Μην αφήνεις το Facebook να σε κάνει δυστυχισμένο

Μην αφήνεις το Facebook να σε κάνει δυστυχισμένο
Όλες οι μελέτες, όλες οι αναλύσεις, όλα τα δεδομένα επιβεβαιώνουν αυτό που ήδη γνωρίζαμε, φοβόμασταν και κατά βάθος δεν θέλαμε να παραδεχθούμε: τα Social Media μας κάνουν τη ζωή μίζερη

Όλοι γνωρίζουμε ότι οι «φίλοι μας» δεν είναι τόσο επιτυχημένοι όπως φαίνονται στο Facebook, τόσο πλούσιοι και ελκυστικοί όπως δείχνουν στο Instagram, τόσο cool, έξυπνοι και αστείοι όπως τους διαβάζουμε στο Twitter.

Αυτό είναι δεδομένο.

Και όμως, παρόλα αυτά, με τα postαρίσμά τα τους, τους αφήνουμε να μας επηρεάζουν τη ζωή.

Και δεν μπορούμε να σταματήσουμε να το κάνουμε.

Πόσο όμως διαφορετική είναι η πραγματική ζωή, από την ζωή που βλέπουμε στα Social Media;

Πόσοι από τους φίλους μας λένε ψέματα για την πραγματική τους ζωή; Πολλοί. Ίσως όλοι.

Ένα τελειώς διαφορετικό πρόσωπο

Τα στπιχεία είναι από τους New York Times: Στον πραγματικό κόσμο το "The National Enquirer", μια εβδομαδιαία κουτσομπολίστικη εφημερίδα της Αμερικής, πουλάει σχεδόν τριπλάσια αντίτυπα κάθε εβδομάδα από ότι πουλάει το σοβαρό "The Atlantic" ολόκληρο το μηνά! Στο Facebook όμως, το σοβαρό "The Atlantic" είναι 45 φορές πιο δημοφιλές από το κουτσομπολίστικο έντυπο!

Στην Ελλάδα η "Espresso" είναι η δεύτερη πιο ευπώλητη εφημερίδα στη χώρα μετά «Τα Νέα». Πόσες φορές έχετε δει φίλους σας να κάνουν share άρθρα της;

Όλοι κάνουμε share ή Love στα post της «Σχεδίας», αλλά πόσοι από εμάς θα την αγοράσουν όταν δουν έναν πωλητή της στον δρόμο; Αν παίρναμε υπόψιν την παρουσία και της αγάπη που δείχνουμε στην «Σχεδία» στα Social Media, τότε θα έπρεπε να πουλάει περίπου 100.000 τεύχη το μήνα! Πολύ αμφιβάλλω, αν και το εύχομαι.

Το ξενοδοχείο "Budget Circus Circus" του Λας Βέγκας και το διάσημο σε όλους "Bellagio", μπορούν να φιλοξενήσουν περίπου τον ίδιο αριθμό ατόμων. Αλλά το "Bellagio" παίρνει περίπου τριπλάσιο αριθμό check-ins στο Facebook από ότι το "Budget Circus Circus".

Το ίδιο και εδώ.

Πως θα καταλάβεις ότι κάποιος έχει πάει στο Costa Navarino; Θα κάνει check-in!

Είναι σαν αυτό το αστείο που έλεγαν παλιά με τους γιατρούς: πως θα καταλάβεις ότι κάποιος είναι γιατρός; Θα στο πει ο ίδιος!

Όλοι θέλουν να επιδεικνύουν τον «πλούτο τους»

Το Facebook συνεργάζεται με μια εταιρεία για να συλλέγει δεδομένα σχετικά με τα αυτοκίνητα που έχουμε στην κατοχή μας. Το Facebook επίσης, επεξεργάζεται δεδομένα σχετικά με τα αυτοκίνητα που συνδέονται με τα περισσότερα likes (αλήθεια και τα δύο).

Οι ιδιοκτήτες πολυτελών αυτοκινήτων όπως είναι οι BMW και οι Mercedess είναι περίπου δυόμισι φορές πιο πιθανό να «ανακοινώσουν» στο Facebook ότι τα έχουν, σε σχέση με τους ιδιοκτήτες... συνηθισμένων μαρκών και μοντέλων. Ελάχιστοι θα ανεβάσουν στο Facebook ή στο Instagram το νέο τους Hyundai. To νέο τους Mini Cooper σχεδόν όλοι όμως. Η επιθυμία να επιδειχθεί ο (όποιος) πλούτος είναι καθολική.

Όλοι ακούνε «ψαγμένα» πράγματα

Αλλά και στην μουσική τα πράγματα δεν αλλάζουν και πολύ.

Σύμφωνα με τα δεδομένα του 2014 από το Spotify σχετικά με το τι πραγματικά ακούν οι άνθρωποι, οι άνδρες και οι γυναίκες έχουν σχεδόν παρόμοια μουσικά γούστα! 29 από τους 40 μουσικούς που άκουγαν οι γυναίκες συχνότερα ήταν οι καλλιτέχνες που άκουγαν και οι άντρες.

Στο Facebook, όμως, οι άνδρες φαίνεται να υποτιμούν το ενδιαφέρον τους για τους καλλιτέχνες που θεωρούνται πιο... θηλυκοί και πιο mainstream.

Για παράδειγμα, στο Spotify η Katy Perry ήταν ο 10ος πιο δημοφιλής καλλιτέχνης μεταξύ των ανδρών. Όμως οι άνδρες φίλοι μας, θα postάρουν στο Facebook ότι ακούνε για παράδειγμα Black Keys..

Το τραγούδι «Σπάσ' τα» του Γιώργου Παπαδόπουλου έχει πάνω από 13 εκατομμύρια views στο Youtube. To «η πιο ωραία στην Ελλάδα» του Κωνσταντίνου Κουφού έχει σχεδόν 45 εκατομμύρια. Πόσες φορές τα έχετε δει από φίλους σας στο timeline σας; Θα έπρεπε λογικά να τα είχατε δει πολλές φορές αναλογικά με τα views που έχουν. Θα έπρεπε να γινόντουσαν share συνέχεια.

Μπορεί να μη τα έχετε δει ούτε μια φορά!

Πεθαίνει ο Παντελίδης, κανείς δεν τον άκουγε, πέθανε ο Chris Cornell, όλοι μεγαλώσαμε με Soundgarden.

Είναι λογικό αυτό στον «πρωταθλητισμό» των Likes και της εικόνας.

«Αγοράζουμε πράγματα που δεν χρειαζόμαστε, με χρήματα που δεν έχουμε, για να εντυπωσιάσουμε ανθρώπους που δε συμπαθούμε».

Οι φίλοι πάντα έκαναν επίδειξη στους φίλους. Οι άνθρωποι πάντοτε προσπαθούσαν να δείχνουν ότι είναι σε καλύτερη κατάσταση από αυτήν που είναι στην πραγματικότητα.

Υπάρχουν περιπτώσεις ανθρώπων που οι ίδιοι «ομολόγησαν» ότι αγόρασαν πράγματα μόνο και μόνο για να τα ποστάρουν στο Facebook και δεν τα χρησιμοποίησαν ποτέ. Που βγήκαν για να διασκεδάσουν, μόνο και μόνο για να σηκώσουν φωτογραφίες στο Instagram.

Είναι αλήθεια όλα αυτά, δεν είναι ψέματα.

Ποια είναι όμως η αλήθεια;

Ο Seth Stephens-Davidowitz, συγγραφέας και αρθρογράφος των New York Times, πέρασε τα τελευταία πέντε χρόνια αναλύοντας συμπεριφορές ανθρώπων στα Social Media. Παράλληλα, έχει μελετήσει μεγάλο όγκο δεδομένων αναζητήσεων της Google.

Και από όλα αυτά, έβγαλε κάποια χρήσιμα συμπεράσματα: «Οι άνθρωποι τείνουν να "λένε" στην Google πράγματα που δεν αποκαλύπτουν στα κοινωνικά μέσα. Μάλιστα λένε στην Google πράγματα που δεν λένε σε κανέναν άλλο. H Google είναι το καταφύγιό τους. Η πραγματικότητα τους», λέει.

«Οι λέξεις που πληκτρολογούμε εκεί είναι πιο ειλικρινείς από τις φωτογραφίες που ανεβάζουμε στο Facebook ή στο Instagram. Μερικές φορές, οι αντιθέσεις σε διαφορετικές πηγές δεδομένων είναι διασκεδαστικές. Σκεφτείτε για παράδειγμα πώς οι συζύγοι μιλούν για τους συζύγους τους. Στα Social Media συνήθως λένε "ο άντρας μου είναι ο καλύτερος, είναι πάνω από όλα είναι ο καλύτερος φίλος μου, είναι καταπληκτικός" και άλλα τέτοια. Στα Social Media αυτά, γιατί στην Google αναζητούν άλλα» έγραψε στους New York Times.

Και καταλήγει ο Seth Stephens-Davidowitz: «αν περάσετε 5 ολόκληρα χρόνια μπροστά από μια οθόνη υπολογιστή με δεδομένα από την Google και μαθαίνοντας κάποιες από τις πιο παράξενες και σκοτεινές σκέψεις των ανθρώπων, πραγματικά θα αισθανθείτε ανακουφισμένοι. Εγώ πια αισθάνομαι λιγότερο μόνος μου, λιγότερο ανασφαλής. Πιο καλά με τον εαυτό μου. Μόλις εξετάσετε αρκετά δεδομένα αναζήτησης, είναι δύσκολο να πάρετε στα σοβαρά αυτά που βλέπετε στα Social Media, γιατί πολύ απλά: είμαστε όλοι χάλια. Μπορεί να μην είστε αναλυτής δεδομένων. Μπορεί να μην ξέρετε πώς να γράφετε κώδικα. Δεν χρειάζεται. Κάθε φορά που αισθάνεστε χάλια μετά από μια βόλτα στο Facebook, μπείτε στην Google και αρχίστε να πληκτρολογείτε πράγματα στην μπάρα αναζήτησης. Η αυτόματη συμπλήρωση (το autofill) της Google θα σας πει τις αναζητήσεις που κάνουν άλλοι άνθρωποι. Κανείς δεν είναι τόσο ευτυχισμένος, κανείς δεν είναι τόσο έξυπνος, κανείς δεν περνάει τόσο καλά και ονειρεμένα».

Αυτή είναι η αλήθεια. Δυστυχώς.

Ή ευτυχώς.

Οπότε, μην πιστεύετε τι γράφουν οι άλλοι στο Facebook.

Να θυμάστε μόνο ένα πράγμα: είμαστε (σχεδόν) όλοι σκατά.