Πτυχίο σε 153 μετανάστες από το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Υστερα από ένα πρόγραμμα εκμάθησης βασικών ελληνικών 10 εβδομάδων  

Πτυχίο σε 153 μετανάστες από το Πανεπιστήμιο Αθηνών

Στις 23 του ερχόμενου Μαΐου οι πρώτοι 153 πρόσφυγες και μετανάστες φοιτητές που ολοκλήρωσαν τις εξ αποστάσεως σπουδές τους στη χρήση της ελληνικής γλώσσας θα κρατούν στα χέρια τους ένα Πιστοποιητικό Παρακολούθησης μαθημάτων από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Κατ' αυτό τον τρόπο ολοκληρώνεται το πρώτο πρόγραμμα διδασκαλίας βασικών ελληνικών σε αλλοδαπούς που οργάνωσαν καθηγητές της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Περίπου οι μισοί φοιτητές που παρακολούθησαν το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήταν ήδη σπουδαστές στη χώρα τους, πριν αναγκαστούν να την εγκαταλείψουν. Για την ακρίβεια, αυτό δήλωσαν οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι και έγινε δεκτό καλή τη πίστει, καθώς δεν είχαν όλοι τη δυνατότητα να προσκομίσουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά σπουδών.

Το «Πρόγραμμα Εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας για Πρόσφυγες μη Ομιλούντες Ελληνικά» είχε διάρκεια 10 εβδομάδων και διατέθηκε δωρεάν σε 153 άτομα, προκειμένου αυτά να αποκτήσουν βασικές γνώσεις ελληνικής γλώσσας, ώστε να διευκολυνθούν στην καθημερινή επικοινωνία τους κατά το διάστημα παραμονής τους στην Ελλάδα. 

Η εκπαίδευση έγινε μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-learning και, όπως εξήγησε στο Πρώτο ΘΕΜΑ ο υπεύθυνος του προγράμματος, ο ακαδημαϊκός κ. Παναγιώτης Πετράκης, καθ' όλη τη διάρκειά των μαθημάτων οι συμμετέχοντες λάμβαναν εκπαιδευτική υποστήριξη από εξειδικευμένους διδάσκοντες. Επίσης, παρασχέθηκε στους αλλοδαπούς φοιτητές η απαραίτητη διοικητική, γραμματειακή και τεχνική υποστήριξη. Μάλιστα, για την πιο αποτελεσματική οργάνωση και εποπτεία της εκπαίδευσής τους, δημιουργήθηκαν τέσσερα επιμέρους ηλεκτρονικά τμήματα.

Η ολοκλήρωση των σπουδών στα ελληνικά, στις 23 Μαΐου θα οδηγήσει τους 153 πρώτους σπουδαστές στην «αποφοίτηση» και την απονομή του Πιστοποιητικού Παρακολούθησης (Certificate of Attendance).

Το «Πρόγραμμα Εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας για Πρόσφυγες μη Ομιλούντες Ελληνικά» αποτελείται από δέκα διδακτικές ενότητες και τα θέματα που διδάσκονται συνοψίζονται στα εξής: 1) Εισαγωγή στα βασικά στοιχεία της ελληνικής γλώσσας, 2) Συστήνομαι, 3) Διαπροσωπική επικοινωνία, 4) Εμπορικές συναλλαγές, 5) Επικοινωνία σε τόπο, χώρο και χρόνο, 6) Τηλεφωνική επικοινωνία, 7) Οδηγίες για προσανατολισμό, 8) Επικοινωνία με γιατρό, 9) Αποχαιρετισμός, 10) Επαναληπτική αξιολόγηση (δοκιμασία γνώσεων μέσω απαντήσεων σε ερωτήσεις κατανόησης από την καθημερινή επικοινωνία).
Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα δήλωσαν συμμετοχή συνολικά 153 άτομα (59% άντρες και 41% γυναίκες). Οι πρόσφυγες και μετανάστες που συμμετέχουν προέρχονται κυρίως από Συρία (10%), Αφγανιστάν (8%), Πακιστάν (5%), Αίγυπτο (5%), Νιγηρία (5%), Σουδάν (4%), Κένυα (4%), Μπανγκλαντές (4%), Σιέρα Λεόνε (3%), Παλαιστίνη (3%), Μαρόκο (3%), Ιράν (3%), Κίνα (3%), Υεμένη (3%), Ιράκ (3%), Φιλιππίνες (3%), Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό (2%) κ.α. 

Η δε ηλικιακή τους κατανομή έχει ως ακολούθως: 16-25 ετών (18,3%), 26-35 ετών (41,2%), 36-45 ετών (26,8%), 46-55 ετών (9,2%) και 56 + ετών (4,6%).

 
Γενικότερα, τα προβλήματα στον χώρο της παιδείας στην Ελλάδα πολλαπλασιάζονται και διογκώνονται, ωστόσο η κυβέρνηση φαίνεται να υλοποιεί πολύ γρήγορα το σχέδιό της για την εκπαίδευση των μεταναστών. Ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, έχει δηλώσει χαρακτηριστικά ότι «κανένας πρόσφυγας μόνος του. Κάθε σχολείο, σε κάθε γειτονιά, όλη η Ελλάδα μια ανοιχτή αγκαλιά». Εν ολίγοις, ο κ. Φίλης ανακοίνωσε σχέδιο ένταξης μεταναστών στην εκπαιδευτική διαδικασία που αφορά παιδιά αλλά και ενήλικες που θα αποφασίσουν να μείνουν στην Ελλάδα. Εξάλλου, η Σύνοδος των πρυτάνεων, η οποία συνεδρίασε στη Μυτιλήνη παρουσία της αναπληρώτριας υπουργού Σίας Αναγνωστοπούλου, εστίασε στις δυνατότητες περαιτέρω δραστηριοποίησης των πανεπιστημίων για την αντιμετώπιση της προσφυγικής κρίσης και την υποστήριξη των προσφύγων.

Η ενημέρωση των υποψηφίων εκπαιδευόμενων ξεκίνησε από πέρυσι, όταν ήρθαν οι πρώτοι πρόσφυγες, όπως επισημαίνει στο Πρώτο ΘΕΜΑ ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθηγητής Θάνος Δημόπουλος, ο οποίος, καθότι γιατρός και ο ίδιος, κατάρτισε πρόγραμμα ιατρικής υποστήριξης προσφύγων και μεταναστών. «Το e-Learning του Πανεπιστημίου Αθηνών, με ευαισθησία απέναντι στις εξελίξεις του προσφυγικού ζητήματος και στο πλαίσιο των δράσεων του Παρατηρητηρίου-Δικτύου Αλληλεγγύης του ΕΚΠΑ για τους πρόσφυγες, προέβη στην υλοποίηση προγράμματος εξ αποστάσεως επιμόρφωσης με τίτλο 'Εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας για μη Ομιλούντες Ελληνικά', δήλωσε ο κ. Δημόπουλος.

Η ενημέρωση των αλλοδαπών σχετικά με το πρόγραμμα έγινε μέσω ανακοινώσεων και ΜΚΟ, ενώ για την εκπαιδευτική διαδικασία χρειαζόταν μόνο κινητό τηλέφωνο. Τα μαθήματα άρχισαν τον Μάρτιο του 2015 και ολοκληρώνονται στις 23 Μαΐου. 

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι από ένα δείγμα 40 εκπαιδευόμενων που ανταποκρίθηκαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο που τους εστάλη, το 52% δηλώνει ότι είναι κάτοχος τουλάχιστον πτυχίου πανεπιστημιακού ιδρύματος, ενώ μόλις το 26% ήταν άνεργοι στη χώρα προέλευσής τους.

Οπως πιστοποιούν καθηγητές του ΕΚΠΑ, το πρόγραμμα έτυχε θετικής υποδοχής. Προς επίρρωσιν αυτής της εντύπωσης, αναφέρεται ότι το Κέντρο Αλληλεγγύης Solidarity Now απέστειλε ευχαριστήρια επιστολή, στην οποία μεταξύ άλλων τονίζεται ότι «εικοσιένας ωφελούμενοι του Κέντρου μας, οι οποίοι στο παρελθόν δεν είχαν τη δυνατότητα να ξεκινήσουν μαθήματα γλώσσας, χρησιμοποιούν την πλατφόρμα. Η πλειοψηφία των συμμετεχόντων είναι αιτούντες διεθνούς προστασίας και πρόσφυγες από την Αφρική (Σιέρα Λεόνε, Σουδάν, Ουγκάντα, Νιγηρία), 20-40 ετών που βρίσκονται στην Ελλάδα λιγότερο από ένα έτος, ενώ υπάρχουν και κάποιες περιπτώσεις ανθρώπων που ζουν στη χώρα 4, 8 ή 10 χρόνια».

Τη διευκόλυνση των ωφελουμένων έχει αναλάβει η ομάδα του προγράμματος Απασχολησιμότητας που υλοποιείται στο Κέντρο Αλληλεγγύης από τη ΜΚΟ Praksis. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει η υπεύθυνη του προγράμματος, Βάγια Καλτσή, «οι πρώτες αντιδράσεις τόσο από τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν δωρεάν ένα οργανωμένο on line course ελληνικής γλώσσας όσο και από το περιεχόμενο της εκπαίδευσης ήταν ιδιαίτερα θετικές έως και ενθουσιώδεις. Επρόκειτο ούτως ή άλλως για μια εκφρασμένη επιθυμία συμμετεχόντων στη συμβουλευτική που δυσκολεύονται πάρα πολύ να απευθυνθούν στην αγορά εργασίας λόγω της γλώσσας. Τα υπάρχοντα προγράμματα εκμάθησης ελληνικών δεν προσέφεραν μια συστηματική, δομημένη και με δυνατότητα πιστοποίησης της γνώσης, δυνατότητα».

Πηγή protothema.gr

Best of internet