Συνωμοσίες στη Formula1, αλήθειες ή φήμες; (vids & pics)

Νίκος Τσιώκος
Συνωμοσίες στη Formula1, αλήθειες ή φήμες; (vids & pics)
Με αφορμή τα σενάρια περί σαμποτάζ της Mercedes στον Λιούις Χάμιλτον, το gazzetta.gr ρίχνει μία ματιά σε συνωμοσίες του παρελθόντος στη Formula1, είτε βγήκαν αληθινές, είτε έμειναν ως φήμες.

Γίνονται συνωμοσίες σε βάρος οδηγών και υπέρ κάποιων άλλων στη Formula1; Κάποιες φορές έχουν γίνει και, μάλιστα, σε μία συγκεκριμένη περίπτωση είχαμε... σκάνδαλο με βαριές... καμπάνες, ενώ σε άλλη μία ήταν που επιβεβαιώθηκαν οι θεωρίες, αφού στις υπόλοιπες είτε διαψεύστηκαν, είτε δεν αποδείχτηκαν ποτέ ότι ισχύουν.

Τελευταία που είδε το... φως ήταν αυτή ότι η Mercedes σαμποτάρει τον Λιούις Χάμιλτον για να ευνοηθεί ο Νίκο Ρόσμπεργκ και να κατακτήσει τον φετινό τίτλο στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Κάτι που διαψεύστηκε μεν, αλλά έδωσε την αφορμή για να ρίξουμε μία ματιά σε περιπτώσεις που έχουν στο παρελθόν θεωρηθεί ότι υπήρξαν συνωμοσίες, είτε επιβεβαιώθηκαν, είτε έμειναν ως φήμες. Από το δυστύχημα του Άιρτον Σένα στην Ίμολα το 1994 μέχρι και το προαναφερθέν σενάριο για σαμποτάζ στον Χάμιλτον από την ίδια του την ομάδα. Ας δούμε, λοιπόν, ποιες είναι αυτές οι κλασσικές περιπτώσεις.

1994: «Καπνός» τα τελευταία 2 δεύτερα από το δυστύχημα του Σένα

Θα ξεκινήσουμε την όλη... ιστορία από τη μαύρη Πρωτομαγιά του 1994 στην Ίμολα, όπου σκοτώθηκε ο Άιρτον Σένα. Το αξιοπερίεργο της υπόθεσης ήταν ότι έγιναν... καπνός τα τελευταία 2 δευτερόλεπτα από το δυστύχημα του Βραζιλιάνου, τη στιγμή που χάθηκαν και όλες οι πληροφορίες από την τηλεμετρία του μονοθεσίου του.

Τότε κυκλοφόρησε η φήμη ότι όλα αυτά έγιναν, με σκοπό να βοηθηθεί η Williams στο δικαστήριο και να μην κατηγορηθεί για το τραγικό συμβάν που κόστισε τη ζωή στον θρύλο της F1. Όμως, έμεινε ως φήμη και δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ!

1997: Μπλοκάρισμα Φοντάνα σε Βιλνέβ και συνεννόηση McLaren, Williams

Ακόμα πιο περίπλοκα ήταν τα πράγματα στο Γκραν Πρι Ευρώπης στη Χέρεθ το 1997, όπου φαίνεται ότι έγινε της... συνωμοσίας, με τους ίδιους τους πρωταγωνιστές να επιβεβαιώνουν τα όσα έλαβαν χώρα, έστω και μερικά χρόνια αργότερα (κάλλιο αργά παρά ποτέ!). Τι ακριβώς συνέβη στην ισπανική πίστα;

Όλα ξεκίνησαν από δημοσίευμα της εφημερίδας The Times, η οποία στις 8 Νοεμβρίου 1997 κατηγόρησε σε άρθρο της ότι οι Williams και McLaren συνεννοήθηκαν μεταξύ τους για να... φτιάξουν την τελική κατάταξη. Τότε το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού απέρριψε τις κατηγορίες, τη στιγμή που ο τότε πρόεδρος της FIA, Μαξ Μόσλεϊ, δήλωσε ότι δε... φιξαρίστηκε το αποτέλεσμα από τις προαναφερθείσες ομάδες σ' έναν αγώνα που κέρδισε ο Μίκα Χάκινεν.

Ωστόσο, σε συνέντευξή του στο Autosport το 2014 ο εμπλεκόμενος τότε Ντέιβιντ Κούλθαρντ (ομόσταυλος του Χάκινεν στη McLaren) αποκάλυψε ότι όντως οι δύο βρετανικές ομάδες τα... κανόνισαν, με σκοπό να κερδίσει η McLaren και να βγει τρίτος ο Ζακ Βιλνέβ με Williams, αποτέλεσμα που του αρκούσε για να κατακτήσει το πρωτάθλημα από τον Μίκαελ Σουμάχερ.

«Ο Ρον (Ντένις) έκανε τη συμφωνία με τον Φρανκ (Γουίλιαμς), για την οποία δεν γνώριζε κανείς μας, ότι αν βοηθούσαμε τη Williams να νικήσει τη Ferrari, τότε αυτή με τον τρόπο της θα βοηθούσε τη McLaren. Φυσικά ο Ρον το αρνείται αυτό σήμερα, αλλά έτσι έγινε», είχε πει ο Κούλθαρντ. Ωστόσο, φαίνεται πως σ' εκείνο τον αγώνα... παιζόταν άλλη μπάλα!


Fontana blocking Villeneuve από jhal04

Το λέμε αυτό διότι το 2006 ο Νόρμπερτ Φοντάνα παραδέχτηκε, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Olé της Αργεντινής, πως λίγες ώρες πριν τον αγώνα ο τότε διευθυντής της Ferrari, Ζαν Τοντ, έκανε μία σύντομη επίσκεψη στη Sauber και ζήτησε από την ελβετική ομάδα, που χρησιμοποιούσε κινητήρες της Scuderia, να μπλοκάρουν οι δύο πιλότοι της τον Βιλνέβ, προκειμένου να βοηθήσουν τον Σουμάχερ να πάρει τον τίτλο.

Βέβαια, ο ιδιοκτήτης της ομάδας του Χίνβιλ, Πίτερ Ζάουμπερ, έσπευσε να διαψεύσει τον Φοντάνα. «Η Ferrari ποτέ δεν εξέφρασε την επιθυμία να εμποδίσουμε αντίπαλο του Σουμάχερ στην πίστα», ήταν, χαρακτηριστικά, τα λόγια του. Όπως και να έχει, πάντως, το... πράγμα, είναι από τις πιο... κραχτές περιπτώσεις συνωμοσίας στην ιστορία του σπορ, τη στιγμή που όλα δείχνουν ότι οι δύο διεκδικητές του τίτλου έπαιξαν με το... ίδιο νόμισμα με κερδισμένους τον Βιλνέβ και τη Williams.

1999: Η «γκάφα» στο πιτ στοπ του Ιρβάιν


GP Europa, Nurburgring 1999 Pit stop di Irvine... από Formula1Amarcord

Επρόκειτο για φήμη, η οποία σαφώς κι έμεινε έτσι, αφού δεν είχε καν βάση, αλλά αξίζει να την αναφέρουμε. Ο λόγος για την «γκάφα» της Ferrari στο πιτ στοπ του Έντι Ιρβάιν, εκ νέου στο Γκραν Πρι Ευρώπης, αλλά αυτή τη φορά στο Νίρμπουργκρινγκ, το 1999, όταν οι μηχανικοί της Scuderia ξέχασαν τον πίσω δεξί τροχό του Βορειοϊρλανδού.

Ως αποτέλεσμα, το πιτ στοπ διήρκεσε 28.2 δεύτερα, ο Ιρβάιν τερμάτισε έβδομος και έχασε έδαφος στη μάχη του τίτλου. Εκεί ήταν που προέκυψε η φήμη ότι στο Μαρανέλο προτιμούσαν τον Σουμάχερ να είναι πρωταθλητής αντί του Ιρβάιν, ο οποίος ήδη είχε υπογράψει στην Jaguar για την επόμενη χρονιά.

Έλα, όμως, που μιλάμε για τη χρονιά που ο μετέπειτα εφτάκις παγκόσμιος πρωταθλητής της F1 είχε το σοβαρό ατύχημα στο Σίλβερστοουν, κατά το οποίο έσπασε το πόδι του για να μείνει εκτός δράσης για έξι αγώνες (τελευταίος που έχασε ήταν του Νίρμπουργκρινγκ) και συνάμα εκτός μάχης του τίτλου από πολύ νωρίς. Γι' αυτό και είναι προφανές ότι επρόκειτο για σενάρια φαντασίας.

2008: Το crashgate της Renault

Το 2008 στη Σιγκαπούρη είχαμε τη δεύτερη πιο... κραχτή περίπτωση συνωμοσίας στην ιστορία της Formula1 και αυτή τη φορά όχι μόνο επιβεβαιώθηκε, αλλά... έπεσαν και βαριές καμπάνες! Όλα έγιναν, όταν ο Φερνάντο Αλόνσο μπήκε στα πιτς για καύσιμα και νέο σετ ελαστικών.

Τότε ο Νέλσον Πικέ Τζούνιορ είχε ατύχημα, καθώς χτύπησε στον τοίχο, γεγονός που έφερε το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα. Από αυτό επωφελήθηκε ο Ισπανός, ο οποίος κέρδισε τον αγώνα, για να έχουμε το περίφημο crashgate.

Το... σκάνδαλο δεν άργησε να βγει στη... φόρα, με τον Βραζιλιάνο να παραδέχεται ότι όντως ήταν προσχεδιασμένο το ατύχημά του. Έτσι, ο Πικέ αποκλείστηκε από το άθλημα, όπως και ο τότε ισχυρός άνδρας της γαλλικής ομάδας, Φλάβιο Μπριατόρε. Όσο για τον Αλόνσο; Ισχυρίστηκε πως δεν ήξερε απολύτως τίποτα για το... φιξάρισμα, ώστε να μην τιμωρηθεί ποτέ, αφού δεν υπήρχαν στοιχεία που να έδειχναν ότι είναι ένοχος!

2012: Τα παράπονα του Φέτελ

Σαφώς, έκανε πολύ λιγότερο... μπαμ το θέμα της Βαλένθια το 2012, όμως ήταν σ' ένα ακόμα Ευρωπαϊκό Γκραν Πρι. Τότε ο Σεμπάστιαν Φέτελ βρισκόταν με μεγάλη διαφορά μπροστά από τους αντιπάλους του και όδευε προς μία άνετη νίκη. Όμως, του χάλασε τα σχέδια το αυτοκίνητο ασφαλείας που μπήκε στην πίστα, ύστερα από την επαφή του Ζαν Ερίκ Βερν με τον Χέικι Κοβαλάινεν.

Ο Γερμανός θεώρησε ότι δεν ήταν απαραίτητη η παρουσία του SC και πως η εξέλιξη αυτή οδήγησε στην εγκατέλειψή του με την επανεκκίνηση του αγώνα, αφού το δυναμό του μονοθεσίου του υπερθερμάνθηκε λόγω του αργού ρυθμού και... παρέδωσε πνεύμα.

Γεγονός που έκανε έξαλλο τον μετέπειτα τετράκις παγκόσμιο πρωταθλητή για να κάνει παράπονα για συνωμοσία από του διοργανωτές πως έδωσαν εντολή να μπει το safety car στο σιρκουί, ώστε να δοθεί ενδιαφέρον στον αγώνα. Τα παράπονα του Φέτελ δεν... έπιασαν ποτέ τόπο, αλλά ούτε ο ίδιος δέχτηκε κάποια ποινή για τα όσα είπε, τη στιγμή που είχε και τη στήριξη του Χέλμουτ Μάρκο.

«Ο Φέτελ ήταν πολύ μπροστά και θέλησαν να φέρουν πάλι κοντά τα μονοθέσια. Έτσι όπως γίνεται πολύ συχνά στους αμερικανικούς αγώνες αυτοκινήτων», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Red Bull. Αλλά και πάλι δεν επιβεβαιώθηκε κάτι στην πορεία και ο Φέτελ έμεινε με τα παράπονα.

2013: Ο Μαλντονάντο και το σαμποτάζ με τις θερμοκρασίες

Στις κατατακτήριες δοκιμές των ΗΠΑ στο Όστιν του Τέξας το 2013 ο Παστόρ Μαλντονάντο είχε αποκλειστεί ως 18ος από το Q1, ενώ ο τότε ομόσταυλός του στη Williams Βαλτέρι Μπότας είχε φτάσει μέχρι το Q3 και την ένατη θέση. Κάτι που έκανε τον πιλότο από τη Βενεζουέλα να πιστεύει ότι η ομάδα του Γκρόουβ έκανε σαμποτάζ στο μονοθέσιό του.

Ο 28χρονος τότε Μαλντονάντο δεν αποκάλυψε τους ακριβείς λόγους που τον έκαναν να θεωρεί πως η Williams... έπαιξε εις βάρος του, ωστόσο παρότρυνε τους πάντες να ρωτήσουν τους ανθρώπους της ομάδας του γιατί ήταν τόσο γρήγορος ο Μπότας. «Κάποιος έπαιξε με τις θερμοκρασίες και την πίεση στο μονοθέσιό μου , είπε για να ρωτηθεί ποιος θα μπορούσε να είναι αυτός.

«Θα πρέπει να ρωτήσετε την ομάδα μου, αυτοί οι άνθρωποι κάνουν τις εργασίες στο μονοθέσιό μου. Γιατί είναι ο Μπότας τόσο γρήγορος; Γι' αυτό θα πρέπει να ρωτήσετε την ομάδα», ήταν η απάντησή του. Για την ιστορία, ποτέ δεν αποδείχτηκε αν όντως έγινε... παιχνίδι εις βάρος του ή αν ήταν κάτι που... σκαρφίστηκε για να δικαιολογήσει το αρνητικό αποτέλεσμα!

2015: Η... συμμαχία των Ferrari, Mercedes εναντίον της Red Bull

Προς τα τέλη του 2015 η Red Bull αναζητούσε νέο προμηθευτή κινητήρων, αφού άπαντες δήλωναν απογοητευμένοι και αγανακτισμένοι με τα προβλήματα της Renault. Έτσι, οι «κόκκινοι ταύροι»... χτύπησαν πολλές πόρτες και μεταξύ αυτών ήταν και των Ferrari, Mercedes. Ωστόσο, οι δύο τελευταίες έριξαν αμέσως... άκυρο στην αυστριακή ομάδα, με δεδομένο ότι δεν μπορούσαν να δώσουν κινητήρες σε αντίπαλο που έχει στόχο να τις ανταγωνιστεί και να είναι στο ίδιο επίπεδο με αυτές.

Όμως, αυτό δεν έχει σημασία, καθώς προκάλεσε την αντίδραση της RBR, που ισχυρίστηκε ότι υπήρξε... συμμαχία μεταξύ Scuderia και «ασημί βελών», με αποκλειστικό στόχο να αφήσουν πίσω τους αντιπάλους τους. Μάλιστα, από την ομάδα του Μίλτον Κέινς θεώρησαν ότι από την εν λόγω... συμμαχία επωφελήθηκε το «αλογάκι» για να παρουσιαστεί πιο ανταγωνιστικό.

Παράλληλα, ο Μπέρνι Έκλεστοουν χαρακτήρισε σιαμαίες αδελφές τις Ferrari και Mercedes και τις κατηγόρησε πως δε θέλουν τον ανταγωνισμό και να προσφέρουν θέαμα στους οπαδούς. Πάντως, τα πάντα διαψεύστηκαν από επίσημα χείλη μέσω του Νίκι Λάουντα και δε δόθηκε συνέχεια στο θέμα.

2016: Το σαμποτάζ της Mercedes στον Χάμιλτον

Και φτάνουμε στη φετινή χρονιά και στο σενάριο που μας έδωσε την αφορμή γι' αυτό εδώ το κείμενο. Ο λόγος, φυσικά, για την έντονη φημολογία που αναπτύχθηκε για σαμποτάζ της Mercedes στο μονοθέσιο του Λιούις Χάμιλτον, με στόχο να ευνοηθεί ο Νίκο Ρόσμπεργκ, ο οποίος έκανε δυνατό ξεκίνημα με τέσσερις νίκες στους τέσσερις πρώτους αγώνες της σεζόν.

Το συγκεκριμένο σενάριο προέκυψε, ύστερα από την τέταρτη σερί νίκη του Ρόσμπεργκ στη Ρωσία και τα πολλά προβλήματα που έχει αντιμετωπίσει στο ξεκίνημα φέτος ο Χάμιλτον. Επίσης, είχε βάση το γεγονός ότι τα «ασημί βέλη» προχώρησαν σε... εσωτερική μεταγραφή τον χειμώνα αντικαθιστώντας τους μηχανικούς του Γερμανού με αυτούς του Βρετανού και αντίστροφα. Κάτι που δεν είδαν με καλό μάτι ο Χάμιλτον και οι οπαδοί του, αν και η ομάδα του Μπράκλεϊ βρήκε τρόπο να δικαιολογήσει αυτή την απόφαση.

Ωστόσο, ούτε σε αυτή την περίπτωση αποδείχτηκε κάτι. Αρχικά, οι Τότο Βολφ και Νίκι Λάουντα διέψευσαν κατηγορηματικά με δηλώσεις τους το προαναφερθέν σενάριο, με τον δεύτερο μάλιστα να κάνει λόγο για ανθρώπινα λάθη, ενώ ακολούθησε και η επίσημη θέση της Mercedes με μία μακροσκελή επιστολή προς τους οπαδούς.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!