50 χρόνια McLaren στη Formula1

ΟΛΑ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΟΝΑΚΟ ΤΟ 1966

50 χρόνια McLaren στη Formula1

50 χρόνια McLaren στη Formula1

Η Formula1 πάει στο Μονακό και από εκεί ξεκίνησε το 1966 το... ταξίδι της McLaren στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Δείτε τα πιο σημαντικά στατιστικά της ομάδας του Γουόκινγκ.

Στο Μονακό και στο Μόντε Κάρλο συνεχίζεται αυτή την εβδομάδα η δράση της Formula1 και το εν λόγω Γκραν Πρι έχει ξεχωριστή σημασία για τη McLaren. Η ομάδα του Γουόκινγκ συμπλήρωσε 50 χρόνια στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, αφού από το Μονακό το 1966 ξεκίνησε το... ταξίδι της σε αυτή για να εξελιχθεί σε μία από τις πιο ιστορικές ομάδες του σπορ. Παρακάτω, λοιπόν, μπορείτε να δείτε τα πιο σημαντικά στατιστικά των Βρετανών στην F1 μαζί με ενδιαφέροντα στοιχεία που έχουν σημαδέψει τη μέχρι σήμερα πορεία της.

Γκραν Πρι Μονακό 1966: Το ντεμπούτο

Το ημερολόγιο έγραφε 22 Μαΐου 1966, όταν ο Μπρους ΜακΛάρεν μπήκε με το μονοθέσιο της δικής του ομάδας, την οποία ίδρυσε δύο χρόνια νωρίτερα, στο παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula1. Αυτό... φορούσε τον κινητήρα Μ2Β της Ford, όμως το ντεμπούτο στο Μονακό διήρκεσε μόλις 9 γύρους, αφού στη συνέχεια εγκατέλειψε λόγω διαρροής καυσίμου.

Γκραν Πρι Βελγίου 1968: Η παρθενική νίκη

Οι δύο πρώτες χρονιές έκρυβαν αρκετά προβλήματα, ωστόσο δεν άργησαν να έρθουν το παρθενικό πόντιουμ και η παρθενική νίκη. Στο Γκραν Πρι της Ισπανίας το 1968 ο Νεοζηλανδός Ντένι Χούλμε σημείωσε την πρώτη παρουσία της McLaren στο βάθρο. Την ίδια χρονιά ήρθε και η πρώτη νίκη, αφού ο Μπρους ΜακΛάρεν έγινε ο δεύτερος πιλότος στην ιστορία που κερδίζει Γκραν Πρι (ήταν στο Βέλγιο) με μονοθέσιο της δικής του ομάδας (πρώτος ήταν ο Τζακ Μπράμπχαμ).

Χαμηλότερη θέση εκκίνησης σε νίκη: 22η

Στο Λονγκ Μπιτς το 1983 ο Τζον Γουάτσον εκκίνησε 22ος, αλλά πανηγύρισε τη νίκη επί αμερικανικούς εδάφους, κάτι που παραμένει το ρεκόρ νίκης με εκκίνηση από τη χαμηλότερη θέση στην ιστορία του σπορ. Στον ίδιο αγώνα ο τότε ομόσταυλός του Νίκι Λάουντα είδε τα κόκκινα φώτα να σβήνουν 23ος και την καρό σημαία δεύτερος σε μία εξαιρετική μέρα για τη McLaren.

Συνολικές νίκες: 182

Μέχρι σήμερα οι Βρετανοί έχουν μετρήσει 182 νίκες στην F1, εκ των οποίων οι 47 συνοδεύτηκαν με τερματισμό «1-2». Επίσης, τα μονοθέσιά τους έχουν οδηγήσει την κούρσα για 322 αγώνες με τη Ferrari να είναι η μοναδική που βρίσκεται μπροστά τους σε αμφότερες τις λίστες. Ωστόσο, η τελευταία νίκη της McLaren χρονολογείται στη Βραζιλία το 2012, όταν επικράτησε ο Τζένσον Μπάτον.

Περισσότερες νίκες: Άιρτον Σένα

19 διαφορετικοί πιλότοι έχουν ανέβει στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου για λογαριασμό της McLaren, με τον Άιρτον Σένα να έχει τα ηνία με τις 35 νίκες από τις 41 της καριέρας του να είναι με την βρετανική ομάδα. Μάλιστα, το 31% των νικών του Βραζιλιάνου με τη McLaren επιτεύχθηκαν σε δύο τοποθεσίες, στο Μόντε Κάρλο και στο Σπα. Δεύτερος στη λίστα είναι ο Αλέν Προστ με 30 νίκες και τρίτος ακολουθεί ο Λιούις Χάμιλτον με 21.

Πιο πετυχημένο μονοθέσιο: MP4/4

 

Η MP4/4 ήταν το μονοθέσιο που έφερε τον πρώτο τίτλο της McLaren στη συνεργασία με τη Honda το 1988. Τότε τα στατιστικά ήταν εκπληκτικά με 15 νίκες, εκ των οποίων οι 11 ήταν σερί (ρεκόρ συνεχόμενων νικών που παραμένει μέχρι σήμερα), 10 τερματισμούς «1-2», 15 pole position και 10 ταχύτερους γύρους. Γι' αυτό και θεωρήθηκε το πιο πετυχημένο... όπλο της ομάδας του Γουόκινγκ.

Τίτλοι οδηγών: 12

Τους 12 τίτλους στους οδηγούς έχει φτάσει στην έως σήμερα ιστορία της η McLaren με πιο πετυχημένους οδηγούς τους Αλέν Προστ και Άιρτον Σένα, που έχουν από 3. Επίσης, παγκόσμιοι πρωταθλητές έχουν αναδειχτεί με τα μονοθέσιά της και οι Μίκα Χάκινεν (2), Έμερσον Φιτιπάλντι (1), Τζέιμς Χαντ (1), Νίκι Λάουντα (1), Λιούις Χάμιλτον (1).

Τίτλοι κατασκευαστών: 8

Μείον 4 η McLaren στους τίτλους που έχει κατακτήσει στους κατασκευαστές. Ο πρώτος ήταν το 1974 σε μία χρονιά που η ομάδα του Γουόκινγκ χρησιμοποίησε πέντε οδηγούς, τον τότε παγκόσμιο πρωταθλητή Έμερσον Φιτιπάλντι και τους Ντένι Χούλμε, Μάικ Χέιλγουντ, Ντέιβιντ Χομπς, Γιόχεν Μας. Τελευταίο πρωτάθλημα των Βρετανών ήταν το 1998, χρονιά που πανηγύρισε το πρώτο του ο Μίκα Χάκινεν.

Νεότερος σε ηλικίας παγκόσμιος πρωταθλητής: Λιούις Χάμιλτον

 

Στην παρθενική του σεζόν στη Formula1 το 2007 ο Λιούις Χάμιλτον έδειξε από νωρίς τα... δόντια του και... χτύπησε τίτλο, τον οποίο κατέκτησε την αμέσως επόμενη χρονιά με διαφορά μόλις ενός βαθμού από τον δεύτερο Φελίπε Μάσα, με τη σεζόν να ολοκληρώνεται με αγώνα-θρίλερ στο φινάλε της σεζόν στη Βραζιλία. Έτσι, ο Βρετανός έγινε ο νεότερος σε ηλικία παγκόσμιος πρωταθλητής της McLaren σε ηλικία 23 ετών και 300 ημερών, ενώ το προηγούμενο ρεκόρ κατείχε ο Έμερσον Φιτιπάλντι, που πανηγύρισε τίτλο όντας 2 χρόνια και 2 ημέρες μεγαλύτερος από τον Χάμιλτον.

Πιλότοι που έχουν εκκινήσει έναν αγώνα: 45

Τους 45 φτάνει ο αριθμός των πιλότων που έχουν εκκινήσει έστω έναν αγώνα με μονοθέσιο της McLaren, οι οποίοι είναι από 16 διαφορετικές εθνικότητες, με τους Βρετανούς να κυριαρχούν με 14 οδηγούς. Όμως, ο Πάτρικ Τάμπαϊ είναι ο μοναδικός με τις περισσότερες εκκινήσεις χωρίς να έχει κερδίσει ούτε έναν αγώνα (28). Επίσης, ο Γάλλος είναι ο ένας από του δέκα οδηγούς που έχουν τρέξει τόσο με τη βρετανική ομάδα, όσο και με την «αιώνια» αντίπαλο Ferrari. Οι άλλοι εννιά είναι οι Ζιλ Βιλνέβ, Αλέν Προστ, Γκέρχαρντ Μπέργκερ, Φερνάντο Αλόνσο, Τζόντι Σέκτερ, Νίκι Λάουντα, Στέφαν Γιόχανσον, Κίμι Ραϊκόνεν και Νάιτζελ Μάνσελ.

Περισσότερες εκκινήσεις: Ντέιβιντ Κούλθαρντ

Μιας και μιλάμε για εκκινήσεις, τις περισσότερες από κάθε άλλον πιλότο της McLaren έχει ο Ντέιβιντ Κούλθαρντ. Ο Σκωτσέζος έχει μετρήσει σε 8 σεζόν (επίσης τις περισσότερες από οποιονδήποτε άλλο οδηγό), 150 εκκινήσεις, 12 νίκες, 7 pole position, 14 ταχύτερους γύρους, 51 πόντιουμ και 412 βαθμούς καριέρας. Ακόμη, η εξαετής συνεργασία με τον Μίκα Χάκινεν είναι η μεγαλύτερη σε χρονική διάρκεια στην ιστορία της ομάδας.

Καλύτερος πρώτος γύρος: Άιρτον Σένα στο Ντόνινγκτον Παρκ 1993

 

Στο Γκραν Πρι Ευρώπης στο Ντόνινγκτον Παρκ το 1993 ο Άιρτον Σένα εκκίνησε τέταρτος, έπεσε πέμπτος στην εκκίνηση, όμως με το πέρας του πρώτου γύρου είχε βρεθεί στην πρώτη θέση, όλα αυτά σε απόσταση 4 χιλιομέτρων. Έτσι, αυτός θεωρείται ο καλύτερος πρώτος γύρος πιλότου της McLaren στην ιστορία.

Πόντιουμ: 485

Τις 485 παρουσίες στο βάθρο έχει φτάσει μέχρι σήμερα η McLaren. Και εδώ μόνο η Ferrari είναι μπροστά της. Μόνο οι Αλέν Προστ και Άιρτον Σένα έχουν μαζί 118 παρουσίες στο βάθρο, 63 ο Γάλλος και 55 ο Βραζιλιάνος.

Πιο πετυχημένη πίστα: Μονακό

 

Το Μονακό δεν έχει ξεχωριστή σημασία για τη McLaren μόνο για τον παρθενικό της αγώνα στην F1, αλλά και επειδή είναι η πιο πετυχημένη πίστα για την ομάδα του Γουόκινγκ. Στο Πριγκιπάτο οι Βρετανοί μετρούν 15 νίκες, 11 pole position, 26 πόντιουμ, ενώ σε 17 αγώνες στο Μόντε Κάρλο οδήγησαν την κούρσα.

Χειρότερος αγώνας: Μονακό 1983

Ωστόσο, επί μονεγάσκικου εδάφους έχει σημειωθεί και ο χειρότερος αγώνας της McLaren το 1983, όταν οι αρμόδιοι επέτρεψαν μόνο στα 20 πιο γρήγορα μονοθέσια να εκκινήσουν, με τον Νίκι Λάουντα να είναι 22ος και τον Τζον Γουάτσον να βρίσκεται μία θέση πιο πίσω στις κατατακτήριες δοκιμές.

Μεγαλύτερη αντιπαλότητα ομόσταυλων: Σένα-Προστ, Ιαπωνία 1989

 

Μπορεί να ήταν πολύ κοντά οι Λιούις Χάμιλτον και Φερνάντο Αλόνσο στην Ουγγαρία το 2007, όμως αναμφίβολα η μεγαλύτερη μάχη μεταξύ ομόσταυλων στην ιστορία της McLaren υπήρξε στη Σουζούκα της Ιαπωνίας το 1989. Εκεί οι Άιρτον Σένα και Αλέν Προστ είχαν επαφή στο σικέιν, με τον Σένα να πανηγυρίζει τη νίκη. Όμως, ο αποκλεισμός του από τα αποτελέσματα έφερε τον τίτλο στα χέρια του Γάλλου, με την αντιπαλότητα των δύο τελικά να οδηγεί τον Προστ στη Ferrari το 1990.

Τοποθεσίες που έχει δώσει το παρών: 56

Σε 56 μέρη στον κόσμο έχει δώσει το παρών η McLaren, με πίστες που έχουν τρέξει τις περισσότερες φορές να είναι η Μόντσα και το Μονακό. Το Μπακού φέτος θα είναι η 57η διαφορετική τοποθεσία που θα επισκεφθεί η ομάδα του Γουόκινγκ.

Pole position: 155

Στις 155 έχει σταματήσει το... ταμείο των Βρετανών στις pole position. Βέβαια, τις περισσότερες έχει ο Άιρτον Σένα με 46, ενώ ο χρόνος του στις κατατακτήριες δοκιμές του Μονακό το 1988 ήταν ο καλύτερος για πιλότο της McLaren. Από 26 pole έχουν οι Μίκα Χάκινεν και Λιούις Χάμιλτον.

Καλύτερη προσπέραση: Χάκινεν στον Σουμάχερ στο Σπα το 2000

 

Όλοι θυμούνται την προσπέραση του Μίκα Χάκινεν στον Μίκαελ Σουμάχερ στο Σπα το 2000, ενώ στη μέση βρισκόταν ο Ρικάρντο Ζόντα, ο οποίος είχε... φάει έναν γύρο. Είναι ίσως η πιο επική προσπέραση στην ιστορία της Formula1 και σίγουρα για πιλότο της McLaren.

Προμηθευτές κινητήρων: 8

Με 8 κατασκευαστές κινητήρων έχει συνεργαστεί η McLaren, όμως έχει γνωρίσει τις περισσότερες επιτυχίες με τη Honda και τη Mercedes. Από πέρυσι έχει ξεκινήσει τη νέα συνεργασία της με τη Honda, αλλά αυτή έχει φέρει αρκετές δυσκολίες.

Μικρότερη διαφορά νίκης: 0.215

Με διαφορά 0.215 κέρδισε τον Νάιτζελ Μάνσελ ο Άιρτον Σένα στο Μονακό το 1992 και παραμένει η μικρότερη διαφορά νίκης στην ιστορία της McLaren, καθώς και του Γκραν Πρι στο Μόντε Κάρλο.

Καλύτερος τελευταίος γύρος: Κίμι Ραϊκόνεν, Ιαπωνία 2005

 

Καλή η προσπέραση του Τζένσον Μπάτον στον Σεμπάστιαν Φέτελ στον Καναδά το 2011 για τη νίκη στο... νήμα, αλλά καλύτερος τελευταίος γύρος για πιλότο της McLaren θεωρείται αυτός του Κίμι Ραϊκόνεν στην Ιαπωνία το 2005. Ο Iceman εκκίνησε 17ος εκείνον τον αγώνα της Σουζούκα και είχε βρεθεί δεύτερος, όμως στο τέλος με εκπληκτική κίνηση από την εξωτερική του Τζιανκάρλο Φισικέλα (Renault) πέρασε τον Ιταλό και πανηγύρισε τη νίκη.

Καλύτερη καινοτομία: Σασί από ανθρακόνημα

Το 1983 η McLaren έγινε η πρώτη ομάδα που έφτιαξε μονοθέσιο της Formula1 με το σασί να είναι από ανθρακόνημα. Ο λόγος για την MP4/1, που κατασκευάστηκε υπό την ηγεσία του Ρον Ντένις, με τον ίδιο να τονίζει πως είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας για την ασφάλεια που έχει φτιαχτεί ποτέ.

Ταχύτεροι γύροι: 152

Τέλος, η McLaren έχει μετρήσει έως τώρα 152 ταχύτερους γύρους. Ο δις παγκόσμιος πρωταθλητής έχει τους περισσότερους με τα χρώματα των Βρετανών με 25 σε 131 εκκινήσεις. Ακολουθούν οι Αλέν Προστ και Κίμι Ραϊκόνεν με 24 και 19, αντίστοιχα.

Best of internet