σουηδικό νόμο, να διαφημίζει εμπορικά προϊόντα και να αποτελεί απειλή για την ασφάλεια της Σουηδίας ή των πολιτών της. Έπρεπε επίσης να προσέχει τη γλώσσα του, να σέβεται τις απόψεις των άλλων και να μη διασπείρει ρατσιστικά, σεξιστικά ή ομοφοβικά μηνύματα.

Οι Σουηδοί τήρησαν γενικά αυτούς τους περιορισμούς και έτσι μόνο επτά μηνύματα χρειάσθηκε να λογοκριθούν στη διάρκεια του επταετούς πειράματος, αλλά συχνά τα μηνύματα στο Twitter δέχθηκαν καταιγισμό επιθέσεων από διαφωνούντες. Στην ουσία, οι «ακόλουθοι» παρασύρθηκαν πολύ περισσότερο, παραβαίνοντας τις «κόκκινες γραμμές».

Η πρωτοβουλία -που ανήκε στο κρατικό Σουηδικό Ινστιτούτο και στον τουριστικό οργανισμό Visit Sweden με στόχο να δείξει ότι η χώρα διαπνέεται από πνεύμα διαφάνειας- βρήκε μιμητές, καθώς η Φινλανδία και η Ουκρανία ξεκίνησαν στο Twitter τους λογαριασμούς @peopleoffinland και @Ukraine αντίστοιχα.

Το 2016, για να εορτασθούν τα 200 χρόνια από την υιοθέτηση το 1766 του νόμου της Σουηδίας κατά της λογοκρισίας, η Σουηδική Τουριστική Ένωση, σύμφωνα με τους «Τάιμς της Νέας Υόρκης», είχε αναλάβει άλλη μια σχετική πρωτοβουλία, δημιουργώντας μια τηλεφωνική γραμμή, την οποία μπορούν να καλέσουν άνθρωποι από όλο τον κόσμο για να συνδεθούν με ένα τυχαίο Σουηδό και να του θέσουν ερωτήσεις για τη χώρα του!