Στο απόγειο της ωριμότητας η BMW R 1250GS

Γιώργος Βαρίνος
Στο απόγειο της ωριμότητας η BMW R 1250GS
Δοκιμάζουμε τη νέα dual sport R1250 GS, τη ναυαρχίδα της BMW στην κατηγορία αυτή, η οποία έρχεται βελτιωμένη στα σημεία και κερδίζει τις εντυπώσεις μας.

Σε δύο χρόνια η BMW θα γιορτάσει τον πρώτο αιώνα της μοτοσικλετιστικής της ιστορίας. Το 1921 η Βαυαρική εταιρία ξεκίνησε να παράγει ένα κινητήρα ο οποίος προοριζόταν κυρίως για φορητή χρήση σε εργοστάσια. Οι πολύ κόμπακτ διαστάσεις του όμως, τον έκαναν έναν ιδιαίτερα επιθυμητό κινητήρα και σε μερικούς από τους πρωτόλειους κατασκευαστές μοτοσικλετών. Επρόκειτο για έναν επίπεδο δικύλινδρο κινητήρα ο οποίος τοποθετούνταν εγκάρσια στις πρώτες αυτές μοτοσικλέτες. Δύο χρόνια αργότερα, η BMW παρουσιάζει τη δική της μοτοσικλέτα, την R32, με αρκετές καινοτομίες για την εποχή και με αυξημένη αξιοπιστία για την εποχή, φυσικά με δικύλινδρο επίπεδο κινητήρα, τον γνωστό μας «μπόξερ», τοποθετημένο όμως αυτή τη φορά κάθετα στον άξονα της μοτοσικλέτας.
Ο κινητήρας μπόξερ πρόκειται ίσως για μία από τις πιο μακρόχρονες μηχανολογικές εμμονές στην ιστορία της μοτοσικλέτας, δημιουργώντας παράλληλα και μία από τις πιο αναγνωρίσιμες δίτροχες σιλουέτες. Και παρόλο που δεν κατάφερε να κάνει τους κατασκευαστές της να κερδίσουν τον 2ο μεγάλο πόλεμο, εντούτοις ο ίδιος κέρδισε επάξια τις δικές του μάχες, τόσο όσον αφορά στη μακραίωνη ιστορία του, όσο και στη μοναδικότητά του. Η BMW είναι μια εταιρία που έχει ταυτίσει το όνομά της, πέρα από την αξιοπιστία, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, αποτεινόμενη σίγουρα και σε ιδιαίτερους αναβάτες. Οι αλλαγές στη γκάμα και στη φιλοσοφία της δεν είναι συχνές, έτσι, όταν το 1980 παρουσίασε την πρώτη της εντούρο πρόταση, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που ξαφνιάστηκαν και σίγουρα όλοι προσπαθούσαμε να αποδεχθούμε το παράξενο και μάλλον δυσκίνητο εκείνο φρούτο με τους δύο κυλίνδρους που εξείχαν προκλητικά εκατέρωθεν. Η σειρά GS είχε μόλις γεννηθεί με την ονομασία R 80GS. Στα επόμενα 40 χρόνια αδιάλειπτης προόδου και συνεχούς παρουσίας, η σειρά GS μεταμορφώθηκε από την πρώτη προσπάθεια μιας μοτοσικλέτας με αναιμικά χαρακτηριστικά που ήταν χτισμένη γύρω από έναν κυριολεκτικά δεσπόζοντα κινητήρα, στην R 1250GS του σήμερα η οποία είναι μια υπερσύγχρονη μοτοσικλέτα, χωρίς καμία από τις αδυναμίες του παρελθόντος αλλά με όλη τη δύναμη του χαρακτήρα της. Μπορείς να το πεις και μια τρομερά διαχρονική επιτυχία τόσο του σχεδιαστικού όσο και του τμήματος μάρκετινγκ.
Η πρώτη αίσθηση όταν βρεθείς απέναντι από την R 1250GS είναι ότι θέλεις να την καβαλήσεις! Γοητευτική, στιβαρή, επιθετική και υπερμεγέθης, που ταυτόχρονα όμως ξέρει πολύ καλά να κρύβει τον όγκο της. Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι ενώ διαθέτει πολλά από τα χαρακτηριστικά που την ταυτοποιούν αμέσως ως μία GS, εντούτοις καταφέρνει να δείχνει πολύ φρέσκια και σύγχρονη. Ειδικότερα με το κοστούμι «Style HP», όπως αυτό στη μοτοσικλέτα της δοκιμής μας, το οποίο όμως ανήκει στον έξτρα εξοπλισμό και χρεώνεται επιπλέον 900 ευρώ! Σε σχέση με την προκάτοχό της, την 1200, εκτός από το προφανές, δηλαδή την αύξηση του κυβισμού, η 1250 είναι βελτιωμένη και στα σημεία.
Το πρώτο πράγμα που δεσπόζει μόλις την καβαλήσεις είναι η μεγάλη οθόνη TFT, η οποία ανήκει τώρα στον στάνταρ εξοπλισμό. Η ευμεγέθης οθόνη λειτουργεί ως ο κύριος κόμβος ελέγχου για τα πάντα στη μοτοσικλέτα, αλλά ενώ είναι πολύ σαφής και εύκολη στην ανάγνωση, μερικές βασικές λειτουργίες, όπως για παράδειγμα η επαναφορά του μετρητή ταξιδιού, θα χρειαστούν παραπάνω σπουδή από αυτό που θα έπρεπε να είναι απλά «προφανές».
Η πιο σημαντική αλλαγή όμως, όπως προαναφέραμε ήδη, κρύβεται στην καρδιά της τελευταίας GS 1250, στον κινητήρα της. Παρόλο που από το όνομά της φαίνεται μία αύξηση στον κυβισμό κατά 50 κ.εκ., η αλήθεια είναι ότι ο κυβισμός της αυξήθηκε κατά 84 κ.εκ. περισσότερα από το 1200, φτάνοντας τώρα στα 1254 κ.εκ. Για όσους ενδιαφέρονται για τους αριθμούς, αυτό μεταφράζεται σε 7% αύξηση της μέγιστης ιπποδύναμης στις ίδιες στροφές. Ωστόσο, η μεγάλη αλλαγή είναι η αύξηση της μέγιστης ροπής κατά 14% που είναι πραγματικά σημαντική διαφορά. Το μυστικό όπλο του νέου κινητήρα κρύβεται στην κυλινδροκεφαλή και είναι ο μηχανισμός ShiftCam. Το ShiftCam είναι σχετικά απλό και εντυπωσιακά πρωτοποριακό. Το έκκεντρο εισαγωγής έχει δύο ομάδες λοβών εκκεντροφόρου οι οποίοι εναλλάσσονται μηχανικά ανάλογα με το φορτίο του κινητήρα. Στις χαμηλές στροφές το πρώτο σετ προσφέρει ομαλότερη απόκριση του γκαζιού, ενώ μετά τις 5.000 σ.α.λ. ή όταν ο κινητήρας βρεθεί σε κατάσταση πλήρους φορτίου, το σύστημα διαφοροποιεί το άνοιγμα των βαλβίδων εισαγωγής για να βελτιώσει την καύση και την ισχύ του. Το καινοτόμο ShiftCam πρόκειται για ρύθμιση διπλού χρονισμού και όχι για χρονισμό μεταβλητών εκκέντρων. Μάλιστα, σύμφωνα με την BMW η εκτιμώμενη κατανάλωση καυσίμων έχει βελτιωθεί κατά έξι τοις εκατό.
Για το πλαίσιο δεν υπάρχει κάποιο σχόλιο, καθώς αφενός δεν έχουν υπάρξει αλλαγές από την προκάτοχο της 1250 και αφετέρου γιατί...

Διαβάστε ολόκληρη την δοκιμή εδώ!

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!