Τι θα γίνει μετά το τέλος της απόσυρσης;

Με τους θεσμούς να θέτουν βέτο και να απαιτούν την… απόσυρση της απόσυρσης, η επόμενη μέρα της αγοράς αυτοκινήτου φαντάζει δυσοίωνη. Ή μήπως όχι;

Τι θα γίνει μετά το τέλος της απόσυρσης;

Μετά τη συνάντηση στελεχών του υπουργείου Οικονομικών με του εκπροσώπους των θεσμών και την παροχή στοιχείων σχετικά με το μέτρο της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων στη χώρα μας, έγινε σαφές ότι το κουαρτέτο δεν επιθυμεί τη συνέχισή της. Σύμφωνα με πηγές μας, η κύρια αιτία για την αντίδρασή τους είναι η στρεβλή φορολογική πολιτική για το αυτοκίνητο, η οποία, όπως υποστηρίζουν, δεν μπορεί να «διορθώνεται» συνεχώς με ένα προσωρινό –που έχει καταλήξει να θεωρείται μόνιμο- μέτρο όπως αυτό της απόσυρσης. Έτσι, ζητούν από την κυβέρνηση να φέρει ένα πιο σύγχρονο και σταθερό μέτρο φορολόγησης των αυτοκινήτων, ώστε να μην χρειάζεται η απόσυρση να δίνει το κίνητρο της εξόδου από την κυκλοφορία των παλαιών αυτοκινήτων.

Από την πλευρά της, η κυβέρνηση ζητά παράταση της απόσυρσης, έτσι ώστε να δοθεί ο χρόνος της σύνταξης ενός νέου σχεδίου νόμου που θα αφορά τους δασμούς εισαγωγής νέων αυτοκινήτων.

Αναφορικά με το περιβαλλοντικό ζήτημα, δηλαδή τη διατήρηση στην κυκλοφορία παλαιών αυτοκινήτων καθώς δεν θα υπάρχει το οικονομικό κίνητρο για την ανακύκλωσή τους, οι θεσμοί προτείνουν το μέτρο των αντικινήτρων. Δηλαδή την αύξηση των τελών κυκλοφορίας και μεταβίβασης, ούτως ώστε να αποθαρρυνθεί η χρήση τους και να μειωθεί η εμπορική τους αξία.

Φυσικά, οποιαδήποτε αλλαγή στο υπάρχον καθεστώς λειτουργίας της αγοράς θα επιφέρει κλυδωνισμούς. Στην αγορά του καινούριου αυτοκινήτου, οι τιμές θα αυξηθούν ελαφρά στις πιο εμπορικές κατηγορίες αυτοκινήτων και σε πρώτη φάση μπορεί να υπάρξει μείωση των λιανικών πωλήσεων. Στην αγορά του μεταχειρισμένου αντίστοιχα, πολλοί έμποροι θα μείνουν με παλιά αυτοκίνητα στα χέρια, που σήμερα λόγω της κρίσης έχουν αποκτήσει και πάλι κάποια αξία μεταπώλησης.  

Οι καταναλωτές είναι αυτοί που τελικά θα κληθούν και πάλι να «πληρώσουν το μάρμαρο». Όσοι έχουν παλιό αυτοκίνητο άνω των 10-12 ετών θα δουν την αξία του με τα αντικίνητρα να εξανεμίζεται, ενώ θα πρέπει να πληρώσουν επιπλέον. Αντίστοιχα όσοι επιλέξουν καινούρια, θα πρέπει και πάλι να βάλουν λίγο βαθύτερα το χέρι στην τσέπη, καθώς οι τιμές με τη λήξη της απόσυρσης θα αυξηθούν από 500 – 1.500€ στις πιο δημοφιλείς κατηγορίες αυτοκινήτων.

Συνολικά η αγορά των καινούριων αυτοκινήτων δεν θα δεχτεί ισχυρό πλήγμα, καθώς ήδη βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο. Επιπρόσθετα, καθώς σήμερα οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων σε ιδιώτες είναι λιγότερες από το 50% του συνόλου, με το υπόλοιπο να αφορά πωλήσεις σε εταιρίες μέσω leasing και rent a car, η όποια απώλεια δεν θα είναι δραματική.

Την ίδια στιγμή, όπως εδώ και δεκαετίες ζητά ο κλάδος των εισαγωγέων και εμπόρων αυτοκινήτων, ένα σταθερό, δίκαιο και λογικό πλαίσιο φορολόγησης των αυτοκινήτων που δεν θα αλλάζει κάθε τρεις και λίγο θα βοηθήσει την αγορά να σταθεροποιηθεί μακροπρόθεσμα και να αποκαλύψει την πραγματική της δυναμική. Με αυτό το δεδομένο και οι επιχειρήσεις του κλάδου θα έχουν τη δυνατότητα να δρουν μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, ώστε να μπορούν να κάνουν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και να μην υπόκεινται σε συνεχείς ακμές και υφέσεις και οι καταναλωτές θα μπορούν να προγραμματίσουν καλύτερα τις αγορές τους.

Αυτή τη στιγμή τα μόνα δεδομένα είναι ότι η απόσυρση βαίνει στο τέλος της, αλλά πριν αυτό μια μικρή παράταση έως πιθανώς τον Ιούνιο είναι άκρως απαραίτητη, ώστε να προλάβει η αγορά να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα και να φέρει η κυβέρνηση ένα νέο νόμο φορολόγησης.