Pirelli: «2 έως 3 πιτ στοπ στην Ιαπωνία»

Νίκος Τσιώκος
Pirelli: «2 έως 3 πιτ στοπ στην Ιαπωνία»
Η Pirelli περιμένει στρατηγική δύο με τρία πιτ στοπ στο Γκραν Πρι της Ιαπωνίας, όπως δήλωσε ο Πολ Χέμπερι, που τόνισε πως θα παίξει σημαντικό ρόλο στον αγώνα η διαχείριση των ελαστικών.

Στην Ιαπωνία και τη Σουζούκα συνεχίζεται αυτή την εβδομάδα η δράση της Formula1, με την Pirelli να διαθέτει σε ομάδες και πιλότους τη μέση και τη σκληρή γόμα. Η ιταλική εταιρεία εξέδωσε δελτίο Τύπου με την προεπισκόπηση του Γκραν Πρι και περιμένει στρατηγική δύο με τρία πιτ στοπ, όπως δήλωσε ο αγωνιστικός διευθυντής αυτής, Πολ Χέμπερι.

Αναλυτικά το δελτίο Τύπου

ΟΙ ΔΥΟ ΠΙΟ ΣΚΛΗΡΕΣ ΓΟΜΕΣ ΤΗΣ ΓΚΑΜΑΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΣΕ ΔΡΑΣΗ ΣΤΗΝ ΙΑΠΩΝΙΑ

ΣΤΡΟΦΕΣ ΟΠΩΣ ΟΙ 130R, SPOON ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΜΕΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΥΨΗΛΟΤΕΡΑ ΠΛΕΥΡΙΚΑ ΦΟΡΤΙΑ ΜΕΣ ΤΗ ΧΡΟΝΙΑ

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΚΡΥΟΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΑ ΒΡΟΧΗΣ ΣΕ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΙΟ ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΕΣ ΠΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ

Η Formula 1 κινείται σε μακρινές αποστάσεις στο τελευταίο κομμάτι της σεζόν τώρα οι ομάδες θα βρεθούν στην επική Suzuka της Ιαπωνίας όπου θα αναλάβουν δράση οι δυο πιο σκληρές γόμες της χρονιάς: Η σκληρή P Zero Orange (πορτοκαλί χρώμα) και η μέση P Zero White (άσπρο χρώμα). Η τελευταία φορά που είδαμε αυτό το συνδυασμό ήταν στη Monza.

Οι δυο αυτές πίστες έχουν τελείως διαφορετικό χαρακτήρα μεταξύ τους. Αντιθέτως η Suzuka έχει μερικά κοινά χαρακτηριστικά με το Spa καθώς είναι και αυτή μια πίστα που παίζει κυρίαρχο ρόλο ο οδηγός. Υπάρχουν στροφές που η μια αποτελεί συνέχεια της άλλης και ακόμη υψηλότερες απαιτήσεις απ’ ότι στο Spa, όσον αφορά στα πλευρικά ενεργειακά φορτία.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο συνδυασμός γομών για τη Suzuka να είναι ένα επίπεδο πιο σκληρός από το Spa. Εκεί είχαν χρησιμοποιηθεί η μέση και η μαλακή γόμα εδώ θα χρησιμοποιηθούν η μέση και η σκληρή. Παραταύτα η δουλειά των ελαστικών δε θα είναι πιο εύκολη καθώς καλούνται ν’ αντιμετωπίσουν μια σειρά συνεχόμενων προκλήσεων.

Σε συνδυασμό με την επιφάνεια του οδοστρώματος που είναι σχετικά τραχιά έχουμε ως αποτέλεσμα υψηλή φθορά (wear) και πτώση στην απόδοση λόγω τοπικής υπερθέρμανσης (degradation). Οι μετεωρολογικές προβλέψεις κάνουν λόγω για χαμηλές θερμοκρασίες κάτι που δεν είναι ασυνήθιστο αυτή την εποχή στην Ιαπωνία. Οι ισχυρές βροχές υπήρξαν θέμα στο παρελθόν στη Suzuka, ένας βροχερός αγώνας είναι πάντα μια ισχυρή πιθανότητα.

Paul Hembery, αγωνιστικός διευθυντής Pirelli: «Η Ιαπωνία αποτελεί ένα από τα highlight της χρονιάς όχι μόνο για μας αλλά για όλη τη F1. Οι θεατές είναι φανταστικοί, έχουν μεγάλο ενθουσιασμό και γνωρίζουν πραγματικά το άθλημα, ίσως δεν υπάρχουν όμοιοί τους σ’ όλο τον κόσμο.

Η Suzuka είναι πραγματικά μια πίστα που ο οδηγός παίζει κυρίαρχο ρόλο, ακριβώς γι’ αυτό συνιστά μια υπολογίσιμη πρόκληση για τα ελαστικά. Εδώ απαντώνται μερικά από υψηλότερα πλευρικά φορτία όλης της χρονιάς. Ως αποτέλεσμα είναι ρεαλιστικό να περιμένουμε δυο με τρία pit stop. Η διαχείριση των ελαστικών θα παίξει κομβικό ρόλο στον αγώνα.

Σίγουρα μετά τις ελεύθερες δοκιμές θα ξέρουμε περισσότερα για τη στρατηγική. Είναι μια πίστα που συχνά ασκεί ταυτόχρονα συνδυασμό δυνάμεων πάνω στο ελαστικό. Φέτος η μεγαλύτερη ροπή σε συνδυασμό με τη χαμηλότερη αεροδυναμική απόδοση αυξάνουν τις απαιτήσεις σε μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση. Αν ένα ελαστικό αποδίδει καλά στη Suzuka μπορεί να αποδώσει καλά, σχεδόν παντού».

Jean Alesi, σύμβουλος Pirelli: «Η Suzuka από την πλευρά του οδηγού είναι μια συναρπαστική πίστα. Είναι πολύ τεχνική και κάθε τμήμα της διαφέρει από τα υπόλοιπα. Θα έλεγα πως η 130R είναι μια από τις πιο απαιτητικές στροφές του πρωταθλήματος καθώς απαιτεί το σωστό set – up και ταυτόχρονα το μονοθέσιο να βρίσκεται όσο πιο κοντά στο έδαφος γίνεται.

Επιπλέον το σημείο με τα S είναι πάρα πολύ απαιτητικό αν κάνεις ένα λάθος διαταράσσεται όλη η αλληλουχία και χάνεις πολύ χρόνο. Έχουμε δώσει πολλούς αγώνες υπό βροχή στη Suzuka, σε τέτοιες συνθήκες η ορατότητα είναι πολύ χαμηλή.

Ένα άλλο θέμα είναι το πόσο βελτιώνεται το κράτημα στην αγωνιστική γραμμή κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Στην αρχή είναι πολύ τραχύ το οδόστρωμα και χωρίς πρόσφυση. Οι οδηγοί πρέπει να αξιολογήσουν το πώς αλλάζει αυτό σταδιακά μέσα στο Σαββατοκύριακο και πως επηρεάζονται τα ελαστικά».

Η πίστα υπό το πρίσμα των ελαστικών

Η Suzuka χαρακτηρίζεται από υψηλά πλευρικά φορτία αλλά πολύ χαμηλές απαιτήσεις στον διαμήκη άξονα σε σχέση με ότι βλέπουμε όλη τη χρονιά. Στη στροφή 15 γνωστή ως 130R οι οδηγοί περνούν με τέρμα γκάζι και πάνω από 300km/h. Αυτό έχει ως συνέπεια να υπόκεινται σε μεγάλες δυνάμεις g τόσο τα ελαστικά όσο και ο οδηγός. Το εμπρός αριστερά ελαστικό καταπονείται περισσότερο από τα υπόλοιπα στη Suzuka.

Η μέση γόμα είναι σχεδιασμένη να λειτουργεί σε πιο χαμηλές θερμοκρασίες και μπορεί να διατηρεί τη βέλτιστη απόδοση σε ένα ευρύ φάσμα χαμηλών θερμοκρασιών. Σε αντίθεση η σκληρή γόμα έχει σχεδιαστεί για να δουλεύει σε πιο υψηλές θερμοκρασίες. Φέτος αναμένονται χαμηλές θερμοκρασίες στο Ιαπωνικό Grand Prix ενώ υπάρχει και πιθανότητα βροχής.

Η άσφαλτος στη Suzuka είναι σχετικά τραχιά όμως η πίστα βελτιώνεται σε μεγάλο βαθμό σταδιακά. Είναι καθοριστικό να βρεις το σωστό σετάρισμα ώστε να παραμένεις ‘κολλημένος’ στην βέλτιστη αγωνιστική γραμμή. Υπάρχει όμως και πιθανότητα για τοπικές παραμορφώσεις στο ελαστικό (graining) ειδικά στο ξεκίνημα του τριημέρου όταν η πίστα είναι ακόμη γλιστερή.

Πέρυσι η στρατηγική που έδωσε τη νίκη στη Red Bull του Sebastian Vettel ήταν αυτή των δυο pit stop. Ο Γερμανός εκκίνησε με την μέση γόμα έβαλε στον 14ο γύρο τη σκληρή γόμα, στον 37ο γύρο πάλι τη σκληρή και πήγε μέχρι το τέλος (53 γύροι).

Περισσότερες πληροφορίες για την Ιαπωνία και τις μοναδικές απαιτήσεις που έχει από τα ελαστικά η πίστα της Suzuka μπορείτε να βρείτε στο ειδικό τρισδιάστατο βίντεο που δημιούργησε η Pirelli.

Οι επιλογές ελαστικών έως σήμερα:

Αυστραλία Μαλακή Μέση

Μαλαισία Μέση Σκληρή

Μπαχρέιν Μαλακή Μέση

Κίνα Μαλακή Mέση

Ισπανία Mέση Σκληρή

Μονακό Πολύ μαλακή Μαλακή

Καναδά Πολύ μαλακή Μαλακή

Αυστρία Πολύ μαλακή Μαλακή

Μ.Βρετανία Mέση Σκληρή

Γερμανία Πολύ μαλακή Μαλακή

Ουγγαρία Μαλακή Mέση

Βέλγιο Μαλακή Mέση

Ιταλία Mέση Σκληρή

Σιγκαπούρη Πολύ μαλακή Μαλακή

Ιαπωνία Mέση Σκληρή

Στο περιοδικό P Zero:

Το ολοκαίνουργιο περιοδικό P Zero είναι μια καινοτομία της Pirelli γι' αυτή τη χρονιά. Περιέχει δεδομένα για το Ιαπωνικό Grand Prix και το ένδοξο παρελθόν του όπως επίσης και οτιδήποτε άλλο συμβαίνει στον κόσμο της Pirelli και αφορά στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον.

Όπως πάντα θα υπάρχει και μια νέα συνταγή από το σεφ της Pirelli εξ’ αυτών που δημιουργεί και δοκιμάζει στα πάντοκ της F1 ανά τον κόσμο. Αυτό το δυναμικό νέο e - περιοδικό εμπεριέχει βίντεο και άλλο διαδραστικό περιεχόμενο που εμπλουτίζεται κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.

Μπορείτε να το διαβάσετε στο ακόλουθο link, διαμέσου του site της Pirelli: http://magazine.pzero.com

Πώς καταπονεί τα ελαστικά ο κινητήρας

Γρήγορη πίστα με μια σειρά απαιτητικών στροφών πίσω από τα pits, εκεί παίζει σημαντικό ρόλο και ο κινητήρας. Υπάρχουν πολλές στροφές με υψηλές απαιτήσεις σε πρόσφυση από τα πίσω ελαστικά. Τα πλευρικά φορτία στις γρήγορες στροφές συνδυάζονται με διαμήκη φορτία στη φάση της επιτάχυνσης και του φρεναρίσματος. Απαιτείται υψηλό επίπεδο ακαμψίας από τη δομή ώστε αυτή να εγγυάται στον οδηγό γρήγορη απόκριση και ακρίβεια στην οδήγηση.

Πώς καταπονεί τα ελαστικά η αεροδυναμική

Η κάθετη δύναμη που απαιτείται για την βέλτιστη απόδοση είναι από μέση προς υψηλή. Η άσφαλτος παρέχει υψηλά επίπεδα πρόσφυσης στη στροφή 1 αν περάσεις με τέρμα γκάζι το εμπρός αριστερά ελαστικό καλείται ν’ αντιμετωπίσει φορτίο 9500Newton. Ανάλογες απαιτήσεις υπάρχουν και από τα πίσω ελαστικά στις παρατεταμένες στροφές όπου το μονοθέσιο υπόκειται σε φορτίσεις 4g.

Χαρακτηριστικά πίστας

Η άσφαλτος είναι τραχιά αυτό σημαίνει πως τα ελαστικά απαιτούν προσεκτική χρήση ειδικά κατά τη διάρκεια του αγώνα. Η διαμόρφωση της πίστας σε «8» φθείρει όλα τα ελαστικά και επιφέρει υψηλές θερμοκρασίες σ’ αυτά που αγγίζουν τους 120 βαθμούς Κελσίου.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!