Raptor, ο νέος Power Ranger της Ford!

Οδηγούμε στο Μαρόκο

Raptor, ο νέος Power Ranger της Ford!

Raptor, ο νέος Power Ranger της Ford!

Το νέο «κτήνος» της Ford Performance αισθάνεται στο φυσικό του περιβάλλον μέσα στην άμμο, τις πέτρες και το χώμα, όπως διαπιστώσαμε και από πρώτο χέρι στην έρημο του Μαρόκου.

Πριν από δέκα χρόνια η Ford παρουσίασε το πρώτο μοντέλο της με το όνομα Raptor, που δεν ήταν άλλο από το F-150. Εξελίχθηκε με «αμερικάνικη» λογική, πληθωρικό σε διαστάσεις και ανανεώθηκε το 2017, διατηρώντας όμως την ίδια φιλοσοφία και το ίδιο όνομα. Μέχρι σήμερα, η Ford δεν είχε παρουσιάσει άλλο Raptor μοντέλο, όμως το έκανε τώρα με το Ranger, το γνωστό Pick-Up που «σπάει ταμεία» στην Ευρώπη. Η Ford, γνωρίζοντας τις διαφορές ανάμεσα στην αγορά των ΗΠΑ και της Ευρώπης, απέφυγε τις υπερβολές, σε επίπεδο διαστάσεων και ύφους, ωστόσο προίκισε το νέο Pick-Up της με όλα εκείνα τα στοιχεία, που κάνουν τη διαφορά. 

To Ranger Raptor είναι φαρδύτερο, ψηλότερο και ελαφρώς μακρύτερο από ένα Ranger Wildtrack, με τις κύριες σχεδιαστικές διαφορές να εντοπίζονται στη μάσκα, τους προφυλακτήρες και τα πλαϊνά σκαλοπάτια. Οι τροχοί με τα All Terrain ελαστικά που εξέλιξε η BF Goodrich αποκλειστικά για το Ranger Raptor είναι τεράστιοι και «ψαρωτικοί» ενώ η απόσταση από το έδαφος είναι... 283 χιλιοστά, στοιχεία που συμβάλλουν στην ολοκλήρωση της σκληροπυρηνικής εικόνας του. Η εξέλιξη του Ranger Raptor έγινε από τη Ford Performance, μαζί με τη Ford Αυστραλίας και –όπως διαπιστώσαμε- δεν αφέθηκε τίποτα στην τύχη του. Το ήδη πολύ ικανό Ranger πήρε τα απαραίτητα «αναβολικά» για να αντέξει το φορτίο του ονόματος Raptor και το αποτέλεσμα είναι πραγματικά εκπληκτικό. 

Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει στην ευρωπαϊκή αγορά κάποια αντίστοιχη πρόταση, γεγονός που καθιστά το Ranger Raptor μοναδικό στο είδος του. Συνολικά, μοιάζει με ένα ειδικά εξελιγμένο αγωνιστικό μοντέλο για εκτός δρόμου χρήση, αν και εντελώς εργοστασιακό! Το πλαίσιο ενισχύθηκε από χάλυβα υψηλής αντοχής, ώστε να υπάρχουν γερές βάσεις και να στηθεί πάνω τους ένα εξελιγμένο όχημα, ικανό να κινηθεί σε κάθε είδους έδαφος. Η ανάρτηση για παράδειγμα έχει αλλάξει εντελώς δομή. Τα φύλλα σούστας πίσω έδωσαν τη θέση τους σε ελατήρια και υπάρχει σύνδεσμος τύπου Watt για τη μείωση των ταλαντώσεων. 

Τα αμορτισέρ ανέλαβε να τα κατασκευάσει η Fox, έχουν διάμετρο 63,5 χιλιοστά και χαρακτηρίζονται από το σύστημα PSD (Position Sensitive Damping), που αναγνωρίζει τη μορφολογία του εδάφους και προσαρμόζει τη διαδρομή τους με αποτέλεσμα να «σιδερώνουν» τις ανωμαλίες. Περιττό να αναφέρουμε ότι το σύστημα λειτουργεί εξαιρετικά, καθώς στο Μαρόκο οδηγούσαμε με υψηλή ταχύτητα σε δρόμους με μεγάλες πέτρες, χωρίς να ενοχληθούμε ποτέ. Και μιλάμε για συνθήκες, όπου άλλα μοντέλα θα μας έδιναν την αίσθηση ότι καταρρέουν, ενώ την ίδια ώρα το Ranger Raptor κινούταν με χαρακτηριστική άνεση και χωρίς τον παραμικρό τριγμό από το πλαίσιο ή την καμπίνα! Συγκριτικά με το Wildtrack, το Raptor έχει 32% μεγαλύτερη διαδρομή ανάρτησης στον εμπρός άξονα και 18% στον πίσω. Η απόσταση από το έδαφος έχει αυξηθεί κατά 51 χιλιοστά, φτάνοντας στα 283 χιλιοστά, όπως προείπαμε και οι γωνίες προσέγγισης, ράμπας και διαφυγής είναι στις 32,5, 25 και 27 μοίρες αντίστοιχα, τιμές απλώς κορυφαίες! 

Το αποτέλεσμα; Όσα εμπόδια και αν περάσαμε, δεν είχαμε ποτέ κάποια επαφή του αμαξώματος με το έδαφος, αλλά ακόμη και σε μία τέτοια περίπτωση, θα ήμασταν απολύτως θωρακισμένοι, καθώς έχουν τοποθετηθεί προστατευτικά με ατσάλι πάχους 2,3 χιλιοστών και ειδικές ενισχύσεις στα ευαίσθητα σημεία όπως το σασμάν και ο κινητήρας. Πέρα από το κορυφαίο hardware η Ford Performance έκανε τα μαγικά της και στο software του αυτοκινήτου. Υπάρχουν έξι προγράμματα οδήγησης, που παραμετροποιούν τη λειτουργία του κινητήρα, του κιβωτίου ταχυτήτων, της απόκρισης στο γκάζι και πολλά άλλα, με βάση τις συνθήκες. Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Baja και Rock είναι τα ονόματά τους και όλα είναι εύκολο να ξεχωρίσουμε το τι κάνουν, εκτός του Baja. Αυτό το πρόγραμμα οδήγησης λοιπόν μπορεί να ερμηνευτεί και σαν μια off road εκδοχή του περίφημου Drift Mode που συναντούσαμε στο Focus RS. Το χρησιμοποιεί ο οδηγός για να... διασκεδάσει εκτός δρόμου, σε πατημένη άμμο, χώμα κλπ και ενδείκνυται για οδήγηση με υψηλή ταχύτητα και παιχνίδι με μεταφορές βάρους, όπως στο γνωστό αγώνα Baja Desert Rally! Σημείο-κλειδί είναι και η έξυπνη λειτουργία του Traction Control και του ESP, τα οποία δεν απενεργοποιούνται πλήρως, αλλά «χαλαρώνουν» προκαλώντας ένα μόνιμο χαμόγελο στο πρόσωπο του οδηγού, όπως είχαμε την τύχη να διαπιστώσαμε και εμείς προσωπικά! 

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης στο Μαρόκο είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το Ranger Raptor σε ακραίες συνθήκες. Η Ford είχε σχεδιάσει πολύ δύσκολες διαδρομές μέσα από αμμόλοφους και... κατσάβραχα, κάτι που αποδεικνύει, πόσο πιστεύει το δημιούργημά της. Περάσαμε από παντού «αέρας» και μάλιστα μας έλεγαν συνεχώς μέσω της ενδοεπικοινωνίας να μην κόβουμε και να μην κατεβάζουμε ρυθμό, ακόμη και σε σημεία με τεράστιες πέτρες και επικίνδυνα για το αυτοκίνητο εμπόδια. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό,  ότι τελειώσαμε τη διαδρομή όχι μόνο χωρίς καμία ζημιά στο Raptor, αλλά και χωρίς να υπάρχει κάποιο απειροελάχιστο σημάδι κόπωσης επάνω του! Εννοείται ότι και τα ελαστικά έπαιξαν μεγάλο ρόλο σε αυτό με την αντοχή τους και τον ειδικό σχεδιασμό τους, που φρόντισαν για την ανάδειξη των εκτός δρόμου δυνατοτήτων του Power Ranger της Ford. Στα... βασικά, σημειώστε ότι υπάρχει η δυνατότητα επιλογής πίσω κίνησης, τετρακίνησης και τετρακίνησης με υποπολλαπλασιασμό των σχέσεων. To δυναμικό Pick-Up μπορεί να τσαλαβουτήσει χωρίς πρόβλημα σε νερά βάθους έως 850 χιλιοστών, ενώ το πίσω διαφορικό είναι μπλοκέ, με τον έλεγχό του να γίνεται μέσω ενός μπουτόν στην κεντρική κονσόλα. 

Ο κινητήρας του Ranger Raptor είναι ένας σύγχρονος πετρελαίου, της οικογένειας EcoBlue. Έχει κυβισμό 2.0 λίτρων, απόδοση 213 ίππων και 500 Nm ροπής, χάρη στη βοήθεια από δύο τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας. Συνδυάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο δέκα σχέσεων, το ίδιο με αυτό που συναντάμε στο F-150 Raptor αλλά και στη Mustang, με διαφορετική κλιμάκωση για να ταιριάξει στο μοτέρ των 2.0 λίτρων και για να λειτουργεί άψογα σε όλες τις συνθήκες. Το σασμάν είναι αρκετά «έξυπνο» για να παραλείπει κάποιες σχέσεις, αν αυτό είναι απαραίτητο. Για παράδειγμα, μπορεί να περάσει κατευθείαν στην έκτη σχέση, από την όγδοη, χωρίς να επιλέξει την έβδομη σε ένα κατέβασμα και διατηρεί την ίδια τεχνική και στο ανέβασμα των σχέσεων, αν χρειαστεί. Οι αριθμοί που ανακοινώνει η Ford για τη μέση κατανάλωση είναι 8,9 λίτρα πετρελαίου για κάθε 100 χλμ σε μικτό κύκλο, 233 γραμμάρια εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά χλμ, επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 10,5 δευτερόλεπτα και τελική ταχύτητα 170 χλμ./ώρα. 

Η αλήθεια είναι ότι κοιτάζοντας το Ranger Raptor πριν το οδηγήσεις, περιμένεις ότι εκτός δρόμου θα είναι «θαυματουργό», αφού σε προϊδεάζει το παρουσιαστικό του. Ακόμη εντυπωσιακότερη αποδεικνύεται ωστόσο τελικά η ασφάλτινη συμπεριφορά του. Η ίδια ανάρτηση που προσφέρει εντυπωσιακή άνεση εκτός δρόμου, καταφέρνει να ελέγξει υποδειγματικά τα 2.510 κιλά του αυτοκινήτου και στρίβοντας στην άσφαλτο δεν πιστεύεις, ότι οδηγείς ένα όχημα με 283 χιλιοστά απόσταση από το έδαφος. Το ίδιο καλή συμπεριφορά έχουν και τα ελαστικά της BF Goodrich, που δεν βουίζουν στην άσφαλτο ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες παρά τα μεγάλα τακούνια τους, οπότε στην καμπίνα επιβατών επικρατεί μία ηρεμία επιπέδου μοντέλου υψηλού τουρισμού.

Ακόμα και στους κακοφτιαγμένους δρόμους του Μαρόκου, νομίζεις ότι οδηγείς ένα μεγάλο SUV και οι ταλαντώσεις που προέρχονται από την άδεια καρότσα σε αρκετά Pick-Up, εδώ παραμένουν αμελητέες. Το τιμόνι του Ford Ranger Raptor παρέχει την απαιτούμενη πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού, αλλά και ακρίβεια. Σε συνδυασμό μάλιστα με το πρόγραμμα Sport, που δίνει σωστή απόκριση στο γκάζι και ρυθμίζει ανάλογα τη λειτουργία του σασμάν, μπορείς να κινηθείς σβέλτα σε κάθε είδους διαδρομές, χωρίς να νιώσεις ότι βγαίνει το αυτοκίνητο κάποια στιγμή έξω από τα νερά του. Επίσης τα φρένα του Ranger Raptor είναι αναβαθμισμένα με αεριζόμενους δίσκους 332 χιλιοστών εμπρός-πίσω, διπίστονες δαγκάνες εμπρός και μονοπίστονες πίσω. Θυμίζουμε ότι τα υπόλοιπα Ranger έχουν ταμπούρα στον πίσω άξονα. 

Διαφορές υπάρχουν και στο εσωτερικό. Νέο είναι το τιμόνι από τη Ford Performance με μια κόκκινη λωρίδα να σημαδεύει την ευθεία, υπάρχει επένδυση δέρματος με μπλε ραφές στο πάνω μέρος του ταμπλό, νέα καθίσματα τύπου μπάκετ με δέρμα αλκαντάρα ώστε να μην γλιστράνε στις εκτός δρόμου «υπερβολές», ανασχεδιασμένο καντράν και πολλά ακόμη, που  υπογραμμίζουν, ότι αυτό το Ranger είναι διαφορετικό. Το σύστημα πολυμέσων Ford SYNC3 είναι εδώ με όλες τις σύγχρονες επιλογές συνδεσιμότητας και ο εξοπλισμός είναι κάτι παραπάνω από πλήρης. Διζωνικός αυτόματος κλιματισμός, ηλεκτρικά καθίσματα εμπρός, σύστημα προειδοποίησης παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας, σύστημα προειδοποίησης εμπρόσθιας σύγκρουσης, Cruise Control και άλλα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας περιλαμβάνονται στο βασικό εξοπλισμό. 

Το νέο Ford Ranger Raptor στοιχίζει στη χώρα μας 55.802€ και με αυτά τα χρήματα, δεν αγοράζεις απλά ένα... αγροτικό. Αντίθετα, πρόκειται για ένα μηχάνημα οδηγικής απόλαυσης τόσο εντός, όσο και εκτός δρόμου και πρακτικά, δεν γνωρίζει τι πάει να πει «όριο» όταν μιλάμε για δυνατότητες εκτός ασφάλτου. Την ίδια ώρα θα σε ταξιδέψει με άνεση στον αυτοκινητόδρομο και με τέτοια ησυχία και ασφάλεια που θα τις ζήλευε ακόμη και ένα premium SUV. Δεν μιλάμε δηλαδή για ένα ακόμη Pick-Up, καθώς το Ford Ranger Raptor παίζει σε μια νέα, αποκλειστικά δική του κατηγορία με κανέναν άλλο ανταγωνιστή στην Ευρώπη, προς το παρόν τουλάχιστον. Αν σας αρέσουν τελικά τα Pick-Up σαν αυτοκίνητα, λόγω των δυνατοτήτων τους και της φιλοσοφίας τους, τότε αποκλείεται να μην πάρει το θηριάκι της Ford μία ξεχωριστή θέση στην καρδιά μας. Όπως δηλαδή συνέβη και με εμάς!