Ώρα για την... ηλεκτρική Formula!

Νίκος Τσιώκος
Ώρα για την... ηλεκτρική Formula!
Η ώρα για τη Formula E έφτασε. Διαβάστε στο gazzetta.gr όσα πρέπει να ξέρετε για το νεοσύστατο πρωτάθλημα της FIA και πρώτο με μονοθέσια που θα έχουν ηλεκτρικούς κινητήρες.

Τους προηγούμενους μήνες συστάθηκε από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου η Formula E. Πρόκειται για το πρώτο πρωτάθλημα στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού, στο οποίο μονοθέσια θα... φορούν ηλεκτρικούς κινητήρες. Αυτά, βέβαια, έχουν περάσει όλα τα τεστ πρόσκρουσης της FIA και έφτασε η ώρα για την... ηλεκτρική Formula, αφού το εν λόγω σπορ ανοίγει αυλαία σήμερα στο Πεκίνο.

Το μονοθέσιο

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή, σε σχέση με όσα πρέπει να ξέρετε για τη Formula E. Το Spark-Renault SRT_01E είναι το πρώτο ηλεκτρικό μονοθέσιο που εγκρίθηκε από τη FIA. Χρησιμοποιώντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, το SRT_01E στοχεύει να δοκιμάσει τα όρια του, ώστε να διαπιστωθεί τι μπορεί να επιτευχθεί στον ηλεκτρικό μηχανοκίνητο αθλητισμό, ενώ εξασφαλίζει την ισορροπία μεταξύ κόστους, αποτελεσματικότητας και βιωσιμότητας.

 

Επιπλέον, ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις πιστών δρόμου. Κατασκευάστηκε από τη γαλλική εταιρεία Spark Racing Technology, της οποίας ηγείται ο Φρεντερίκ Βασέρ μαζί με μερικές από τις κορυφαίες εταιρείες στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.

Η ιταλική εταιρεία Dallara, η οποία μετράει πάνω από 40 χρόνια εμπειρία στα μηχανοκίνητα, έχει κατασκευάσει τα σασί και έχει σχεδιάσει την αεροδυναμική για βοηθάει στην προσπέραση. Φτιαγμένα από ίνες άνθρακα και αλουμίνιο τα σασί είναι ελαφριά και παράλληλα απίστευτα δυνατά, ενώ έχουν περάσει όλα τα τεστ πρόσκρουσης της FIA, από τα οποία περνούν και τα μονοθέσια της Formula1.

Τα συστήματα μετάδοσης κίνησης και τα ηλεκτρονικά παρέχονται από τη McLaren Electronic Systems, ενώ οι μπαταρίες, που παράγουν μέγιστη ισχύ 270 ίππους, από τη Williams Advanced Engineering, η οποία είναι μέρος του γκρουπ που συμπεριλαμβάνει και την ομάδα της F1. Βέβαια, στους αγώνες οι πιλότοι θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν... συντήρηση ρίχνοντας την ισχύ στους 202,5 ίππους (race mode).

Όσο για τα ηλεκτρονικά, δε θα επιτρέπεται η τηλεμετρία. Το κιβώτιο θα είναι σειριακό πέντε ταχυτήτων και θα παρέχεται από τη Hewland, ενώ επίσημη προμηθεύτρια ελαστικών θα είναι η Michelin, η οποία θα παρέχει τα 18άρια με βέλτιστη απόδοση τόσο σε στεγνό όσο και σε βρεγμένο οδόστρωμα.

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις επιδόσεις, θα πιάνουν τα 100 χλμ./ώρα σε 3 δεύτερα, ενώ η μέγιστη ταχύτητά τους υπολογίζεται στα 225 χλμ./ώρα. Από εκεί και πέρα, θα υπάρχει το σύστημα αποθήκευσης επαναφορτιζόμενης ενέργειας (Rechargeable Energy Storage System ή εν συντομία RESS).

Αυτό έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει την κίνηση του μονοθεσίου με τον ηλεκτρικό κινητήρα, ενώ θα πρέπει οι πυκνωτές της μπαταρίας να μην υπερβαίνουν τα 200 κιλά. Τα φρένα θα αποτελούνται από δύο ξεχωριστά υδραυλικά συστήματα, που θα λειτουργούν με το ίδιο πεντάλ, οι αναρτήσεις από διπλά ψαλίδια χάλυβα και ράβδους διαστροφής και το τιμόνι από ταμπλό και συμπλέκτη για την αλλαγή ταχυτήτων.

Οι κανονισμοί

Όλοι οι αγώνες (ιΠρι, όπως ονομάζονται) θα διεξάγονται εντός μίας ημέρας. Θα ξεκινούν με δύο περιόδους ελεύθερων δοκιμών διάρκειας 45 και 30 λεπτών, αντίστοιχα. Σε αυτές οι πιλότοι θα έχουν διαθέσιμα μέχρι και δύο μονοθέσια, με την επιλογή να αλλάξουν όποτε θέλουν. Οι κατατακτήριες τώρα θα είναι διαφορετικές.

Στη διάθεση των πιλότων θα είναι ένα και μόνο μονοθέσιο και θα διαρκούν 55 λεπτά, εκ των οποίων τα 40 θα είναι αγωνιστικά, δηλαδή εντός πίστας. Θα διεξάγονται σε τέσσερα γκρουπ των πέντε μονοθεσίων το καθένα και ο κάθε πιλότος θα έχει 10 λεπτά να κάνει τον καλύτερο χρόνο του.

Έτσι, θα προκύπτει το γκριντ εκκίνησης του αγώνα, όπου ο αριθμός γύρων θα... κοστολογείται ανάλογα με το σιρκουί. Κατά τη διάρκεια των αγώνων οι πιλότοι θα είναι υποχρεωμένοι να κάνουν ένα πιτ στοπ, στο οποίο θα αλλάξουν μονοθέσιο.

Αυτό θα γίνεται υπό την παρατήρηση ενός αγωνοδίκη της FIA, ώστε να εξασφαλίσει πως είναι ασφαλής όλος ο εξοπλισμός. Όσο για τα ελαστικά, η αλλαγή τους θα επιτρέπεται, μόνο αν έχουν υποστεί μεγάλη φθορά ή κλατάρισμα. Από εκεί και πέρα, όπως και στην F1, έτσι και στη Formula E θα διεξάγονται πρωταθλήματα οδηγών και κατασκευαστών, με 10 ομάδες και 20 πιλότοι να συμμετέχουν.

Το σύστημα βαθμολόγησης θα είναι το ίδιο με την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού (1ος: 25, 2ος: 18, 3ος: 15, 4ος: 12, 5ος: 10, 6ος: 8, 7ος: 6, 8ος: 4, 9ος: 2, 10ος: 1), ενώ 3 βαθμούς θα παίρνει ο κάτοχος της pole position και 2 ο πιλότος που έκανε τον ταχύτερο γύρο. Όποιος μαζέψει τους περισσότερους πόντους, όπως ισχύει και στις ομάδες, θα κατακτήσει τον τίτλο.

Κάθε πιλότος θα έχει πέντε νέα ελαστικά μπροστά και άλλα πέντε πίσω για κάθε αγώνα. Αυτά θα πρέπει να αντέξουν τόσο στις ελεύθερες και κατακτήριες δοκιμές όσο και στον αγώνα, ενώ οι πιλότοι οφείλουν να διατηρήσουν ένα μπροστινό και ένα πίσω ελαστικό για το επόμενο ιΠρι.

Επίσης, άπαντες θα έχουν τη δυνατότητα να εξελίξουν τα μονοθέσιά τους σε εννιά περιπτώσεις. Οι επίσημες δοκιμές θα διεξάγονται ως εξής: πέντε πριν την έναρξη της σεζόν, δύο εντός αυτής και άλλες δύο με την ολοκλήρωσή της.

Το χρονοδιάγραμμα

Όπως προαναφέραμε, το κάθε ιΠρι θα διεξάγεται μέσα σε μία ημέρα. Οι ελεύθερες δοκιμές θα ξεκινούν στις 8:15 το πρωί, ενώ οι κατατακτήριες στις 12:00 το μεσημέρι. Για τις 16:00 το απόγευμα είναι προγραμματισμένη η εκκίνηση του αγώνα. Βέβαια, οι ώρες αφορούν την τοπική ώρα της κάθε χώρας, όπου θα διεξαχθούν τα ιΠρι.

Αναλυτικά

7:00 Άνοιγμα πυλών

8:15-9:00 1η περίοδος ελεύθερων δοκιμών

10:30-11:00 2η περίοδος ελεύθερων δοκιμών

11:15-11:45 Βόλτα VIP στα πιτς

12:00-12:10 1ο γκρουπ κατατακτηρίων δοκιμών

12:15-12:25 2ο γκρουπ κατατακτηρίων δοκιμών

12:30-12:40 3ο γκρουπ κατατακτηρίων δοκιμών

12:45-12:55 4ο γκρουπ κατατακτηρίων δοκιμών

13:05-13:20 Συνέντευξη Τύπου με τους τρεις πρώτους των κατατακτηρίων δοκιμών

14:00-14:25 Περίοδος υπογραφής αυτόγραφων στο eVillage

14:00-14:30 Βόλτα VIP στα πιτς

14:30-14:50 Παρέλαση πιλότων στην πίστα

15:30 Άνοιγμα πιτ λέιν

15:40 Κλείσιμο πιτ λέιν

15:30-15:50 Βόλτα VIP στο γκριντ

16:00-17:00 Αγώνας

17:10-17:25 Συνέντευξη Τύπου με τους τρεις πρώτους του αγώνα

Το καλεντάρι

Η Formula E θα ταξιδέψει σε δέκα χώρες και δέκα πόλεις. Βέβαια, ακόμα είναι ελλειπές, καθώς είναι γνωστές μόνο οι εννιά εξ' αυτών, αφού αναμένεται να ανακοινωθεί μία ακόμα, που θα αποτελέσει τον πέμπτο γύρο της σεζόν στις 14 Φεβρουαρίου. Η πρεμιέρα γίνεται το Σάββατο (13/9) στο Πεκίνο, ενώ το φινάλε θα δοθεί στο Λονδίνο στις 27 Ιουνίου 2015.

Αναλυτικά

Ημ/νία Χώρα Πόλη

13 Σεπτεμβρίου 2014 Κίνα Πεκίνο

22 Νοεμβρίου 2014 Μαλαισία Πουτραγάγια

13 Δεκεμβρίου 2014 Ουρουγουάη Πούντα ντελ Έστε

10 Ιανουαρίου 2015 Αργεντινή Μπουένος Άιρες

14 Φεβρουαρίου 2015 Δεν έχει ανακοινωθεί

14 Μαρτίου 2015 ΗΠΑ Μαϊάμι

4 Απριλίου 2015 ΗΠΑ Λονγκ Μπιτς

9 Μαΐου 2015 Μονακό Μόντε Κάρλο

30 Μαΐου 2015 Γερμανία Βερολίνο

27 Ιουνίου 2015 Ηνωμένο Βασίλειο Λονδίνο

Με... άρωμα Formula1 και γυναίκας!

Και περνάμε στις ομάδες και στους πιλότους. Οι περισσότεροι εξ' αυτών έχουν τουλάχιστον ένα χρόνο εμπειρίας στη Formula1, ενώ υπάρχουν και παράγοντες που έχουν διαπρέψει στο κορυφαίο μηχανοκίνητο σπορ του κόσμου, όπως ο Αλέν Προστ.

Ο γιος του, Νικολά, είναι στο γκριντ της νέας σεζόν, όπου βρίσκεται και ο ανιψιός του αείμνηστου Άιρτον Σένα, Μπρούνο. Έτσι, τουλάχιστον από πλευράς ονομάτων όσοι πρόλαβαν εκείνη την κόντρα μεταξύ δύο μεγάλων πιλότων θα την αναβιώσουν. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν ονόματα με μεγάλη εμπειρία από την F1, όπως οι Γιάρνο Τρούλι και Νικ Χάιντφελντ, οι οποίοι δε χρειάζονται συστάσεις.

Μάλιστα, ο Ιταλός έχει... κατεβάσει τη δική του ομάδα, στην οποία έχει και μία γυναίκα, τη Μισέλα Σερούτι. Η άλλη είναι η Κάθριν Λιγκ, με τη Formula E να μετράει δύο γυναίκες μόλις στην πρώτη της σεζόν, τη στιγμή που η F1 έχει μόλις έξι στην πολυετή ιστορία της.

Αναλυτικά το γκριντ

Amlin Aguri

Κάθριν Λιγκ

Τακούμα Σάτο

Andretti

Φρανκ Μοντανί

Σαρλς Πικ

Audi Sport ABT

Λούκας ντι Γκράσι

Ντάνιελ Αμπτ

China Racing

Νέλσον Πικέ Τζούνιορ

Χο-Πιν Τανγκ

Dragon Racing

Ζερόμ ντ' Αμπρόσιο

Οριόλ Σερβιά

E.dams-Renault

Νικολά Προστ

Σεμπάστιαν Μπουέμι

Mahindra Racing

Κάρουν Χάντχοκ

Μπρούνο Σένα

Trulli

Γιάρνο Τρούλι

Μισέλα Σερούτι

Venturi

Νικ Χάιντφελντ

Στεφάν Σαραζάν

Virgin Racing

Χαϊμέ Αλγκουερσουάρι

Σαμ Μπερντ

Τηλεοπτικά δικαιώματα

Μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα απ' όλο τον κόσμο έχουν εξασφαλίσει τα τηλεοπτικά δικαιώματα, προκειμένου να προβάλουν αγώνες και στιγμιότυπα από τη Formula E. Αυτά είναι τα εξής: Fox Sports, ITV, BT Sport, CCTV, Sky Deutschland, Canal+, TV Asahi. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει κάποιο κανάλι μέχρι στιγμής που να έχει τα τηλεοπτικά δικαιώματα.

Ο ήχος

Για το τέλος αφήσαμε τον ήχο που θα βγάζουν οι ηλεκτρικοί κινητήρες. Ο ήχος είναι το στοιχείο που διακρίνει κάθε μηχανοκίνητο άθλημα και στη Formula E θα νομίζουμε ότι ακούμε... αεροπλάνο με ταχύτητες. Πάρτε μία πρώτη... γεύση στο βίντεο που ακολουθεί.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!