H εκπομπή του Μπέζου κοστίζει λιγότερα απ'όσο πιστεύουμε και αξίζει να την δεις (pics & vids)

Είδα το "Μιλώντας για Θέατρο" της ΕΡΤ και να τι διαπίστωσα. Γράφει στην lifo ο Άρης Δημοκίδης...

«Ναι, είναι ακριβή. Μου αξίζει. Αυτή είναι η απάντησή μου» είπε αυστηρά ο Γιάννης Μπέζος, μιλώντας στην εκπομπή Αποκαλυπτικά του Μένιου Φουρθιώτη (!) σχετικά με τις αντιδράσεις για το κόστος της εκπομπής του στη δημόσια τηλεόραση.  

Η αλήθεια είναι πως, όπως ο περισσότερος κόσμος, ούτε είχα δει την εκπομπή -της οποίας τρία επεισόδια προβλήθηκαν απ' την άνοιξη στην ΕΡΤ2- αλλά ούτε γνώριζα και την ύπαρξή της. Αποφάσισα να την δω, για να βρω την απάντηση και στα δύο ερωτήματα. 

Είναι όντως ακριβή;   

και   

Του αξίζει;

1. Το κόστος
Τις τελευταίες μέρες ακουγόταν πως κάθε επεισόδιο του "Μιλώντας για Θέατρο" -το πρόγραμμα είναι εξωτερική παραγωγή- κοστίζει 100.000 ευρώ. Μία εφημερίδα μίλησε με "στοιχεία" τις προάλλες λέγοντας πως στην πραγματικότητα το κάθε επεισόδιο κοστίζει 50.000. Επί 12 επεισόδια που έχουν εγκριθεί, 600.000 ευρώ.   

Είναι πολλά τα 50.000 ευρώ ανά επεισόδιο; Ναι, είναι πάρα πολλά. Μόνο που δεν είναι αληθινά.  Τον Απρίλιο δόθηκαν στη δημοσιότητα τα στοιχεία των νέων εξωτερικών παραγωγών της ΕΡΤ, και το "Μιλώντας για Θέατρο" ήταν ανάμεσά τους:  

19 Απριλίου 2016: Οκτώ νέες εξωτερικές παραγωγές ενέκρινε η διοίκηση της κρατικής τηλεόρασης, συνολικού κόστους 731.562 ευρώ. Στις περισσότερες από αυτές περιλαμβάνεται ως επιπλέον κόστος η πληρωμή των ενσήμων για το προσωπικό που θα απασχολήσει η εξωτερική εταιρεία...

Οι εκπομπές που εγκρίθηκαν είναι: «Προσωπικά», της Έλενας Κατρίτση, που επιστρέφει στη Filmiki Productions, με κόστος για 12 συνολικά επεισόδια 106.980 ευρώ. Η σειρά 12 επεισοδίων «Μνήμες χαράς (Όταν η Ελλάδα μεγάλωνε...)» στην AK Production, με κόστος 105.240 ευρώ και για εργοδοτικές εισφορές 7.570 ευρώ. «Ασφαλώς επί τροχών», 12 επεισοδίων, στην εταιρεία Χ. Θεόφραστου, με 82.021,80 ευρώ και για εργοδοτικές εισφορές 17.000 ευρώ. Το «Δίγαμμα», 12 επεισοδίων, στην εταιρεία Κωνσταντίνου Παπαπρίλη Πανάτσα, με 101.280 ευρώ. Η σειρά «Social Growth», 12 επεισοδίων, στην Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση The Nest – Το δίκτυο, με 90.698 ευρώ. Η σειρά «Μιλώντας για το θέατρο» στην εταιρεία Ι. Κ. Κινηματογραφικές και Τηλεοπτικές Παραγωγές, με 90.240 ευρώ [συνολικά και για τα 12 επεισόδια] και για εργοδοτικές εισφορές 9.876 ευρώ. «Η μηχανή του χρόνου» στην εταιρεία IconTV Production, με 129.258 ευρώ και για εργοδοτικές εισφορές 9.060 ευρώ. Και η «ΕΡΤ Εργασία» στην εταιρεία Vikimedia Publishing & Multimedia ΙΚΕ, με 81.360 ευρώ. 
Σκηνή απ' το τρίτο επεισόδιο
Λοιπόν, το κάθε επεισόδιο της εκπομπής Μπέζου κοστίζει στην πραγματικότητα 7.500 ευρώ (αν υπολογιστούν και οι εργοδοτικές εισφορές, κοστίζει 8.333 ευρώ).  

Είναι αυτό ακριβό; Όχι και τόσο. Όταν υπάρχει ολόκληρη παραγωγή -με ηχολήπτες, ενδυματολόγους, σκηνογράφους, μπούμαν, οπερατέρ, μακιγιέρ, ηλεκτρολόγους, σκηνοθέτη και πάει λέγοντας- καταλαβαίνουμε ότι δεν δικαιολογείται ο θόρυβος. Η εκπομπή του Μπέζου δεν έχει προϋπολογισμό μεγαλύτερο απ' τις άλλες που εγκρίθηκαν απ' την ΕΡΤ, ούτε διαφαίνεται κάποια οσμή σκανδάλου. Από τα 7.500 ευρώ μάλιστα του κάθε επεισοδίου -και έχουν παιχτεί μόνο τρία απ' τον Απρίλιο- τα χρήματα που λογικά παίρνει ο Μπέζος είναι ένα μικρό ποσοστό.   

Η εκνευριστική του απάντηση ήταν λάθος από πολλές απόψεις. Θα μπορούσε να είχε εξηγήσει με δυο λόγια αυτά που μόλις έγραψα, αντί να φουντώσει τις φήμες περί πανάκριβης παραγωγής και περί αμοιβής του με 50.000 ευρώ ανά επεισόδιο, όταν ζήτημα είναι να παίρνει καναδυό χιλιάδες. Προφανώς ήταν μπουχτισμένος και έβγαλε ένα αντιπαθητικό πρόσωπο, που βγάζει όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια. Το ότι το έκανε στην εκπομπή του Μένιου Φουρθιώτη ήταν απλά το κερασάκι στην τούρτα. 
Χαρακτηριστική σκηνή απ' το "Μιλώντας για το Θέατρο". Σοβαρό (ή σοβαροφανές) κοντινό του Μπέζου να κοιτά βλοσυρός τους συνομιλητές του
2. Τα αξίζει τα λεφτά;

Είδα την εκπομπή. Είναι καλή για το παρόν και χρήσιμη ως ντοκουμέντο για το μέλλον. Παρουσιάζει συνήθως δύο παραστάσεις που συζητιούνται πολύ, μιλάει με τους σκηνοθέτες, τους πρωταγωνιστές, δείχνει σκηνές απ' τις πρόβες και τις παραστάσεις. Για κάποιον θεατρόφιλο είναι απολαυστική και μπορώ να φανταστώ το αρχείο της ΕΡΤ σε 50 χρόνια να τις ξαναδείχνει και να σκέφτονται οι άνθρωποι πως ευτυχώς που διατηρήθηκε ένα κομμάτι της θεατρικής κληρονομιάς των αρχών του 20ου αιώνα. Θα βλέπουν σκηνοθέτες που σημάδεψαν το χώρο, ηθοποιούς που πιθανότατα μέχρι τότε θα έχουν γράψει ακόμα μεγαλύτερη πορεία («Δες πόσο νέος ήταν τότε ο Λούλης!») και θα έχει διασώσει εικόνες από παραστάσεις που αλλιώς θα χάνονταν στη λήθη.   

Θα μπορούσε να είναι καλύτερη η εκπομπή; Ναι, αν είχε λιγότερο Μπέζο. Το σοβαρό, καμιά φορά ξινό, ύφος του είναι παρόν σχεδόν σε κάθε σκηνή -την παίρνει πάνω του την εκπομπή- σε βαθμό που, εκτός αν λατρεύεις κάθετι που λέει, μπορεί να κουραστείς.   

—Δείτε το πιο πρόσφατο επεισόδιο και κρίνετε μόνοι σας—

Ξεκίνησα να βλέπω την εκπομπή και να ψάχνω τα οικονομικά της σίγουρος ότι θα έγραφα έναν απολαυστικό λίβελο και για το πρόγραμμα και για το μπάτζετ της εκπομπής. Τελικά δεν μου βγήκε. Αντιθέτως διαπίστωσα ότι η παραγωγή δεν είναι τόσο ακριβή όσο υποστήριζαν λανθασμένα τα δημοσιεύματα ή ακόμα και ο ίδιος ο εκνευρισμένος Μπέζος.  

Μακάρι να είχε βρει η ΕΡΤ κάποιον φτηνότερο ψιλοάγνωστο που θα έπειθε όλους τους ηθοποιούς και σκηνοθέτες να έπαιρναν μέρος στο πρόγραμμα, και το μπάτζετ να ήταν στα μισά. Ακόμα καλύτερα να ήταν και τζάμπα. Όμως, έτσι όπως έχουν τα πράγματα και αφού είδα την εκπομπή, όσο κι αν δεν το περίμενα, μάλλον του αξίζει τελικά του Μπέζου. Κι ας είναι χάλια στην επικοινωνία και στις δημόσιες σχέσεις. 

Πηγή: lifo.gr
 

Best of internet