Οι Beatles στην ελληνική διαφήμιση, η αυτόματη απόψυξη και η Νέα Υόρκη που «μπορεί να περιμένει» (pics & vid)

Διαφημί-ζωντας Διαφημί-ζωντας
Οι Beatles στην ελληνική διαφήμιση, η αυτόματη απόψυξη και η Νέα Υόρκη που «μπορεί να περιμένει» (pics & vid)
Διαφημίσεις που αγαπήσαμε, διαφημίσεις ιστορικές, διαφημίσεις που άλλαξαν τα δεδομένα, διαφημίσεις που δεν γνωρίζαμε καν ότι υπήρξαν. Ένα οδοιπορικό στην ελληνική διαφήμιση, που ξεκινά από τις αρχές του 20ου αιώνα και φθάνει μέχρι τη δεκαετία του 1980. Συνοδοιπόρος μας η Bergmann Kord (www.kord.gr), η κορυφαία κλινική μαλλιών στην Ευρώπη και όχι μόνο. Φώτα.., κλακέτα.., πάμε!

ME THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

1967: Οι Beatles…στην ελληνική διαφήμιση

Σας λέει κάτι η λέξη «κάρτριτζες»; Αν είστε πάνω από 45 πιθανόν να σας θυμίζει κάτι. Για τους νεότερους, μάλλον αποτελεί άγνωστη λέξη, που πρέπει να αναζητηθεί στο Google. Και πάλι όμως, το αποτέλεσμα παραμένει επίφοβο. Πιθανόν να μην βρείτε κάτι που να βγάζετε νόημα. Ας αποσαφηνίσουμε όμως την άγνωστη αυτή λέξη: «Κάρτιρτζες» λέγονταν οι μεγάλες κασέτες, 3 φορές σαν την απλή κασέτα που όλοι γνωρίζουμε για τα κασετόφωνα. Τοποθετούνταν στα πρώτα κασετόφωνα που μπήκαν σε αυτοκίνητα προς το τέλος της δεκαετίας του 1960, που τότε λέγονταν μαγνητόφωνα. Φυσικά δεν αποτελούσαν και το απάγαυσμα της τελειότητας του ήχου, αλλά και μόνο το γεγονός ότι για πρώτη φορά υπήρχε η δυνατότητα να έχεις την δική σου μουσική στο αυτοκίνητο, αρκούσε για να αισθάνεσαι προνομιούχος. Οι κασέτες αυτές βέβαια «μάσαγαν» την ταινία σχετικά εύκολα και ήταν ιδιαίτερα ευαίσθητες. Το 1967 εμφανίζεται στον ελληνικό Τύπο η πρώτη διαφήμιση ραδιομαγνητοφώνου αυτοκινήτου, μάρκας Voxson και μάλιστα στερεοφωνικού, στην οποία πρωταγωνιστούσαν…οι Beatles! Tα ραδιομαγνητόφωνα αυτοκινήτου Voxson ήταν τα πρώτα σε πωλήσεις εκείνη την εποχή και είχαν τοποθετηθεί σε λίγα ιδιωτικά αυτοκίνητα και σε πολλά ταξί. Μάλιστα όσοι τα είχαν στα αυτοκίνητά τους, απολάμβαναν την μουσική τους στη διαπασών, προκαλώντας την προσοχή – και ενίοτε τον θαυμασμό – των περαστικών. Η διαφήμιση παρουσίαζε σε σκίτσο τους Beatles σε μια καρότσα που έσερνε πίσω του ένα αυτοκίνητο εποχής, υπό το μήνυμα «για σας που θέλετε ζωντανή μουσική!!!». Η διαφήμιση ήταν δημιουργία της εταιρείας ΕΦΗ.

1968: Η πρώτη διαφήμιση αμερικανικής τράπεζας στην Ελλάδα

Το 1968 έρχεται στην Ελλάδα η πρώτη αμερικανική τράπεζα, η οποία φέρνει στη χώρα μας τις πιο συγχρονες μεθόδους τραπεζικής εξυπηρέτησης. Ήταν η First National City Bank, η οποία αργότερα μετονομάστηκε στην γνωστή μας Citibank. Το πρώτο της κατάστημα άνοιξε στο Σύνταγμα και αμέσως αποτέλεσε πρότυπο για τις ελληνικές τράπεζες, σε κάθε τομέα: εξυπηρέτησης, εκπαίδευσης στελεχών, τεχνολογικών συστημάτων. Τα βασικά της στοιχεία ήταν η ταχύτητα στην εξυπηρέτηση, η φιλική συμπεριφορά στον πελάτη, ο περιορισμός στο ελάχιστο της γραφειοκρατίας που αποτελούσε – και αποτελεί σε ένα βαθμό μέχρι σήμερα – το μεγάλο πρόβλημα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος, αλλά και το γεγονός ότι δεν απαιτούσε κατώτατο όριο κατάθεσης χρημάτων, όπως οι άλλες τράπεζες. Το διαφημιστικό λανσάρισμα της First National City Bank στην χώρα μας είχε επιμεληθεί η διαφημιστική εταιρεία Κ&Κ Κατζουράκης – Carabott. Η πρώτη καταχώριση παρουσίασε έναν πύλινο κουμπαρά, βαμένο με τα χρώματα της αμερικανικής σημαίας και το απλό μήνυμα «Το αμερικανικό τραπεζικό σύστημα στην Ελλάδα». Απλό, αλλά αρκούντως δυνατό ώστε να κινητοποιήσει πελάτες και ελληνικές τράπεζες.

1968: Η αυτόματη απόψυξη και η Νέα Υόρκη…που μπορεί να περιμένει

Η αυτόματη απόψυξη των ψυγείων δεν ήταν πάντοτε δεδομένη. Η διαδικασία της απόψυξης ήταν σκέτη ταλαιπωρία για την νοικοκυρά, που έπρεπε να αδειάσει όλο το ψυγείο, να βγάλει και να καθαρίσει τα νερά και να περιμένει αρκετές ώρες να στεγνώσει το εσωτερικό του ψυγείου, ώστε να το ξαναγεμίσει και να το θέσει και πάλι σε λειτουργία. Μια επίπονη διαδικασία, η οποία μάλιστα γίνονταν και πολύ συχνά. Περί τα μέσα της δεκαετίας του 1960 λοιπόν, η Siemens λανσάρει και στην Ελλάδα τα ψυγεία με την αυτόματη απόψυξη, μια επαναστατική τεχνολογία. Παραδόξως το έκανε πολύ διακριτικά, χωρίς ιδιαίτερη διαφήμιση, με αποτέλεσμα οι Έλληνες καταναλωτές να στέκουν καχύποπτοι απέναντι σε αυτή την τεχνολογία. Ωστόσο, μερικά χρόνια αργότερα, το 1968 την ίδια τεχνολογία φέρνει στα δικά της ψυγεία η Kelvinator και τα λανσάρει στην ελληνική αγορά με ιδιαίτερη έμφαση και αποφασιστικότητα. Και κάπως έτσι έπεισε τα ελληνικά νοικοκυριά να εμπιστευθούν τη νέα τεχνολογία, που τα έβγαζε από μεγάλη ταλαιπωρία, και να αγοράσουν ψυγεία αυτόματης απόψυξης Kelvinator. Πολύ χαρακτηριστική ήταν η διαφήμιση της Κ&Κ Κατζουράκης – Carabott, που επιμελούνταν τη διαφήμιση της Kelvinator: Έδειχνε τον σύζυγο να κρατάει σηκωμένο το ακουστικό του τηλεφώνου και να καλεί τη σύζυγό του να μιλήσει με κάποιον που καλούσε από τη Νέα Υόρκη! Σκεφθείτε ότι εκείνη την εποχή η απευθείας συνομιλία με το εξωτερικό και δη με την άλλη άκρη του Ατλαντικού ήταν πανάκριβη! Ωστόσο, η σύζυγος πολύ ψύχραιμη απαντά στον σύζυγο: «Ένα λεπτό να κάνω απόψυξη και έρχομαι!», δείχνοντας με τον τρόπο αυτό πόσο γρήγορα και εύκολα γίνονταν η απόψυξη στα νέα ψυγεία της Kelvinator. Εκείνη την εποχή το κεντρικό μήνυμα των διαφημίσεων της Kelvinator ήταν το «Kelvinator, για όλη σας την ζωή».

«Νακ» από την Αλλατίνη, αυτό το κάτι άλλο…

Κάθε εποχή έχει κάποιες λέξεις και εκφράσεις που την χαρακτηρίζουν. Λέξεις που ανακυκλώνονται στην κοινωνία και αποτελούν μέρος της καθημερινότητας των πολιτών. Και είναι εκείνες που τελικά δίνουν το στίγμα που διακρίνει κάθε εποχή από μια άλλη. Προς το τέλος της δεκαετίας του 1960 υπήρχαν κάποιες λέξεις, που σήμερα ίσως να μην σας λένε τίποτα, εκείνη την εποχή όμως ήταν πολύ «in». Λέξεις, όπως Mad, Hippy, Twiggy, Carnaby, Bonnie. Οι λέξεις αυτές, πέρα του γεγονότος ότι ακούγονταν καθημερινά, έδωσαν το όνομά τους σε καταστήματα, μπουτίκ, ακόμα και σε προϊόντα. Κάπως έτσι εμφανίστηκε και στην Ελλάδα το όνομα «Νακ», το οποίο έδωσε το όνομά του στο πρώτο σνακ της Αλλατίνη. Το Νακ προέρχονταν από μια πολύ δημοφιλή ταινία του 1965, με τίτλο «The Knack…and how to get it!» («Το Νακ και πως να το αποκτήσετε»), σε σκηνοθεσία Richard Lester. Η υπόθεση της ταινίας ήταν η εξής: Στο Λονδίνο της δεκαετίας του ΄60 μια κοπέλα από την επαρχία αναστατώνει τη ζωή δυο νεαρών. Ο ένας έχει το χάρισμα να γοητεύει όποια γυναίκα θέλει και ο άλλος προσπαθεί απεγνωσμένα να αποκτήσει το πολυπόθητο "νακ". Eκείνη την εποχή γενικότερα, η λέξη «νακ» σήμαινε «το κάτι άλλο», το «κάτι» που σε κάνει ξεχωριστό, το «κάτι» που σε αναδεικνύει. Και ήταν πολύ διαδεδομένο τη δεκαετία του 1970. Τις ιδιαίτερα ατμοσφαιρικές διαφημίσεις του «Νακ» της Αλλατίνη επιμελούνταν εκείνη την εποχή η διαφημιστική εταιρεία Μίνως.

1984: «Και»…αυτό μου φτάνει

Ήταν ένα περιοδικό που άλλαξε τα δεδομένα στον ελληνικό περιοδικό Τύπο και δη στον γυναικείο. Το περιοδικό «Και» εμφανίστηκε το 1984, αποτελώντας το νέο περιοδικό προϊόν της εκδοτικής εταιρείας Γραμμή ΑΕ, του Γιώργου Κοσκωτά. Αμέσως έκανε την διαφορά, έφερε νέο αέρα στον γυναικείο περιοδικό Τύπο και ανάγκασε τα ανταγωνιστικά περιοδικά (Ντομινό, Ρομάντσο, Θησαυρός, Φαντάζιο κ.α.) να προσπαθήσουν να το ακολουθήσουν, μάλλον όμως χωρίς επιτυχία, κυρίως λόγο υψηλού κόστους. Το μεγάλο χαρτί του «Και» ήταν τα πολυσέλιδα και έγχρωμα σινερομάντσα, πολύ δημοφιλή εκείνα τα χρόνια. Είχε και πιο πολλά σινερομάντσα (32 σελίδες), αλλά και σε ιλουστρατιόν έγχρωμο χαρτί, που γοήτευσε τις αναγνώστριες. Παράλληλα, το περιοδικό είχε ποικίλη ύλη για την γυναίκα, gossip, μόδα, ομορφιά, τηλεοπτικό οδηγό και πολλά άλλα. Το μήνυμα της καμπάνιας ήταν ξεκάθαρο: «Και. Το περιοδικό που στις σελίδες του θα βρουν ότι ονειρεύονται όλες οι γυναίκες! Και…αυτό μου φτάνει». Την καμπάνια του «Και» επιμελούνταν εκείνη την εποχή η εταιρεία Bold Advertising.

Διαφημί-ζωντας
Διαφημί-ζωντας