Κύπρος: Τα σουρεάλ ριάλιτι ομορφιάς

Gazzetta team
Κύπρος: Τα σουρεάλ ριάλιτι ομορφιάς
Στα τηλεριάλιτι οι υποψήφιες συναγωνίζονται στα «μαργαριτάρια»: δίνουν συγχαρητήρια σε ασθενείς με AIDS, πολιτογραφούν Κύπριο τον Διονύσιο Σολωμό και αφήνουν εμβρόντητους τους ανθρώπους του πνεύματος για το «πού πάει αυτή η νεολαία».

Ξεκίνησαν ως απλά ριάλιτι ομορφιάς. Στόχος τους, να αναδείξουν τον πιο όμορφο άνδρα και την πιο όμορφη γυναίκα της Κύπρου μέσα από δύο παράλληλες εκπομπές που συνδύαζαν τα χαρακτηριστικά των καλλιστείων με αυτά μιας εκπομπής.

Τα δύο σόου στη Μεγαλόνησο σαρώνουν σε τηλεθέαση, την ίδια ώρα όμως πυροδοτούν αντιδράσεις αλλά και προβληματίζουν έντονα όσον αφορά στο επίπεδο και τις γνώσεις της νεολαίας. «Εάν μου έλεγε κάποιος πως έχει AIDS, θα του έδινα συγχαρητήρια», απάντησε η 20χρονη Νάταλι Ριάρ. «Η Κύπρος έχει αναδείξει πάρα πολλούς σπουδαίους καλλιτέχνες όπως ο Διονύσιος Σολωμός», είπε η 17χρονη Ελενα Χαραλάμπους, ενώ στην ανδρική εκπομπή ο 23χρονος Στέλιος Στυλιανού παίζει έναν μονόλογο του Τένεσι Ουίλιαμς μπροστά στην κριτική επιτροπή φορώντας μόνο το μποξεράκι του. Είναι αυτή η πραγματικότητα των νέων παιδιών στην Κύπρο; Αυτό απασχολεί όλο και πιο έντονα τις τελευταίες εβδομάδες δημοσιογράφους, συγγραφείς, εκπαιδευτικούς και επιστήμονες. «Τι συμβαίνει στη νεολαία μας;» έγραφε πρόσφατα μεγάλη εφημερίδα, ενώ αυξάνονται οι φωνές τηλεθεατών που ζητούν να κοπούν οι εκπομπές καθώς τα πρότυπα που περνούν είναι τελείως λανθασμένα.

«Μαργαριτάρια»

Η αλήθεια βέβαια είναι ότι στα καλλιστεία παγκοσμίως ακούγονται κατά καιρούς απίθανα «μαργαριτάρια». Γιατί, λοιπόν, θα έπρεπε να συμβεί κάτι διαφορετικό στην Κύπρο; Οσο οι απίθανες απαντήσεις συνεχίζονται, όμως, και οι νέοι γίνονται όλο και πιο προκλητικοί για να κερδίσουν την εύνοια και την προσοχή των κριτών, τόσο οι συζητήσεις φουντώνουν. Τηλεκριτικοί και δημοσιογράφοι της Κύπρου επιμένουν να χαρακτηρίζουν τα συγκεκριμένα προγράμματα «σκουπίδια» που προβάλλουν μια λανθασμένη εικόνα της κυπριακής νεολαίας και της κουλτούρας που έχει. «Τα καλλιστεία είναι ένα trash προϊόν, άρα δεν θεωρώ πως ψάχνει ποιότητα ή κοινωνικό προβληματισμό κάποιος στην Κύπρο παρακολουθώντας τα. Αλλωστε, επειδή υπάρχει ένας ρατσισμός για το εν λόγω θέαμα που θέλει τις υποψήφιες να είναι χαζογκόμενες και αμαθείς, το κοινό τα βλέπει περισσότερο κοροϊδευτικά παρά κάνοντας ανάλυση για το επίπεδο των νέων», λέει ο Μιχάλης Σταύρου, αρχισυντάκτης του τηλεοπτικού περιοδικού της εφημερίδας «Πολίτης». Σε αυτά τα τηλεοπτικά προγράμματα συμμετέχουν και γνωστοί Ελληνες celebrities οι οποίοι κρίνουν τα νέα αυτά παιδιά για την ομορφιά και την προσωπικότητά τους. Ο Μιχάλης Σταύρου θεωρεί ότι στην κακή ποιότητα του σόου συμβάλλουν με τον τρόπο τους και εκείνοι: «Τα μέλη των επιτροπών, που θα έπρεπε να προκαλούν ίντριγκα, είναι ανθυποστάρ της ελληνικής showbiz και προκαλούν μάλλον πλήξη στον κόσμο παρά ενδιαφέρον. Αν προσθέσουμε δε και τον τρόπο με τον οποίο γίνονται οι τηλεοπτικές παραγωγές στην Κύπρο, που έχουν το στοιχείο του επαρχιωτισμού, τότε όλα συνθέτουν ένα χαμηλής ποιότητας πρόγραμμα που σίγουρα δεν μπορείς να το πάρεις στα σοβαρά. Και επειδή στην Κύπρο το μεγαλύτερο μέρος των εγχώριων ψυχαγωγικών προγραμμάτων στηρίζεται σε ελληνικές παραγωγές που γίνονται και με χαμηλότερο κόστος, πάντα το κοινό τα βλέπει με καχυποψία, άρα δεν ξέρω αν όντως μπαίνει στη διαδικασία να τα αναλύει και τα αντιμετωπίζει με τόση σοβαρότητα όση αποτυπώνεται στα social media».

Τα καλλιστεία στην Κύπρο δεν περιορίζονται μόνο στην εξωτερική εμφάνιση και στις κλασικές ερωτήσεις της επιτροπής. Τα μοντέλα είναι υποχρεωμένα να κάνουν από προκλητικά χορευτικά και να τρίβονται ερωτικά στην πασαρέλα μέχρι μιμήσεις διάσημων προσώπων όπως η Σάρον Στόουν στο περιβόητο γυμνό σταυροπόδι ή η Τζάκι Κένεντι. Την ώρα που διαδραματίζονται όλα αυτά, το Twitter παίρνει φωτιά και τα νεαρά επίδοξα μοντέλα δημιουργούν ανάμεικτα συναισθήματα σε όσους τα παρακολουθούν να ξεδιπλώνουν τα ταλέντα τους. Ο δημοσιογράφος του τηλεοπτικού ενθέτου της εφημερίδας «Φιλελεύθερος» Κωνσταντίνος Χάμπαλης μας λέει: «Πρόκειται για δύο σόου που αγγίζουν τα όρια του trash. Τα πρότυπα που περνάνε στη νεολαία είναι προς αποφυγήν και τα μηνύματα προς τον κόσμο αρνητικά. Αν μη τι άλλο, είναι ένα πρότυπο προς αποφυγή». Η άνθηση αυτών των προγραμμάτων στην Κύπρο παρουσιάζει μια «χαζοχαρούμενη» εικόνα για τον σύγχρονο πολιτισμό του νησιού που σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, υποστηρίζουν αρκετοί τηλεκριτικοί, ενώ άλλοι τονίζουν ότι πρόκειται απλώς για ψυχαγωγικά προγράμματα που στην τελική κανείς δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία.




Τι δείχνουν αυτά τα παιχνίδια

Η τηλεοπτική οδύσσεια των παιδιών ξεκινάει από τις οντισιόν. Οι κριτές, ανάμεσά τους και celebrities όπως η Βίκυ Κουλιανού, ο Γιάννης Σπαλιάρας και ο Δημήτρης Αλεξάνδρου, προσπαθούν να αξιολογήσουν τις ικανότητες των υποψηφίων και να τους δώσουν το πολυπόθητο «ναι» για να περάσουν στην επόμενη φάση. Φυσικά σε αυτές τις οντισιόν βλέπουμε να γίνονται διάφορα ευτράπελα, που συνήθως προκαλούνται από το άγχος των παιδιών. Χαρακτηριστική είναι η στιχομυθία της παρουσιάστριας Εβελυν Καζαντζόγλου με νεαρό διαγωνιζόμενο στα ανδρικά καλλιστεία, ο οποίος στεκόταν μπροστά στην επιτροπή μόνο με το εσώρουχο. Στην ερώτηση της παραγωγής «οικογενειακή κατάσταση» εκείνος έγραψε «καλή» και προκάλεσε το μειδίαμα της επιτροπής.

Αφού τελειώσουν οι πολύπαθες για τα νεαρά αγόρια και κορίτσια οντισιόν, στις οποίες ξεδιπλώνουν τα ταλέντα τους -τραγούδι, χορός και catwalk-, γίνεται το ξεσκαρτάρισμα, με την επόμενη φάση να οδηγεί στα live, τα οποία προβάλλονται κάθε Κυριακή.

Η εκπομπή κάθε φορά ξεκινά με αποχώρηση. Κάθε Κυριακή αποχωρεί και ένας παίκτης, ο οποίος επιλέγεται από τον κόσμο που ψηφίζει όλη την προηγούμενη εβδομάδα. Η παρουσιάστρια ανακοινώνει το αποτέλεσμα και μετά τα δάκρυα και τη συγκίνηση του αποχαιρετισμού ο τηλεθεατής παρακολουθεί ζωντανά τις δοκιμασίες που περνάνε τα παιδιά για να καταφέρουν να παραμείνουν στο παιχνίδι. Αυτές ποικίλλουν, καθώς η κυπριακή παραγωγή έχει αντιγράψει ό,τι ριάλιτι υπάρχει. Από μουσικά talent shows όπως το «X-Factor» έως το «Your Face Sounds Familiar» που ασχολείται με τις μιμήσεις.

Γι’ αυτό βλέπουμε τους διαγωνιζόμενους να τραγουδάνε χωρίς να έχουν ρυθμό ή μουσική παιδεία, να μιμούνται διάσημους χωρίς να έχουν υποκριτικές ικανότητες, ακόμα και να σχεδιάζουν ρούχα. Φυσικά κάποιες από αυτές τις δοκιμασίες αγγίζουν ή ξεπερνούν τα όρια του γελοίου. Στο τέλος των δοκιμασιών η κριτική επιτροπή και το κοινό επιλέγουν τρεις προτεινόμενους για αποχώρηση, οι οποίοι βγαίνουν... στη σέντρα. Φέτος τα γυναικεία καλλιστεία ολοκληρώθηκαν στα τέλη του Νοέμβρη. Σταρ Κύπρος 2015 στέφθηκε η Μαρία Μοράρου, εξέλιξη η οποία προκάλεσε αντιδράσεις, καθώς μπήκε στο μέσο του παιχνιδιού εξαιτίας μιας αποχώρησης. Για όσους αναρωτιέστε, η καριέρα που ακολουθούν οι νικητές είναι αμφίβολη. Αρκεί μόνο να σας αναφέρουμε πως το όνομα της περσινής νικήτριας των γυναικείων καλλιστείων, της Σταρ Κύπρος 2014 δηλαδή, οι δημοσιογράφοι του νησιού το έχουν κιόλας ξεχάσει.