Οι 33 «σταυροί στο μέτωπο» για τη δεύτερη αξιολόγηση

Ορισμένα από τα 44 προαπαιτούμενα της δεύτερης αξιολόγησης έχουν ήδη ολοκληρωθεί, αλλά παραμένουν δύσκολες αποφάσεις στο τραπέζι, με σημείο αιχμής τα εργασιακά.

Οι 33 «σταυροί στο μέτωπο» για τη δεύτερη αξιολόγηση

Την ώρα που ο «γολγοθάς» της πρώτης αξιολόγησης του Μνημονίου 3 δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, μετά και την απόφαση του Eurogroup να «σπάσει» σε δύο... ανθυποδόσεις την εκκρεμούσα υποδόση των 2,8 δισ., η κυβέρνηση έχει μπροστά της ένα ακόμη μεγάλο εμπόδιο που δεν είναι άλλο από την δεύτερη αξιολόγηση. 

Ορισμένα από τα 44 προαπαιτούμενα της β' αξιολόγησης έχουν μεν ολοκληρωθεί, αλλά παραμένουν δύσκολες αποφάσεις στο τραπέζι, με σημείο αιχμής τα εργασιακά, τα οποία αποτελούν «κόκκινο πανί» για την κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ. Συνολικά οι εκκρεμότητες της β' αξιολόγησης ανέρχονται σε 33. 

Στόχος της κυβέρνησης, αλλά και της Κομισιόν, είναι η όλη διαδικασία να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα, ει δυνατόν έως το τέλος Νοεμβρίου, με στόχο να γίνει προσπάθεια ώστε να ανοίξει η συζήτηση για τα θέματα του δημοσίου χρέους και της ένταξης της Ελλάδας στην Ποσοτική Χαλάρωση της ΕΚΤ.

Όμως η μέχρι σήμερα εμπειρία δείχνει ότι είναι πολύ δύσκολο να τηρηθεί ένα τέτοιο χρονοδιάγραμμα. Άλλωστε η πρώτη αξιολόγηση που σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα θα έκλεινε τον... Οκτώβριο του 2015, θα κλείσει προς το τέλος Οκτωβρίου του... 2016, δηλαδή με ένα χρόνο καθυστέρηση.

Σε κάθε περίπτωση, τα μηνύματα που έρχονται από το εξωτερικό δεν είναι ιδιαίτερα ευοίωνα, με τους περισσότερους οίκους και τα διεθνή ΜΜΕ να εκτιμούν πως θα υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, κυρίως επειδή σε αυτή περιλαμβάνονται θέματα-«φωτιά» που αφορούν τα εργασιακά. 

Σύμφωνα με την HSBC, ο κρίσιμος παράγοντας αφορά την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων που αφορούν την αγορά εργασίας. Και τούτο διότι, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει περιπλοκές, δεδομένου ότι ο ΣΥΡΙΖΑ στο παρελθόν είχε δεσμευθεί για αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 20% και επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, τονίζει η τράπεζα. Η HSBC αναφέρεται μάλιστα και στις δηλώσεις του υπουργού Εργασίας, ο οποίος προσφάτως χαρκτήρισε το ΔΝΤ «ακραίο παίκτη», ενώ υπογράμμισε ότι «θέλουμε να επαναφέρουμε τις συλλογικών συμβάσεις». Θα μπορούσαμε να δούμε περαιτέρω καθυστερήσεις και σε αυτό δεν βοηθά το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει καμία σημαντική αποπληρωμή χρέους μέχρι τον Ιούλιο του επόμενου έτους. Αυτό επίσης σημαίνει ότι θα υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις στην ένταξη της Ελλάδας στο QE, σημειώνει χαρακτηριστικά η HSBC.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι εκτιμήσεις του οίκου Fitch, που προβλέπει ότι η ολοκλήρωση της αξιολόγησης θα πάει για το 2017. 

Σε πολιτικό πάντως επίπεδο, ενδεικτική του κλίματος που επικρατεί είναι η δήλωση που έκανε ευρωπαίος αξιωματούχος στο πρακτορείο ΜΝΙ, χαρακτηρίζοντας «μη ρεαλιστική» την εκτίμηση να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση πριν το τέλος του χρόνου. 

Η «ψυχρολουσία» του Eurogroup της Δευτέρας με την μισή εκταμίευση επιβεβαίωσε και τις υποψίες για τη σκληρή στάση των Θεσμών και ειδικά της γερμαμικής πλευράς, παρόλο που σύμφωνα με την κυβέρνηση αυτό οφείλεται σε «τεχνικά ζητήματα» αναλυτικής καταγραφής των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Σεπτεμβρίου, προκειμένου να εκταμιευτεί από τους Θεσμούς το εναπομείναν 1,7 δισ. ευρώ που θα κατευθυνθεί στην αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων. 

Πρέπει να σημειωθεί τέλος ότι η έναρξη της δεύτερης αξιολόγησης συμπίπτει χρονικά με μία περίοδο στην οποία οι διαφορές Βερολίνου-ΔΝΤ για το ελληνικό ζήτημα, ιδίως το θέμα του χρέους και των πρωτογενών πλεονασμάτων, εμφανίζονται όλο και πιο μεγάλες. Στο θέμα του ελληνικού χρέους έχουμε φτάσει σε πολιτικό αδιέξοδο ανέφεραν αξιωματούχοι της ΕΕ στο πρακτορείο ΜΝΙ, μετά την αποκάλυψη μυστικής συνάντησης που πραγματοποιήθηκε για το θέμα στη Ουάσιγκτον με τη συμμετοχή Τόμσεν, Κερέ, Μπούτι και Ρέγκλινγκ.

Σημειώνεται ότι ο επίσημος έλεγχος από τα κλιμάκια των Θεσμών ξεκινά στις 17 Οκτωβρίου για ένα προς ένα τα προαπαιτούμενα, όπως τα κατέγραψε η «Καθημερινή».

Η κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει τις εξής δράσεις:

1. Ψήφιση μεσοπρόθεσμου προγράμματος 2017-2020. Για να καταρτιστεί θα πρέπει να συμφωνηθούν ο τρόπος χρηματοδότησης του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης και το ύψος των πρωτογενών πλεονασμάτων από το 2018 και μετά.

2. Παρουσίαση μεσοπρόθεσμων δράσεων για τη συμμόρφωση του Δημοσίου στην έγκαιρη πληρωμή των προμηθευτών.

3. Τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας για τα «κόκκινα» δάνεια σχετικά με την εξειδίκευση για τις εξωδικαστικές ρυθμίσεις.

4. Ολοκλήρωση της αξιολόγησης των διοικητικών συμβουλίων των τραπεζών από το ΤΧΣ.

5. Ολοκλήρωση σχεδίου για τη διά βίου μάθηση και εκπαίδευση, με συγκεκριμένους στόχους για το 2017 και το 2018.

6. Απελευθέρωση του επαγγέλματος των μηχανικών.

7. Υιοθέτηση νομοθεσίας σχετικά με τις αδειοδοτήσεις.

8. Εφαρμογή της υπηρεσίας «μιας στάσης» για τις επιχειρήσεις.

9. Εφαρμογή των υπόλοιπων μέτρων που αφορούν ανταγωνιστικότητα, επενδύσεις, αδειοδοτήσεις, γραφειοκρατία, και προετοιμασία απολογισμού επιπτώσεων.

10. Μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας (φυσικό αέριο), βελτιώνοντας την πρόσβαση σε πολλούς προμηθευτές με στόχο την αύξηση της διαθέσιμης ποσότητας.

11. Προετοιμασία των εσωτερικών κανονισμών (και της απαραίτητης νομοθεσίας) από τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων για να διασφαλίσει την πλήρη λειτουργία της.

12. Δευτερογενής νομοθεσία σχετικά με το πλαίσιο αξιολόγησης στον δημόσιο τομέα.

13. Ολοκλήρωση των αλλαγών στα ειδικά μισθολόγια.

14. Νομοθέτηση μόνιμου πλαισίου κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων.

15. Αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων για τον καθορισμό της τιμής εκκίνησης σε πλειστηριασμούς ακινήτων.

16. Τροποποίηση και ψήφιση του θεσμικού πλαισίου για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων.

17. Υιοθέτηση μέτρων για την παροχή επαρκών πόρων προς τη νέα αρχή δημοσίων εσόδων, ώστε να λειτουργεί αποτελεσματικά.

18. Αναδιοργάνωση των τελωνείων.

19. Τροποποίηση του πτωχευτικού κώδικα.

20. Η ευθυγράμμιση με τις βέλτιστες πρακτικές της Ε.Ε., το καθεστώς ομαδικών απολύσεων, συλλογικών διαπραγματεύσεων και του συνδικαλιστικού νόμου.

21. Προετοιμασία 3ετούς σχεδίου δράσης για την Παιδεία.

22. Εφαρμογή του νέου νομικού πλαισίου για την αναδιάρθρωση του «χάρτη» των υποθηκοφυλακείων.

23. Προκήρυξη της πρώτης δημοπρασίας ισχύος ηλεκτρικής ενέργειας (ΝΟΜΕ).

24. Οριστικοποίηση του ενιαίου τρόπου τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος από την Εθνική Ρυθμιστική Αρχή Υδάτων.

25. Ψήφιση του νόμου για τη διαχείριση των εφοδιαστικών αλυσίδων (logistics).

26. Νομοθέτηση νέου συστήματος κοινωνικής πρόνοιας.

27. Η υιοθέτηση σχεδίου δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας.

28. Αξιολόγηση από το ΤΑΙΠΕΔ των περιφερειακών αεροδρομίων και λιμανιών που έχει στο χαρτοφυλάκιό του και όσα αποφασίσει ότι δεν θα τα αξιοποιήσει θα πρέπει να τα μεταφέρει στο νέο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων.

29. Η συμφωνία με τους θεσμούς για τη διαδικασία καθορισμού των εναπομεινασών ΔΕΚΟ και ακίνητης περιουσίας που θα μεταφερθούν στο νέο υπερταμείο.

30. Ολοκλήρωση του εσωτερικού κανονισμού για το νέο υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων.

31. Ολοκλήρωση της επιλογής των μελών του διοικητικού συμβουλίου του νέου υπερταμείου, συμπεριλαμβανομένου και του διευθύνοντος συμβούλου.

32. Η σύγκληση σε σώμα του διοικητικού συμβουλίου του νέου υπερταμείου.

33. Η συμφωνία για τη διαδικασία καθορισμού των ΔΕΚΟ και της ακίνητης περιουσίας που δεν θα μεταφερθούν στο νέο υπερταμείο.

Πηγή: thetoc.gr

Best of internet