Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Αναγκαιότητα ή μόδα;

Γιώργος Βαρίνος Γιώργος Βαρίνος
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Αναγκαιότητα ή μόδα;
Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να ετοιμάζονται να πλημμυρίσουν τις εκθέσεις αυτοκινήτου καλό είναι να σκεφτούμε λίγο τα υπέρ και τα κατά τους και καλό είναι να είμαστε λίγο σκεπτικοί, στην -κατά την γνώμη μου- νέα μόδα της αυτοκίνησης.

Είμαστε στο «παρά πέντε» της έκρηξης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Δεκάδες νέα μοντέλα θα συμπληρώσουν τα γνωστά μοντέλα που γνωρίζουμε και θα «απαιτήσουν» το ενδιαφέρον μας και την τελική μας επιλογή, όταν θα έρθει η ώρα αγοράς.

Η άποψή μου είναι, πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μια πανάκριβη μόδα που δύσκολα θα πλησιάσει σε πωλήσεις τα μοντέλα με θερμικούς κινητήρες. Δεν αναφέρομαι στα υβριδικά, που όπως έχει δείξει κυρίως η Toyota, έχουν λόγο ύπαρξης και συναγωνίζονται τα απλά μοντέλα με θερμικούς κινητήρες, κυρίως λόγω του γεγονότος πως... είναι μοντέλα με θερμικούς κινητήρες και απλά έχουν και μια ηλεκτρική διάταξη λίγο ή πολύ υποστηρικτική δίχως την φασαρία της φόρτισης των μπαταριών τους.

Από την άλλη πλευρά, έχουμε τα plug-in μοντέλα, που βρίσκονται ανάμεσα στους δύο κόσμους και παρά το γεγονός πως έχουν θερμικούς κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου, έχουν και ηλεκτρική διάταξη που φορτίζει σε απλές ή ειδικές «πρίζες» και μετατρέπει το αυτοκίνητο σε ηλεκτρικό, πάντα με το «μαξιλάρι» ασφάλειας πως οποιαδήποτε στιγμή βάζουμε καύσιμο σε ένα βενζινάδικο και συνεχίζουμε την διαδρομή μας.

Τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τώρα... έχουν ένα βασικό πρόβλημα. Είναι απλησίαστα. Και αυτό το πρόβλημα -που πολλοί αφελείς λένε πως όσο προχωρεί η τεχνολογία τόσο η τιμή τους θα πέφτει- θα είναι πρόβλημα στο διηνεκές. Κάθε νέο μοντέλο που θα έχει πιο μοντέρνες μπαταρίες, πιο ασφαλείς και με μεγαλύτερη αυτονομία θα κοστίζει πάρα πολύ ακριβά. Για πάντα.

Ναι ίσως σε λίγα χρόνια, να υπάρχουν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που να τα προσφέρουν σε «κανονικές» τιμές, βασικά για να τα ξεφορτωθούν και όχι γιατί αυτή θα είναι η σωστή τιμή τους. Θα πρόκειται για «παλιά» μοντέλα, με παρωχημένης τεχνολογίας μπαταρίες, με σαφώς υποδεέστερες επιδόσεις και μικρότερη αυτονομία από τα μοντέρνα εκείνης της εποχής.

Οι εποχές, θα φέρουν μπαταρίες που σε περίπττωση ατυχήματος δεν θα αναφλέγονται... καθώς όλες οι μπαταρίες των σημερινών οχημάτων αναφλέγονται μόλις τρυπηθούν..., μπαταρίες που αντέχουν πολλές φορτίσεις δίχως να χάνουν την απόδοσή τους και μπαταρίες που θα φορτίζουν σε βενζινάδικα, πάρα πολύ γρήγορα. Όλα αυτά βεβαίως με το αζημίωτο και σε 20 περίπου χρόνια. Μέχρι τότε θα ζήσουμε στιγμές ροκ, με τις εταιρείες να αγκαλιάζουν (ή να μην αγκαλιάζουν) μια τεχνολογία υπέρ κάποιας άλλης, πάντα στο όνομα των μηδενικών ρύπων και τα τμήματα Marketing να σκέφτονται πάντα... πολιτικά ορθούς τρόπους για να φάμε αμάσητη την πιθανότητα αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Τι είπα μόλις τώρα; Μηδενικοί ρύποι.

Αυτός είναι ο λόγος ύπαρξης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όλες οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζονται τρομερά από το αποτύπωμα του CO2 που παράγουν τα αυτοκίνητά τους και απειλούνται με γιγάντια πρόστιμα πολλών δισεκατομμυρίων η κάθε μία. Είναι υποχρεωμένες να δημιουργήσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μηδενικών ρύπων, ώστε ο μέσος όρος των ρύπων που παράγουν να χαμηλώσει ή ιδανικά να πέσει κάτω από το αυστηρό όριο που θέτει η ΕΕ αλλά και άλλοι παγκόσμιοι οργανισμοί.

Μα καλά ρε φίλε θα πείτε... μ@λ@κες είναι όλοι αυτοί στις αυτοκινητοβιομηχανίες που σπρώχνουν την ηλεκτροκίνηση και ήρθες εσύ να τα κάνεις όλα ίσωμα; Φυσικά και δεν είναι. Οι άνθρωποι βρήκαν έναν άμεσο τρόπο να ρίξουν τον μέσο όρο των ρύπων και να γλυτώσουν τα πρόστιμα.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι μια χαρά για συγκεκριμένες διαδρομές. Για αστικά λεωφορεία, για αστική μετακίνηση, για μετακίνηση σε ειδικούς γιγάντιους χώρους, αεροδρόμια, λιμάνια, εμπορικά κέντρα. Ίσως και για συγκεκριμένες μακρινές διαδρομές, όπως για χρήση σε εμπορικά φορτηγά που θα κάνουν κάποια προδιαγεγραμμένη διαδρομή ή ακόμα και για ταξί, αλλά για τα προσωπικά μας αυτοκίνητα είναι ακόμα νωρίς. Και αναφέρομαι φυσικά στο μέσο όρο της Ευρώπης και όχι για την Ελλάδα, που δεν υπάρχουν υποδομές, δεν υπάρχουν γραμμές πολλών Αμπέρ ακόμα και σε νέες σχετικά κατασκευές κ.λπ.

Η νέα δεκαετία που μόλις μπήκε θα ξεκαθαρίσει την κατάσταση. Καλή Χρονιά.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Γιώργος Βαρίνος
Γιώργος Βαρίνος