Τριπλό αυτογκόλ με την απόσυρση!

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης
Τριπλό αυτογκόλ με την απόσυρση!
Πιο άδεια ταμεία, υψηλότερη ρύπανση, χαμηλότερη ασφάλεια! Η κατάργηση της απόσυρσης θα έχει μόνον αρνητικές παρενέργειες και κανένα ουσιαστικό όφελος.
Η ελληνική κυβέρνηση παραδίδει μαθήματα αυτογκόλ. Στην περίπτωση της κατάργησης της απόσυρσης μάλιστα, τα αυτογκόλ είναι τρία και μάλιστα οδυνηρά. Αν δεν υπάρξει κάποια ανατροπή της τελευταίας στιγμής, θα αποχαιρετήσουμε το μέτρο της απόσυρσης τυπικά στις 20 Δεκεμβρίου και ουσιαστικά μέσα στον επόμενο Γενάρη, οπότε θα κυκλοφορήσει η επίσημη εγκύκλιος της άρσης της. Πρόκειται για μία πέρα ως πέρα λανθασμένη απόφαση, εξαιτίας της οποίας θα την πληρώσουν τα δημόσια έσοδα, το περιβάλλον και η ασφάλεια στους δρόμους. Το περιβαλλοντικό λάθος Στη χώρα μας ισχύει το συγκεκριμένο μέτρο εδώ και μία εξαετία, δηλαδή για ένα πολύ μεγάλο διάστημα. Αυτό συμβαίνει όμως μόνον στη θεωρία, γιατί η ανανέωση του στόλου γίνεται πλέον με πολύ αργούς ρυθμούς εξαιτίας της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης. Ο κόσμος δεν έχει χρήματα για να αγοράσει καινούρια Ι.Χ. και έτσι παραμένει στην κυκλοφορία ένας μεγάλος αριθμός ρυπογόνων μοντέλων παλαιάς τεχνολογίας. Αρα δεν πετύχαμε τον βασικό στόχο ενός τέτοιου μέτρου, που είναι βέβαια η μείωση των ρύπων. Αν υπολογίσουμε μάλιστα, ότι το ένα στα δύο Ι.Χ. που πωλούνται σήμερα στην Ελλάδα είναι εταιρικό –και προορίζεται κυρίως για τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων- θα αντιληφθούμε, ότι η ανανέωση του στόλου είναι ακόμη μικρότερη για τους ιδιώτες. Το δημοσιονομικό λάθος Το κράτος –υποτίθεται ότι- θα έχει περισσότερα έσοδα από την κατάργηση της επιδότησης στο πλαίσιο της απόσυρσης των παλαιών οχημάτων. Στην πραγματικότητα θα συμβεί, ότι και με την αύξηση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης, οπότε καταβαραθρώθηκε η κατανάλωση και εισπράχθηκαν τελικά πολύ λιγότερα χρήματα. Είναι βέβαιον, ότι η κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης θα επηρεάσει αρνητικά τη συμπεριφορά και την ψυχολογία των αγοραστών. Δηλαδή κάποιοι θα αναβάλουν ίσως για αργότερα την αγορά ενός καινούριου ΙΧ., πολλοί θα στραφούν σε μοντέλα ακόμη χαμηλότερου κυβισμού προκειμένου να αποφύγουν τις υψηλές φορολογίες, ενώ ορισμένοι θα επιλέξουν τη λύση του μεταχειρισμένου Ι.Χ. Προσωπικά πιστεύω, ότι είναι πιθανότερο να μειωθούν τα έσοδα του κράτους από την κατάργηση της απόσυρσης παρά να αυξηθούν. Θα υπάρξει επίσης ένας αριθμός κατόχων παλαιών αυτοκινήτων, που θα παραδώσει τις πινακίδες των ρυπογόνων Ι.Χ. του, αφού δεν θα έχουν καμία αξία μετά την κατάργηση της απόσυρσης. Τώρα τα χρησιμοποιούν ακόμη, με την προοπτική να τα πωλήσουν κάποια στιγμή και να βγάλουν τα έξοδά τους. Εξάλλου μία πιθανή πτώση των πωλήσεων θα είχε ως συνέπεια την περαιτέρω συρρίκνωση του δικτύου εμπόρων και επισκευαστών αυτοκινήτου. Αυτό θα αύξανε ακόμη περισσότερο την –ήδη πολύ υψηλή- ανεργία στον κλάδο, θα επιβάρυνε τους ασφαλιστικούς φορείς και θα μειώνονταν οι κοινωνικές εισφορές. Το κοινωνικό λάθος Η απόσυρση του παλαιού αυτοκινήτου γίνεται μόνον σε συνδυασμό με την αγορά ενός καινούριου Ι.Χ. με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, αερόσακους, ABS, σύστημα ευστάθειας ESP και ό,τι άλλο προβλέπεται υποχρεωτικά από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Έτσι φεύγει από την κυκλοφορία ένα ρυπογόνο μοντέλο με χαμηλές προδιαγραφές ασφαλείας και αντικαθίσταται από κάποιο που προστατεύει αποτελεσματικότερα όχι μόνον τους ίδιους τους επιβάτες του, αλλά και τους πεζούς. Οφελος χωρίς αντίκρισμα Το μόνο όφελος αφορά το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας, το οποίο όμως εμφανίζει ήδη και καιρό πλεόνασμα, καθώς οι εισαγωγές έχουν μειωθεί δραματικά εξαιτίας της κρίσης και των capital controls. Άρα και εδώ…άνθρακες ο θησαυρός!

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Πέτρος Πιτσίνης
Πέτρος Πιτσίνης