Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 11 (pics & vids)

Σινέ Νοσταλγία Σινέ Νοσταλγία
Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 11 (pics & vids)
Το Σινέ «Νοσταλγία» ήρθε στο Gazzetta Plus με σκοπό να σας ξεναγεί κάθε εβδομάδα στις πιο αγαπημένες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου! To ταξίδι στις πιο αγαπημένες ελληνικές ταινίες, που έχουν «ντύσει» όλες μας τις αναμνήσεις συνεχίζεται...

ΜE THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

Και εγέννετο… «to know us better»

Στις 5 Απριλίου του 1971 κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους της Αθήνας και του Πειραιά μια ελληνική ταινία που έμεινε στην ιστορία του ελληνικού σινεμά για δύο λόγους. Πρώτα από όλα γιατί ήταν η τελευταία ασπρόμαυρη ταινία της Finos Film και δεύτερον διότι ήταν η μοναδική με πρωταγωνιστή τον Χρόνη Εξαρχάκο. Πρόκειται για την ταινία «Ο Κατεργάρης», η οποία αποτελούσε κινηματογραφική μεταφορά του έργου των Νίκου Τσιφόρου και Πολύβιου Βασιλειάδη «Πάρτι για Νέους». Ο Εξαρχάκος υποδύεται στην ταινία τον Χρόνη, έναν υπάλληλο του οποίου η αδελφή (Νόρα Βαλσάμη) κάνει ένα πάρτι σπίτι της, καλώντας σε αυτό και τον γιο του Προέδρου της εταιρείας του. Ο τελευταίος είναι πολύ αυστηρών αρχών και κατακρίνει την ενέργεια αυτή, η οποία ωστόσο αντί να οδηγήσει τον Χρόνη στην απόλυση, τον οδηγεί σε …συγγένεια με τον Πρόεδρο (Γιάννης Μιχαλόπουλος), αφού ο γιος του (Λευτέρης Βουρνάς) τελικά παντρεύεται την αδελφή του Χρόνη.

Και ως …μπόνους, ο Χρόνης γίνεται Διευθυντής της εταιρείας, επιτυγχάνοντας σημαντικές επιχειρηματικές νίκες γι’ αυτήν. Μάλιστα η διεξαγωγή του «αμαρτωλού» αυτού πάρτι έδωσε την μοναδική ατάκα «To know us better» («του νόου ας μπέτε» στα…ελληνικά), η οποία ακούγεται ακόμα και σήμερα στις καθημερινές συζητήσεις των Ελλήνων. Ιδιαίτερη αναφορά ωστόσο πρέπει να γίνει και στην μοναδική ερμηνεία του Σπύρου Καλογήρου, ο οποίος υποδύεται τον αυστηρό θείο του Χρόνη, Πλούταρχο, ο οποίος δεν θέλει να ενδώσει στον γάμο της κόρης του με τον δικηγόρο που αγαπά. Εξαιρετική η εμφάνιση και του Γιάννη Πουλόπουλου, ο οποίος ερμηνεύει μοναδικά το τραγούδι «Ποια νύχτα σε έκλεψε». Η διάρκεια της ταινίας είναι 88 λεπτά και στην πρώτη προβολή της έκοψε 157.614 εισιτήρια.

Οι Μικροί, οι Μεγάλοι και το «Σείλι-σείλι»... του Σειληνού

To 1963 o Oρέστης Λάσκος αποφασίζει να γυρίσει σε ταινία το επιτυχημένο θεατρικό έργο των Ασημάκη Γιαλαμά και Κώστα Πρετεντέρη «Τα παιδιά μας οι κέρβεροι». Το σενάριο της ταινίας επιμελείται ο Γιώργος Λαζαρίδης και ο τίτλος της ήταν «Μικροί και μεγάλοι εν δράση». Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους κρατούσαν ο Λάμπρος Κωνσταντάρας και ο Βασίλης Αυλωνίτης, σε μια από τις σπάνιες φορές που συνυπήρξαν μαζί οι δύο σπουδαίοι αυτοί ηθοποιοί. Μαζί τους σε μια ακόμα εξαιρετική ερμηνεία η Μαίρη Αρώνη, αλλά και οι Γιώργος Πάντζας, Βιβέττα Τσιούνη, Βαγγέλης Σειληνός, Ελένη Ανουσάκη, Μπέτυ Μοσχονά, Σταύρος Παράβας, Μαρίκα Νέζερ, Μαρία Ιωαννίδου, Νάσος Κεδράκας και άλλοι. Η υπόθεση θέλει δύο νεαρά ζευγάρια να γνωρίζονται μεταξύ τους και να καταλήγουν να ανταλλάσουν συντρόφους, ανακαλύπτοντας ότι η πρώτη τους...σύνθεση δεν ήταν και η ιδανική. Η αλλαγή αυτή όμως προκαλεί πονοκέφαλο στον συμπέθερο και στην συμπεθέρα, οι οποίοι μην γνωρίζοντας τον δεσμό των παιδιών τους, είχαν το δικό τους αισθηματάκι, μιας και οι δύο ήταν χήροι.

Ωστόσο η υπόθεση έχει πολλά μπερδέματα, κωμικά ευτράπελα και σπαρταριστούς διαλόγους, που δίνουν την ευκαιρία στους σημαντικούς ηθοποιούς που πρωταγωνιστούν να αναδείξουν το μοναδικό ταλέντο τους. Ουσιαστικά επρόκειτο για μια μουσική ταινία, η οποία είναι πλημμυρισμένη από τη μουσική του Κώστα Κλάββα, ο οποίος μάλιστα γράφει για τις ανάγκες αυτής, δύο ιδιαίτερα επιτυχημένα τραγούδια της εποχής, το «Σου το ΄πα μια και δυο και τρεις», το οποίο ερμηνεύει ο Γιάννης Βογιατζής και το «Πέταξε το πουλί» με την Ελένη Ανουσάκη, η οποία εκείνη την εποχή έκανε τα πρώτα της βήματα στον ελληνικό κινηματογράφο. Στην ταινία αυτή εξάλλου, ο Βαγγέλης Σειληνός ερμηνεύει το τραγούδι «Σείλι-σείλι», προσπαθώντας με αυτό να λανσάρει έναν καινούργιο, δικό του χορό, με αυτόν τον τίτλο. Μάλιστα στο τέλος της ταινίας, τον χορό αυτόν χορεύουν όλοι οι πρωταγωνιστές. Παραγωγοί της ταινίας «Μικροί και μεγάλοι εν δράση» ήταν ο Γιώργος Λαζαρίδης, ο Δ. Σαρρής, ο Κ. Ψαρράς και η Αφοί Ρουσσόπουλοι. Στην πρώτη της προβολή σε Αθήνα-Πειραιά η ταινία έκοψε 327.419 εισιτήρια, ερχόμενη 7η σε σύνολο 92 ταινιών.

«Οι κυρίες της αυλής», ο Πίπης και η μικρή Εβίτα Ηλιοπούλου

O Ντίνος Ηλιόπουλος αναμφίβολα αποτελεί ένα από τα πιο βαριά «χαρτιά» του παλιού, καλού ελληνικού κινηματογράφου, έχοντας πρωταγωνιστήσει σε δεκάδες ταινίες, στις οποίες κατέθεσε σπουδαία δείγματα του ταλέντου του. Αν ωστόσο αναζητήσει κανείς μια ταινία στην οποία πραγματικά ο Ηλιόπουλος υπερβαίνει ακόμα και τον εαυτό του, τότε σίγουρα αυτή είναι η ταινία «Οι κυρίες της αυλής». Κι αυτό γιατί με τη βοήθεια και του σεναρίου, ο Ηλιόπουλος προκαλεί άφθονο γέλιο με τις μνημειώδης ατάκες του και τα ευφυολογήματά του, τα οποία μόνο το σπουδαίο ταλέντο του θα μπορούσε να αναδείξει. Όπως μας πληροφορεί η Finos Film, πρόκειται για κινηματογραφική μεταφορά του θεατρικού έργου του Άλφρεντ Ζερί «Το Έκτο Πάτωμα» και αποτελεί την τελευταία συμμετοχή του Ντίνου Ηλιόπουλου σε ταινία της εταιρείας, για την οποία λέγεται ότι είχε αμειφθεί με το ποσό των 90.000 δραχμών, ποσό που θεωρούνταν πολύ μεγάλο για εκείνη την εποχή. Η ταινία γυρίστηκε για τον κινηματογράφο μετά την μεγάλη θεατρική επιτυχία του Ντίνου Ηλιόπουλου, την περίοδο 1964-65 στο θέατρο Γκλόρια. Μάλιστα, ο τότε νεαρός Βασιλιάς Κωνσταντίνος είχε παρακολουθήσει την πρεμιέρα του θεατρικού έργου και είχε συγχαρεί τον ηθοποιό για την έξοχη ερμηνεία του. Αυτό ωστόσο που δεν γνωρίζει πολύς κόσμος που έχει δει την ταινία είναι πως το μωρό που εμφανίζεται σε αυτή ως παιδί του Ηλιόπουλου, είναι πράγματι δικό του παιδί, η Εβίτα, η οποία τότε ήταν μόλις δύο ετών. Όσον αφορά στην υπόθεση του έργου, αυτή παρακολουθεί τη ζωή ενός φτωχού ζωγράφου, του Πίπη, ο οποίος ζει στην αυλή ενός παλιού σπιτιού και είναι μονίμως άφραγκος. Οι συγκάτοικοι της αυλής βοηθάνε τον Πίπη όσο μπορούν οικονομικά, αφού εκείνος τους προσφέρει άφθονο κέφι με τα σκαρφίσματά του. Γύρω από τον ίδιο πλέκονται ειδύλλια και χωρισμοί, προκαλώντας ευχάριστα, αλλά και δυσάρεστα μπερδέματα. Σκηνοθέτης ήταν ο Ντίνος Δημόπουλος, σε σενάριο Δημήτρη Γιαννουκάκη και μουσική Μίμη Πλέσσα. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 9 Απριλίου του 1966 και πήρε την 10η θέση ανάμεσα στις 101 παραγωγές εκείνης της χρονιάς, κόβοντας 338.081 εισιτήρια.

«Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται» και το «κύκνειο άσμα» της Finos Film

Ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος συμμετείχε σε 28 ταινίες της Finos Film, εκ των οποίων σχεδόν όλες έγιναν επιτυχίες. Υπάρχει όμως και μια που έμεινε στην ιστορία όχι για λόγους εμπορικούς, αλλά ιστορικούς. Πρόκειται για την ταινία «Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται», με πρωταγωνιστή τον ίδιο, η οποία έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 12 Ιανουαρίου του 1977 και αποτέλεσε την τελευταία ταινία της Finos Film. Μάλιστα, λίγες ημέρες μετά την πρεμιέρα της, ο ιδρυτής της εταιρείας Φιλοποίμην Φίνος έφυγε από τη ζωή, αφήνοντας παρακαταθήκη το έργο της εταιρείας του, το οποίο ξεπερνά τα όρια μιας κινηματογραφικής εταιρείας και περνάει στο επίπεδο της κορυφαίας πολιτιστικής προσφοράς για τις επόμενες γενιές Ελλήνων. Για να επανέλθουμε όμως στην ταινία, η ιδέα της δημιουργίας της προέκυψε από τον Γιάννη Δαλιανίδη, ο οποίος σκέφθηκε να αξιοποιήσει την εξαιρετική δημοφιλία που απολάμβανε εκείνη την περίοδο ο Παπαγιαννόπουλος, πρωταγωνιστώντας στο «Λούνα Παρκ», στην θρυλική σειρά που παίζονταν στην ελληνική τηλεόραση από το 1974 έως το 1981, την οποία σκηνοθετούσε ο Δαλιανίδης. Επρόκειτο για μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ηθογραφία, στην οποία ο Παπαγιαννόπουλος υποδύονταν έναν παραδοσιακό ταβερνιάρη, ο οποίος υποχρεώνεται να παραστήσει τον αριστοκράτη για να βοηθήσει τον γιο του να σταθεί στην υψηλή κοινωνία, στην οποία τον έχει «οδηγήσει» η δουλειά του, όντας ο ίδιος οικονομολόγος, με φιλοδοξίες πολιτικής καριέρας. Ωστόσο, η εκπαίδευση του κυρ Γιώργη είναι πολύ δύσκολη, ο ίδιος δεν τα καταφέρνει και μέσα από αυτή την προσπάθεια γεννιούνται σπαρταριστές καταστάσεις, αλλά και στιγμές θλίψης και προβληματισμού. Παρά τις υψηλές προσδοκίες ωστόσο που καλλιέργησε η παρουσία του Παπαγιαννόπουλου, των υπολοίπων καλών ηθοποιών, το εξαιρετικό σενάριο και η υπέροχη μουσική, η πορεία της ταινίας δεν ήταν η αναμενόμενη, αφού στην πρώτη προβολή της «έκοψε» μόλις 48.888 εισιτήρια. Ήταν ωστόσο η εποχή που η τηλεόραση κυριαρχούσε, ενώ ο ελληνικός κινηματογράφος είχε ήδη μπει στο τούνελ της φθοράς, στο οποίο έμεινε για πολλά-πολλά χρόνια. Σήμερα ωστόσο, η ταινία «Ο κυρ Γιώργης εκπαιδεύεται», έχει κερδίσει επάξια μία ξεχωριστή θέση στο πάνθεον των κορυφαίων ελληνικών ταινιών, δικαιώνοντας τους δημιουργούς της, έστω και αργά.

Περιμένουμε σχόλια, απόψεις και παρατηρήσεις στο mail μας!

Σινέ Νοσταλγία
Σινέ Νοσταλγία