ΔΕΙΤΕ ΤΑ LIVE

Γιατί δεν οδηγούμε ποτέ με σαγιονάρες ή ξυπόλητοι

Γιατί δεν οδηγούμε ποτέ με σαγιονάρες ή ξυπόλητοι

Γιατί δεν οδηγούμε ποτέ με σαγιονάρες ή ξυπόλητοι

Ο καλοκαιρινός πειρασμός της οδήγησης με σαγιονάρες και σανδάλια είναι μεγάλος, όμως έτσι δεν ελέγχουμε σωστά το αυτοκίνητο και αυξάνονται οι πιθανότητες πρόκλησης ατυχήματος.

Η ευκολία μπορεί να εξελιχθεί μερικές φορές σε επικίνδυνη αμέλεια. Αυτό ισχύει για όσους κυκλοφορούν το καλοκαιράκι με…ευάερες σαγιονάρες και σανδάλια, αλλά δεν μπαίνουν στον κόπο να τα αλλάξουν, όταν καθίσουν στο τιμόνι. Πρόκειται για μία επιλογή, που οδηγεί συχνά απευθείας σε ατυχήματα, όπως επιβεβαιώνει και μία συγκριτική δοκιμή διαφόρων τύπων παπουτσιών κατά την οδήγηση, την οποία πραγματοποίησε η Αυστριακή Λέσχη Αυτοκινήτου, ΟΑΜΤC. Eδώ να πούμε, ότι ο ελληνικός Κ.Ο.Κ. δεν απαγορεύει ρητά τη χρήση τέτοιων υποδημάτων κατά την οδήγηση και αναφέρει γενικά και αόριστα, ότι ο οδηγός πρέπει να έχει τον πλήρη ελευθερία των κινήσεών του για  να μπορεί να ελέγχει το όχημά του. Από εκεί και μετά είναι στη διακριτική ευχέρεια του κάθε αστυνομικού να κρίνει, αλλά και να αποδείξει, ότι οδηγεί κάποιος επικίνδυνα, επειδή φορά σαγιονάρες ή σανδάλια, κάτι εξαιρετικά δύσκολο και νομικά περίπλοκο.

Οι ερευνητές της αυστριακής λέσχης αυτοκινήτου καθόρισαν συγκεκριμένες ασκήσεις ευελιξίας και ακρίβειας με οδηγούς, οι οποίοι φόρεσαν εναλλάξ σαγιονάρες, ψηλοτάκουνα, αθλητικά παπούτσια ή ήταν απλά ξυπόλητοι. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να αποφύγουν με έναν γρήγορο ελιγμό ένα εμπόδιο, να πραγματοποιήσουν ένα ακαριαίο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης και ένα απαλότερο με προοδευτική επιβράδυνση και να παρκάρουν σωστά και σβέλτα με την όπισθεν το όχημά τους. Στην αξιολόγηση ελήφθη υπόψη η υποκειμενική οδηγητική ικανότητα κάθε προσώπου, ενώ αναλύθηκαν και αντικειμενικά στοιχεία από μία συσκευή μέτρησης με αισθητήρες και δυνατότητες βιντεοσκόπησης.

Καμία αίσθηση των πεντάλ με ξυπόλητα πόδια

Τα αποτελέσματα δεν εκπλήσσουν. Σύμφωνα με την ψυχολόγο της αυστριακής λέσχης αυτοκινήτου, Μάριον Ζαϊντενμπέργκερ, «με ανοιχτά και χαλαρά παπούτσια ή ξυπόλυτος, δεν έχεις αίσθηση του πεντάλ, στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να γλιστρήσει το πόδι και να χαθεί ο έλεγχος του οχήματος». Επιπρόσθετα υπάρχει και ο κίνδυνος, να μπερδευτεί το πεντάλ ανάμεσα στο πόδι και στη σαγιονάρα με αντίστοιχα επικίνδυνες παρενέργειες. Ακατάλληλα για οδήγηση είναι και τα ογκώδη παπούτσια με τις πολύ χοντρές σόλες, όπως π.χ. μπότες ορειβασίας ή γυναικεία πλατό, επειδή ούτε εδώ μεταφέρεται η αίσθηση του πεντάλ στο πόδι και δυσκολεύεται εξαιρετικά να βρει ο οδηγός τη σωστή δοσολογία. Σύμφωνα με την ΟΑΜΤC, τα αθλητικά παπούτσια αποτελούν τα ιδανικά υποδήματα για την οδήγηση ενός αυτοκινήτου.

Επικίνδυνες και οι ψηλοτάκουνες γόβες

Κακούς βαθμούς έλαβαν ωστόσο στο πλαίσιο της αξιολόγησης και οι ψηλοτάκουνες γόβες των γυναικών. Όπως αναφέρει η Μάριον Ζαϊντενμπέργκερ, «δεν ήταν δυνατή μία απαλή επιβράδυνση με σωστή δοσολογία των φρένων, καθώς δεν νιώθει η οδηγός την αντίσταση του πεντάλ εξαιτίας των ψηλών τακουνιών και της άκαμπτης στάσης του ποδιού. Στη δοκιμασία του απότομου φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης είχαμε τα χειρότερα αποτελέσματα με ξυπόλυτους οδηγούς και με όσους φορούσαν σαγιονάρες, επειδή και στις δύο περιπτώσεις δεν μπορούσαν να ασκήσουν την απαιτούμενη υψηλή και άμεση πίεση στο πεντάλ του φρένου».

Η λύση είναι ένα δεύτερο ζευγάρι

Η λύση είναι απλή. Όποιος θέλει να κυκλοφορεί το καλοκαίρι χαλαρά με σαγιονάρες και σανδάλια, κάτι απόλυτα κατανοητό και απολύτως διαδεδομένο, θα πρέπει να έχει μέσα στο αυτοκίνητό του ένα δεύτερο ζευγάρι παπούτσια, ειδικά για την οδήγηση. Προσοχή όμως! Τα παπούτσια που δεν φοριούνται, πρέπει να τα αφήνουμε είτε στο πάτωμα από την πλευρά του συνοδηγού ή πίσω είτε στο πορτ-μπαγκάζ και όχι δίπλα στα πόδια μας την ώρα που οδηγούμε, γιατί μπορεί να μπλεχτούν στα πεντάλ και να μας δημιουργήσουν προβλήματα.