Το ΚΜΣΤ «ανοίγεται» στο κοινό (pics)

Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη απαντά στο ζοφερό κλίμα της εποχής προσφέροντας και διαχέοντας τη «χαρά» της Τέχνης και του Πολιτισμού, με συνεργασίες με φορείς εκπαίδευσης και πολιτισμού της πόλης, ενημέρωση, επιμόρφωση της κοινωνίας των πολιτών (εκθέσεις, σεμινάρια, διαλέξεις).

Το ΚΜΣΤ «ανοίγεται» στο κοινό (pics)

Παράλληλα, το Μουσείο μετατρέπεται (εκ των πραγμάτων καθώς είναι ο αποκλειστικός κάτοχος και διαχειριστής των περίφημων έργων Ρώσικης πρωτοπορίας) στον βασικό πυλώνα των δράσεων στο πλαίσιο του έτους Ελλάδας-Ρωσίας (2016) προβάλλοντας και αξιοποιώντας το σύνολο της πνευματικής και εμπράγματης «περιουσίας» του (1275 έργα ρώσικης πρωτοπορίας – Συλλογή Κωστάκη).

Έγκαιρα –έναν ακριβώς μήνα πριν την είσοδο του 2016- η διοίκηση του Μουσείου (ο πρόεδρος του Δ.Σ. καθηγητής Ανδρέας Τάκης και οι καλλιτεχνικές διευθύντριες του ΚΜΣΤ Μαρία Τσαντζάνογλου και του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Συραγώ Τσιάρα) παρουσίασε σήμερα στις εγκαταστάσεις του στη Μονή Λαζαριστών τον προγραμματισμό δράσεων του πρώτου Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη χώρα.

Εκθέσεις, διεθνείς συνεργασίες, προτάσεις στο πλαίσιο του έτους Ελλάδας-Ρωσίας, συνέδρια, εκπαιδευτικά προγράμματα για όλες τις σχολικές βαθμίδες και τις οικογένειες, σεμινάρια, κύκλοι διαλέξεων και εργαστήρια για ενηλίκους και παιδιά, καθώς και μια εξειδικευμένη πρωτοποριακή επιστημονική έρευνα για τον βιοπορισμό των καλλιτεχνών στην Ελλάδα, διατρέχουν το πρόγραμμα του ΚΜΣΤ στους δύο χώρους του, στη Μονή Λαζαριστών και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης, στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, αλλά και σε άλλους χώρους εντός και εκτός της πόλης.

Αναλυτικά, το 2016 εισέρχεται με τρεις εκθέσεις σε εξέλιξη στις εγκαταστάσεις του ΚΜΣΤ στη Μονή Λαζαριστών. Πρόκειται για τις εκθέσεις: «Στήβεν Αντωνάκος, τυπώματα» που εγκαινιάσθηκε ήδη και θα διαρκέσει ως τις 27 Φεβρουαρίου και την έκθεση με τίτλο «Προτάσεις για μια σύγχρονη ελληνική τέχνη» στο ισόγειο της Μονής Λαζαριστών με έργα Ελλήνων καλλιτεχνών (από τις συλλογές του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης τέχνης και του ΚΜΣΤ) από τις δεκαετίες '60 και '70 που καθόρισαν την έννοια της μεταπολεμικής ελληνικής τέχνης. Η έκθεση θα εγκαινιασθεί στις 19 Δεκεμβρίου και θα διαρκέσει ως τις 5 Μαρτίου.

mstxn01

Οι ανταλλαγές των υπό συνένωση δυο μουσείων σύγχρονης τέχνης (του ΚΜΣΤ και του ΜΜΣΤ) συνεχίζονται με τη μεγάλη έκθεση υπό τον τίτλο «Πέρα από την κοινή λογική – επιλογές από τη συλλογή Κωστάκη του ΚΜΣΤ» που θα αναπτυχθεί στις εγκαταστάσεις του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη ΔΕΘ από τις 22 Ιανουαρίου ως τις 27 Απριλίου.

Στις 19 Μαρτίου (με διάρκεια ως τις 9 Ιουλίου) στον ισόγειο χώρο της Μονής Λαζαριστών και στο πλαίσιο της συνεργασίας με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και τις εκδόσεις Άγρα εγκαινιάζεται η έκθεση «Μίλτος Σκούρας- BLACK & WHITE STORIES». Πρόκειται για μια ενότητα μαυρόασπρων ζωγραφικών συνθέσεων. Η έκθεση θα συνοδεύεται από βιβλίο των εκδόσεων Άγρα και θα γίνει αφορμή για μια σειρά από παρουσιάσεις σχετικά με την σχέση του κόμικς, της φωτογραφίας και του κινηματογράφου με την εικαστική δημιουργία. Η έκθεση συνδέεται οργανικά και με την έκθεση «Η Τυπογραφία ως Καλλιτεχνική Πράξη 1900-1980»).

«Η τυπογραφία ως καλλιτεχνική πράξη 1900-1980» είναι ο τίτλος μεγάλης έκθεσης (5 Απριλίου-9 Ιουλίου) που θα αναπτυχθεί στη Μονή Λαζαριστών. Τα φουτουριστικά βιβλία, ένα μεγάλο κεφάλαιο της ρωσικής πρωτοπορίας εκδίδονται με κυβιστική και πριμιτιβιστική εικονογράφηση, με τυπογραφικούς πειραματισμούς και χρήση «υπέρλογης» ποιητικής γλώσσας, γεγονός που αποτελεί ένα ακόμη δείγμα των προθέσεων των καλλιτεχνών της πρωτοπορίας για σύνθεση των τεχνών και ριζική αναμόρφωση των κωδίκων αναπαράστασης και επικοινωνίας με το κοινό τους. Η ομάδα των κυβοφουτουριστών, στην ενασχόλησή της για αναζήτηση νέων μορφών για τις τέχνες, πάντρεψε από την πρώτη στιγμή, φυσικά και αβίαστα την ποίηση με τις εικαστικές τέχνες. Ο φυσικός γόνος αυτής της ένωσης ήταν το βιβλίο. Σήμερα ο όρος βιβλία – καλλιτεχνήματα ή artist books καλύπτει περιοχές που είτε περιορίζονται στις δύο διαστάσεις με τη μορφή σελίδων ενός βιβλίου που αναρτώνται στον τοίχο, είτε επεκτείνονται στο χώρο με τη μορφή γλυπτού ή εγκατάστασης, αξιοποιούν το κολάζ, το σχέδιο, τη φωτογραφία, την ψηφιακή σύνθεση και τα αρχειακά ντοκουμέντα, υιοθετούν εκδοχές άυλης αναπαράστασης, αλλά και σχολιάζουν την ίδια την παράδοση του εικαστικού βιβλίου.

mstxn02

Ακολουθεί (στο πλαίσιο της ίδιας έκθεσης) το 6ο Διεθνές συνέδριο για την τυπογραφία και την οπτική επικοινωνία με τίτλο «ΣΥΖΗΤΑΜΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ | ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ» (5 – 9 Ιουλίου 2016) με συνδιοργανωτές το Ινστιτούτο Μελέτης και Έρευνας της Τυπογραφίας και Οπτικής Επικοινωνίας, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, και το Πρόγραμμα «Γραφικής Επικοινωνίας» του Τμήματος Σχεδιασμού και Πολυμέσων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

Το έτος Ελλάδας Ρωσίας

Ως ο «αποκλειστικός» σχεδόν εικαστικός – καλλιτεχνικός «πρέσβης»  της σχέσης Ελλάδας-Ρωσίας, το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και η συλλογή Κωστάκη, παρουσιάζει ολόκληρη την καλοκαιρινή περίοδο έργα «Σύγχρονης Ρωσικής τέχνης» από τις συλλογές του στο διάστημα από 20 Ιουλίου ως και τις 8 Οκτωβρίου. Στους χώρους της Μονής Λαζαριστών θα παρουσιαστούν έργα σύγχρονων Ρώσων καλλιτεχνών από τη συλλογή του ΚΜΣΤ: Vadim Zakharov, Andrei Filippov, Konstantin Zvezdochetov, Francisco Infante, Georgii Litichevskii, Ira Korina, Yuri Albert, Evgenii Fiks, Oleg Mavromati, Slava Mogutin, Nikita Alexeev. Στους ίδιους χώρους για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζεται το έργο του σύγχρονου Ρώσου καλλιτέχνη, πατέρα της εννοιολογικής τέχνης, Αντρέι Μοναστίρσκι και των συνοδοιπόρων του, ως πρόταση της ρωσικής πλευράς και του Stella Art Foundation για το πρόγραμμα Έτος Ελλάδας – Ρωσίας. Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της Εννοιολογικής Σχολής της Μόσχας, ενός κινήματος που αναπτύχθηκε στη Μόσχα στις δεκαετίες 1970 και 1980 και συγκρίνεται σε αισθητική προσφορά και επιρροή μόνο με τα κινήματα της ρωσικής πρωτοπορίας των δύο πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα. Ο Αντρέι Μοναστίρσκι, που ζει στη Ρωσία, είναι λιγότερο γνωστός από τον συμπατριώτη του Ιλύα Καμπακόφ, καθώς το έργο του δεν έχει προβληθεί τόσο όσο του Καμπακόφ. Ωστόσο η εννοιολογική τέχνη άνθισε για δύο γενιές μετά από αυτόν εν πολλοίς χάρη στην φιλοσοφία που ανέπτυξε και δίδαξε σε νεότερους καλλιτέχνες στη Ρωσία. Η έκθεση – προσφορά της τιμώμενης Ρωσίας στην Ελλάδα και το ΚΜΣΤ – θα αναπτυχθεί στο διάστημα από 19 Οκτωβρίου 2016 ως και τις 14 Ιανουαρίου 2017.

Στο πλαίσιο του ίδιου έτους (Ελλάδας-Ρωσίας) αλλά και της συνεργασίας του ΚΜΣΤ με τη ΔΕΘ στο περίπτερο 6 της Hellexpo θα εκτεθούν για πρώτη φορά Έργα της συλλογής Κωστάκη μέσα από θεματικές ενότητες.

Το Κέντρο Σύγχρονης τέχνης

Με την ολοκλήρωση της έκθεσης «Η υπέρβαση της Άβυσσος» (7 Νοεμβρίου-28 Φεβρουαρίου 2016) στην αποθήκη Β1 του Λιμανιού και στο πλαίσιο της σταθερής συνεργασίας του ΚΣΤ με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσιάζεται το τελευταίο κινηματογραφικό δοκίμιο του γνωστού Βιεννέζου καλλιτέχνη Όλιβερ Ρέσλερ με θέμα τα συστήματα αυτοδιαχείρισης και τη βιωμένη εμπειρία από τρεις κατειλημμένες βιομηχανικές μονάδες στην Ευρώπη (μεταξύ αυτών και η ΒΙΟΜΕ της Θεσσαλονίκης – η πρώτη στην Ελλάδα αυτοδιαχειριζόμενη βιομηχανία). Παράλληλα στην έκθεση υπό τον τίτλο «OLIVER RESSLER, OCCUPY, RESIST, PRODUCE» θα εκτίθεται σειρά φωτογραφιών από τους άστεγους πωλητές του περιοδικού «Σχεδία» (από 5-20 Μαρτίου στην Αποθήκη Β1-λιμάνι).

-ENIGAMI (IMAGINE). Με βασικό θέμα την έννοια της ανατροπής και της διάψευσης στη σημερινή αντιφατική, πολύπλοκη συγκυρία της μετάβασης και της αστάθειας, όπου οι πολιτικές, κοινωνικές και ιδεολογικές δομές του παρελθόντος κατακρημνίζονται, ορίζοντας εκ νέου την παρεμβατικότητα, τη συλλογικότητα, τη δημιουργικότητα, την αλληλεγγύη και την ενότητα, ο τίτλος της έκθεσης διαβάζει «ανάποδα» το γνωστό τραγούδι του John Lennon, αποτυπώνοντας αυτήν την πραγματικότητα. Δύο νέοι εικαστικοί (Αντώνης Παπαδόπουλος, Νίκος Σεπετζόγλου) συναντώνται μ' έναν μεγαλύτερό τους (Ανδρέας Βούσουρας), συντάσσουν τη δική τους «αφήγηση» για την ποιητικότητα της ανολοκλήρωτης προσπάθειας, την ηθική του αδιεξόδου και τη σημασία της υπέρβασης. Η έκθεση θα αναπτυχθεί στην Αποθήκη Β1-λιμάνι απ’ τις 29 Μαρτίου – 18 Ιουνίου 2016.

mstxn03

-ΤΟ ΣΩΜΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΜΙΚΡΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ είναι ο τίτλος έκθεσης που θα αναπτυχθεί στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2016. Η έκθεση βασίζεται στις συλλογές έργων του ΚΜΣΤ και έχει ως άξονα το ανθρώπινο σώμα και την περφόρμανς. Σε ανταλλαγή θα πραγματοποιηθεί αντίστοιχη έκθεση από τις συλλογές του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, στη Θεσσαλονίκη.

Το ιδιαίτερα φιλόδοξο πρόγραμμα του ΚΜΣΤ περιλαμβάνει επίσης δράσεις στους χώρους του Λιμανιού στο πλαίσιο του προγράμματος «Λιμάνι: Τόπος και πύλη Πολιτισμού» (με αφορμή το Χειμερινό Ηλιοστάσιο (22/12), την Εαρινή Ισημερία (21/03), το Θερινό Ηλιοστάσιο (21/06) και τη Φθινοπωρινή Ισημερία (23/09), και σε συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης και τους τρεις πολιτιστικούς φορείς που στεγάζονται στην Προβλήτα Α΄, το Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Έλληνες Εικαστικοί στον καιρό της κρίσης

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τέλος αναμένεται η έναρξη και διεξαγωγή μεγάλης έρευνας για τον... βιοπορισμό των Ελλήνων εικαστικών καλλιτεχνών, σε πανελλαδικό επίπεδο, μέσω ερωτηματολογίου, κατά την οποία θα τεθούν καθοριστικά ερωτήματα σε ένα όσο το δυνατόν πιο διευρυμένο και οργανωμένο φάσμα δεδομένων (ηλικιακές ομάδες, ποιότητα ζωής, συνθήκες διαβίωσης, εισοδήματα μέσω εικαστικής παραγωγής ή άλλης ενασχόλησης, επιλογή εκφραστικών μέσων βάσει εξόδων παραγωγής, προοπτικές για το μέλλον κ.ο.κ.).

Πώς ζουν και εργάζονται οι Έλληνες εικαστικοί καλλιτέχνες σήμερα; Πληρώνονται για την καλλιτεχνική τους παραγωγή ή στρέφονται σε άλλες βιοποριστικές λύσεις; Και πώς/πότε/πού καταπιάνονται με την καλλιτεχνική παραγωγή, τι τους εμποδίζει και τι τους εμψυχώνει να συνεχίζουν την πολιτιστική εργασία; Οι οικονομικές τους δυνατότητες, επηρεάζουν την ενασχόλησή τους με το αντικείμενο;

Τη διενέργεια της έρευνας ανέλαβε το Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας του ΑΠΘ & Επιμελητική ομάδα ΚΜΣΤ-ΚΣΤΘ.

Σεμινάρια, διαλέξεις, μαθήματα αλλά και... υφάσματα με σχέδια Ρώσικης πρωτοπορίας

Το ΚΜΣΤ συνεχίζει για τρίτη χρονιά τους κύκλους μαθημάτων για ενηλίκους και παιδιά (κύκλοι μαθημάτων και σεμιναρίων για την «Ελληνική τέχνη του 19ου και 20ου αιώνα», τη «Ρωσική Πρωτοπορία», την «ιστορία του Design», τη «Διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς» κ.α.) και προχωρά (βρίσκεται στο στάδιο της προετοιμασίας) σε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες υφασμάτων και ντιζάινερς στην «τύπωση» υφασμάτων (ένδυσης και διακόσμησης) σε σχέδια Ρώσσων πρωτοπόρων εικαστικών (Πόποβα, Μάλεβιτς κ.α.) -όπως και την εποχή της δημιουργίας τους (οι Ρώσοι πρωτοπόροι ασχολήθηκαν και με το βιομηχανικό σχεδιασμό και «κατά παραγγελία» των κρατικών εργοστασίων υφασμάτων στην εποχή της Σοβιετικής Ένωσης.

mstxn04

Πηγή: newsbeast.gr

Best of internet