Νέα τεχνολογία θα εντοπίζει εκρηκτικές ύλες στα αεροδρόμια

Gazzetta team
Νέα τεχνολογία θα εντοπίζει εκρηκτικές ύλες στα αεροδρόμια
Με τη βοήθεια της τεχνολογίας οι επιβάτες δεν θ' αποχωρίζονται τις συσκευές τους, ακόμα και υγρά από τις αποσκευές τους.

Οι κατασκευαστές συστημάτων ασφαλείας όπως αυτά που χρησιμοποιούνται στα αεροδρόμια έχουν ένα μήνυμα για όλους τους ταξιδιώτες που φοβούνται ότι θα πρέπει να αποχωριστούν το laptop ή το tablet τους κατά την διάρκεια της πτήσης: Υπάρχει λύση.

Τουλάχιστον τέσσερις από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής συστημάτων ελέγχου αποσκευών δηλώνουν ότι αναπτύσσουν νέα συστήματα που θα είναι πολύ καλύτερα στο να εντοπίζουν εκρηκτικές ύλες από τα μηχανήματα με ακτίνες Χ που λειτουργούν σήμερα στα αεροδρόμια. Αυτό σημαίνει πως οι επιβάτες θα μπορούν να μεταφέρουν τα laptops τους ή άλλα ηλεκτρονικά, ακόμη και υγρά, στις τσάντες τους.

«Είναι σίγουρο ότι αυτό θα γίνει», αναφέρει ο Τζόζεφ Παρέσι, διευθύνων σύμβουλος της Intergrated Defense & Security Solutions, η οποία έχει αναπτύξει μια από τις νέας τεχνολογίας συσκευές σάρωσης που έχει περάσει τον αρχικό έλεγχο της αμερικανικής κυβέρνησης. «Δεν συζητάμε το αν, αλλά το πότε αυτό θα συμβεί».

Ωστόσο, η ταχύτητα με την οποία θα τεθούν σε ευρεία χρήση σε Ευρώπη και Αμερική τα νέα συστήματα ελέγχου παραμένει άγνωστη. Έχοντας «καεί» από προηγούμενες αποτυχημένες προσπάθειες αντικατάστασης των μηχανημάτων με ακτίνες Χ οι αμερικανικές Αρχές έχουν θέσει αυστηρούς όρους και πολυεπίπεδα τεστ. Πριν από μια δεκαετία οι ΗΠΑ αναγκάστηκαν να αποσύρουν εκατοντάδες μηχανήματα ελέγχου που είχαν σχεδιαστεί για να εντοπίζουν εκρηκτικά επειδή δεν διαφάνηκε ότι δεν λειτουργούσαν σωστά σε πραγματικές συνθήκες.

Το αμερικανικό Κογκρέσο δεν έχει αποδεσμεύσει χρήματα για μεγάλες αγορές των νέων μηχανημάτων. Η αντικατάσταση των μηχανημάτων ελέγχου μόνο στις ΗΠΑ μπορεί να κοστίσει περισσότερο από 1 δισ. δολάρια.

Σημειώνεται ότι η Αμερικάνικη Υπηρεσία Ασφαλείας τον Μάρτιο απαγόρεψε την μεταφορά ηλεκτρονικών συσκευών μεγαλύτερων από ένα κινητό τηλέφωνο στις πτήσεις που προέρχονταν από 10 αεροδρόμια της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής στις ΗΠΑ επειδή θεωρητικά οι τρομοκράτες είχαν βρει τρόπους να κρύβουν εκρηκτικά σε τέτοιες συσκευές. Από τότε η υπηρεσία έχει εξετάσει την επιβολή της απαγόρευσης και στις πτήσεις που φεύγουν από τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, προκαλώντας την έντονη αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Τα νέα μηχανήματα χρησιμοποιούν τεχνολογία παρόμοια με αυτή της αξονικής ή μαγνητικής τομογραφίας που εντοπίζονται στον ιατρικό κόσμο και θεωρείται ότι μπορούν να αντιμετωπίσουν τις νέες απειλές. Η υπηρεσία ασφαλείας μεταφορών των ΗΠΑ έχει ήδη θέσει σε δοκιμαστική λειτουργία δύο μηχανήματα και σχεδιάζει να τοποθετήσει από ένα μηχάνημα σε κάθε αεροδρόμιο μέχρι το τέλος του έτους. Τα μηχανήματα αυτά ουσιαστικά δημιουργούν τρισδιάστατες απεικονίσεις του τι βρίσκεται σε μια τσάντα με τρομερή λεπτομέρεια.

Οι συσκευές ακτίνων Χ που χρησιμοποιούνται αυτή την στιγμή στα αεροδρόμια αποτυπώνουν δύο όψεις μια τσάντας δίνοντας στον χειριστή τους μια ιδέα για τα περιεχόμενά της. Παρότι τα σύγχρονα μηχανήματα είναι πολύ ανώτερα των παλαιοτέρων, οι δυνατότητες τους παραμένουν περιορισμένες. Σε διάφορα δοκιμαστικά από κυβερνητικούς πράκτορες οι χειριστές των μηχανημάτων αυτών συχνά αφήνουν να περάσουν όπλα και πιθανές βόμβες.

Οι νέες συσκευές που χρησιμοποιούν την τομογραφία δίνουν μια πάρα πολύ πιο λεπτομερή εικόνα των περιεχομένων μιας τσάντας. Μια περιστρεφόμενη κάμερα μπορεί να καλύψει περισσότερες από 1.000 «φωτογραφίες» μιας τσάντας από διαφορετικές γωνίες δίνοντας την δυνατότητα σε έναν υπολογιστή να δημιουργήσει μια τρισδιάστατη εικόνα υψηλής ανάλυσης των περιεχομένων της τσάντας. Υπολογίζοντας την πυκνότητα των υλικών ακόμα και μικρές ποσότητες εκρηκτικών μπορούν να εντοπιστούν αυτόματα. Η συγκεκριμένη τεχνολογία ήδη χρησιμοποιείται στα μηχανήματα που ελέγχουν τις αποσκευές.

«Η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει την δυνατότητα να βελτιώσει σημαντικά τόσο την ασφάλεια στις πτήσεις όσο και την εμπειρία των επιβατών», σημειώνει στο Bloomberg εκπρόσωπος της Υπηρεσίας Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ (TSA). «Ωστόσο, παρότι υπάρχουν προοπτικές χρειάζεται περισσότερος έλεγχος πριν ξεκινήσουμε να την χρησιμοποιούμε σε εθνικό επίπεδο».

Πηγή: insider.gr