Η «ομορφιά» πίσω από τον κυνισμό της Γαλλίας

Η «ομορφιά» πίσω από τον κυνισμό της Γαλλίας

bet365

Ο Γιώργος Καραμάνος γράφει για το τίμημα της κριτικής που επέλεξε ο Ντεσάν και για την απόλυτη ισορροπία του ρεαλισμού που τον αντάμειψε με το πιο υπέροχο ποδοσφαιρικό γλυπτό.

Παραδόξως, η εν λόγω φράση θεωρείται γαλλική παροιμία. Φυσικά και έχει να κάνει με το ωραίο και το άσχημο και ταιριάζει ιδανικά στο επίτευγμα της νέας παγκόσμιας πρωταθλήτριας. Σύμφωνα με αυτήν: «Το κακό γούστο δημιουργεί πολύ περισσότερους εκατομμυριούχους από το καλό γούστο». Κατ' επέκταση, θα μπορούσαμε να διαπιστώσουμε και ότι δημιουργεί εξίσου περισσότερους πρωταθλητές. Και για να το εκλαϊκεύσουμε, είναι κάτι σαν το διαβόητο: «Το θέαμα κόβει εισιτήρια και η άμυνα δίνει τίτλους».

Βέβαια, στο δικό μου το κεφάλι και ίσως στον περισσοτέρων, δεν υπάρχει τίποτε πιο τρομακτικό από το παιχνίδι χωρίς φαντασία. Οταν δηλαδή βρίσκεται απόλυτα προσκολλημένο σε κάποιο αμυντικό πλάνο. Σε ένα συντηρητικό παραπέτασμα που έχει στηθεί, έτσι ώστε να κρύβει μαζί με τις αδυναμίες, ακόμα και τις υπέροχες αρετές μίας ομάδας. Ο,τι δηλαδή έφτιαξε ο Ντιντιέ Ντεσάν. Μόνο που από τη στιγμή που κρίνεται εκ του αποτελέσματος, οφείλουμε ακόμα και οι... φαντασιόπληκτοι της μπάλας, να τον τοποθετήσουμε πλέον στο club των πολύ σπουδαίων.

Η δική του Γαλλία δεν θάμπωσε. Μα η αλήθεια είναι ότι δεν το έχουν κάνει και πολλοί παγκόσμιοι πρωταθλητές. Σε τούτο τον μεγάλο μικρόκοσμο του Μουντιάλ οφείλεις να έχεις πλάνο και η μουντιαλική ιστορία επιβραβεύει κυρίως όσους επιλέγουν το «σφικτό» αντί του θεάματος και του ρίσκου. Το Βέλγιο έπαιξε πιο θελκτικά απ' όλους και οι Κροάτες ήταν οι πιο ψυχωμένα. Κανείς όμως δεν μπόρεσε να κάνει με τέτοια ισορροπία ό,τι οι Τρικολόρ, όπως ακριβώς το εξήγησε κάποια στιγμή πριν τον τελικό ο Αντουάν Γκριεζμάν.

«Είμαστε σαν την Ατλέτικο και μπορώ να λειτουργήσω τέλεια μέσα σε αυτό. Μπορεί να φαίνεται ότι παίζουμε αμυντικά, αλλά ξέρουμε πότε να αυξομειώσουμε το ρυθμό και να ανεβάσουμε ψηλά το παιχνίδι μας». Η αλήθεια είναι ότι οι Γάλλοι στράφηκαν πρώτα στο ανασταλτικό κομμάτι και ειδικά στον όμιλο δεν έκαναν τίποτα όμορφο. Μόνο που όποτε χρειάστηκε να φορτσάρουν, έδειξαν ότι το έχουν για πλάκα. Πώς ήταν επιλογή τους να κατευνάζουν το ρυθμό, τον οποίο π.χ. κόντρα στην Αργεντινή μπόρεσαν αντιθέτως, να τον... δαιμονοποιήσουν.

Σε εκείνα τα μοναδικά εννέα λεπτά σε όλο το τουρνουά που βρέθηκαν να κυνηγούν το σκορ, έβγαλαν τρομακτική ορμή και το γύρισαν κυριολεκτικά σμπαραλιάζοντας την άμυνα της Αλμπισελέστε. Το ταλέντο σε όλες τις γραμμές του ρόστερ τους είναι ασύλληπτο, από τα κορυφαία όλων των εποχών και σίγουρα ίσως πιο πλήρες ακόμα και από εκείνο του 1998 και του 1984. Ηταν όμως επιλογή του Ντεσάν να μην το ξεδιπλώσει όλο δημιουργικά, αλλά να φυλάξει τα νώτα του.

Από το 1966 που ξεκίνησαν να καταγράφονται μουντιαλικά στατιστικά, καμία άλλη πρωταθλήτρια δεν είχε λιγότερη κατοχή σε τελικό (34,2%). Η Γαλλία συνειδητά άφηνε την μπάλα γενικά. Επιδίωκε το ξεδίπλωμα με τους άπιαστους Πογκμπά, Μπαπέ, Γκριεζμάν. Και στην κόντρα ήταν πανέμορφη. Σε ένα τουρνουά με το 43% των γκολ να έχουν μπει από στημένες φάσεις, η ομάδα αυτή ήξερα τι πρέπει να προσέξει και πότε να ρισκάρει, έστω με το ελάχιστο αυτό ρίσκο που έβγαλε. Ηξερε πως δεν υπήρχε λόγος για ανούσιο θέαμα.

Κάπως έτσι ακόμα και την ώρα που ο Ντεσάν έπαιρνε αγκαλιά το τρόπαιο, δεχόταν σκληρή κριτική για τον τρόπο του, για την τύχη του στον τελικό. Και το σήκωσε με τέσσερα γκολ, όσα είχαν να μπουν από την Βραζιλία του 1970. Εννοείται ότι τον ίδιο δεν τον ενοχλούν οι κακές γλώσσες. Εκείνος έχει την αυτογνωσία: ότι προπονητικά αυτή η κριτική είναι το τίμημα που πλήρωσε για να πάρει αυτά που ήθελε. Και τα έκανε όλα δικά του. Στο κεφάλι του όμως αυτή τη στιγμή, όπως και σε όλη τη Γαλλία, ισχύει πως... τα πάντα έχουν ομορφιά, αλλά δεν την βλέπουν όλοι. Και στην προκειμένη το χρυσό αγαλματάκι που έχουν στην αγκαλιά τους, είναι το πιο υπέροχο δημιούργημα του κόσμου.

Follow me: @jorgekaraman

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

Γιώργος Καραμάνος
Γιώργος Καραμάνος