Πώς αντέδρασαν επιστήμονες της NASA όταν ανακάλυψαν στην Ανταρκτική ένα περίεργο πλάσμα 180 μέτρα κάτω από τον πάγο (vids)

Tο 2010, μια επιστημονική ομάδα της NASA έμεινε με το στόμα ανοιχτό, όταν άνοιξε μια τρύπα 180 μέτρων στον πάγο, κατέβασε μέσα από αυτήν μια ειδικά σχεδιασμένη κάμερα και είδε ένα πλάσμα σαν γαρίδα να «χορεύει»!

Η Ανταρκτική, η νοτιότερη ήπειρος της Γης (και το μέρος όπου βρίσκεται ο Νότιος Πόλος του πλανήτη μας) αποτελούσε ανέκαθεν πόλο έλξης για χιλιάδες επιστημονικές έρευνες.

Άλλωστε, αυτή η παγωμένη ήπειρος είναι το «σπίτι» 1000 και πλέον επιστημόνων από ολόκληρο τον κόσμο, που ζουν σε συνθήκες απόλυτου ψύχους (καθώς η θερμοκρασία πέφτει πολύ συχνά ακόμη και τους -90 βαθμούς Κελσίου), στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν περισσότερα σχετικά με την ιστορία της Γης.

Φυσικά, η NASA δείχνει, δεκαετίες τώρα, τεράστιο ενδιαφέρον για την Ανταρκτική, τόσο σε συνάρτηση με την εξερεύνηση του διαστήματος (ό,τι συμβαίνει στην Ανταρκτική, ενδεχομένως να συμβαίνει και σε άλλους παγωμένους κόσμους) όσο και για την «καθαρή» επιστημονική έρευνα.

Μία τέτοια έρευνα, λοιπόν, το 2010, άφησε μια ομάδα της NASA με το στόμα ανοιχτό, όταν άνοιξε μια τρύπα 180 μέτρων στον πάγο, κατέβασε μέσα από αυτήν μια ειδικά σχεδιασμένη κάμερα και είδε ένα πλάσμα σαν γαρίδα να «χορεύει»!

Ο Bob Bindschadler, επικεφαλής εκείνης της αποστολής, θυμάται εκείνη τη στιγμή, σχεδόν 10 χρόνια μετά: «Κάναμε σαν παιδάκια, βγάζοντας επιφωνήματα από το σοκ που πάθαμε όταν είδαμε αυτό το μικρό πλάσμα να κολυμπάει τριγύρω, σαν να κάνει ένα σόου μόνο για εμάς», τόνισε.

«Ήταν μια απίστευτη ανακάλυψη, εντελώς απροσδόκητη. Νομίζαμε ότι απλά θα κατέβουμε στα σκοτεινά και παγωμένα νερά της Ανταρκτικής. Ποτέ δεν σκεφτήκαμε ότι μπορεί να εντοπίσουμε ζωή», πρόσθεσε.

Ο Alberto Behar, που σχεδίασε την εν λόγω κάμερα, η οποία και κατέγραψε το μόλις 3 ιντσών πλάσμα, σημείωσε: «Δεν θα ξεχάσω ποτέ αυτήν τη μέρα. Ήταν η πρώτη φορά που πετύχαμε να δούμε σε τόσο μεγάλο βάθος μέσα στον πάγο και δη στην Ανταρκτική. Αυτό που είδαμε δεν το περιμέναμε, σε καμία περίπτωση. Ξαφνικά πετάχτηκε στο πλάνο κάτι σαν γαρίδα. Και αυτό είναι, τελικά, το σπουδαίο με αυτές τις αποστολές: Ότι δεν ξέρεις ποτέ τι θα ανακαλύψεις. Κάνει το όλο, δύσκολο εγχείρημα, σε αυτές τις τρομακτικά δύσκολες συνθήκες, να αξίζει τον κόπο».

Σήμερα, οι επιστήμονες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως το σύνθετο κυκλοφορικό σύστημα των γύρω ωκεανών φέρνει ζεστό, αλμυρό, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, νερό προς την Ανταρκτική, συμβάλλοντας έτσι στην ανάπτυξη και διατήρηση της -αλλόκοτης- ζωής, ακόμα και μέσα στον παγωμένο, σκοτεινό χειμώνα.

Ενώ η αποστολή συνεχίζεται, το ντοκιμαντέρ "The Secrets of Antarctica", που κυκλοφόρησε στο YouTube τον Ιούλιο, αποκάλυψε μερικά μόνο από τα εκπληκτικά ευρήματα μέχρι σήμερα.