Η ταχύτητα σκοτώνει;

To αμερικανικό ασφαλιστικό ινστιτούτο για την οδική ασφάλεια υποστηρίζει ότι η αύξηση της ταχύτητας είναι υπεύθυνη για την απώλεια χιλιάδων ζωών.

Η ταχύτητα σκοτώνει;

Κάθε 8 χιλιόμετρα μεγαλύτερου ορίου ταχύτητας στον αυτοκινητόδρομο, αποφέρει ποσοστιαία αύξηση 4% στα θανατηφόρα ατυχήματα. Αυτό υποστηρίζει στην έρευνά του ο αμερικανός Τσάρλς Φάρμερ, που είναι αντιπρόεδρος έρευνας και στατιστικών στο ασφαλιστικό ινστιτούτο για την οδική ασφάλεια (IIHS).

Ερευνώντας την περίοδο από το 1993 έως και σήμερα που τα όρια στους αμερικανικούς αυτοκινητοδρόμους αυξήθηκαν από τα 55 μίλια/ώρα στα 65, 75 και σε μια περίπτωση στα 85 μίλια (137 χλμ./ώρα περίπου), υποστηρίζει ότι χάθηκαν 33.000 ζωές περισσότερες. Παρότι λόγω της γενικευμένες χρήση των αερόσακων και σύγχρονων συστημάτων ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας το ίδιο διάστημα ο δείκτης των θανάτων στα τροχαία ατυχήματα μειώθηκε, ο Φάρμερ υποστηρίζει ότι συνολικά τα ατυχήματα θα ήταν πολύ λιγότερα, όπως και οι απώλειες ζωής, αν τα όρια ταχύτητας δεν είχαν αυξηθεί.

Από την πετρελαϊκή κρίση του 1973, σε όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ είχε επιβληθεί ανώτατο όριο ταχύτητας στα 55 μίλια/ώρα (περίπου 90 χλμ./ώρα). Μετά το 1993, σταδιακά κάθε πολιτεία άρχισε να αυξάνει το όριο ταχύτητας, με τα σημερινά, όπως μπορείτε να δείτε και στις εικόνες που ακολουθούν, να βρίσκονται ανάμεσα στα 65 και στα 75 μίλια/ώρα.

Με δεδομένο από πάμπολλες έρευνες ότι σε ποσοστό πλέον του 90% υπεύθυνοι για τα τροχαία ατυχήματα είναι οι ίδιοι οι οδηγοί, κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει την ταχύτητα ως γενεσιουργό αιτία.  Είναι επίσης προφανές, ότι αν ένα ατύχημα συμβεί, τότε τα αποτελέσματά του θα είναι τόσο πιο τραγικά, όσο μεγαλύτερη είναι η ταχύτητα κίνησης. Χρειάζεται μια έρευνα για να το δείξει αυτό; Με τη λογική «μειώνω την ταχύτητα για να μειώσω τις συνέπειες των ατυχημάτων» αντί της λογικής «μειώνω τα ίδια τα ατυχήματα», τότε, ποιος πραγματικά θα ήθελε να οδηγεί αυτοκίνητο και δεν θα το γύριζε στο… άλογο; Γιατί όντως, αν δύο σύγχρονα αυτοκίνητα συγκρουστούν με… 10 χλμ./ώρα και οι επιβάτες φορούν ζώνη, κανείς δεν θα πάθει τίποτα. Μήπως λοιπόν αυτό είναι το όριο που πρέπει να επιβληθεί; 

sr-51-4-maximum-speed-01.jpg

Επάνω, τα όρια ταχύτητας που ίσχυαν στις περισσότερες πολιτείες των ΗΠΑ έως το 1993. Κάτω, τα αυξημένα όρια που ισχύουν σήμερα.