Βαλυράκης: «Να αντιμετωπίσουμε το αλαλούμ της νομοθεσίας»

Νίκος Τσιώκος
Βαλυράκης: «Να αντιμετωπίσουμε το αλαλούμ της νομοθεσίας»
Ο Σήφης Βαλυράκης μίλησε για την πίστα Formula1 στη Δραπετσώνα και τόνισε πως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η απίθανη γραφειοκρατεία και το αλαλούμ της νομοθεσίας της χώρας μας.

Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Free Sunday, ο Σήφης Βαλυράκης μίλησε για την κατασκευή πίστας Formula1 στην Ελλάδα και στη Δραπετσώνα. Το μέλος της Επιτροπής Ανάληψης αγώνων F1 στη χώρα μας τόνισε πως η ιδέα αυτή ξεκίνησε από τον ίδιο το 1986, καθώς και ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η απίθανη γραφειοκρατεία και το αλαλούμ της νομοθεσίας μας για να βρεθεί πιο εύκολα ο επενδυτής.

Αναλυτικά η συνέντευξή του:

Για να ξεκινήσουμε από την αρχή, πώς προέκυψε η εμπλοκή σας σε αυτή την προσπάθεια;

Όπως γνωρίζετε, το 1986 ως Υπουργός Αθλητισμού ξεκίνησα την καμπάνια διεκδίκησης της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, με τη σύσταση Εκτελεστικής Επιτροπής Διεκδίκησης. Στην τότε Επιτροπή Διεκδίκησης συμμετείχε η Υπουργός Πολιτισμού, Μελίνα Μερκούρη, ο δήμαρχος της Αθήνας, Μιλτιάδης Έβερτ, ο σκηνοθέτης, Ζιλ Ντασέν, ο αρχαιολόγος Ανδρόνικος και άλλες πολύ σημαντικές προσωπικότητες της εποχής εκείνης.

Από τότε υπήρχε η σκέψη πως στην υπηρέτηση της ανάγκης για διεθνή προβολή της χώρας μας ως εξαιρετικού τουριστικού προορισμού θα έπρεπε να αξιοποιηθούν οι μεγάλες αθλητικές και πολιτιστικές διοργανώσεις που επιτύγχαναν μοναδική παγκόσμια θετική προβολή για τη χώρα μας από τα διεθνή μέσα μαζικής επικοινωνίας.

Η τότε Επιτροπή Διεκδίκησς κατάφερε να προωθήσει την υποψηφιότητα της Ελλάδας και να προωθήσει τη σχετική προετοιμασία, έτσι ώστε το εγχείρημα για τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα να στεφθεί τελικά με επιτυχία. Η ιδέα για διεκδίκηση της διοργάνωσης αγώνων F1 στην Ελλάδα ξεκίνησε τότε.

Η μετακίνησή μου στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης το 1989 διέκοψε το όνειρο και την τότε προσπάθεια. Προσωπικά ήμουν πάντα έτοιμος να στρατευτώ σε μια τέτοια εθνική υπόθεση γιατί πιστεύω στο τεράστιο όφελος που θα προκύψει για την πατρίδα μας από τη διοργάνωση αγώνων F1.

Το Μεσογειακό Γκραν Πρι, όπως το όνομασε πριν από λίγο καιρό και κατοχύρωσε τα σχετικά δικαιώματα ως «trade mark» ο ίδιος ο Μπέρνι Έκλεστοουν, πώς θα βοηθήσει τη χώρα μας;

Σας ανέφερα ήδη το πολύ σημαντικό θέμα παγκόσμιας θετικής προβολής της Ελλάδας ως καταπληκτικού τουριστικού προορισμού. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες γίνονται μία φορά στα 100 χρόνια στην Ελλάδα. Οι αγώνες της F1 γίνονται κάθε χρόνο και έχουν μοναδική τηλεθέαση, από 300 εκατομμύρια έως 1,5 δισεκατομμύρις τηλεθεατές.

Άρα, το θετικό μήνυμα των «παιδιών του Πειραιά», της Ακρόπολης και του μοναδικού στον κόσμο φυσικού ελληνικού περιβάλλοντος λαμβάνει τη μεγαλύτερη και καλύτερη παγκόσμια προβολή στα διεθνή μέσα και στα παγκόσμια τουριστικά ρεύματα. Πρέπει να διατηρήσουμε την αυξητική τάση στο ρυθμό της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα, αλλά και να εξασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή ποιότητα στους τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας κάθε χρόνο.

Εκεί, η διοργάνωση αγώνων στην Ελλάδα, στη Δραπετσώνα, μπορεί να δώσει ιδιαίτερη ώθηση προβάλλοντας τον ιδιαίτερο τόπο τουριστικού προορισμού που θα δημιουργηθεί δίπλα και σε επαφή με το λιμάνι του Πειραιά, με την κίνηση της κρουαζιέρας, αλλά και την τεράστια κίνηση στο λιμάνι του Πειραιά προς και από τα νησιά του Αιγαίου.

Στη σημερινή δύσκολη συγκυρία η πρόταση DielpisFormula1 για τη δημιουργία αγωνιστικής πίστας στη Δραπετσώνα συνδέεται με την ολοκληρωμένη ανάπλαση και αναβάθμιση μιας προκλητικά υποβαθμισμένης (σκουπιδότοπος) ιδιωτικής έκτασης (διάφοροι ιδιοκτήτες) στην περιοχή του Δήμου Δραπετσώνας-Κερατσινίου, που υποφέρει από ανεργία.

Ο όρος της επένδυσης για υποχρεωτική εντοπιότητα πάνω από 70% στην πλήρωση 8.500 θέσεων απασχόλησης δεν είναι καθόλου αμελητέα υπόθεση για την περιοχή. Ένα τέτοιο έργο, που αποτελεί ιδιωτική επένδυση και υλοποιείται με ιδιωτικά και όχι κρατικά κεφάλαι, δε θα έδινε μόνο ουσιαστική ανάσα ανάπτυξης σε μια ξεχασμένη και εγκαταλελειμμένη περιοχή, αλλά θα αποτελούσε «επενδυτικό σοκ» και θα σηματοδοτούσε ένα νέο ξεκίνημα για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας μας γενικότερα και την έξοδο από την κρίση.

Για πρώτη φορά, ύστερα από έξι χρόνια «μαυρίλας», τις τελευταίες 15 ημέρες έχουμε τεράστια θετική προβολή της Ελλάδας σε όλα τα διεθνή μέσα μαζικής ενημέρωσης. Από τις 26 Αυγούστου μέχρι σήμερα έχει δει το φως της παγκόσμιας δημοσιότητας αρθρογραφία ιδιαίτερα κολακευτική για την Ελλάδα, με μία μόνο αναφορά στο CNN του Έκλεστοουν ότι η Ελλάδα ενδιαφέρεται να διοργανώσει το Μεσογειακό Γκραν Πρι F1.

Το ότι, όπως κι εσείς είπατε, ο Μπέρνι Έκλεστοουν και η Formula1 Management έσπευσαν να κατοχυρώσουν τα δικαιώματα για την ονομασία «Mediterranean F1 Grand Prix» στις 30 Μαΐου 2014 είναι άραγε χωρίς σημασία;

Ποιο είναι τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε σε αυτή τη φάση;

Η επένδυση είναι πολύ μεγάλη και, ενώ υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, ταυτόχρονα υπάρχει δισταγμός λόγω του ότι κράτος και κυβερνητική γραφειοκρατεία κινούνται με βραδείς ρυθμούς. Το μεγαλύτερο ίσως πρόβλημα είναι η χαμηλή αξιοπιστία του ελληνικού κράτους.

Πιστεύω ότι απαιτείται ειδικό νομικό καθεστώς, όπως κάναμε και στους Ολυμπιακούς Αγώνες, που θα δώσει την εγγύηση στον επενδυτή ή στους επενδυτές για την ασφαλή, ομαλή και γρήγορη υλοποίηση του έργου. Αν αυτό γίνε, το έργο θα υλοποιηθεί πολύ σύντομα.

Υπάρχουν δυσκολίες τεχνικής φύσεως στην προώθηση και υλοποίηση του έργου της ανάπλασης της περιοχής των Λιπασμάτων και της δημιουργίας πίστας F1 και αν ναι, από πού προέρχονται;

Δεν υπάρχουν τεχνικές δυσκολίες σήμερα. Η κυβέρνηση πρέπει να σπεύσει και να δημιουργήσει η ίδια τις προϋποθέσεις προσέλκυσης επενδυτών και υλοποίησης του έργου ως έργου πρώτης εθνικής σημασίας και προτεραιότητας.

Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα;

Οι επόμενοι δύο μήνες είναι καθοριστικοί διότι ο Μπέρνι Έκλεστοουν οριστικοποιεί τα συμβόλαια αγώνων των επόμενων χρόνων και εκεί πρέπει να είμαστε άμεσα. Δεν αρκεί να λέμε ότι επιθυμούμε και περιμένουμε επενδύσεις. Είναι σημαντικό να πάρουμε απόφαση και να αφήσουμε πίσω τον κακό μας εαυτό.

Πολλές φορές ξεχνάμε ότι το πρόβλημα είναι δικό μας, εμείς πρέπει να αντιμετωπίσουμε την απίθανη γραφειοκρατία και το «αλαλούμ» της νομοθεσίας μας. Δεν είναι δυνατόν σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση να συμφωνούμε όλοι ότι έχουμε ανάγκη από παραγωγικές επενδύσεις και όταν αυτές εμφανίζονται να τις αποθαρρύνουμε και να τις διώχνουμε με κάθε τρόπο.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!