Εξι επικίνδυνα λάθη με τη ζώνη ασφαλείας

Πέτρος Πιτσίνης
Εξι επικίνδυνα λάθη με τη ζώνη ασφαλείας
Ακόμη και οι πιο εξελιγμένες ζώνες ασφαλείας κάνουν μισή δουλειά, αν δεν εφαρμόζουν σωστά πάνω στο σώμα μας και δεν έχουν ρυθμιστεί ανάλογα με τον σωματότυπό μας.
Eκατοντάδες χιλιάδες ζωές έχουν σωθεί σε τροχαία ατυχήματα από τις ζώνες ασφαλείας τις τελευταίες δεκαετίες. Ωστόσο πίσω από το χαρακτηριστικό ‘’κλικ’’ του κουμπώματος της ζώνης κρύβονται κάποια μυστικά, που πρέπει να γνωρίζουμε, ώστε να μας προστατεύουν τα συγκεκριμένα συστήματα αποτελεσματικά. Η διαδρομή Η ζώνη πρέπει να περνά πάνω από την ωμοπλάτη και το στέρνο και να μην ακουμπά στον λαιμό. Επίσης εγκληματικό είναι να την περνάμε κάτω από τη μασχάλη, επειδή μας ενοχλεί. Όταν χρησιμοποιούν λοιπόν το ίδιο όχημα διαφορετικοί οδηγοί, θα πρέπει να ρυθμίζουν τη διαδρομή της ζώνης ασφαλείας σύμφωνα με το ύψος τους, όπως δηλαδή συμβαίνει και με τους καθρέπτες και τα καθίσματα του αυτοκινήτου. Η εφαρμογή Η ζώνη ασφαλείας πρέπει να εφαρμόζει σωστά στο σώμα και να μην είναι υπερβολικά χαλαρή. Γιαυτό και πριν καθίσουμε στη θέση μας, οφείλουμε να έχουμε βγάλει τα βαριά ρούχα, όπως μπουφάν, παλτά, κλπ. Ετσι θα μας συγκρατήσει αποτελεσματικά η ζώνη σε περίπτωση ατυχήματος και δεν θα γλιστρήσει το σώμα μας μέσα από τα χοντρά ρούχα. Τα σκληρά αντικείμενα Δεν επιτρέπεται να περνά η ζώνη πάνω από σκληρά αντικείμενα, όπως κινητά τηλέφωνα ή κλειδιά. Οι εντατήρες αυξάνουν πολύ την πίεση της ζώνης στο σώμα, ώστε να μην εκτοξευθεί προς τα εμπρός σε μία σύγκρουση και ένα σκληρό αντικείμενο μπορεί να προκαλέσει τραυματισμούς. Το όλον σύστημα Mην επαναπαύεστε στους αερόσακους, γιατί έχουν σχεδιαστεί ώστε να λειτουργούν σαν ένα ενιαίο σύστημα συγκράτησης του σώματος μαζί με τις ζώνες ασφαλείας και τους προεντατήρες τους. Αν δεν φοράμε ωστόσο ζώνη ασφαλείας, μπορεί να γυρίσει ο αερόσακος σε μπούμερανγκ και να μας τραυματίσει, αντί να μας προστατεύσει, γιατί το σώμα μας χτυπά με ανεξέλεγκτη κλίση πάνω σε αυτόν. Ας μην ξεχνάμε εξάλλου, ότι οι αερόσακοι δεν ανοίγουν, αν συγκρουστούμε σε χαμηλές ταχύτητες έως περίπου 30 χλμ./ώρα, οπότε κινδυνεύουμε να τραυματιστούμε χωρίς τη ζώνη ασφαλείας, ακόμη και σοβαρά μάλιστα. Παντού και πάντα Πολλοί επιβάτες αποφεύγουν να φορέσουν ζώνη ασφαλείας, όταν κάθονται πίσω, επειδή τη θεωρούν περιττή. Πρόκειται για μία μεγάλη παρεξήγηση, όπως αποδεικνύεται και από τις αναλύσεις πολλών τροχαίων ατυχημάτων, στα οποία έχουν εκτοξευθεί οι πίσω επιβάτες εμπρός και έχουν τραυματιστεί οι ίδιοι πολύ σοβαρά ή έχουν χτυπήσει τον οδηγό και τον συνοδηγό. Συνηθισμένο είναι και το φαινόμενο, να αποφεύγουμε τις ζώνες σε σύντομες διαδρομές, λες και μπορούμε να προβλέψουμε, ότι δεν πρόκειται να μας συμβεί κάτι. Οι στατιστικές λένε πάντως ακριβώς το αντίθετο, ότι δηλαδή τα περισσότερα ατυχήματα καταγράφονται σε συνεχώς επαναλαμβανόμενες, καθημερινές, μικρές διαδρομές, όπως π.χ. από το σπίτι στη δουλειά, στα ψώνια ή μεταφέροντας το παιδί στο σχολείο. Ειδικά συστήματα Δεν χρησιμοποιούμε τις ζώνες ασφαλείας του αυτοκινήτου στα μικρά παιδιά, επειδή έχουν σχεδιαστεί ώστε να συγκρατούν σώματα ατόμων από 1.50 μ. και πάνω. Για τα παιδιά προβλέπονται ειδικά καθισματάκια ανάλογα με την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους, τα οποία πρέπει να πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο. Και εδώ πάντως οφείλουμε να τηρούμε με ακρίβεια τις οδηγίες χρήσης του κατασκευαστή για τη σωστή τοποθέτηση των παιδικών καθισμάτων μέσα στο αυτοκίνητο.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!