Ερντογάν: Θα φτιάξουμε τουρκικό αυτοκίνητο

Γιώργος Βαρίνος
Ερντογάν: Θα φτιάξουμε τουρκικό αυτοκίνητο
Με κάθε επισημότητα, ο Τούρκος Πρόεδρος ανακοίνωσε την κοινοπραξία που θα αναλάβει τη δημιουργία ενός 100% τουρκικού αυτοκινήτου.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Τουρκία προσπαθεί να κατασκευάσει αποκλειστικά δικό της αυτοκίνητο. Το Anadol αποτέλεσε μια πολλά υποσχόμενη προσπάθεια τη δεκαετία του 1960, η οποία ωστόσο δεν κατάφερε να φτάσει ως τις ημέρες μας.

Σήμερα, πολλές ευρωπαϊκές και ιαπωνικές μάρκες έχουν εργοστάσια στην Τουρκία, όμως αμιγώς τουρκικό αυτοκίνητο δεν κατασκευάζεται. Αυτό προτίθεται να το αλλάξει πολύ σύντομα ο «σουλτάνος» Ερντογάν, καθώς σε μια λαμπρή εκδήλωση στο προεδρικό μέγαρο την Πέμπτη 2 Νοεμβρίου 2017 στην Άγκυρα, ανακοίνωσε την κοινοπραξία που θα κατασκευάσει το πρώτο αμιγώς τουρκικό αυτοκίνητο της νέας εποχής. Αυτό, θα λανσαριστεί στην αγορά το 2021.

Τα μέλη της κοινοπραξίας είναι μερικοί από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς ομίλους της γειτονικής χώρας και συγκεκριμένα οι Anadolu Group, BMC, Kıraça Holding, Turkcell and Zorlu Holding. Αυτές, σύμφωνα με τον Ερντογάν, θα έχουν έτοιμο ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο έως το 2019 και δύο χρόνια μετά θα προχωρήσουν στην κατασκευή του.

Παρά τη σοβαρότητα και το μέγεθος όλων των εταιρειών της κοινοπραξίας και το γεγονός ότι στην εκδήλωση της ανακοίνωσης της κατασκευής του τουρκικού αυτοκινήτου παραβρέθηκε σύσσωμη σχεδόν η ηγετική ομάδα της χώρας, οι διθυραμβικές εξαγγελίες του Ερντογάν δεν δείχνουν τόσο συμβατές με την πραγματικότητα.

Η εσωτερική αγορά επιβατικών οχημάτων της Τουρκίας φτάνει σήμερα τις 750.000 μονάδες περίπου, εκ των οποίων μεγάλο μέρος εξ’ αυτών παράγονται στη χώρα. Ωστόσο περίπου το 50% είναι εισαγόμενα. Για να μπορέσει μια βιομηχανία κατασκευής αυτοκινήτων να είναι βιώσιμη, χρειάζεται να παράγει τουλάχιστον 500.000 μονάδες το χρόνο, εκτός και αν πρόκειται για υπερπολυτελή μοντέλα ή supercars, με τεράστιο περιθώριο κέρδους. Ωστόσο η περίπτωση του τουρκικού αυτοκινήτου δεν θα είναι τέτοια και αυτό το δεδομένο είναι το πρώτο «αγκάθι» στις προθέσεις του Ερντογάν.

Μάλλον άγνοια επίσης δείχνουν και οι εξαγγελίες περί έναρξης της παραγωγής το 2021. Όταν κορυφαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων με τεράστια κονδύλια εξέλιξης και υπερσύγχρονα εργοστάσια χρειάζονται περίπου 3-4 χρόνια για να εξελίξουν και να βάλουν σε παραγωγή ένα νέο μοντέλο, το οποίο φυσικά βασίζεται εν πολλοίς σε κάποιο ήδη υπάρχον, ο Ερντογάν φαντασιώνεται ότι εταιρείες εκ των οποίων κάποιες δεν έχουν σχέση με την κατασκευή αυτοκινήτων, θα καταφέρουν να σχεδιάσουν, να εξελίξουν, να δοκιμάσουν και να κατασκευάσουν ένα αυτοκίνητο από το απόλυτο μηδέν, σε μόλις 3 χρόνια.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεδομένα, όλα δείχνουν πως το όραμα του «τουρκικού αυτοκινήτου» υπηρετεί ην πολιτική προσπάθεια αφύπνισης του εθνικού αισθήματος της Γείτονος, παρά μια πολύ καλά υπολογισμένη επιχειρηματική πρακτική. Από την άλλη πλευρά, οι τεράστιες αλλαγές που θα επιφέρει στην βιομηχανία κατασκευής αυτοκινήτων ο εξηλεκτρισμός τους και η ψηφιοποίησή τους, ίσως αποτελούν την καλύτερη στιγμή για έναν καινούριο παίκτη να μπει στην αγορά. Λέτε αυτή να είναι η ώρα των Τούρκων;

Εικόνα: Το Karsan V1, μια βραβευμένη τουρκική πρόταση για το πολυμορφικό «ταξί του μέλλοντος», που διαγωνίστηκε απέναντι σε Ford και Nissan, το 2011.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!