Το Ρομάντσο, ο καφές των 3 δραχμών και η εποχή του «Ξύστε και μυρίστε» (pics & vids)

Διαφημί-ζωντας Διαφημί-ζωντας
Το Ρομάντσο, ο καφές των 3 δραχμών και η εποχή του «Ξύστε και μυρίστε» (pics & vids)
Διαφημίσεις που αγαπήσαμε, διαφημίσεις ιστορικές, διαφημίσεις που άλλαξαν τα δεδομένα, διαφημίσεις που δεν γνωρίζαμε καν ότι υπήρξαν. Ένα οδοιπορικό στην ελληνική διαφήμιση, που ξεκινά από τις αρχές του 20ου αιώνα και φθάνει μέχρι τη δεκαετία του 1980. Συνοδοιπόρος μας η Bergmann Kord (www.kord.gr), η κορυφαία κλινική μαλλιών στην Ευρώπη και όχι μόνο. Φώτα.., κλακέτα.., πάμε!

ME THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

1956: Η κίνηση-ματ του περιοδικού Ρομάντσο και ο καφές των 3 δραχμών

«Με 3 δραχμές ένας καφές σας ψυχαγωγεί 7 λεπτά της ώρας. Ένα «Ρομάντσο» σας ψυχαγωγεί 7 μέρες!!! Με 3 δραχμές. Ρομάντσο, περιοδικό 100%». Ήταν το μήνυμα διαφημιστικής καταχώρισης του θρυλικού περιοδικού Ρομάντσο, το οποίο όμως το 1956 είχε να αντιμετωπίσει τον σκληρό ανταγωνισμό ενός άλλου ιστορικού περιοδικού, του «Θησαυρού». Εκείνη την εποχή η δύναμη και η αξία των περιοδικών ήταν πολύ μεγαλύτερη από ότι μπορεί να φανταστεί κανείς σήμερα. Τα δύο αυτά περιοδικά πουλούνταν στα περίπτερα προς 6 δραχμές και ήταν εβδομαδιαία. Ωστόσο, το Ρομάντσο θέλοντας να ξεπεράσει σε πωλήσεις τον Θησαυρό, ο οποίος εκείνη την εποχή πουλούσε περισσότερα αντίτυπα, μείωσε την τιμή του κατά 50%, πέφτοντας στις 3 δραχμές. Κίνηση που διαφήμισε έντονα και το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό, αφού οι πωλήσεις του Ρομάντσου απογειώθηκαν αμέσως με την κίνηση αυτή. Έτσι, το Ρομάντσο γίνεται κυρίαρχο στις κυκλοφορίες, ενώ παράλληλα αυξάνοντας τις πωλήσεις του γίνεται ένα ισχυρό διαφημιστικό μέσο, αυξάνοντας τα έσοδά του και από τις διαφημίσεις. Το επιθετικό marketing σε όλο του το μεγαλείο!

1958: «Δώσε μου και μένα» ομολογίες ΔΕΗ

Το 1958 η ΔΕΗ αποτελούσε «την μεγαλύτερη ελληνική επιχείρηση της μεταπολεμικής αναδημιουργίας», σύμφωνα με το διαφημιστικό μήνυμα της εποχής εκείνης. Και παρά το γεγονός ότι αποτελούσε ένα ατράνταχτο μονοπώλιο, η Επιχείρηση ήθελε να ενισχυθεί περαιτέρω με ένα ομολογιακό δάνειο. Το «Δώσε μου και μένα» ήταν το βασικό μήνυμα της πολύ μεγάλης διαφημιστικής εκστρατείας που έκανε η ΔΕΗ για να επικοινωνήσει την σημαντική αυτή πρωτοβουλία της. Και σύμφωνα με τους ιστορικούς της διαφήμισης, αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες διαφημιστικές επιτυχίες της δεκαετίας του 50’. Η καμπάνια ξεσηκώνει τους Έλληνες και τους σπρώχνει σε τράπεζες και στο χρηματιστήριο, όπου δημιουργούνται ουρές κόσμου, με τις ομολογίες της ΔΕΗ να γίνονται ανάρπαστες. Την καμπάνια εκείνης της εποχής είχε επιμεληθεί η διαφημιστική εταιρεία Γκρέκα. Η επιτυχία της ομολογιακής αυτής έκδοσης οδήγησε την ΔΕΗ στο να επαναλάβει την έκδοση και τα επόμενα χρόνια. Αυτή τη φορά το διαφημιστικό μήνυμα ήταν άλλο, που και αυτό έμεινε μέχρι τις μέρες μας: «Ένας αλλά Λέων».

1962: «Flamingo-Flex, με είκοσι δραχμές. Τ΄άκουσες πολί μου;;;»

Το 1962 αίσθηση στην αγορά κάνει μια ραδιοφωνική διαφήμιση με πρωταγωνιστή τον δημοφιλή έλληνα κωμικό ηθοποιό Κώστα Χατζηχρήστο, ο οποίος διαφήμιζε της γυναικείες κάλτσες Flamingo-Flex, με τον δικό του μοναδικό τρόπο. «Τ΄ακους;» έλεγε. «Μ’ ίνα εικουσάρι ησυχάσαν οι γυναίκες, ησυχάσαμε κι εμείς!». Flamingo-Flex, με είκοσι δραχμές. Σε 12 απαλούς χρωματισμούς. «Τ΄άκουσες πολί μου;;;;» κατέληγε η φωνή του Χατζηχρήστου, προκαλώντας γέλιο στους ακροατές. Η καμπάνια περιελάμβανε και έντυπες διαφημίσεις, όπου ο αριθμός 20 κυριαρχούσε στην εικόνα. Και είναι πολύ χαρακτηριστικό το κείμενο της καταχώρισης: «Μια κάλτσα πολυτελείας…σε τιμή που επιτρέπει την πολυτέλεια σε όλες τις γυναίκες. Μια προσφορά της καθαρώς ελληνικής βιομηχανίας καλτσών στην διαμορφούμενη πραγματικότητα του ευρωπαϊκού χώρου». Η βιομηχανία αυτή ήταν η βιομηχανία καλτσών Γεωργίου Α. Μαρκεζίνη και την διαφημιστική καμπάνια με τον Χατζηχρήστο είχε επιμεληθεί η διαφημιστική εταιρεία Ηχώ.

1973: Το Μum πέρφιουμ σπρέυ προτρέπει «Ξύστε και μυρίστε»

Μια από τις πρώτες έντυπες διαφημίσεις που εκτός από την όραση στηρίχθηκαν και σε μια δεύτερη αίσθηση εμφανίστηκε το 1973 και ήταν πρωτοποριακή για την εποχή, προκαλώντας αίσθηση και αυξάνοντας κατά πολύ τις πωλήσεις του διαφημιζόμενου προϊόντος. Πρόκειται για τις διαφημίσεις του αποσμητικού Mum πέρφιουμ σπρέι, η οποία έκανε θραύση στα περιοδικά της εποχής με το μήνυμα «Ξύστε και μυρίστε». Στο κέντρο των καταχωρίσεων δέσποζαν έξυπνες καρδούλες, κύκλοι, φυλλαράκια και το κείμενο σε προέτρεπε να τις ξύσεις με το νύχι σου και να τα μυρίσεις. Κάθε σχήμα και διαφορετικό άρωμα: Έκσταζυ, Μπάτσελορ, Μύστερυ, Φρες Απήλ, Σάμερ Ντρημ και πολλά άλλα. Το προϊόν ήταν της Bristol Myers και τις εξαιρετικές διαφημίσεις του είχε επιμεληθεί η διαφημιστική εταιρεία Sigma. «Μum πέρφιουμ σπρέυ. Το μοναδικό άρωμα-αποσμητικό για όλο το σώμα, όλες τις εποχές».

1975: «-Χταποδάκι», «-Και Κουρτάκη»

Η σκηνή εξελίσσεται σε ένα γραφικό ταβερνάκι του 1975, όπου μια παρέα παραγγέλνει φαγητό. Το γκαρσόνι έχει έρθει και γράφει την παραγγελία, ωστόσο μετά από κάθε φαγητό που η παρέα παραγγέλνει, ένα τύπος με μουστάκι όλο πετάγεται και διακόπτει: - «Χταποδάκι», - «Και Κουρτάκη» πετάγεται ο τύπος. – «Σουβλάκι», - «Και Κουρτάκη» ξαναπετιέται. – «Μοσχαράκι», - «Και Κουρτάκη» επαλαμβάνει πιεστικά. Και κάπως έτσι η παρέα απολάμβανε το φαγητό της με ρετσίνα Κουρτάκη. Η συγκεκριμένη διαφήμιση έπαιζε στην τηλεόραση για αρκετό καιρό και σίγουρα οι άνω των 40 θα την θυμούνται. Ήταν δημιουργία της διαφημιστικής εταιρείας Κ&Κ Univas. H ρετσίνα Κουρτάκη ήταν η πρώτη ρετσίνα που επένδυσε σε τηλεοπτική διαφήμιση από τα πρώτα χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης. Ποιος δεν θυμάται άλλωστε ένα άλλο ισχυρό μήνυμα από μετέπειτα διαφήμιση του Κουρτάκη, «Ρετσίνα Κουρτάκη, κάθε μέρα γιορτή»…

Διαφημί-ζωντας
Διαφημί-ζωντας