Η συγκλονιστική ιστορία του Έλληνα πιλότου που κατηγορείται ότι κατέρριψε τουρκικό F-16

Η συγκλονιστική ιστορία του Έλληνα πιλότου που κατηγορείται ότι κατέρριψε τουρκικό F-16

Είκοσι χρόνια µετά την πτώση του τούρκικου F-16 οι Τούρκοι απαιτούν να ασκηθεί ποινική δίωξη εναντίον του Έλληνα αεροπόρου Θάνου Γρίβα, να καταδικαστεί σε δις ισόβια δεσµά και να τους καταβληθεί αποζηµίωση 1,5 εκατ. ευρώ.

Η συγκλονιστική ιστορία του Έλληνα πιλότου που κατηγορείται ότι κατέρριψε τουρκικό F-16

Τι συνέβη όμως τον Οκτώβριο του 1996; Το «Πρώτο Θέμα» παρουσίασε την συγκλονιστική ιστορία του Έλληνα πιλότου.

Την Τρίτη 8 Οκτωβρίου, στην 114 Πτέρυγα Μάχης της Τανάγρας, επικεφαλής της δύναµης επιφυλακής και αρχηγός σχηµατισµού σε περίπτωση που θα δινόταν εντολή να σηκωθούν αεροπλάνα, ήταν ο υποσµηναγός Αθανάσιος Γρίβας.

Πολύπειρος, µε πάνω από 1.000 ώρες πτήσης, µια ήρεµη δύναµη µέσα και έξω από το κόκπιτ, ο Γρίβας ήταν ένας από τους εκπαιδευτές του Σµήνους Μετεκπαίδευσης (ΣΜΕΤ), ιδιότητα που συνοδεύεται µε τεράστια ευθύνη και βέβαια, η διοίκηση της Πολεµικής Αεροπορίας δεν την εµπιστεύεται σε οποιονδήποτε.

Και ακριβώς ως εκπαιδευτής, ο Θάνος Γρίβας ήταν ο πλέον ικανός στην εκτίµηση των συνθηκών, αλλά και στον έλεγχο του αεροσκάφους. Στις ασκήσεις µε τους εκπαιδευόµενους, όλοι οι διακόπτες των αεροπλάνων είναι διαθέσιµοι έτσι ώστε η προσοµοίωση της µάχης να είναι κατά το δυνατόν πιο πιστή. Ακόµη και τα «απαγορευµένα» πλήκτρα, αυτά που ενεργοποιούν τον οπλισµό, είναι απασφαλισµένα αλλά, φυσικά, τα αεροπλάνα στις εκπαιδευτικές πτήσεις δεν µεταφέρουν πραγµατικά βλήµατα.

Ωστόσο, προγραµµατίζονται για να συµπεριφέρονται σαν να είναι στ’ αλήθεια φορτωµένα µε πυραύλους, βόµβες κ.λπ., αναλόγως της αποστολής. Ο Γρίβας γνώριζε στην εντέλεια τις συνέπειες κάθε του κίνησης µέσα στο κόκπιτ θα έλεγε κανείς ότι, εάν δεν τις γνώριζε αυτός, τότε δεν θα µπορούσε να τις ξέρει κανείς άλλος στην Τανάγρα.

Και ξαφνικά δόθηκε το σήµα: «Scramble». Ταχύτατη απογείωση για άµεση αναχαίτιση εχθρικών αεροσκαφών. Μέσα σε λιγότερο από πέντε λεπτά, δύο Mirage 2000 EGM ήταν έτοιµα για απογείωση. Οι δύο Ελληνες πιλότοι, ο Γρίβας και ένας νεότερος, φόρεσαν µε αυτοµατοποιηµένες κινήσεις τις στολές anti-G, πήραν θέση στο πιλοτήριο και φόρεσαν τα κράνη τους. Σηκώθηκαν και µέσα σε δευτερόλεπτα άρχισαν να ανεβαίνουν σε επιχειρησιακό ύψος. Στα αυτιά τους ηχούσαν οι οδηγίες από τα ραντάρ Mambo της Πάρνηθας και Joker (Πήλιο).

Τους κατεύθυναν προς την περιοχή όπου κινούνταν ένα ζεύγος τουρκικών F-16 και µια τετράδα F-4, άνευ της σχετικής άδειας φυσικά, παραβιάζοντας τον ελληνικό εναέριο χώρο. Μόλις η ηχητική σήµανση ειδοποίησε τους Τούρκους πιλότους ότι βρίσκονται εντός βεληνεκούς ξένων αεροσκαφών, το σµήνος των F-4 αποσύρεται. Μένουν µόνο τα F-16, δύο εναντίον δύο αν και υπάρχει µια ιδιαιτερότητα:

Το ένα από τα δύο τουρκικά αεροσκάφη είναι διθέσιο, καθώς οι γείτονες συνηθίζουν να κάνουν «εκπαιδευτικές» παραβιάσεις, µε µαθήµατα σε πραγµατικές συνθήκες εικονικής αεροµαχίας. Τα δύο ελληνικά Mirage εµπλέκονται, σύµφωνα µε τους ισχύοντες κανόνες όσο κάτι τέτοιο έχει νόηµα σε ένα επικίνδυνο παιχνίδι λεονταρισµών, αλλά µε πανίσχυρα αεριωθούµενα. Ο Γρίβας αναλαµβάνει να αναχαιτίσει το διθέσιο F-16.

Πιέζει, προσπαθεί να βρεθεί στην ουρά του και σε θέση «έξι ακριβώς» κάτι που σηµαίνει ότι έχει κλειδώσει τον στόχο του. Το πλήρωµα µε τον υποσµηναγό Ναΐλ Ερντογάν και τον αντισµήναρχο Οσµάν Τσιτσεκλί δείχνει ότι ήρθε να παίξει πονηρά και σκληρά. ∆εν παραδίδεται. Αρχίζει ο χορός. Απότοµοι ελιγµοί, κόντρες στον χώρο, προς κάθε κατεύθυνση, καθώς τα µαχητικά είναι πραγµατικά αξιοθαύµαστα κατα- σκευάσµατα, πτητικές µηχανές ικανές για όλα σχεδόν για όλα. Και ξαφνικά, ενώ ο Γρίβας το έχει λοκάρει και περιµένει την παράδοσή του, ως είθισται, το τουρκικό F-16 αρχίζει να φλέγεται. Και να πέφτει. Τελικά συντρίβεται έξω από τη Χίο.

Ο συγκυβερνήτης Τσιτσεκλί κατάφερε να διασωθεί αν και τραυµατισµένος. Την ίδια στιγµή, ο Θάνος Γρίβας, προβληµατισµένος, επιστρέφει ασφαλώς στην Τανάγρα. Τον Τούρκο αεροπόρο περισυλλέγει σε ελάχιστα λεπτά ελικόπτερο της Πολεµικής Αεροπορίας για να τον µεταφέρει κατ’ αρχάς σε νοσοκοµείο της Χίου, απ’ όπου θα φύγει για τη Σµύρνη. Ο δεύτερος, ο Ναΐλ Ερντογάν, χάνεται οριστικά µαζί µε το F-16.

Οι Τουρκικές Ένοπλες ∆υνάµεις ζήτησαν άδεια να συµµετάσχουν στις έρευνες που διεξήγαν οι Έλληνες, η οποία και δόθηκε. Ο Ερντογάν, όµως, δεν εντοπίστηκε ποτέ. Σύµφωνα µε όλες τις διαθέσιµες ενδείξεις και τις µαρτυρίες, η επικρατέστερη εκδοχή για το συµβάν ήταν το ατύχηµα, πιθανώς από ανάφλεξη στις δεξαµενές καυσίµων του τουρκικού αεροσκάφους.

Πηγή: koolnews.gr

Best of internet