Θα βίαζες κάποια αν ήταν ρομπότ;

Gazzetta team
Θα βίαζες κάποια αν ήταν ρομπότ;
Από τον ορισμό του βιασμού, στην κουλτούρα που κυριαρχεί και την άποψη πως η γυναίκα μπορεί να προκαλέσει τη σεξουαλική της κακοποίηση. Γράφει για το 3pointmagazine.gr η Μαρινίκη Κολιαράκη.

Από το Blade Runner του Ridley Scott, πριν τρεις δεκαετίες, ως το ex machina του Άλεξ Γκάραλντ πριν λίγα χρόνια, η δημιουργία ενός ανδροειδούς που θα μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις, να αισθάνεται, να μαθαίνει από τις εμπειρίες του, να εκτελεί όλες τις νοητικές και συναισθηματικές λειτουργίες και να είναι πανομοιότυπο με τον άνθρωπο-Δημιουργό γοητεύει αλλά και προβληματίζει. Στις δύο ταινίες προβλέπεται και η δημιουργία μιας κατηγορίας ανδροειδών με σκοπό την σεξουαλική ευχαρίστηση. Η Pris Stratton στο Blade Runner είναι ένα “basic pleasure model” (μοντέλο βασικής ευχαρίστησης) ρέπλικα και στο ex machina εμφανίζεται ένα ανδροειδές φτιαγμένο για να υπηρετεί και να ικανοποιεί σεξουαλικά τον επιστήμονα.

Φαίνεται ότι η φαντασία δεν απέχει πλέον πολύ από την πραγματικότητα, καθώς τα sexbots έχουν ήδη αρχίσει να κατασκευάζονται. Δεν πρόκειται για μοντέλα που μπορούν να κάνουν σύνθετες λογικές διεργασίες διαθέτουν όμως προγραμματισμένες προσωπικότητες τις οποίες ο χρήστης μπορεί να επιλέξει. Έτσι μια εταιρεία με το όνομα True Companion έχει δημιουργήσει τα πρώτα sexbot. Το site της εταιρείας συστήνει το μοντέλο Roxxxy, το οποίο υπόσχεται να επιτρέψει σε όλους να κάνουν πραγματικότητα τα πιο ιδιωτικά τους όνειρα.

Το προϊόν έχει εγείρει αντιδράσεις καθώς μία από τις προγραμματισμένες προσωπικότητες, η Fridgit Farrah, περιγράφεται ως συνεσταλμένη και ντροπαλή για την οποία αναφέρει: «αν την αγγίξεις στην ευαίσθητη περιοχή, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα της αρέσει». Αν και οι εκπρόσωποι της εταιρίας διαβεβαιώνουν, σύμφωνα με το independent, ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση δεν έχει προγραμματιστεί ως θύμα βιασμού, είναι εμφανές ότι η συγκεκριμένη προγραμματισμένη προσωπικότητα ενθαρρύνει την κουλτούρα του βιασμού.

Εφόσον λοιπόν, ακόμα και μέσω μιας προσομοίωσης κάποιος ενθαρρύνεται να προχωρήσει σε παραβίαση της βούλησης της γυναίκας, είναι βιασμός. Ο βιασμός πρέπει να γίνεται αντιληπτός με βάσει την αρχή «το όχι σημαίνει όχι». Η πατριαρχική κοινωνία αντιλαμβάνεται ως σκοπό του γυναικείου σώματος την ικανοποίηση του άντρα, ο οποίος ασκεί δικαιωματικά εξουσία πάνω σε αυτό και κατά συνέπεια η βούληση της γυναίκας δεν έχει την ίδια βαρύτητα ή πολλές φορές η άρνηση μπορεί να εκληφθεί ως ένα παιχνίδι ανάμεσα στον κυνηγό και το θήραμα.

Ο βιασμός δεν έχει καμία σχέση με σεξουαλικό πάθος ή επιθυμία, είναι ένα έγκλημα ποινικό, όπως είναι μια δολοφονία. Είναι οδυνηρό για το θύμα σωματικά και ψυχικά και συχνά έχει κοινωνικές επιπτώσεις καθώς στο νομικό πλαίσιο πολλών χωρών αντιμετωπίζεται ως ηθικό αδίκημα. Επομένως δεν θα πρέπει να είναι αποδεκτό να διαφημίζεται και να πωλείται ένα προϊόν με σκοπό την προσομοίωση βιασμού όπως δεν θα ήταν αποδεκτό ένα προϊόν που διατίθενται για προσομοίωση μιας δολοφονίας.

Κάποιοι εκλαμβάνουν τις αντιδράσεις ως υπερβολικές καθώς μιλάμε για ένα μηχάνημα και όχι για έναν άνθρωπο. Όμως, από όσο γνωρίζω, κανένα παιχνίδι προσομοίωσης το οποίο περιλαμβάνει τη χρήση όπλων, δεν τοποθετείται σε πραγματικό χρονικά και τοπικά πλαίσιο. Αυτό είναι σημαντικό γιατί ο χρήστης τοποθετεί τον εαυτό του σε μια διάσταση διαφορετική στην οποία μπορεί να σκοτώσει ή να σκοτωθεί, διαχωρίζοντας όμως το πλαίσιο κανόνων στη συγκεκριμένη διάσταση με το πλαίσιο κανόνων που ισχύουν στην καθημερινότητά του. Αυτό δεν ισχύει στη συγκεκριμένη περίπτωση. Ο χρήστης μπορεί να πραγματώσει τις πιο απόκρυφες επιθυμίες του και να διευρύνει τη φαντασία του, απενοχοποιώντας ίσως αυτές τις επιθυμίες και εφαρμόζοντάς τις στην πραγματική ζωή. Δεδομένου η αγορά του συγκεκριμένου ρομπότ κοστίζει 10,000$, τη στιγμή που ο μέσος μισθός στην Αμερική είναι 3, 708$ για τους άνδρες και 3,132$ για τις γυναίκες, εκείνοι που θα αποκτήσουν αυτό το ρομπότ ανήκουν σε μια μάλλον ευνοούμενη κοινωνική τάξη, συμπληρώνοντας έτσι την εικόνα του ισχυρού αρσενικού.

Όσο η τεχνολογία αναπτύσσεται θα βρισκόμαστε μπροστά σε βιοηθικούς προβληματισμούς που ανήκαν στη σφαίρα της φαντασίας. Σήμερα αν και οι ρυθμοί τεχνολογικής ανάπτυξης είναι γρήγοροι, σε επίπεδο κοινωνικών κατακτήσεων υπάρχουν ανησυχητικές ενδείξεις οπισθοδρόμησης.

Πηγή: 3pointmagazine.gr