Ποιό είναι το νέο σκάνδαλο ρύπων;

Γιώργος Βαρίνος
Ποιό είναι το νέο σκάνδαλο ρύπων;
Η Mitsubishi, σήμερα Τετάρτη 20 Απριλίου, παραδέχτηκε με ανακοίνωσή της ότι παραποίησε του ρύπους τουλάχιστον δύο μοντέλων της στην Ιαπωνία.

Τελικά όχι μόνο η VW, αλλά και τουλάχιστον ένας ακόμα, υπεράνω υποψίας Ιάπωνας κατασκευαστής, «κοινώνησε» την εύκολη λύση της παραποίησης των εκπεμπόμενων ρύπων των μοντέλων του. Όπως αποκάλυψε σήμερα η Mitsubishi, σε εσωτερική έρευνα που πραγματοποίησε, διαπίστωσε ότι οι μετρήσεις κατανάλωσης και ρύπων των μίνι μοντέλων της eK Wagon και eK Space που πωλούνται μόνο στην ιαπωνική αγορά, γίνονταν εκτός προδιαγραφών του ιαπωνικού νόμου, με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται χαμηλότερες.

Όλη η ανακοίνωση της εταιρείας είναι η εξής:

«Σε σχέση με τη διαδικασία πιστοποίησης για τα μίνι αυτοκίνητα που κατασκευάζονται από την Mitsubishi Motors Corporation (MMC), διαπιστώσαμε ότι σε σχέση με τα δεδομένα της κατανάλωσης καυσίμων που υποβάλλονται στο Υπουργείο Χωροταξίας, Υποδομών, Μεταφορών και Τουρισμού, η εταιρεία μας διεξήγαγε τις δοκιμές εσφαλμένα με στόχο να παρουσιάσει μικρότερα ποσά κατανάλωσης από τις πραγματικές τιμές. Επίσης, ότι η μέθοδος δοκιμής ήταν διαφορετική από εκείνη που απαιτείται από την ιαπωνική νομοθεσία. Ζητούμε ειλικρινά συγγνώμη σε όλους τους πελάτες μας και τους ενδιαφερόμενους για το θέμα αυτό.

Τα μοντέλα που επηρεάζονται είναι δύο, τα «eK Wagon" και "eK Space", τα οποία κατασκευάζονται πωλούνται από την MMC. Επίσης τα «Dayz" και "Dayz Roox", τα οποία κατασκευάζονται από την MMC και πωλούνται από την Nissan Motors Corporation (NM) από τον Ιούνιο του 2013. Μέχρι το τέλος του Μαρτίου το 2016, η MMC έχει διαθέδει 157.000 μονάδες του eK wagon και eK Space και η Nissan 468.000 μονάδες του Dayz και Dayz Roox.

Καθώς και τα τέσσερα μοντέλα κατασκευάζονται από την MMC, αυτή ήταν υπεύθυνη για τις σχετικές δοκιμές κατανάλωσης καυσίμου και τις απαραίτητες πιστοποιήσεις. Ωστόσο, κατά τη διαδικασία της εξέλιξης της επόμενης γενιάς των μίνι αυτοκινήτων της, η Nissan υπέβαλε σε δοκιμές ρύπων και κατανάλωσης τα μοντέλα που της παρείχε η MMC και διαπίστωσε αποκλίσεις.

Έτσι η Nissan ζήτησε από την MMC να επανεξετάσει τις τιμές αντίστασης κύλισης και αεροδυναμικής αντίστασης, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας δοκιμών. Μετά από εσωτερική έρευνα σχετικά με αυτό το αίτημα, η MMC ανακάλυψε την ανάρμοστη πρακτική να χρησιμοποιείται η τιμή «αντίστασης κίνησης» για τη δοκιμή με τέτοιο τρόπο, ώστε να προκύπτουν χαμηλότερες τιμές κατανάλωσης καυσίμου από τις πραγματικές.

Έχουμε αποφασίσει να σταματήσουμε την παραγωγή και τις πωλήσεις των συγκεκριμένων αυτοκινήτων, όπως και η Nissan και οι δύο εταιρείες θα συζητήσουμε την αποζημίωση σχετικά με αυτό το θέμα.

Κατά τη διάρκεια της εσωτερικής μας έρευνας, ανακαλύψαμε επίσης ότι η μέθοδος δοκιμής η οποία ήταν διαφορετική από εκείνη που απαιτείται από το ιαπωνικό δίκαιο, έχει εφαρμοστεί και σε άλλα μοντέλα που κατασκευάζονται από MMC για την ιαπωνική αγορά. Λαμβάνοντας υπόψη τη σοβαρότητα των θεμάτων αυτών, θα διεξάγουμε επίσης μια έρευνα σχετικά με τα προϊόντα που κατασκευάζονται για τις αγορές του εξωτερικού.

Προκειμένου να διενεργήσουμε έρευνα σχετικά με αυτά τα θέματα αντικειμενικά και διεξοδικά, σχεδιάζουμε να συστήσουμε μια επιτροπή που θα αποτελείται μόνο από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες. Εμείς θα δημοσιεύσουμε τα αποτελέσματα της έρευνάς μας, το συντομότερο δυνατό, όταν αυτή ολοκληρωθεί».

Η ανακοίνωση αυτή είναι βέβαιο ότι αποτελεί το πρώτο βήμα μιας μεγάλης περιπέτειας για τη Mitsubishi καθώς:

1. Παραδέχεται εμμέσως ότι η ίδια δεν έκανε τίποτα για να σταματήσει την παράνομη πρακτική παραποίησης των ρύπων και στην ουσία «εξαναγκάστηκε» από τα ευρήματα της Nissan. Η οποία, πολύ σωστά, δεν ήθελε να εμπλακεί σε ένα σκάνδαλο τεράστιων διαστάσεων –και κόστους.

2. Παραδέχεται ότι η πρακτική της μη τήρησης της προβλεπόμενης από το νόμο διαδικασίας μέτρησης κατανάλωσης και ρύπων είναι γενικευμένη και αφορά όλα τα μοντέλα και όχι μόνο αυτά που ανακάλυψε η Nissan. Άρα, προφανώς, μιλάμε για κάποια εκατομμύρια οχήματα σε βάθος χρόνου.

3. Αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο η «πρακτική» μη συμμόρφωσης με τις νόμιμες νόρμες μέτρησης ρύπων να αφορά όχι μόνο τα μοντέλα της εγχώριας ιαπωνικής αγοράς, αλλά και αυτά που εξάγονται. Άρα μπορούμε να εικάσουμε ότι παρακολουθούμε ένα διεθνές σκάνδαλο εν εξελίξει.

Αποδεικνύεται δε πέραν πάσης αμφιβολίας, ότι τελικά δεν ήταν μόνο η VW που έβαλε το δάχτυλο στο βάζο με το μέλι της εύκολης λύσης της παραποίησης των ρύπων των μοντέλων της. Μάλλον πρόκειται για μια πιο διαδεδομένη και διεθνώς γνωστή στους παροικούντες την κατασκευαστική Ιερουσαλήμ πρακτική, που «σκάει» υπό το βάρος και των ελέγχων ανεξάρτητων αρχών και καταναλωτικών οργανώσεων. Πιθανότατα, επίσης, το σίριαλ της παραποίησης της κατανάλωσης και των ρύπων να έχει πολλά ακόμα επεισόδια και μάλιστα με νέους πρωταγωνιστές.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!